Siirry suoraan sisältöön

Ticorporate - GamesLaajuus (20 op)

Opintojakson tunnus: HG00CF63

Opintojakson perustiedot


Laajuus
20 op
Opetuskieli
englanti
Vastuuhenkilö
Risto Koskenkorva
Jere Lamberg

Osaamistavoitteet

Kurssin tavoitteet:

Oletko miettinyt, millaisia ihmisiä osallistuu pelien tuotantoon ja julkaisuun? Miten erilaiset ohjelmistokehitysmallit ja -kehykset toimivat eri prosesseissa käytännössä? Miten yhdistät ammattilaisten eri alojen taidot ja tuotat jotain uutta? Ja millaisia ovat pelituotannon ja projektinhallinnan prosessit ja putket todellisessa työympäristössä kaikkine haasteineen ja nyansseineen?

Työskentely peliteollisuudessa tapahtuu usein tiimeissä, joissa jokaisella on erilaisia taitoja. Tässä kurssissa saat käytännön kokemusta pelituotannosta ja projektinhallinnan erikoisrooleista ja vastuista sekä siitä, millaista on työskennellä pelituotantoprojektissa, joka julkaistaan.

Kurssin osaamiset:
- Oppimisen oppiminen: Opiskelija pystyy hankkimaan, arvioimaan kriittisesti ja soveltamaan asianmukaisesti kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä omalla alallaan. Vastaa myös ryhmäoppimisen vastuusta ja jakaa oppimaansa.
- Työskentely työyhteisössä: Opiskelija kykenee työskentelemään rakentavasti työyhteisössä ja edistämään oman ja työyhteisönsä hyvinvointia. Osaa toimia ammatillisesti viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa työpaikalla. Hyödyntää teknologian ja digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia työssään. Ymmärtää työelämän muutosten monimutkaisuuden ja oman joustavuutensa muuttuvissa työelämätilanteissa. Omaa yrittäjämäisiä valmiuksia.
- Proaktiivinen kehitys: Ratkaisee ongelmatilanteet luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa. Kykenee etsimään asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kestäviä ratkaisuja, jotka ennakoivat alan tulevaisuutta.
- Etiikka: Pystyy ottamaan vastuun omista toimistaan ja niiden seurauksista ja pohtimaan niitä alan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti. Huomioi muut ja edistää tasa-arvoa ja syrjimättömyyttä. Huomioi monimuotoisuuden ja saavutettavuuden toteuttamisen toiminnassaan. Kykenee vaikuttamaan yhteiskuntaan eettisten arvojen perusteella.
- Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus: On perillä kulttuuritaustansa vaikutuksista toimintaansa ja kykenee kehittämään toimintatapoja, jotka ottavat monikulttuurisuuden huomioon työyhteisössä. Kykenee seuraamaan ja hyödyntämään alan kansainvälistä kehitystä työssään. Kykenee kommunikoimaan kansainvälisesti työtehtävissään.
- Liiketoiminta: Opiskelija ymmärtää teknologian ja digitaalisten palveluiden merkityksen liiketoiminnassa ja organisaatioiden toiminnassa. Opiskelija ymmärtää sopimusten, tarjousten, lisenssien ja tekijänoikeuksien merkityksen omassa työssään. Opiskelija voi suunnitella ja toteuttaa koulutuksen tutulla aiheella. Opiskelija osaa palvella asiakasta.
- Monitieteinen pelialalla: Opiskelija voi soveltaa taitojaan ja tietämystään pelituotannon, -kehityksen tai -suunnittelun erityisalalla, tai muulla alalla, joka liittyy digitaalisiin peleihin.
- Pelituotanto: Opiskelija pystyy tuottamaan sisältöä peliprojektiin

Sisältö

Kurssin pääsisältönä on työskentely pelattavan pelin tuotannossa. Opit lisää pelin tuotannon ja julkaisun vaiheista ja elinkaaresta sekä siitä, mitä kussakin vaiheessa tulisi tehdä. Opit myös pelin tuotanto- ja hallintoprosesseista, niihin liittyvistä erikoistumisrooleista niiden vastuista sekä tarvittavista asiantuntijataidoista näiden roolien täyttämiseen. Käytät aiempaa tietämystäsi ja hiitelet taitojasi ratkaistaksesi erilaisia haasteita tuotannon ja julkaisuprosessien aikana valitsemillasi työkaluilla. Syvennät myös taitojasi projektinhallinnassa, konseptoinnissa, suunnittelussa, prototyyppauksessa ja tiimityössä. Olet osa julkaisuprosessia ja luot yhteistyössä valmiin lopputuloksen (julkaisutuotteen).

Kurssi antaa sinulle työkalupakin henkilökohtaisten ja ryhmätyötaitojen kehittämiseen, jotta menestyisit peliteollisuuden tehtävässä.

