Siirry suoraan sisältöön

Opettaja tulevaisuuden tekijänä (6 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00CY01-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2025 - 31.05.2028
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 350
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Siru Lehto
Ryhmät
AJA25SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
Opintojakso
AJ00CY01
Toteutukselle AJ00CY01-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla kehität toimintaympäristöosaamistasi kolmen keskeisen osa-alueen osalta: yhteiskuntaosaaminen, oppilaitososaaminen ja työelämäosaaminen. Perehdyt tulevaisuuden megatrendeihin ja analysoit alueesi kannalta keskeisiä kehitystrendejä ja perehdyt tulevaisuuden ennakointiin ja tutkimukseen liittyviin käytäntöihin. Tutkit oppimispiirisi tai alueryhmässä muodostetun tiimin kanssa ammatillisen koulutuksen tehtäviä ja mahdollisuuksia yhteiskunnan ja työelämän tulevaisuuden rakentajana oman alueesi erityistarpeista lähtien. Opintojakso tukee valmiuksiasi toimia aktiivisena kehittäjänä muuttuvassa yhteiskunnassa. Työskentelyssä korostuvat tiedonhankinta, yhteistyö, kriittinen ajattelu ja kokeilukulttuuri. Kehittämistehtävä voidaan toteuttaa yhteistyössä oppilaitoksen tai työelämän toimijoiden kanssa, ja siihen voi sisältyä myös pilotti tai kokeilu.

Osaamistavoitteet
Opintojakson aikana kehität toimintaympäristösaamista seuraavasti:
• Yhteiskuntaosaaminen
o Megatrendit ja tulevaisuuden osaamistarpeiden analysointi auttaa sinua ymmärtämään laajoja yhteiskunnallisia muutoksia ja niiden vaikutuksia ammatilliseen koulutukseen.
• Oppilaitososaaminen
o Tunnistat ja analysoit oppilaitoksen käytäntöjä, rakenteita ja kehittämistarpeita
o Harjoittelet kehittämistyötä oppilaitoskontekstissa
• Työelämäosaaminen
o Opit projektitoimintaa sekä yhteistyö- ja viestintätaitoja.

Sisältö

Opintojakson sisällöt
• Tulevaisuuden tutkimus ja kehittäminen
o Megatrendit osana toimintaympäristön kriittistä analyysia.
o Aluekohtainen tarkastelu. Miten megatrendit vaikuttavat alueen kehityksessä. Millaisia erityiskysymyksiä aluekehityksessä on tunnistettavissa?
• Työelämän kestävän tulevaisuuden rakentaminen
• Työelämän osaamistarpeet tulevaisuudessa
• Alueen toimijat ja verkostot, oppilaitosten tehtävät ja toimijat tulevaisuuden kehittämisen kannalta
• Aluestrategiat, alueellinen koulutuspolitiikka ja sen painopisteet
• Tulevaisuuteen suuntautuva kehittämistehtävä tiimikohtaisesti alueella, voi kohdistua koulutuksen yhteiskunnallisiin tehtäviin, työelämän kehittämiseen ja/tai oppilaitoksen sisäiseen kehittämiseen tiimien valinnan mukaisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 6 opintopistettä, mikä vastaa 162 h opiskelijan työtä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyn tason arviointikriteerit
Yhteiskuntaosaaminen: Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä oppilaitoksen ja opettajan roolin yhteiskunnallisena vaikuttajana ja osaa tarkastella opetusta osana laajempaa yhteiskunnallista kontekstia.
Oppilaitososaaminen: Opiskelija osoittaa valmiuksia toimia aktiivisena kehittäjänä omassa työyhteisössään ja ymmärtää oppilaitoksen toimintaa osana koulutusjärjestelmää.
Työelämäosaaminen: Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä koulutuksen ja työelämän yhteyksiä, osaavansa kehittää toimintaansa opettajana työelämälähtöisesti. Opiskelija osoittaa osaavansa toimia osana tiimiä projektimuotoisessa kehittämistyöskentelyssä.

Siirry alkuun