Siirry suoraan sisältöön

Ratkaisukeskeinen työ ja verkostomenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1513-0K0S6

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Kati Honkanen
Ryhmät
ZJA19KSKKD
Avoin amk, HYVI, Asiakas- ja palveluohjauksen korkeakouludiplomi
Opintojakso
SOSS1513
Toteutukselle SOSS1513-0K0S6 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
• tietää ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostotyön lähtökohdat ja periaatteet
• osaa soveltaa ratkaisukeskeisiä, voimavara- sekä verkostomaisia työotteita ja -menetelmiä sosiaalialan työssä ja moniammatillisessa yhteistyössä

Sisältö

• Ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen sekä verkostomenetelmien teoreettiset lähtökohdat ja periaatteet
• Ratkaisukeskeiset työtavat ja verkototyön menetelmät
• Ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen sekä verkostomenetelmien soveltaminen sosiaaliohjauksessa.

Oppimateriaalit

Ahola, Tapani & Ben Furman. (2012). Ongelmista ratkaisuihin –Lyhytterapian perusteet. 2. painos. Helsinki: Tammi. TAIde Jong, P. & Insoo Kim Berg (2013). Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. 2. painos. Helsinki: Lyhytterapiainstituutti. Seikkula, Jaakko & Tom Erik Arnkil (2005). Dialoginen verkostotyö. Helsinki: Tammi. Saatavilla elektronisessa muodossa palvelussa www.julkari.fi Mönkkönen, Kaarina (2018) Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

• Monimuoto-opiskelu: Aktiivinen työskentely lähipäivinä ja verkko-oppimisympäristössä, teoreettista tietoa soveltava oppimistehtävä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Monimuoto-opiskelu: Kontaktiopetus 16 h, tiedonhaku ja kirjallisuuteen perehtyminen 66 h, oppimistehtävä 53 h. Yhteensä 135 tuntia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa
• määritellä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien keskeiset periaatteet ja osaa analysoida ja vertailla niitä keskenään
• esitellä tärkeimmät ratkaisukeskeiset ja voimavaralähtöiset menetelmät sekä verkostomenetelmät
• käyttää ja soveltaa ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen periaatteita, menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä
• arvioida menetelmien käyttöä ja soveltuvuutta sosiaalialan asiakastyössä
• keksiä menetelmien uusia soveltamismahdollisuuksia.

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa
• esitellä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien keskeiset periaatteet ja osaa analysoida ja vertailla niitä keskenään
• esitellä tärkeimpiä ratkaisukeskeisiä ja voimavaralähtöisiä menetelmiä sekä verkostomenetelmiä
• käyttää ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä
• arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan menetelmien käytössä ja soveltamisessa.

Hyvä (3) Opiskelija osaa
• esitellä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien keskeiset periaatteet ja osaa analysoida niitä
• antaa esimerkkejä ratkaisukeskeisistä ja voimavaralähtöisistä menetelmistä sekä verkostomenetelmistä
• käyttää ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä
• arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan menetelmien käytössä ja soveltamisessa

Tyydyttävä (2) Opiskelija osaa
• nimetä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien perusperiaatteita
• antaa esimerkkejä ratkaisukeskeisistä ja voimavaralähtöisistä menetelmistä sekä verkostomenetelmistä
• käyttää joitakin ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä
• arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan menetelmien tietämisessä ja käytössä

Välttävä (1) Opiskelija osaa
• nimetä joitakin ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien periaatteita
• antaa esimerkkejä ratkaisukeskeisistä ja voimavaralähtöisistä menetelmistä sekä verkostomenetelmistä
• käyttää joitakin ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä
• arvioida kehittämiskohteitaan menetelmien tuntemuksessa ja käytössä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3) Opiskelija osaa • esitellä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien keskeiset periaatteet ja osaa analysoida niitä • antaa esimerkkejä ratkaisukeskeisistä ja voimavaralähtöisistä menetelmistä sekä verkostomenetelmistä • käyttää ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä • arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan menetelmien käytössä ja soveltamisessa.

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa • esitellä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien keskeiset periaatteet ja osaa analysoida ja vertailla niitä keskenään • esitellä tärkeimpiä ratkaisukeskeisiä ja voimavaralähtöisiä menetelmiä sekä verkostomenetelmiä • käyttää ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä • arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan menetelmien käytössä ja soveltamisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa • määritellä ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työn sekä verkostomenetelmien keskeiset periaatteet ja osaa analysoida ja vertailla niitä keskenään • esitellä tärkeimmät ratkaisukeskeiset ja voimavaralähtöiset menetelmät sekä verkostomenetelmät • käyttää ja soveltaa ratkaisukeskeisen ja voimavaralähtöisen työotteen periaatteita, menetelmiä ja verkostomenetelmiä sosiaalialan työssä • arvioida menetelmien käyttöä ja soveltuvuutta sosiaalialan asiakastyössä • keksiä menetelmien uusia soveltamismahdollisuuksia.

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee suomalaisen sosiaalipalvelujärjestelmän ja sosiaaliturvan perusteet. Opiskelijalla on ammatilliseen vuorovaikutussuhteeseen tarvittavat perustiedot. Opiskelija osaa hahmottaa asiakasryhmien tarpeita ja tuntee dialogisen työtavan lähtökohtia.

Siirry alkuun