Siirry suoraan sisältöön

Hakukonemarkkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: HL00BD45-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2022 - 13.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalous (AMK)
Opettajat
Tanja Shemeikka
Vastuuopettaja
Tanja Shemeikka
Ryhmät
HTL19S1
Liiketalous
Opintojakso
HL00BD45
Toteutukselle HL00BD45-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Hakukonemarkkinoinnin käsitteet, teoriat ja menetelmät Hakusana/avainsanakartoitus Sisältöstrategia; hakukone ja sosiaalinen media
Google-ads mainoskampanja
Analyysimenetelmät; hakukoneptimointi, hakusanamainonta Raportointi (asiakkaalle)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Yritykset tarvitsevat liikennettä verkkosivuilleen ja näkyvyyttä hakukoneissa. Tuloksellisuus hakukoneissa edellyttää digitaalisen markkinoinnin säännöllistä ja jatkuvaa työtä. Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia hakukoneoptimoinnin ja hakukonemainonnan toteuttamiseen.


Opintojakson osaamiset
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen

Opintojakson tavoitteet
Tällä opintojaksolla perehdyt hakukoneissa tapahtuvaan markkinointiin ja näkyvyydenhallintaan. Tunnet hakukonemarkkinoinnin keskeiset käsitteet ja ymmärrät niiden sisällöt. Ymmärrät hakukonemarkkinoinnin merkityksen osana asiakkaan ostoprosessia ja roolin digitaalisessa markkinoinnissa. Osaat suunnitella ja toteuttaa hakukonemarkkinointia yrityksen tunnettuuden kasvattamiseksi ja myynnin lisäämiseksi. Osaat mitata ja arvioida hakukonemarkkinoinnin tuloksia.

Sisältö

Hakukonemarkkinoinnin käsitteet, teoriat ja menetelmät Hakusana/avainsanakartoitus Sisältöstrategia; hakukone ja sosiaalinen media Google-ads mainoskampanja
Analyysimenetelmät; hakukoneptimointi, hakusanamainonta Raportointi asiakkaalle

Aika ja paikka

100% kontaktiopetus.

Oppimateriaalit

Pain, G. 2019. Marketing automation and online marketing: Automate your business through marketing best practices such as email marketing and search engine optimization.
(Kustannuspaikka tuntematon).

Enge, E. 2010. The art of SEO. Sebastopol (CA): O'Reilly, Yared, K. 2021. The Complete SEO & SEM Guide.

Opintojaksolla suoritettavat sertifikaatit: Google Ads Search Certification ja SEMrush Competitive Analysis and Keyword Research Test.

Opetusmenetelmät

Käänteinen oppiminen (flipped classroom). Opintojakso koostuu hakukonemarkkinoinnin eri osa-alueisiin syventävistä luennoista, joiden pohjalta opittua syvennetään yksilötyönä hakukonemarkkinoinnin sertifikaatteja suorittamalla. Opittua sovelletaan käytännön työhön myös yritykselle tehtävän projektin muodossa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arviointi perustuu yksilötyön tehtäviin sertifikaatteihin sekä ryhmätyön arviointiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 35 h, yksilötyö 50 h, ryhmätyö 50 h. Yhteensä 135 h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Ymmärrät hakukonemarkkinoinnin keskeisiä käsitteitä ja teoriaa sekä menetelmiä ja kuvaat toteutusta näiden avulla. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Tulkitset tuloksia ja esität kehittämisehdotuksia. Toimit tutuissa ongelmanratkaisutilanteissa annetun ohjeen mukaan itsenäisesti. Tunnistat vuorovaikutustaitosi ja osaat toimia ryhmässä tavoitteellisesti. Tuot esille näkökulmasi ja perustelet sen. Otat vastuuta omasta työstäsi. Arvioit omaa hakukonemarkkinoinnin osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi jossain määrin. Raportoit työtä kuvailevasti, mutta osin epäloogisesti ja vajavaisesti. Tekstisi on epäjohdonmukaista ja siinä esiintyy joitakin kielioppi- ja tyylivirheitä. Noudatat vain osittain Jamkin raportointiohjeistusta.

