Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutusprosessi (5 op)

Toteutuksen tunnus: SKOS1804-9S0R1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Opettajat
Aino Alaverdyan
Ryhmät
SKO18SM
Kuntoutuksen ohjaaja
Opintojakso
SKOS1804
Toteutukselle SKOS1804-9S0R1 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa kuntoutusprosessin ja sen eri vaiheet yksilöllisesti etenevänä ja tavoitteellisena prosessina.
Opiskelija tiedostaa kuntoutusprosessien eri vaiheiden menetelmälliset erot eri toimintaympäristöissä
Opiskelija osaa arvioida erilaisten kuntoutujien kuntoutumisprosesseja ja oman alansa asiantuntijaroolia osana monialaista työryhmää.
Opiskelija osaa laatia kuntoutujalähtöisen kuntoutussuunnitelman hyvän kuntoutuskäytännön ja dokumentointikäytännön mukaisesti.
Opiskelija osaa laatia asiakaslähtöiset kuntoutuksen tavoitteet sekä osaa huomioida kuntoutujan yleisimmät kuntoutusprosessiin liittyvät sosiaalietuudet sekä kulloiseenkin kuntoutusprosessiin liittyvät lainsäädännölliset edellytykset.
Opiskelija ymmärtää ohjauksen merkityksen asiakasta osallistavassa ja asiakkaan toimijuutta tukevassa kuntoutusprosessissa

Sisältö

Kuntoutus yksilöllisenä prosessina.
Kuntoutusprosessien erot yksityisellä, julkisella ja kolmannella sektorilla sekä eri kuntoutusmuodoissa.
Eri ikäisten ja erilaista kuntoutusta tarvitsevien kuntoutujien kuntoutumisprosessit.
Vaikuttavan kuntoutusprosessin suunnittelun perusteet.
Kuntoutussuunnitelman rakenne ja sisältö, toimeenpano sekä toteutuksen seuranta ja arviointi.
Kuntoutussuunnitelman dokumentointi.
Kuntoutusmotivaation merkitys ja siihen vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen.
Monialaisuus, moniammatillisuus ja asiakaslähtöisyys kuntoutuksen suunnittelussa.
Kuntoutusprosessi avo,- laitos,- ja etäkuntoutuksen sekä digitalisaation näkökulmasta.
Kuntoutusprosessiin liittyvät yleisimmät sosiaalietuudet.

Oppimateriaalit

Kuntoutuminen 2016. DuodecimLindh, Härkäpää & Kostamo-Pääkkö (toim.) Sosiaalinen kuntoutuksessa. 2018Sukula Seija, Vainiemi Kirsi. (nd.) GAS-menetelmä. Käsikirja, versio 4. Kela.Sukula Seija, Vainiemi Kirsi, Laukkala Tanja (toim.) 2015. GAS Menetelmästä sovellukseen. Kelan tutkimusosasto. Helsinki.McPherson Kathryn, Gibson Barbara E.& LepleÌge Alain (edit.)2015.Rethinking rehabilitation:theory and practice.CRC Press.Paltamaa ym. (toim.) 2011. Hyvän kuntoutuskäytännön perusta. Kelan tutkimusosasto.Siegert Richard J. & Levack William M. M. (edit.)2015. Rehabilitation goal setting: theory, practice, and evidence. CRC Press.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oppimistehtävät: Kuntoutussuunnitelman laatiminen ja esittäminen sekä toisten kuntoutussuunnitelmien vertaisarviointi. Aktiivinen (vähintään 80 %) osallistuminen kontaktiopetukseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Monimuotototeutus:Kontaktiopetus 20 h Verkkotyöskentely 54 h Itsenäinen työskentely 61 hYhteensä 135 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1: Opiskelija laatii kuntoutussuunnitelman ja hallitsee opintojakson sisällöt yksittäisinä teemoina kokonaisuuden jäädessä irraliseksi. Opiskelija perustelee kuntoutussuunnitelman sisältöä yksittäisellä lähdemateriaalilla. Opiskelija hahmottaa erilaisten kuntoutujien kuntoutumisprosesseja. Kuntoutussuunnitelma noudattaa pääpiirteittäin vaadittuja dokumentaation periaatteita.

Tyydyttävä 2: Opiskelija laatii kuntoutussuunnitelman ja perustelee sitä hyödyntämällä niukkaa lähdemateriaalia. Opiskelija tunnistaa erilaisten kuntoutujien kuntoutumisprosesseja. Kuntoutussuunnitelma noudattaa pääpiirteittäin vaadittuja dokumentaation periaatteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3: Opiskelija hallitsee kokonaisvaltaisesti opintojakson tiedot. Hän laatii realistisen kuntoutussuunnitelman ja perustelee sitä hyödyntämällä asianmukaisia lähdemateriaaleja. Opiskelija arvioi erilaisten kuntoutujien kuntoutumisprosesseja ja oman alansa asiantuntijaroolia niissä. Kuntoutussuunnitelma noudattaa pääpiirteittäin vaadittuja dokumentaation periaatteita.

Kiitettävä 4: Opiskelija laatii realistisen ja kattavan kuntoutussuunnitelman moniammatillisessa tiimissä. Opiskelija perustelee kuntoutussuunnitelman monipuolista lähdemateriaalia hyödyntäen. Opiskelija arvioi asiantuntevasti erilaisten kuntoutujien kuntoutumisprosesseja ja oman alansa asiantuntijaroolia niissä. Kuntoutussuunnitelma noudattaa vaadittuja dokumentaation periaatteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5: Opiskelija laatii kuntoutujalähtöisen, realistisen ja kattavan kuntoutussuunnitelman moniammatillisessa tiimissä. Opiskelija perustelee kuntoutussuunnitelman kriittisesti ja monipuolista, osin kansainvälistä, lähdemateriaalia hyödyntäen. Opiskelija arvioi asiantuntevasti perustellen erilaisten kuntoutujien kuntoutumisprosesseja ja oman alansa asiantuntijaroolia niissä. Kuntoutussuunnitelma noudattaa vaadittuja dokumentaation periaatteita.

Esitietovaatimukset

Suoritettuna Kuntoutuksen lähtökohdat opintojakso

Opiskelija tietää mitä kuntoutus on ja tuntee kuntoutuksen yleisimmät käsitteet sekä pääpiirteissään kuntoutuksen palvelujärjestelmät ja toiminta-alueet. Opiskelijalla on selkeä käsitys oman koulutusohjelmansa/ammattialansa asiantuntijuudesta.

Lisätiedot

Kontaktiopetus voi olla lähi- tai verkko-opetusta.

Siirry alkuun