Siirry suoraan sisältöön

YrittäjyysLaajuus (3 op)

Tunnus: ZZ00CK90

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi
  • englanti

Vastuuhenkilö

  • Suvi Salminen, Hyväksilukuhakemusten käsittely
  • Eetu Lehtonen, Hyväksilukuhakemusten käsittely

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Hankit opintojaksolla perustietoa yrittäjyydestä ja yrittäjyyden merkityksestä yhteiskunnassa. Opintojaksolla arvioit omia yrittäjyysvalmiuksia ja laajennat ymmärrystä yrittäjyydestä eri toimialoilla esim. yrittäjätarinoiden avulla. Opintojakson aikana työskentelet monialaisessa tiimissä, jossa kehitätte yritysidean, jonka liiketoimintapotentiaalia ja kannattavuutta arvioitte erilaisten toiminnallisten työkalujen avulla.

Opintojakson osaamiset

Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson osaamistavoite

1. Tunnistat ja osaat arvioida omia yrittäjyyteen liittyviä valmiuksiasi ja asenteitasi.
2. Tiedät, mitä ovat sisäinen yrittäjyys, yrittäjäksi ryhtyminen sekä yrittäjyyden ja innovaatioiden merkitys yhteiskunnassa.
3. Tunnistat asiakastilanteissa tai palveluissa tarpeita, joita hyödynnät liikeidean kehittämisessä.
4. Ymmärrät kannattavan yritystoiminnan edellytyksiä sekä arvon muodostumisen periaatteita.
5. Osoitat kykyä johtaa itseäsi yrittäjämäisesti monialaisessa tiimissä.
6. Tunnet ja osaat hyödyntää Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja EduFuturan yrittäjyys- ja innovaatioympäristöjä sekä niihin liittyviä tukipalveluja.

Sisältö

Tunnistat oman sisäisen yrittäjyyden taitosi ja hyödynnät niitä työskennellessäsi opintojaksolla monialaisessa pienryhmässä.

Tutustut opintojaksolla yrittäjyyden käsitteisiin teoriassa ja erilaisiin yrittäjyyden tapoihin oppimistehtävien kautta.

Kokemuksesi, havaintojesi ja hankitun tiedon perusteella muodostat näkemyksen asiakkaiden tarpeista, jonka pohjalta kehität pienryhmäsi kanssa yritysidean.

Pohdit ja arvioit yritysidean liiketoimintamahdollisuuksia pienryhmäsi kanssa.

Ideoiden arvioinnissa ja kehityksessä käytät työkaluna ja viestinnän apuvälineenä liiketoimintakaaviota (Business Model Canvas) ja asiakasarvokaaviota (Value Proposition Canvas).

Esitietovaatimukset

Edeltävät opinnot: Kestävän kehityksen perusteet (1 op) tai vastaava osaaminen

Edeltävä osaaminen: tunnet keskeiset kestävän kehityksen käsitteet ja tavoitteet. Tunnistat kestävän kehityksen merkityksen ja osa-alueet.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Ymmärrät yrittäjyyden roolin yhteiskunnassa ja eri toimialoilla. Tunnistat omat sisäisen yrittäjyyden piirteet ja hyödynnät niitä liikeidean kehittämisessä sekä osoitat kykyä johtaa itseäsi yrittäjämäisesti monialaisessa tiimissä. Tunnistat asiakastilanteissa tai palveluissa tarpeita, joita hyödynnät liikeidean kehittämisessä. Ymmärrät asiakkuuden roolin liikeidean kehittämisessä sekä arvon muodostumisen periaatteet. Tunnistat kannattavan liiketoiminnan periaatteita.

Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Suomalainen musiikkikampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikkipedagogi (AMK)
Opettaja
  • Sami Sallinen
Ryhmät
  • KPV24S1
    Varhaisiän musiikkikasvatus ja kulttuurihyvinvointi tutkinto-ohjelma (AMK)
  • KPI24S1
    Instrumenttiopetus ja ryhmänohjaus tutkinto-ohjelma (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Hankit opintojaksolla perustietoa yrittäjyydestä ja yrittäjyyden merkityksestä yhteiskunnassa. Opintojaksolla arvioit omia yrittäjyysvalmiuksia ja laajennat ymmärrystä yrittäjyydestä eri toimialoilla esim. yrittäjätarinoiden avulla. Opintojakson aikana työskentelet monialaisessa tiimissä, jossa kehitätte yritysidean, jonka liiketoimintapotentiaalia ja kannattavuutta arvioitte erilaisten toiminnallisten työkalujen avulla.

