Siirry suoraan sisältöön

Kansansairauksien ennaltaehkäisy ja terveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSAA0500-8K6S1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2018 - 31.07.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kliininen asiantuntija, ylempi AMK
Opettajat
Pirjo Tiikkainen
Ryhmät
YSL17S1
Kliininen asiantuntija
Opintojakso
YSAA0500
Toteutukselle YSAA0500-8K6S1 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää tietoa väestön terveydentilasta ja hyvinvointi- ja terveyserojen syistä, taustoista sekä muutossuunnista kansantautien hoitotyön kehittämisessä. Hän osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä kansantautien syntyyn vaikuttavien elintapojen ja riskitekijöiden tunnistamisessa, arvioinnissa, niiden ehkäisyssä ja varhaisessa puuttumisessa. Opiskelija osaa kohdentaa terveyden edistämisen toimintaa kansantautien ehkäisyssä terveyshyötyä tuottavalla tavalla yksilö-, yhteisö-, väestötasolla.

Sisältö

- Väestön terveys ja hyvinvointi sekä niihin yhteydessä olevat tekijät ja tulevaisuuden haasteet
- Väestön terveyden muutossuunnat terveys- ja sosiaalipalvelujen kehittämisen ja hoitotyön asiantuntijuuden kehittymisen haasteina
- Valtakunnalliset strategiat, toimintaohjelmat ja suositukset kansanterveyden edistämisessä ja kansantautien ehkäisyssä
- Kansanterveyttä vähentävät elintavat ja riskitekijät ja niiden seulonta- ja tunnistamismenetelmät
- Terveyteen liittyvä toimintakyky ja terveysvalmennus

Oppimateriaalit

Global action plan for the prevention and control of NCDs 2013-2020: http://www.who.int/entity/nmh/publications/ncd-action-plan/en/index.htmlKansanterveys: Kaikkien EU:n kansalaisten terveyden parantaminen. 2014. http://europa.eu/pol/health/index_fi.htmKansallisten terveystutkimusten uusin materiaali. www.thl.fi Hyvinvointi- ja terveyserot: http://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserotKaseva, Kaisa. 2011. Asiakkaan asema, itsemäärääminen ja vaikutusmahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä. Integroitu kirjallisuuskatsaus. STM:n raportteja 2011:16. www. hotus.fi, www. terveysportti.fi, www.terveyskirjasto.fi, www.toimia.fi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Työpajatehtävät 50 % Kirjallinen oppimistehtävä 50 %

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja työpajatyöskentely Seminaarit Virtuaaliopiskelu Yht. 135h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ammattikorkeakoulututkinnon ja ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tuottaman osaamisen yleiset kriteerit ovat web-sivuilla (http://opinto-oppaat.jamk.fi/fi/Opinto-opas-yamk/).
Opintojakson oppimistulokset arvioidaan suhteessa kunkin opintojakson osaamistavoitteisiin tietojen, taitojen ja yleisten pätevyyksien perusteella (Kansallinen ja eurooppalainen laatujärjestelmä NQF/EQF, taso 7).

välttävä 1 – tyydyttävä 2
Opiskelija hyödyntää oppimistehtävissään tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja niihin liittyvistä haasteista sekä soveltaa keskeisiä valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä esittäen joitakin kehittämisideoita. Hän kykenee hakemaan relevanttia tietoa ja soveltamaan sitä kuvailevalla tasolla työpajatyöskentelyyn ja oppimistehtäviensä aihealueeseen.
hyvä 3
Opiskelija hyödyntää oppimistehtävissään monipuolisesti tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja osaa selittää niiden merkitystä ja muutossuuntia sekä niihin liittyviä haasteita. Hän soveltaa valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä esittäen kehittämisideoita. Hän kykenee hakemaan relevanttia kansainvälistä ja kansallista tietoa, arvioimaan sitä sekä soveltamaan työpajatyöskentelyyn ja oppimistehtäviensä aihealueeseen.
kiitettävä 4 – erinomainen 5
Opiskelija soveltaa oppimistehtävissään monipuolisesti erilaista tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä. Hän pohtii analyyttisesti ja kriittisesti niiden merkitystä ja muutossuuntia sekä niihin liittyviä haasteita. Hän soveltaa kansainvälisiä ja valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä tarkastellen kehittämisideoita eri näkökulmista. Hän kykenee hakemaan laajasti monitieteistä kansainvälistä ja kansallista näyttöön perustuvaa tietoa ja soveltamaan sitä kriittisesti ja kehittävästi työpajatyöskentelyyn ja oppimistehtäviensä aihealueeseen.

Esitietovaatimukset

AMK-tutkinto

Lisätiedot

-

Siirry alkuun