Ihmisten johtaminen (7 op)
Toteutuksen tunnus: HAKU0100-6S0Y1
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.08.2016 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 7 op
- Lähiosuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalous (AMK)
- Opettajat
- Timo Lehtonen
- Ulla Luukas
- Essi Silvennoinen
- Juha Ruuska
- Ryhmät
-
HTL15STLiiketalous
- Opintojakso
- HAKU0100
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Osallistuja ymmärtää arvojen rakentamisen ja organisaatiokulttuurien keskeiset teoriat ja osaa käyttää niitä käytännössä. Hän osaa arvojohtamisen ja motivoinnin perustat. Osallistuja osaa hyödyntää organisaation perustehtävää ja visiota omassa sekä yrityksen toiminnassa. Lisäksi osallistuja osaa käyttää henkilökohtaisia arvojaan itsensä johtamisessa. Hän ymmärtää ”litteiden organisaatioiden” johtamisperustat niin teoriassa kuin käytännössä.
Sisältö
Arvot ja johtavat ajatukset, kannustavan ilmapiirin luominen, johtaminen kohti visiota, motivaatioperustat, asiantuntijoiden johtaminen, asiantuntijoiden johtaminen sekä henkilökohtaiset johtamiskyvykkyydet.
Oppimateriaalit
Kirjallisuussuositukset: Kauppinen: Arvojohtaminen, Kouzes & Posner: The Leadership Challenge, Nair: Johtamisen suuri haaste, Sydänmaalakka: Älykäs organisaatio, Morgan: Images of Organization ja Juuti: Johtamispuhe. Katso lisää kirjallisuussuosituksia Yrittäjän & valmentajan Parhaat Kirjat –valintaoppaasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tiimiharjoitteet (1/3), kirjallisuusharjoitteet (1/3) ja käytännön toiminta (1/3).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteisöllisyysharjoitteet (treenit ja yhteisölliset tapahtumat): 63 h Käytännön harjoitteet (projektit ja yritystoiminta): 63 h Teoriaharjoitteet (kirjallisuus ja esseet): 63 h YHTEENSÄ: n. 190 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tiimiyrittäjän (opiskelijan) arviointi perustuu oppimisen asenteeseen, osaamisen käyttöön ja tietämyksen näyttöön. Tiimiyrittäjän osallistuminen treeneihin ja käytännön projekteihin ovat osa arviointia. Oman osaamisen peilaaminen kirjoitettujen kirjaesseiden kautta vaikuttaa merkittävästi arviointiin. Tiimiyrittäjän oppimisen, osaamisen ja tietämyksen itsearviointi eli reflektiopaperi on keskeisessä roolissa arvioinnissa.
0 - Ei osaamista
Ei hallitse kyseistä aluetta lainkaan. Puuttuu treeni- tai projektitunteja, kirjapisteet eivät ole tiimioppimisen tahdissa tai esseet/reflektiopaperi on puutteellinen.
1 - Vasta-alkaja
Ymmärtää perustat alueesta, mutta oma oppimisen asenne on heikko. Projektitunnit ovat erittäin yksipuolisia. Esseet ovat heikkolaatuisia ja/tai reflketiopaperi on kevyt.
2 - Edistynyt vasta-alkaja
Ymmärtää oppimisen asenteen kohtuullisesti. Omaa jonkin verran myös kokemusta taidon käyttämisestä (tehnyt projektin, jossa pätevyysaluetta on harjoitettu). Esseissä näkyy teorioiden ymmärtäminen. Relektiopaperi kuvaa oppimista.
3 – Osaaja
Oppimisen asenne on hyvä, mikä näkyy aktiivisena osallistumisena treeneissä. Näyttöä pätevyysalueiden käytöstä eri projekteissa. Esseissä näkyy käytäntöön vieminen. Relektipaperissa peilataan omaa kehittymistä.
4 - Taitaja
Oppimisen asenne on aktiivinen, mikä näkyy treenien sisällön kehittämisenä. Pätevyysalueiden aktiivinen kehittäminen näkyy projekteissa. Esseissä näkyy analysointi. Relektiopaperissa pohditaan syvällisesti omaa kehittymistä.
5 – Ekspertti
Asenne oppimiseen on oma-aloitteinen ja kehittävä, mikä näkyy johtajuuden ottamisena treeneissä. Pätevyysalueiden soveltaminen näkyy monipuolisissa projekteissa. Esseissä näkyy arviointi ja luominen. Reflektiopaperissa arvioidaan omaa kehittymistä ja luodaan uusia skenaariota oman ja tiimin kehittymiseksi.
Esitietovaatimukset
Perustaidot henkilökohtaisen osaamisen kehittämisestä ja tiimioppimisesta, projektityöskentelystä ja tiimitoiminnasta sekä yrityksen taloudesta ja hallinnosta