Siirry suoraan sisältöön

Arvo- ja toimitusketjutLaajuus (5 op)

Tunnus: HL00CA93

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Heidi Neuvonen,

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Kun käyt tämän opintojakson, niin olet oppinut mitä arvon luonnilla tarkoitetaan ja mitä keinoja organisaatiolla on käytettävissään tehdessään arvoa tuottavia ehdotuksia (value proposition) asiakkailleen. Opit ymmärtämään miten organisaatioiden välistä yhteistyötä ja asiakas-keskeistä yhteiskehittämistä tehdään, ja miten toimitaan verkostomaisessa toimintaympäristössä. Lisäksi opit miten arvoa voidaan tuottaa erilaisissa verkostoissa ja toimintaympäristöissä vastuullisesti. Tunnistat erilaisia hinnoittelumalleja ja ymmärrät yrityksen hinnoitteluprosesseja. Ymmärrät myös arvon luonnin hinnoittelun taustatekijänä ja osaat perustella erilaisia hinnoittelupäätöksiä.

Opintojakson osaamiset

Liiketoimintaosaaminen. Opiskelijalla on laaja-alainen käsitys liiketoiminnasta.

Eettisyys. Opiskelija kykenee eettisiin arvoihin perustuvaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

Opintojakson osaamistavoite

Opintojakson käytyäsi ymmärrät arvonluonnin laajemmasta, vastuullisesta näkökulmasta ja tunnistat arvontuotannon prosessit. Osaat soveltaa tietoa siten, että tunnistat organisaatioissa hyödyntämättömiä arvontuotannon mahdollisuuksia. Ymmärrät yhteiskehittämisen merkityksen verkostomaisessa toimintamallissa. Osaat myös hinnoitella tuotteita ja palveluja arvolähtöisesti.

Sisältö

Saat käyttöösi työkaluja ja uusia tapoja kehittää vastuullista arvonluontia, toimitusketjuja ja hinnoittelua
- Arvon käsite sekä missä, miten, kenen toimesta, milloin ja miksi arvoa tuotetaan vastuullisuusnäkökulma huomioiden.
- Arvo- ja toimitusketjujen perusteet
- Yritysten välinen yhteistyö, liiketoimintaverkostot ja niiden kehittäminen
- Hinnan muodostaminen ja hinnoittelupäätösten perusteleminen.
- Arvolähtöinen hinnoittelu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arvosana 1 (välttävä)
Opiskelija tunnistaa arvoluonnin ja verkostoissa toimimisen eri näkökulmia käytännön case-esimerkeistä ja muistaa arvontuotannon prosessin eri osa-alueita myös vastuullisuusnäkökulmasta. Hän esittää joitakin hajanaisia perusteita vastuullisuuden ja arvontuotannon yhteydestä hinnoittelupäätöksiin. Opiskelija osaa käyttää hinnoittelu- ja arvonluonnin työkaluja suppeasti tai puutteellisesti.

Arvosana 2 (tyydyttävä)
Opiskelija ymmärtää arvoluonnin eri näkökulmia ja pystyy vertailemaan erilaisia käytännön case-esimerkkejä toisiinsa. Hän pystyy käsitteellistämään vastuullisen arvontuotannon prosessin eri osa-alueita. Hän osaa perustella vastuullisuuden ja arvontuotannon yhteyden hinnoittelupäätöksiin. Opiskelija osaa käyttää hinnoittelu- ja arvonluonnin työkaluja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Arvosana 3 (hyvä)
Opiskelija ymmärtää arvoluonnin ja verkostoissa toimimisen eri näkökulmia ja osaa ratkaista käytännön tilanteita soveltamalla tietoa konteksti huomioiden. Hän pystyy ratkaisemaan erilaisia käytännön case-esimerkkejä. Hän osaa käsitteellistää arvontuotannon prosessin eri ongelmia ja tunnistaa niihin liittyviä yhteiskunnallisia näkökulmia. Hän osaa soveltaa käytäntöön vastuullisuuden ja arvontuotannon yhteyttä hinnoittelupäätöksiin. Opiskelija osaa käyttää sujuvasti hinnoittelu- ja arvonluonnin työkaluja.

Arvosana 4 (kiitettävä)
Opiskelija osaa analysoida arvoluonnin eri näkökulmia ja osaa tehdä päätelmiä case-esimerkeistä konteksti huomioiden. Hän tunnistaa johdonmukaisesti arvontuotannon prosessin eri vaiheita ja tekee yhteiskunnallisiin näkökulmiin liittyviä päätelmiä. Hän kuvaa perustellen motiiveja ja syitä vastuullisuuden ja arvontuotannon yhteydestä hinnoittelupäätöksiin. Opiskelija osaa käyttää lähes virheettömästi hinnoittelu- ja arvonluonnin työkaluja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tarkastella laaja-alaisesti arvoluonnin ja verkostoissa toimimisen eri näkökulmia ja osaa tehdä harkittuja päätelmiä case-esimerkeistä konteksti huomioiden. Hän esittää arvontuotannon prosessin eri vaiheista päätelmiä, jotka perustuvat annettuun informaatioon, mutta osaa puolustaa myös omia mielipiteitään. Hän osaa koota tietoja uudella tavalla ja ehdottaa vaihtoehtoisia yhteiskunnallisia ja/tai vastuullisia ratkaisuja. Hän kuvaa laaja-alaisesti ja kriittisesti motiiveja ja syitä vastuullisuuden ja arvontuotannon yhteydestä hinnoittelupäätöksiin. Opiskelija osaa käyttää virheettömästi hinnoittelu- ja arvonluonnin työkaluja.

Oppimateriaalit

Grönroos, C. (2017). On Value and Value Creation in Service: A Manage-ment Perspective. Journal of creating value, 3(2), 125-141. https://doi.org/10.1177/2394964317727196

Simon, H., Orvomaa, M., Jonason, A., Mörée, F., & Lähdesmäki, J. (2021). Hinnoittelun voima: Miten kaikki pyörii hinnan ympärillä. Alma Talent.

Valkokari, K., Valjakka, T., Hakanen, T., Kupi, E. & Kaarela, I. 2014. Palvelu-verkoston kehittämisen työkirja. viitattu 8.1.2024.https://publications.vtt.fi/julkaisut/muut/2014/VTT_Palveluverkoston_kehittamisen_tyokirja.pdf

Työ- ja elinkeinoministeriön opas 4/2018. Arvoa synnyttävän liiketoiminnan lähteillä. Verkkojulkaisu