Ratkaisukeskeinen työ ja verkostomenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: SOSS1513-0K0S5
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Asta Suomi
- Ryhmät
-
ZJA19SSKKDAvoin amk, KKD, Kotikuntoutus kotihoidossa
- Opintojakso
- SOSS1513
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
• tietää ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostotyön lähtökohdat ja periaatteet
• osaa soveltaa ratkaisukeskeisiä, voimavara- sekä verkostomaisia työotteita ja -menetelmiä sosiaalialan työssä ja moniammatillisessa yhteistyössä
Sisältö
• Ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen sekä verkostomenetelmien teoreettiset lähtökohdat ja periaatteet
• Ratkaisukeskeiset työtavat ja verkototyön menetelmät
• Ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen sekä verkostomenetelmien soveltaminen sosiaaliohjauksessa.
Oppimateriaalit
Ahola, Tapani & Ben Furman. (2012). Ongelmista ratkaisuihin –Lyhytterapian perusteet. 2. painos. Helsinki: Tammi. TAIde Jong, P. & Insoo Kim Berg (2013). Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. 2. painos. Helsinki: Lyhytterapiainstituutti. Seikkula, Jaakko & Tom Erik Arnkil (2005). Dialoginen verkostotyö. Helsinki: Tammi. Saatavilla elektronisessa muodossa palvelussa www.julkari.fi Mönkkönen, Kaarina (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
• Monimuoto-opiskelu: Aktiivinen työskentely lähipäivinä ja verkko-oppimisympäristössä, teoreettista tietoa soveltava oppimistehtävä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Monimuoto-opiskelu: Kontaktiopetus 16 h, tiedonhaku ja kirjallisuuteen perehtyminen 66 h, oppimistehtävä 53 h. Yhteensä 135 tuntia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen (5) Opiskelija osaa
• määritellä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien keskeiset periaatteet ja osaa analysoida ja vertailla niitä keskenään
• esitellä tärkeimmät ratkaisukeskeiset ja voimavaralähtöiset menetelmät sekä verkostomenetelmät
• käyttää ja soveltaa ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen periaatteita, menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä
• arvioida menetelmien käyttöä ja soveltuvuutta sosiaalialan asiakastyössä
• keksiä menetelmien uusia soveltamismahdollisuuksia.
Kiitettävä (4) Opiskelija osaa
• esitellä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien keskeiset periaatteet ja osaa analysoida ja vertailla niitä keskenään
• esitellä tärkeimpiä ratkaisukeskeisiä ja voimavaralähtöisiä menetelmiä sekä verkostomenetelmiä
• käyttää ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä
• arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan menetelmien käytössä ja soveltamisessa.
Hyvä (3) Opiskelija osaa
• esitellä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien keskeiset periaatteet ja osaa analysoida niitä
• antaa esimerkkejä ratkaisukeskeisistä ja voimavaralähtöisistä menetelmistä sekä verkostomenetelmistä
• käyttää ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä
• arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan menetelmien käytössä ja soveltamisessa
Tyydyttävä (2) Opiskelija osaa
• nimetä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien perusperiaatteita
• antaa esimerkkejä ratkaisukeskeisistä ja voimavaralähtöisistä menetelmistä sekä verkostomenetelmistä
• käyttää joitakin ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä
• arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan menetelmien tietämisessä ja käytössä
Välttävä (1) Opiskelija osaa
• nimetä joitakin ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien periaatteita
• antaa esimerkkejä ratkaisukeskeisistä ja voimavaralähtöisistä menetelmistä sekä verkostomenetelmistä
• käyttää joitakin ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä
• arvioida kehittämiskohteitaan menetelmien tuntemuksessa ja käytössä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Opiskelija osaa • esitellä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien keskeiset periaatteet ja osaa analysoida niitä • antaa esimerkkejä ratkaisukeskeisistä ja voimavaralähtöisistä menetelmistä sekä verkostomenetelmistä • käyttää ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä • arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan menetelmien käytössä ja soveltamisessa.
Kiitettävä (4) Opiskelija osaa • esitellä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien keskeiset periaatteet ja osaa analysoida ja vertailla niitä keskenään • esitellä tärkeimpiä ratkaisukeskeisiä ja voimavaralähtöisiä menetelmiä sekä verkostomenetelmiä • käyttää ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä • arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan menetelmien käytössä ja soveltamisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osaa • määritellä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien keskeiset periaatteet ja osaa analysoida ja vertailla niitä keskenään • esitellä tärkeimmät ratkaisukeskeiset ja voimavaralähtöiset menetelmät sekä verkostomenetelmät • käyttää ja soveltaa ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen periaatteita, menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä • arvioida menetelmien käyttöä ja soveltuvuutta sosiaalialan asiakastyössä • keksiä menetelmien uusia soveltamismahdollisuuksia.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee suomalaisen sosiaalipalvelujärjestelmän ja sosiaaliturvan perusteet. Opiskelijalla on ammatilliseen vuorovaikutussuhteeseen tarvittavat perustiedot. Opiskelija osaa hahmottaa asiakasryhmien tarpeita ja tuntee dialogisen työtavan lähtökohtia.