Tyydyttävä 2
Sovellat hakukonemarkkinoinnin teoriaa ja keskeisiä käsitteitä sekä menetelmää, joita hyödynnät ratkaisun perusteluissa. Esität tulokseen perustuen soveltuvan ratkaisuehdotuksen. Osaat käytännön taidot, joilla selviät tutuissa tilanteissa. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteissa. Sovellat vuorovaikutustaitojasi eri tilanteissa ja kehität niitä. Otat vastuuta vertaisen työstä. Arvioit omaa hakukonemarkkinoinnin osaamistasi ja tunnistat kehittämisen kohteesi jossain määrin. Raportoit työtä kuvailevasti, mutta osin epäloogisesti ja vajavaisesti. Tekstisi on epäjohdonmukaista ja siinä esiintyy joitakin kielioppi- ja tyylivirheitä. Noudatat vain osittain Jamkin raportointiohjeistusta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Analysoit ja luokittelet ratkaisuissasi hakukonemarkkinoinnin keskeisiä teorioita ja käsitteitä. Osaat yhdistää useita eri tietoja ja taitoja sekä menetelmiä toisiinsa, kun ratkaiset ongelmatilannetta. Analysoit ja vertailet tuloksia ja esität niiden perusteella soveltuvan ratkaisuehdotuksen. Hallitset käytännön taidot, joita tarvitset itsenäisen työn tekemisessä. Osoitat kykenevänsä ratkaisemaan alan ongelmia. Osaat organisoida ryhmän toimintaa ja otat vastuuta sen tehtävistä. Osaat argumentoida näkökulmaasi vuorovaikutustilanteissa. Analysoit omaa hakukonemarkkinoinnin osaamistasi ja kehittämiskohteitasi perustellen. Raportoit johdonmukaisesti, kuvailevasti ja perustellen. Tekstisäsi on oikea rakenne, mutta siinä esiintyy ajoittain kielioppi- tai tyylivirheitä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta.

Kiitettävä 4
Arvioit, analysoit ja yhdistät ratkaisuissasi hakukonemarkkinoinnin keskeisiä teorioita, käsitteitä ja menetelmiä. Arvioit lopputulosta ja siihen johtanutta prosessia johdonmukaisesti ja perustellusti tavoitteisiin nojatuen. Osoitat kykyä erottaa olennaiset asiat ja tehdä perusteltu arvio ja ratkaisu kokonaistilanteesta alan monimutkaisessa ongelmassa. Esität soveltuvat johtopäätökset ja kehittämisen toimenpiteet. Hallitset käytännön taidot, joissa sovellat tietoa. Osaat organisoida yhteisön toimintaa ja ottaa vastuuta tehtävistä sekä ongelmanratkaisutilanteista tavoitteellisesti. Keskustelet vastavuoroisesti, jossa tavoitteena yhteisymmärrys ja osapuolten yhteistyön vahvistaminen. Otat vastuuta henkilöiden ja ryhmän kehittymisestä. Arvioit reflektoiden omaa osaamistasi eri osa-alueissa ja osoitat hakukonemarkkinoinnin osaamisen kehittymisesi. Raportoit loogisesti, analyyttisesti ja ammattimaisesti. Tekstisi rakenne on hyvä ja teksti on sujuvaa ja pääosin virheetöntä asiatekstiä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Arvioit kriittisesti ja hyödynnät ratkaisuissa ja ehdotuksissa relevantteja hakukonemarkkinoinnin teorioita, käsitteitä, tutkimusta, menetelmiä ja periaatteita. Määrittelet ja tulkitset keskeiset alaan ja kehittämiseen sisältyvät käsitteet ja teoriat ajankohtaiseen tietoon ja/tai tutkimuskirjallisuuteen perustuen. Osaat tuottaa uusia näkökulmia ja tehdä yleistyksiä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Hallitset käytännön taidot, joilla kehität toimintaa. Johdat tavoitteellisesti ottaen vastuuta tehtävistä tai projekteista monimutkaisissa ongelmanratkaisutilanteissa. Työskentelet yhteistyössä ja tuotat uusia tai luovia ratkaisuja ennakoiden toimintaympäristön muutoksia. Otat vastuuta ryhmän tai yhteisön kehittymisestä. Keskustelet vastavuoroisesti ja kyseenalaistaen kehittäen ryhmän myönteistä vuorovaikutusta. Reflektoit ja kehität hakukonemarkkinoinnin osaamistasi perustellen kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Raportoit vakuuttavasti esittäin loogisen ja selkeän kokonaisuuden. Osoitat kykyä kriittiseen ajatteluun ja tekstisi on argumentoivaa, oivaltavaa ja lähes virheetöntä. Noudatat Jamkin raportointiohjeistusta.

Esitietovaatimukset

Markkinoinnin perusteet

Siirry alkuun