Oppimisen moninaisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00CY06-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.05.2028
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 350
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla perehdyt yhdenvertaisuuteen sekä saavutettavaan ja inklusiiviseen opetukseen ja arviointiin. Tutustut erilaisiin oppimisen haasteisiin ja niiden merkitykseen opiskelijan identiteetille ja oppimiselle. Opit suunnittelemaan ja toteuttamaan opetusta inklusiivisen pedagogiikan ja kulttuuri- ja kielitietoisen opetuksen periaatteita noudattaen. Opit tunnistamaan ja hyödyntämään erilaisia oppimistapoja ja -tyylejä, ja sekä tarjoamaan monipuolisia oppimismahdollisuuksia moninaisille oppijoille. Pohdit osaamisen osoittamista ja arviointia moninaisten oppijoiden näkökulmasta.
Osaamiset:
Tällä opintojaksolla edistät moninaisuusosaamista ja pedagogista hyvinvointiosaamista.
Osaamistavoitteet:
• Tiedät yleisimpiä oppimista ja osallisuutta haastavia tekijöitä ja ymmärrät niiden merkityksen oppimiselle.
• Ymmärrät, mitä tarkoitetaan moninaisuudella, osallisuudella ja yhdenvertaisuudella sekä saavutettavalla ja inklusiivisella opetuksella ja arvioinnilla.
• Tunnet eriyttämisen periaatteet ja osaat suunnitella saavutettavaa ja inklusiivista opetusta ja arviointia.
• Tunnet kielitietoisuuden periaatteet.
Sisältö
Opintojakson sisältö:
• Yhdenvertainen, saavutettava ja inklusiivinen koulutus
• Yksilöllistä ja erityistä tukea ohjaava lainsäädäntö
• Yksilölliset ja moninaiset oppimisen lähtökohdat, tavoitteet ja oppimisvalmiudet
• Yksilöllisyyttä, osallisuutta ja oppimisen moninaisuutta tukevat pedagogiset ratkaisut ja arvioinnin kysymykset
• Kulttuuri- ja kielitietoinen opetus
• Yhteistyö erityisopettajan kanssa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutustavat:
Kaikilla ryhmillä sama malli, esim. yksi ohjauspäivä/webinaareja ja itsenäistä verkkotyöskentelyä
o useammalle ryhmälle yhteinen ohjauspäivä/webinaarit vai
o joka ryhmällä oma ohjauspäivä/webinaarit
o Ryhmän kouluttajat lukevat ja arvioivat tehtävät.
Aloitus tammikuussa ja ohjauspäivillä erkkakouluttaja mukana. Yhdessä ryhmän kouluttajien kanssa suunnitellaan ohjauspäivän sisältö ja toteutus.
Toteutus keväällä, kun on jo vähän pohjaa muusta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 h opiskelijan työtä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit:
Moninaisuusosaaminen:
• Tiedät, mitä tarkoitetaan moninaisuudella sekä saavutettavalla ja inklusiivisella koulutuksella.
• Tunnet yleisimpiä oppimisen haasteita
• Osaat opetuksessasi huomioida saavutettavan ja inklusiivisen koulutuksen vaatimukset.
Hyvinvointiosaaminen:
• Ymmärrät jokaiselle oppijalle turvallisen, kannustavan ja hyvinvointia edistävän oppimisympäristön merkityksen ja osaat edistää sitä toiminnassasi.
• Tunnistat opetuksessa tekijöitä, jotka edistävät opiskelijoiden toimijuutta ja opiskelukykyä.
• Osaat tarvittaessa tehdä yhteistyötä erityisopettajan kanssa oppimisen tavoitteiden edistämiseksi