Kuntoutus vammaistyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SZ00CI97-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Opettajat
- Tuomas Lallukka
- Anne Koivisto
- Maarit Laakkonen
- Vastuuopettaja
- Anne Koivisto
- Ryhmät
-
ZJA25SSAvoin AMK, sote
- Opintojakso
- SZ00CI97
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus on oppia kuvaamaan ja jäsentämään vammaistyöhön liittyviä toimintaympäristöjä, palvelujärjestelmää, lainsäädäntöä ja eettisiä kysymyksiä. Perehdyt vammaistyön palvelutarpeen arviointikäytänteisiin, kuntoutuksen ja palvelujen suunnitteluun sekä ohjaustyön käytäntöihin.
Opintojakson osaamiset:
Eettisyys
Kuntoutuksen suunnittelu
Kuntoutustarpeiden ja mahdollisuuksien arviointi
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat huomioida tasa-arvon, yhdenvertaisuuden, moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista vammaistyössä. Tiedät vammaistyöhön liittyvät ammattieettiset periaatteet, osaat toimia ja reflektoida toimintaasi niiden mukaisesti.
Osaat jäsentää vammaistyöhön liittyviä käsitteitä ja erilaisia lähestymistapoja. Tunnet vammaistyön toimintaympäristöjä, palvelujärjestelmää ja lainsäädäntöä. Osaat suunnitella ja johtaa kuntoutumisen kokonaisuuksia vammaistyössä yhdessä asiakkaan, läheisten ja monialaisen toimijaverkoston kanssa. Tiedät vammaistyöhön liittyvät päätöksentekoprosessit ja osaat hyödyntää niitä asiakkaan eduksi.
Ymmärrät vammaisten elämäntilanteiden sekä työ- ja toimintakyvyn merkityksen kuntoutus- ja palvelutarpeiden lähtökohtana yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla. Osaat huomioida voimavarojen ja toimijuuden merkityksen vammaisten ihmisten ohjauksessa. Osaat käyttää tarkoituksenmukaisia menetelmiä vammaisten toimijuuden ja osallisuuden edistämisessä eri toimintaympäristöissä.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on vammaistyöhön liittyvät käsitteet ja lähestymistavat, toimintaympäristöt, palvelujärjestelmä, lainsäädäntö ja eettinen toiminta. Toimijuuden, osallisuuden, työ- ja toimintakyvyn sekä elämäntilanteen näkökulmat palvelutarpeiden lähtökohtana. Asiakastarpeet ja -tavoitteet sekä asiakkaan voimavarojen huomioiminen ohjaustyössä. Ohjaamisen ja tuen menetelmät vammaistyössä ja kuntoutuksessa. Vammaistyön ja vammaisten kuntoutuksen palvelu- ja päätöksentekoprosessit.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena, johon sisältyy myös aikaan sidottuja webinaareja elo-joulukuussa 2025. Tarkemmat ajat löydät jakson moodlesta.
Oppimateriaalit
Autti-Rämö, I., Salminen, A-L., Rajavaara, M. & Melkas, S. (toim). 2022. Kuntoutuminen. 2. uud. painos. ISBN 978-952-360-264-9
Kaski, M. (toim.), Manninen, A & Pihko, H. 2012. Kehitysvammaisuus. ISBN 978-952-63-0157-0
Kuosma, T. 2025. Uusi vammaispalvelulaki. ISBN 978-952-315-825-2.
Malm, M. 2004. Esteistä mahdollisuuksiin: vammaistyön perusteet. ISBN 951-0-27655-3
Tawast, S. & Leinonen, R. 2024. Suuri valhe vammaisuudesta. ISBN 978-952-04-5713-6
Teittinen, A. (toim.). 2021. Vammaiset ihmiset kansalaisina. ISBN 978-951-768-927-4
Räty, T. 2025. Uusi vammaispalvelulaki. ISBN 978-951-37-8957-2
Räty, T. 2017. Vammaispalvelujen soveltamiskäytäntö. ISBN 978-952-5948-12-7 tai uudempi
Vehmas, S. 2010. Vammaisuuden kokeminen ja kokemisen vammaisuus: Suomen vammaistutkimuksen seuran 2. vuosikirja. ISBN ja muut artikkelit
978-951-580-493-8
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu verkko-opetuksena, johon sisältyy aikaan sidottuja webinaareja.