Opintojakson osaamiset

Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson osaamistavoite

1. Tunnistat ja osaat arvioida omia yrittäjyyteen liittyviä valmiuksiasi ja asenteitasi.
2. Tiedät, mitä ovat sisäinen yrittäjyys, yrittäjäksi ryhtyminen sekä yrittäjyyden ja innovaatioiden merkitys yhteiskunnassa.
3. Tunnistat asiakastilanteissa tai palveluissa tarpeita, joita hyödynnät liikeidean kehittämisessä.
4. Ymmärrät kannattavan yritystoiminnan edellytyksiä sekä arvon muodostumisen periaatteita.
5. Osoitat kykyä johtaa itseäsi yrittäjämäisesti monialaisessa tiimissä.
6. Tunnet ja osaat hyödyntää Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja EduFuturan yrittäjyys- ja innovaatioympäristöjä sekä niihin liittyviä tukipalveluja.

Sisältö

Tunnistat oman sisäisen yrittäjyyden taitosi ja hyödynnät niitä työskennellessäsi opintojaksolla monialaisessa pienryhmässä.

Tutustut opintojaksolla yrittäjyyden käsitteisiin teoriassa ja erilaisiin yrittäjyyden tapoihin oppimistehtävien kautta.

Kokemuksesi, havaintojesi ja hankitun tiedon perusteella muodostat näkemyksen asiakkaiden tarpeista, jonka pohjalta kehität pienryhmäsi kanssa yritysidean.

Pohdit ja arvioit yritysidean liiketoimintamahdollisuuksia pienryhmäsi kanssa.

Ideoiden arvioinnissa ja kehityksessä käytät työkaluna ja viestinnän apuvälineenä liiketoimintakaaviota (Business Model Canvas) ja asiakasarvokaaviota (Value Proposition Canvas).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali
- luentomonisteet
- taulukkolaskentadokumentit
- kurssikirja

Kurssikirja (vapaasti saatavilla sähköisesti)
Möttönen, T. (toim.) (2019). Yrittäjät Suomessa – Elinkeinovapaudesta yrittäjyysyhteiskuntaan. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.

Muu kirjallisuus
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: A handbook for visionaries, game changers, and challengers. Wiley.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G., & Smith, A. (2014). Value proposition design. Wiley.

Oheislukemisto
Blank, S., & Dorf, B. (2012). The startup owner's manual: Vol. 1 : the step-by-step guide for building a great company. K&S Ranch.
Leppänen, O. (2013). Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin! Tammi.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmät
- projektioppiminen
- ryhmäkeskustelut ja vertaisoppiminen
- itsereflektio

Opiskeluusi opintojaksolla sisältyy tiimityöskentelyä, itsenäistä työskentelyä ja mahdollisuuksien mukaan myös asiantuntijaluentoja. Keskeisin osa oppimista on sinun oma toimintasi ja sen itsearviointi. Yhteisiin tapaamisiin, kuten luennot ja ryhmätyöskentely, tulet aina valmistautuneena.

Opintojakso tukee sellaista oppimiskulttuuria, missä opit yksilönä ja ryhmissä kohtaamaan ja käsittelemään ohjaajien tuella epävarmuutta ja epäonnistumista sekä vahvistamaan riskinottamista, uskallusta ja päätöksentekokykyä sekä valmiutta viedä asiat käytäntöön ja tavoitteellisesti päätökseen. Työskentelet pienryhmässä, jossa synnytätte liikeidean. Arvioitte idean liiketoimintapotentiaalia ja asiakasarvoa.