Esitietovaatimukset

Ymmärrys projektinhallinnasta, projektiprosesseista ja ohjelmistotekniikasta. Riittävästi suoritetut ydin- ja valinnaisopinnot omalla erikoisalallasi. Pätevyys vähintään yhdellä seuraavista aloista:

- Pelituotanto - Teknologiaan liittyvä (esim. ohjelmointi / testaus / infrastruktuuri / toteutus)
- Pelituotanto - Sisällön luominen liittyvä (esim. 2D / 3D / ääni / suunnittelu)

Ja osaaminen vähintään yhdellä seuraavista:

- Projektihallinnan liittyvä osaaminen (esim. johtaminen / hallinta / liiketoiminta / laadunvarmistus ja testaus)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Tiedät, miten soveltaa ketterää metodologiaa käytännössä ohjelmisto- tai peliprojektissa. Tiedät, miten julkaista tuote-demo. Tiedät, miten rakentaa henkilökohtaisen uraportfolion. Henkilökohtaiset taitosi ovat kehittyneet vain vähän valitsemillasi rooleilla. Sinulla on vaikeuksia reflektoida osaamistasi. Tunnet tuotantoprosessin perusosat ja voit osallistua toteutukseen vain rajoitetusti. Voit olla tuottava vain rajoitetusti pelituotantoon ja projektinhallinnan liittyvissä rooleissa todellisessa tuotannossa. Pystyt työskentelemään itsenäisesti vain rajoitetussa roolissa.

Tyydyttävä (2): Ymmärrät, miten soveltaa ketterää metodologiaa käytännössä ohjelmisto- tai peliprojektissa. Tiedät, miten julkaista tuote-demo. Ymmärrät, miten rakentaa henkilökohtaisen uraportfolion. Henkilökohtaiset taitosi ovat kehittyneet valitsemillasi rooleilla. Pystyt reflektoimaan osaamistasi. Tunnet tuotantoprosessin perusosat ja voit osallistua toteutukseen. Voit olla tuottava pelituotannon ja projektinhallinnan liittyvissä rooleissa todellisessa tuotannossa. Pystyt työskentelemään itsenäisesti rajoitetussa roolissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Kykenet soveltamaan ketterää metodologiaa käytännössä ohjelmisto- tai peliprojektissa. Ymmärrät, miten julkaista tuotteen esittelyversio. Osallistut taitojasi hyödyntäen oman uraportfolion rakentamiseen. Henkilökohtaiset taitosi ovat kehittyneet valitsemiesi roolien myötä. Pystyt realistisesti arvioimaan osaamistasi. Ymmärrät suurimman osan tuotantoprosessista ja voit osallistua sen toteuttamiseen. Kykenet ratkaisemaan ongelmia tuotantoprosessissa. Olet tuottelias ja autat muita pelituotannon ja projektinhallinnan tehtävissä oikeassa tuotannossa. Pystyt työskentelemään itsenäisesti roolissasi.

Erittäin hyvä (4): Kykenet soveltamaan ja analysoimaan ketterää metodologiaa käytännössä ohjelmisto- tai peliprojektissa. Ymmärrät, miten julkaista tuotteen esittelyversio. Osallistut taitojasi hyödyntäen oman uraportfolion rakentamiseen ja analysoit sitä. Henkilökohtaiset taitosi ovat kehittyneet valitsemiesi roolien myötä. Pystyt analyyttisesti pohtimaan osaamistasi. Ymmärrät suurimman osan tuotantoprosessista ja voit osallistua sen toteuttamiseen. Kykenet ratkaisemaan ongelmia tuotantoprosessissa. Olet tuottelias ja autat muita useissa pelituotannon ja projektinhallinnan tehtävissä oikeassa tuotannossa. Pystyt työskentelemään itsenäisesti roolissasi ja olet olennainen osa tiimin menestystä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Sinulla on syvä ymmärrys ja taidot ketterästä metodologiasta käytännössä ohjelmisto- tai peliprojektissa. Pystyt julkaisemaan tuotteen demoversion. Kykenet soveltamaan taitojasi oman uraportfolion rakentamiseen ja analysoimaan sitä. Henkilökohtaiset taitosi ovat kehittyneet valitsemillasi rooleilla, ja osaat arvioida kehitystäsi. Pystyt analyyttisesti pohtimaan ja keskustelemaan osaamisestasi. Ymmärrät suurimman osan tuotantoprosessista ja voit osallistua sen toteuttamiseen. Kykenet ratkaisemaan ongelmia tuotanto-/projektiputkessa ja dokumentoimaan ne järjestelmällisesti. Olet tuottelias ja autat muita useissa pelintuotannon ja projektinhallinnan tehtävissä oikeassa tuotannossa. Pystyt työskentelemään itsenäisesti omassa roolissasi. Olet olennainen osa tiimin menestystä.

Siirry alkuun