Webinaareissa perehdyt vammaistyön lähtökohtiin, toimintaympäristöihin, -malleihin ja -periaatteisiin sekä toimintaa ohjaaviin rakenteisiin luentojen, keskustelujen ja pienryhmätyöskentelyn avulla. Vammaistyön ja siihen liittyvän kuntoutuksen käsitteisiin perehdyt myös tekemällä itsenäisesti verkkotehtäviä Moodle-työtilassa. Pari- tai ryhmätehtävänä toteutettavassa oppimistehtävässä sovellat webinaareissa oppimaasi tietoa eettisen, asiakkaan toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta kunnioittavan palvelu- ja päätöksentekoprosessin kuvaamisessa.
Oppimismenetelmänä sovelletaan integratiivista pedagogiikkaa, joka yhdistää teorian, käytännön toteutuksen, reflektion ja sosiokulttuurisen tiedon eli osallistumalla opitun tiedon. Pari- tai ryhmätehtävässä teet kenttävierailun itsenäisesti tai yhdessä parisi kanssa johonkin vammaistyön toimintaympäristöön. Pari- tai ryhmätehtävänä raportoit kenttävierailun teorialähteisiin peilaten erillisen ohjeen mukaan. Osana tehtävää osallistut myös kenttävierailujen reflektointiin webinaarissa.
Webinaarit ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita ja niihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia. Webinaareissa luodaan edellytykset ja pohja pari- tai ryhmätehtävälle. Webinaarien yhteyteen järjestetään myös aikaa parin tai ryhmän kanssa työskentelylle ohjatusti. Webinaareissa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Tarvittaessa voit olla opettajiin yhteydessä myös Moodle-työtilan keskustelualueella.
Mikäli käytät tehtävissä tekoälyä, lisää tehtäviin sanallinen kuvaus siitä, miten, missä määrin ja missä kohdin olet sitä hyödyntänyt.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään oppimistehtävä pari- tai ryhmätyönä, johon sisältyy kenttävierailu työelämään ja sen raportointi. Opintojaksolla vierailee asiantuntijoita ja kokemustoimijoita työelämästä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei kuulu tenttiä.
Oppimistehtävässä on täydennysmahdollisuus.
Itsenäisesti suoritettavissa verkkotehtävissä suorituskertoja ei ole rajoitettu.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit ja niihin valmistautuminen 1 op (27 tuntia)
Kirjallisuus ja tiedonhankinta n. 1,5 op (41 tuntia)
Oppimistehtävä n. 1,5 op (40 tuntia)
Itsenäiset verkkotehtävät 1 op (27 tuntia)
Yhteensä 135 tuntia
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osaat kuvata vammaistyöhön liittyviä keskeisiä käsitteitä ja lähestymistapoja, lainsäädäntöä ja palvelujärjestelmän. Osaat määritellä vammaistyön toimintaympäristöjä sekä kertoa tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistävistä ohjaamisen ja tuen menetelmistä vammaistyössä ja kuntoutuksessa. Osaat selittää toimijuuden, osallisuuden, työ- ja toimintakyvyn sekä elämäntilanteen vaikutuksia palvelutarpeisiin ja tavoitteiden asettamiseen. Osaat kuvata vammaistyön ja vammaisten kuntoutuksen palvelu- ja päätöksentekoprosessit. Osaat määritellä ja kertoa esimerkkejä vammaistyön eettiseen toimintaan liittyen.
Esitietovaatimukset
Osaat toimia ammatillisesti ohjaustyön erilaisissa kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa. Osaat toimia rakentavasti asiakasohjauksessa ja verkostoyhteistyössä.
Osaat kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ja nimetä sitä ohjaavia lakeja. Osaat kertoa, mitä asiakkaan osallisuus ja toimijuus osana palvelujärjestelmää tarkoittavat sekä mitkä arvot ja periaatteet palvelujärjestelmää ohjaavat.
Lisätiedot
Hyväksytyn suorituksen perusteena on osallistuminen webinaareihin sekä itsenäisten verkkotehtävien ja oppimistehtävän suorittaminen hyväksytysti. Oppimistehtävä pari- tai ryhmätehtävänä ja itsenäisesti suoritettavat verkkotehtävät arvioidaan erillisten arviointikriteerien perusteella, jotka kerrotaan opintojakson alkaessa Moodle-työtilassa.
Oppimistehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Itsenäisesti suoritettavien verkkotehtävien läpäisyrajat kerrotaan Moodle-työtilassa tehtävien yhteydessä. Suorituskertoja ei ole rajattu.
Hyväksilukukäytänteet: Opintojakson mahdollisesta hyväksiluvusta tulee olla päätös ennen opintojakson ensimmäistä webinaaria, koska pari- tai ryhmätehtävän työstäminen aloitetaan jo ensimmäisessä webinaarissa. Hyväksilukuhakemuksista tulee ilmetä osaaminen suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin. Hyväksilukuhakemukset osoitetaan Tuomas Lallukalle.