Special Support in Early Childhood (5 op)
Toteutuksen tunnus: SWOS1505-8K0S4
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.01.2018 - 31.07.2018
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- englanti
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa tunnistaa sekä arvioida lapsen kehitykseen liittyvää vaihtelua ja poikkeamia
• ymmärtää varhaisen ja erityisen tuen merkityksen osana varhaiskasvatuksen perustehtävää
• tuntee erityiskasvatuksellisia menetelmiä ja palveluja
• osaa tukea ja ohjata erityistä tukea tarvitsevaa lasta yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti arjen toiminnoissa
• tuntee voimavaralähtöisen, moniammatillisen ja perheiden kanssa tehtävän yhteistyön ohjauksensa perustana
• toimii tunnistaen omat arvolähtökohtansa ja noudattaen ammattinsa eettisiä periaatteita
Sisältö
• varhaisen ja erityisen tuen järjestäminen varhaiskasvatuksessa sekä siirtymävaihe kouluun
• lapsen kehityksellisten poikkeamien tunnistaminen sekä tukemisen periaatteet
• erityispedagogisia arviointi- ja tukimenetelmiä
• moniammatillinen yhteistyö
• yhteistyö perheen ja vanhempien kanssa
Oppimateriaalit
Johnston, Jane. Early childhood and primary education: readings and reflections. 2010. Berkshire, England: McGraw-Hill: Open University Press. (Ebrary eBook Collection verkkoaineisto. Luettavissa vain Jyväskylän amk:n verkkotunnuksilla) Newman, Sarah. 2004. Stepping out: using games and activities to help your child with special needs. London : J. Kingsley Publishers. (Ebrary eBook Collection verkkoaineisto. Luettavissa vain Jyväskylän amk:n verkkotunnuksilla)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
• Päiväopiskelu: Aktiivinen osallistuminen kontaktiopiskeluun, opiskelu virtuaalisessa oppimisympäristössä, oppimistehtävä tai ryhmätyöskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Päiväopiskelu: Luennot 24 h, pienryhmäkeskustelut ja ennakkotehtävät 21 h, itsenäinen oppimistehtävä55 h, vertaisarviointi 35 h. Yhteensä 135 h.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Erinomainen (5) Opiskelija
• osaa tunnistaa ja arvioida lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia
• osaa perustella ja soveltaa erityiskasvatuksellisia menetelmiä
• osaa tukea ja ohjata erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti
• osoittaa työotteessaaan voimavaralähtöisyyttä sekä asiakkaita arvostavaa kohtaamista ja ammattieettiset periaatteet
• on osallistunut aktiivisesti sekä kontaktiopiskeluun että keskusteluun oppimisympäristöissä ja suorittanut sovitut tehtävät annetussa aikataulussa
• osoittaa harjoitustehtävissään innovatiivisuutta ja käsittelee kirjallisissa tehtävissä aihetta tehtävän mukaisesti, näkökulma aiheeseen on kattava, monipuolinen ja kriittisesti perusteltu, lähdeaineisto on monipuolinen ja relevantti, sisältäen myös vieraskielisiä lähteitä
• on noudattanut Jamkin raportointiohjeita
Kiitettävä (4) Opiskelija
• osaa tunnistaa ja nimetä lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia
• osaa soveltaa ja perustella erityiskasvatuksellisia menetelmiä
• osaa tukea ja ohjata erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti, opiskelijan työotteessa näkyy voimavaralähtöisyys sekä asiakkaita arvostava kohtaaminen ja ammattieettiset periaatteet
• on osallistunut hyvin sekä kontaktiopetukseen että keskusteluun oppimisympäristöissä ja suorittanut sovitut kirjalliset tehtävät annetussa aikataulussa. Hän käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja näkökulma aiheeseen on kattava ja monipuolinen, hän yhdistelee aihetta laajempaan yhteyteen ja perustelee aihevalintoja ja lähdeaineistossa on keskeiset aihealueen lähteet
• on noudattanut Jamkin raportointiohjeita.
Hyvä (3) Opiskelija
• osaa tunnistaa ja nimetä lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia
• osaa käyttää ja perustella erityiskasvatuksellisia menetelmiä
• osaa tukea erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti ja opiskelijan työotteessa näkyy asiakkaita arvostava kohtaaminen ja ammattieettiset periaatteet.
• osallistuu kontaktiopetukseen ja keskusteluun oppimisympäristöissä sekä suorittaa sovitut tehtävät annetussa aikataulussa. Opiskelija käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja näkökulma aiheeseen on kattava ja hän yhdistelee aihetta laajempaan yhteyteen ja perustele aihevalintoja
• on noudattanut Jamkin raportointiohjeita
Tyydyttävä (2) Opiskelija
• osaa nimetä lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia
• tietää erityiskasvatuksellisista menetelmistä ja niiden käytöstä
• osaa tukea erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti ja hänen työotteessaan näkyy asiakkaita arvostava kohtaaminen ja ammattieettiset periaatteet
• on osallistunut pääosin kontaktiopetukseen ja keskusteluun oppimisympäristöissä, hän on suorittanut sovitut tehtävät, joissa hän käsittelee aihetta suppeasti ja yhdistää jonkin verran aihetta laajempaan yhteyteen ja perustelee niukasti aihevalintoja
• on pääosin noudattanut Jamkin raportointiohjeita
Välttävä (1) Opiskelija
• osaa määritellä näkyvimpiä lapsen kehitykseen liittyviä poikkeamia
• osaa nimetä erityiskasvatuksellisia menetelmiä ja kertoa niiden käytöstä
• osaa tukea erityistä tukea tarvitsevaa lasta ja hänen perhettään yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti ja hänen työotteessaan näkyvät ammattieettiset periaatteet
• on osallistunut osittain kontaktiopetukseen ja niukasti keskusteluun oppimisympäristöissä ja hän on suorittanut sovitut tehtävät,joissa hän käsittelee aihetta puutteellisesti ja yhdistää sitä jonkin verran aihetta laajempaan yhteyteen ja perustelee niukasti aihevalintoja
• on noudattanut Jamkin raportointiohjeita pääosin
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee varhaiskasvatuksen perusteet ja hahmottaa sen keskeisimmät toimintaympäristöt sekä tunnistaa alle kouluikäisen lapsen hoidon, kasvun ja kehityksen pääpiirteet. Opiskelijalla on käytännön kokemusta varhaiskasvatuksen ympäristöissä toimimisesta, esim. harjoittelusta.