Siirry suoraan sisältöön

Toimintakyvyn arviointi (8 op)

Toteutuksen tunnus: SFTS1501-0K0Z1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
8 op
Lähiosuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Pirjo Mäki-Natunen
Pekka Natunen
Eeva Helminen
Ryhmät
VAz20K2
5.jakson ja kesän 2020 opinnot, Hyvin opintojaksot
Opintojakso
SFTS1501
Toteutukselle SFTS1501-0K0Z1 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa tutkia ja analysoida toimintakyvyn edellytyksiä ja toimintarajoitteita, erityisesti asiakkaan liikkumiskykyä ja siihen liittyviä tekijöitä.
Opiskelija osaa selvittää arvioinnin tulokset ja niistä tehdyt tulkinnat tarkoituksenmukaisella ja luotettavalla tavalla.
Opiskelija osaa kirjata toimintakyvyn tulokset hyödyntäen ICF-viitekehystä.

Sisältö

Toiminta-ja suorituskyvyn ja fyysisen kunnon arviointi. Liikkumisen, tasapainon koordinaation ja asennon arviointi. Lihas ja nivel- toiminnan arviointi. Hengitys-ja verenkiertoelimistön toiminnan arviointi. Kivun arviointi. Eri ikäkausien erityispiirteet toimintakyvyn osa-alueiden arvioinnissa.

Oppimateriaalit

Magee, D. Orthopedic Physical Assessment. uusin painos. Saunders.TOIMIA-tietokanta, THL:n suositukset Käypähoitosuositukset Opintojaksolla erikseen sovittava materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Päivä-ja monimuoto-opiskelu: Aktiivinen osallistuminen kontaktiopiskeluun (lab-harjoittelu)verkkotehtävätCase-tehtävät, projektitNäyttökoe

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Päiväopiskelu: Kontaktiopiskelu ja harjoitukset 5op (135h) Itsenäinen, tiimi- ja casetyöskentely 3 op (81h)Monimuoto-opiskelu:kontakti-opiskelu ja harjoitukset 3op (81h), itsenäinen ja verkkotyöskentely 5op (135h)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

o Erinomainen (5) Opiskelija omaa toiminakyvyn arvionnissa erittäin laajat tiedot ja taidot ja hän pystyy luovaan työskentelyyn, perustelee toimintaansa sekä toimii tiimissä ja ryhmässä rakentavasti. Näyttökokeessa ohjaus ja manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi työskentelyssään ergonomian,pystyy kehittävään itse- arviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta, hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

oKiitettävä (4) Opiskelija omaa laajat tiedot ja taidot, pyrkii luovaan työskentelyyn, perustelee toimintaansa sekä toimii tiimissä ja ryhmässä rakentavasti. Näyttökokeessa ohjaus ja manuaalinen työskentely on taitavaa ja johtopäätökset perusteltuja. Hän huomioi työskentelyssään ergonomian, pystyy kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

o Hyvä (3) Opiskelija omaa hyvät tiedot ja taidot, perustelee toimintaansa, pyrkii yhdistelemään tietoja ja taitoja sekä toimii tiimissä ja ryhmässä rakentavasti. Näyttökokeessa hänen ohjauksensa ja manuaalinen työskentelynsä on sujuvaa, johtopäätökset oikeita, hän huomioi ergonomian toiminnoissaan. Hän pystyy itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Hän osoittaa kirjallisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

o Tyydyttävä (2) Opiskelija toimii tiimissä ja ryhmässä rakentavasti. Opiskelijan tieto koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Näyttökokeessa ohjauksessa sekä manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita sekä johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelijatovereitaan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hänen tehtävistään löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytetty. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita

oVälttävä (1) Opiskelija toimii tiimissä ja ryhmässä rakentavasti. Opiskelijan tieto koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Näyttökokeessa ohjauksessa ja manuaalisessa työskentelyssä on epävarmuutta ja ergonomisessa työskentelyssä puutteita, johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Hän arvioi itseään ja opiskelija-tovereitaan. Opiskelija on tehnyt sovitut tehtävät. Hänen tehtävistään löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin alan kirjallisuutta on referoitu ja lähdeviitteitä käytetty.

Hylätty (0) Opiskelijan ei toimi tiimissä tai ryhmässä rakentavasti. Opiskelijan tieto on puutteellista, toiminta ja manuaalinen työskentely on epäloogista ja epävarmaa, hän ei huomioi ergonomiaa. Opiskelija ei kykene itsearviointiin. Kirjallisissa tehtävissä opiskelija ei ole perehtynyt työssä esiintyvään aihealueeseen ja esitetyt asiat ovat luentomateriaalia toistavaa, irrallisia tai asiaan kuulumattomia, lähteiden käyttö jää irralliseksi. Mikä tahansa edellä mainituista kriteereistä voi johtaa hylkäykseen.

Esitietovaatimukset

Anatomian ja fysiologian perusteet, Anatomy and Physiology ll, Exercise Physiology and Biomechanics, Motorinen kehitys ja oppiminen

Siirry alkuun