Monialaisen kuntoutuksen kehittäjä (5 op)
Toteutuksen tunnus: YSMA0300-9S0S2
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
- Opettajat
- Asta Suomi
- Ryhmät
-
YSY18S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- YSMA0300
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että hallitset monialaisen kuntoutumisen osallistavia kehittämistapoja ja osaat hyödyntää tätä osaamista omassa työssäsi
Opintojakson osaamiset
Monialaisen kuntoutuksen asiantuntijaosaaminen
Opintotavoitteet:
- Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida monialaisen
kuntoutuksen asiakaskonsultaatioita ja valmennusprosesseja
-Hallitset verkostokonsultaation sekä verkostotyön perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä asiakaskonsultaatioissa
- Osaat kumppanuustyön perusperiaatteet ja osaat rakentaa työelämälähtöisiä kehittämisprosesseja
Sisältö
Couching/valmentaja, kehittäjä- osaaminen
Verkostokonsultaatio, prosessikonsultaatio: periaatteita, työtapoja
Verkostoituminen ja kumppanuus, laajojen toimijaverkostojen rakentaminen ja monitoimijuus
Innovointi, toimijatahojen osallistaminen
Oppimateriaalit
Soveltuvin osin Bird, J. Gornall, S. Bird, J.2015. The Art of Coaching. Routledge Hietala, O. 2014. Sote-palveluiden yhteiskehittämistä kokemusasiantuntijoiden/vertaistoimijoiden ja ammattilaisten verkostossa. Helsinki: Kuntoutussäätiö. Lindh, J. 2013. Kuntoutus työn muutoksessa: yksilön vajavuuden arvioinnista toimintaverkostojen rakenteistumiseen. Akateeminen väitöskirja. http://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61780/Lindh_Jari_Acta_Electronica_126_Verkkoversio2bdfA.pdf?sequence=5,viitattu 11.3.2019Ahola, T., FurmanB. 2015 Reteaming-valmennus. Helsinki: Lyhytterapia-Instituutti Puutio, R. & Kykyri, V-L /( toim.) Konsultointi keskusteluna 2015. Vuorovaikutuksen vivahteita ja tunneherkkää tasapainoilua. Helsinki: Metanoia Instituutti Saarisilta, J. Heikkilä, J. 2015. Yhdessä innovoimaan - osallistuva innovaatiotoiminta ja sen johtaminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa - Osuva-tutkimushankkeen, http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-433-5, viitattu 11.3.2018
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäiset oppimistehtävät, joihin liittyy yhden konsultaatiokerran toteuttaminen ja siihen liittyvä raportointi Kontaktiopetukseen osallistuminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus, 24 hItsenäiset tehtävät, 87 h Verkkokeskustelu, 24 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1:Opiskelija tietää konsultaation/valmennuksen mahdollisuudet osana monialaista kuntouksen kehittämistyötä ja hallitsee prosessi- ja konsultaatiotyön alkeet omassa työssään
Tyydyttävä 2:
Opiskelija osaa konsultaation/valmennuksen mahdollisuudet osana monialaista kuntouksen kehittämistyötä ja hän hallitsee prosessi- ja konsultaatiotyön alkeet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Opiskelija ymmärtää ja pystyy perustelemaan työotteessaan konsultatiivisen/valmentavan työtavan. Opiskelija osaa prosessi-ja substanssikonsultaation sekä käytäntöpainotteisen kehittämistyön sekä innovoinnin
Kiitettävä 4
Opiskelija ymmärtää ja pystyy monipuolisesti/ teoreettisesti perustelemaan työotteessaan konsultatiivisen/valmentavan työtavan. Opiskelija osaa prosessi-ja substanssikonsultaation sekä käytäntöpainotteisen kehittämistyön sekä innovoinnin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Opiskelija on osoittanut vertaisparrauksen ja kirjallisuutehtävänäytön kautta, että hallitsee sekä prosessikonsultaation että substanssikonsultaation sekä innovaatiotoiminnan perusteet ja pystyy soveltamaan joustavasti osaamistaan erilaissa moniammatillisen kuntoutustoiminnan tilanteissa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
0 (hylätty). Opiskelija pysty suoriutumaan opintojakson tehtävistä, eikä ole osallistunut riittävästi kontaktiopetukseen.
Esitietovaatimukset
AMK tutkinto
Lisätiedot
-