Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: HM00BI68-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 120
Opettajat
Serena Paasivuori
Ryhmät
ZJA21SMKIKD
Avoin AMK, marata, Kiinteistöjohtaminen muuttuvassa toimitilaympäristössä
Opintojakso
HM00BI68
Toteutukselle HM00BI68-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla vuorottelevat teemakohtaiset alustukset webinaareissa (tallenne), itsenäiset teema kohtaiset oppimistehtävät sekä vertais/yhdessä oppimiskeskustelut webinaarissa tai verkkokeskustelualueella.

Koko opintojakson ajan tehdään henkilökohtaisia teemakohtaisia oppimistehtäviä, joita hyödynnetään opintojakson lopuksi tehtävässä henkilökohtaisessa kokoavassa lopputehtävässä.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää johtamisen merkityksen yrityksen menestystekijänä. Opiskelija tuntee johtamisen ja organisaation toimintaa kuvaavat peruskäsitteet. Opiskelija tuntee johtamisen eri näkökulmat sekä niiden keskeiset sisällöt. Opiskelija osaa arvioida omia valmiuksiaan ja motivaatiotaan johtamistyöhön.

Sisältö

Organisaation johtaminen ja kulttuuri, johtamisoppien kehitys, johtamisen peruskäsitteet, johtamisen tasot ja näkökulmat, henkilöstöjohtaminen, johtajuus, johtamisen tulevaisuuden haasteet.

Oppimateriaalit

Hyppänen, R. (2013). Esimiesosaaminen: Liiketoiminnan menestystekijä (3. uud. p.). Helsinki: Edita. (e-kirja)
Puusa, A., Reijonen, H., Juuti, P. & Laukkanen, T. (2014). Akatemiasta markkinapaikalle: Johtaminen ja markkinointi aikansa kuvina (Neljäs, uudistettu painos.). Helsinki: Talentum. (e-kirja)
Viitala, R. & Jylhä, E. (2019). Johtaminen: Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Helsinki: Edita. (e-kirja)
Sekä muu opettajan tarjoama e-ainesto.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opetus ja opiskelu etenee teemoittain verkko-opintoina: verkko-oppimisympäristö sekä Zoom-webinaarit/tallenteet.

Käänteinen oppiminen toteutuu seuraavasti:
Alustuswebinaarit teemoihin ja oppimistehtäviin (vaihtoehtona webinaarin tallenne)
Itsenäinen opiskelu teemakohtaisin oppimistehtävin
Vertaiskeskustelut oppimistehtävien pohjalta webinaareissa tai vaihtoehtoisesti verkkokeskustelualueella
Henkilökohtainen lopputehtävä, joka laaditaan opintojakson aikana tehtyjen teematehtävien pohjalta. Tätä tehtävää tukevat teemakohtaiset oppimistehtävät, webinaari ja verkkokeskustelut ja opettajan ohjaus webinaareissa.

Opintojakson aikana oppimista ohjataan vaihtoehtoisin tavoin:
Alustuswebinaarit teemoihin ja oppimistehtäviin (vaihtoehtona webinaaritallenteen hyödyntäminen)
Opiskelun ohjausta (sekä yksilöllinen että yhteinen) tarjolla verkko-oppimisympäristön keskustelualueella
Vertaiskeskustelun ja yhdessä oppimisen ohjaus webinaareissa tai verkkokeskustelualueella
Opintojakson lopussa laadittavalle henkilökohtaiselle lopputehtävälle annetaan arvioinnin yhteydessä henkilökohtainen palaute.

Opintojakson arvosana muodostuu henkilökohtaisessa lopputehtävässä osoitetun osaamisen perusteella. (Pohjautuu opintojakson aikana tehtävistä teemakohtaisista oppimistehtävistä sekä niiden yhteenvedosta ja itsearvioinnista.)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Teemakohtaiset oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana yhteisellä aikataululla.
Vertaiskeskusteluihin (webinaari tai verkkokeskustelealue) osallistutaan opintojakson aikana yhteisen aikataulun mukaisesti.
Henkilökohtaisen oppimistehtävän palautus on joulukuussa 2021.
Henkilökohtaisen oppimistehtävän uusintakerrat ovat tammikuussa 2022.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teemakohtaiset oppimistehtävät, valmistautuminen webinaareihin/verkkokeskusteluun 4*16 h = 64 h
Alustuswebinaarit (tallenne) ja keskusteluwebinaarit tai/javaihtoehtoisesti verkkokeskustelualue 5*4 h = 20 h
Henkilökohtaisen kokoavan lopputehtävän tekeminen 52 h
(5 op toteutus)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tradenomi- ja restonmitutkinnon tuottaman osaamisen yleiset arviointikriteerit ovat web-sivuilla (http://www.jamk.fi/opiskelijoille/opinto-opa s). Opintojakson oppimistulokset arvioidaan suhteessa kunkin opintojakson osaamistavoitteisiin tietojen, taitojen ja yleisten pätevyyksien perusteella (Kansallinen ja eurooppalainen laatujärjestelmä NQF/EQF, taso 6).
5 (erinomainen): Opiskelija osoittaa kokonaisvaltaista käsitteiden soveltamista kriittisesti ja analyyttisesti omissa tietoperustaan nojaavissa osaamisnäytöissään liiketoiminnan sekä henkilöstön johtamisen yhteyksissä.
4 (kiitettävä): Opiskelija osoittaa lähes kokonaisvaltaista käsitteiden soveltamista näyttäessään analyyttistä osaamistaan liiketoiminnan ja henkilöstön johtamisen merkityksestä.
3 (hyvä): Opiskelija osoittaa liiketoiminnan ja henkilöstön johtamisen merkityksen yhteyden sekä käsiteteoreettisesti että teoriatietoa soveltaen yrityksen menestystekijöinä.
2 (tyydyttävä): Opiskelija osoittaa johtamisen merkityksen käsiteteoreettisin osin osana liiketoimintaa.
1 (välttävä): Opiskelijan ymmärrys organisaation toiminnasta ja henkilöstön merkityksestä yrityksen menestystekijänä on vielä hajanainen ja puutteellinen. Aihepiirin keskeiset käsitteet ja johtamisajattelun yhteys ei ole looginen vaadittavissa tuotoksissa.

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

Opintojakson arviointimenetelmiä ovat:
Oman osaamisen itsearviointi
Osaamisen arviointi, palaute ja opintojakson arvosana henkilökohtaisen oppimistehtävän perusteella.

Siirry alkuun