Siirry suoraan sisältöön

XR Technologies in Service Business (5 op)

Toteutuksen tunnus: MZ00CM25-3001

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
09.02.2026 - 20.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
Palveluliiketoiminta (AMK)
Opettajat
Kalle Raijonkari
Susanna Riekkinen
Ryhmät
MPT24S1
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK)
ZJA26KM
Avoin amk, marata
MPT25VK
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma (AMK), vaihto-opiskelu/Exchange studies
Opintojakso
MZ00CM25
Toteutukselle MZ00CM25-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Sinun tulee vahvistaa osallistumisesi opintojaksolle suorittamalla orientaatiotehtävän annettuun aikarajaan mennessä.
Opintojakson ensimmäiset ~10 viikkoa käytetään XR-teknologioihin ja niihin liittyvään palvelumuotoiluun viikoittaisten luentojen ja oppimistehtävien avulla. Kurssin viimeiset viikot on varattu projektityöskentelylle ja -esityksille.

Tavoitteet

Englanniksi
The object of the course:
In the Introduction to XR technologies course you will learn how different XR technologies, such as Virtual Reality, Augmented Reality and Mixed Reality, are utilized in different fields. During the course you will use different kinds of XR devices and explore different kinds of XR experiences related to your field of study.

After completing this course, you will have gained insight into how different XR technologies could be utilized in your field of study. You will also understand how different XR experiences are produced and will be able to communicate the advantages and disadvantages of different XR-technologies.

You do not need prior experience of XR technologies on this course, and you do not also need any special IT skills. The course is directed for everyone who is interested in expanding their digitalization toolkit.



Course competences:
Learning to learn: The student takes responsibility for group learning and sharing what has been learned.
Operating in a workplace: The student utilizes the opportunities offered by technology and digitalization in their work.
Proactive development: The student is able to work in projects in cooperation with actors of different fields.
Business competence: The student understands the importance of technology and digital services in business and organizational workflow.


The learning objectives of the course:
After completing the course, you will know the basics of currently relevant XR technologies and how they are applied. You will be familiar with the basic terminology, current trends and conventions of the utilization of XR technologies in your field. You will have a general understanding of how XR experiences are produced.

Sisältö

During this course you will use XR devices and explore XR experiences related to your study field in practice. You will utilize different applications to do a practical study of the XR technologies relevant to the digitalization of your field.

Oppimateriaalit

Pakolliset oppimateriaalit tarjotaan kurssin Moodle-oppimisympäristössä. Oppimateriaalit sisältävät videoita, artikkeleita ja e-kirjoja Jamkin kirjastosta.
Tukikirjallisuus: P. J. Benckendorff, Z. Xiang, P. J. Sheldon. 2019. Tourism Information Technology. 3rd edition.

Opetusmenetelmät

Opintojakson aikana opit perusteet XR-teknologiaa hyödyntävistä palveluista ja niiden suunnittelusta.

Opintojakso toteutetaan viikoittaisina kontaktiluentoina, case-esimerkkeinä, yksilö- ja ryhmätehtävinä sekä projektioppimisena. Oppimistehtävissä etsit tietoa ja testaat erilaisia XR-kokemuksia. Opintojakso päättyy ryhmissä toteutettavaan loppuprojektiin, jossa suunnittelet XR-teknologiaa hyödyntävän palvelutuotteen opintojakson tarjoaman teoreettisen viitekehyksen pohjalta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana saat lisätietoa matkailu- ja ravitsemisalan käyttötapauksista XR-teknologioiden osalta ja pääset testaamaan laitteita. Opintojaksolla voi olla myös vierailevia luennoitsijoita tai muita alan asiantuntijoita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä

Kansainvälisyys

Kansainväliset esimerkit matkailu- ja ravitsemisalalta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sinulla on oikeus hakea opintojesi tunnustamista, jos sinulla on aiempia opintoja (esim. muualla suoritettuja korkeakouluopintoja), jotka voidaan lukea hyväksi parhaillaan suorittamaasi tutkintoon.

Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen on mahdollista kolmella ensisijaisella tavalla: hyväksilukeminen (korvaaminen tai sisällyttäminen), muulla tavoin hankitun osaamisen osoittaminen (AHOT) ja tunnustaminen. Tarkempia tietoja: Jamk Tutkintosääntö, kohta 17.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa 27 tunnin työmäärää, mikä tarkoittaa, että 5 opintopisteen arvioitu työmäärä on 135 tuntia.
Luennot ja muut harjoitteet luokassa: ~45 tuntia
Loppuprojekti: ~30 tuntia
Itseopiskelu: ~60 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Grade 1: You understand the basics of the currently relevant XR technologies.

Grade 2: You can understand the basics of the currently relevant XR technologies and can find practical applications for the technologies in your field of study.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Grade 3: You understand the basics of the currently relevant XR technologies and can determine how the practical applications for the technologies can impact your field of study.

Grade 4: You understand the basics of currently relevant XR technologies and can evaluate the advantages and disadvantages of how the different technological applications can impact your field of study.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Grade 5: You understand the basics of and can create new concepts with currently relevant XR technologies. You are able to evaluate the advantages and disadvantages of your concepts in the context of your study field.

Lisätiedot

Arviointi perustuu opintojakson oppimistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Voit osoittaa oppimistasi loppuprojektissa. Myös pienempien tehtävien ja muiden aktiviteettien suorittaminen sekä itsearviointi vaikuttavat loppuarviointiin.

Tekoälyn käyttö oppimistehtävissä on perustuttava Jamkin tekoälyohjeistukseen sekä eettisiin periaatteisiin.

Siirry alkuun