Siirry suoraan sisältöön

SisältömarkkinointiLaajuus (5 op)

Tunnus: HL00CA87

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Nina Viertorinne,
  • Riikka Ahlgren,

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Kun käyt tämän opintojakson, ymmärrät sisältömarkkinoinnin ja markkinointiautomaation merkityksen yrityksen liiketoiminnalle jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Opit miten vastuullisen sisältömarkkinoinnin tavoitteet, logiikka ja keinot ovat olennainen osa onnistunutta markkinointiviestintää. Tunnistat, ymmärrät ja osaat kuvata markkinoinnin automaation prosessin sekä sen hyödyt organisaatiolle. Tutustut keskeisimpiin työkaluihin, teet sisältösuunnitelman sekä muodostat näkemyksen markkinointiautomaation käyttöönotosta.

Osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on laaja-alainen käsitys liiketoiminnasta (markkinointi, palvelut, johtaminen, talous, juridiikka, jne.).
Työelämässä toimiminen: Opiskelija hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään.

Opintojakson osaamistavoite
Tällä opintojaksolla opit sisältömarkkinoinnin ja markkinointiautomaation hyödyntämisestä osana yrityksen liiketoimintaa. Tuotat yrityksen markkinointistrategiaan perustuvaa vastuullisuuden huomioivaa sisältöä. Tunnistat digitaalisen asiakaspolun eri vaiheet sekä erilaisten työkalujen, kuten tekoälyn, tuomat mahdollisuudet. Ymmärrät, kuinka tietosuojaan liittyvät näkökulmat tulee huomioida asiakastiedon käytössä ja markkinointiviestinnässä. Opintojakson lopussa omaat valmiudet yrityksen markkinointiprosessin kehittämiseen ja automatisointiin.

Sisältö

Opintojakson keskeiset sisällöt ovat sisältöstrategian merkitys, tekoälyn hyödyntäminen osana sisältömarkkinointia, markkinoinnin automaation perusteet, markkinoinnin automaation työkalut, digitaalinen asiakaspolku ja asiakkaan ostoprosessi verkossa

Esitietovaatimukset

Markkinoinnin perusteiden hallinta, digitaalisen markkinoinnin perusosaaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Opiskelija tunnistaa sisältömarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation peruskäsitteitä, teoriaa ja menetelmiä. Opiskelija pystyy määrittelemään digitaalisen asiakaspolun eri vaiheita ja luomaan sisältöä niihin. Opiskelija tuntee sisällöntuotantoon ja markkinoinnin automaatioon liittyviä työkaluja sekä huomioi tietosuojan osittain. Opiskelija toteuttaa yksinkertaisen markkinoinnin automaatioprosessiin liittyvään suunnitelman. Raportoinnissa esiintyy selkeitä virheitä ja tulosten esittäminen on epäjohdonmukaista.

Tyydyttävä 2
Opiskelija tunnistaa ja osaa hyödyntää sisältömarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation peruskäsitteitä, teoriaa ja menetelmiä. Opiskelija pystyy määrittelemään digitaalisen asiakaspolun eri vaiheet ja luomaan sisältöä niihin. Opiskelija tuntee sisällöntuotantoon ja markkinoinnin automaatioon liittyviä työkaluja sekä huomioi tietosuojan. Opiskelija hankkii taustatiedot ja toteuttaa markkinoinnin automaatioprosessiin liittyvään suunnitelman. Raportoinnissa esiintyy virheitä ja tulosten esittäminen on osin epäjohdonmukaista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opiskelija hallitsee sisältömarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation kokonaisuuden. Opiskelija osaa huomioida yrityksen liiketoiminnasta ja markkinointistrategiasta johdetut tavoitteet sekä soveltaa tietoa digitaalisen asiakaspolun kuvaamiseen. Opiskelija tuottaa tavoitteisiin soveltuvaa sisältöä ja osaa hyödyntää erilaisia digitaalisia työkaluja tietosuojanäkökulman huomioiden. Opiskelija toteuttaa hyvin perustellun markkinoinnin automaatioprosessin suunnitelman. Raportointi ja tulosten esittäminen on selkeää ja johdonmukaista.

Kiitettävä 4
Opiskelija hallitsee sisältömarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation kokonaisuuden ja osaa arvioida eri menetelmien tilanteeseen soveltuvuutta. Opiskelija ymmärtää käsitteiden väliset suhteet. Opiskelija tekee perusteltuja valintoja markkinoinnin automaation suunnittelussa sekä sisällöntuotannossa perustaen näkemyksen luotettavaan dataan ja lähteisiin. Opiskelija tuottaa strategisiin tavoitteisiin soveltuvaa sisältöä ja osaa hyödyntää erilaisia digitaalisia työkaluja tietosuojanäkökulman huomioiden. Opiskelija pystyy kehittämään yrityksen sisältömarkkinointia, kuvaamaan digitaalisen asiakaspolun ja luomaan markkinoinnin automaatioprosessin suunnitelman. Raportointi ja tulosten esittäminen on johdonmukaista ja virheetöntä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija hallitsee sisältömarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation kokonaisuuden ja osaa yhdistää sen yrityksen strategiaan. Opiskelija arvioi kriittisesti ja perustelet tekemänsä valinnat. Opiskelija tekee toimivia strategisia valintoja markkinoinnin automaation suunnittelussa sekä sisällöntuotannossa perustaen näkemyksen luotettavaan dataan ja kriittisesti valittuihin lähteisiin. Opiskelija osaa tehdä tavoitteisiin ja yrityksen strategiaan perustuvia markkinoinnin päätöksiä huomioiden vastuullisuuden erityisesti tietosuojan näkökulmasta. Opiskelija tuottaa itsenäisesti tavoitteisiin ja kohderyhmälle soveltuvaa, visuaalisesti vaikuttavaa sisältöä sekä perustelee kriittisesti tekemänsä valinnat. Opiskelija omaa erinomaiset yhteistyötaidot ja ottaa vastuuta ryhmästä ja omasta oppimisesta. Opiskelija reflektoi kriittisesti omaa osaamistaan ja pystyy tarvittaessa muuttamaan toimintaansa. Raportointi ja tulosten esittäminen on loogista, kriittistä ja virheetöntä.