Opiskelussa ja mahdollisuuksien mukaan myös opetuksessa tehdään yhteistyötä alueen yritysten ja yrittäjyyskumppaneiden/-verkostojen kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttejä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- kontaktiopetus 16 h (seitsemän seminaari-/työpajapäivää)
- itsenäistä työskentelyä 25 h
- ryhmätyöskentelyä 40 h

1. Omat yrittäjämäiset piirteet (15 %)
2. Aktiivinen osallistuminen ryhmätyöskentelyyn, liikeidean kehittämiseen (70 %)
3. Toiminnan kuvaukset, tulosten ja tuotosten esittelyt (mm. liikeidean esittäminen) sekä arvioinnit omasta ja ryhmän toiminnasta (15 %)

Sisällön jaksotus

Kontakti 1: 3 x 45 min. aloitusseminaari
Kontakti 2: 3 x 45 min. työpaja
Kontakti 3: 3 x 45 min. työpaja
Kontakti 4: 3 x 45 min. työpaja
Kontakti 5: 3 x 45 min. työpaja
Kontakti 6: 3 x 45 min. työpaja
Kontakti 7: 3 x 45 min. päättöseminaari

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointimenetelmät

Opintojakso toteutetaan projektimaisesti, jolloin luennot, ryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely täydentävät toisiaan. Arviointimenetelminä opettajan suullinen tai kirjallinen palaute, opiskelijan oman osaamisen kehittymisen arviointi, ryhmän vertaisarviointi sekä loppureflektio.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Ymmärrät yrittäjyyden roolin yhteiskunnassa ja eri toimialoilla. Tunnistat omat sisäisen yrittäjyyden piirteet ja hyödynnät niitä liikeidean kehittämisessä sekä osoitat kykyä johtaa itseäsi yrittäjämäisesti monialaisessa tiimissä. Tunnistat asiakastilanteissa tai palveluissa tarpeita, joita hyödynnät liikeidean kehittämisessä. Ymmärrät asiakkuuden roolin liikeidean kehittämisessä sekä arvon muodostumisen periaatteet. Tunnistat kannattavan liiketoiminnan periaatteita.

Esitietovaatimukset

Edeltävät opinnot: Kestävän kehityksen perusteet (1 op) tai vastaava osaaminen

Edeltävä osaaminen: tunnet keskeiset kestävän kehityksen käsitteet ja tavoitteet. Tunnistat kestävän kehityksen merkityksen ja osa-alueet.

Enrollment

01.08.2024 - 19.09.2024

Timing

26.09.2024 - 18.12.2024

Number of ECTS credits allocated

3 op

Virtual portion

3 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Online learning

Unit

Hyvinvointiyksikkö

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Musiikkipedagogi (AMK)
  • Logistiikka (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
  • Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
  • Sähkö- ja automaatiotekniikka (AMK)
  • Tiimiakatemia (AMK)
  • Kätilö (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Konetekniikka (AMK)
  • Tietojenkäsittely (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK)
  • Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
  • Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
  • Liiketalous (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Maaseutuelinkeinot (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Teachers
  • Eetu Lehtonen
  • Antony Smal
  • Juuso Hassi
  • Suvi Salminen
  • Essi Säynätmäki
  • Rositsa Röntynen

Objective

Purpose of the course

You will acquire basic knowledge about entrepreneurship and the importance of entrepreneurship in society. During the course you will assess your own entrepreneurial skills and broaden your understanding of entrepreneurship in different industries, e.g. through entrepreneurial stories. During the course, you will work in a multi-disciplinary team to develop an entrepreneurial idea and assess its business potential and profitability using a variety of operational tools.

Competences of the course

Learning to learn
Working life in the workplace
Proactive development

Learning objective of the course

1. Identify and assess your own entrepreneurial skills and attitudes.
2. You will know what internal entrepreneurship is, how to become an entrepreneur and the role of entrepreneurship and innovation in society.
3. Identify needs in customer situations or services, which you will use to develop your business idea.
4. Understand the prerequisites for profitable entrepreneurship and the principles of value creation.
5. Demonstrate the ability to lead yourself entrepreneurially in a multidisciplinary team.
6. You are familiar with and capable of utilising the JAMK and EduFutura entrepreneurship and innovation environments and the related support services.

Content

You will identify your own internal entrepreneurial skills and use them when working in a multidisciplinary small group.

You will explore the concepts of entrepreneurship in theory and different ways of entrepreneurship through learning exercises.

Based on your experience, observations and knowledge, you will form a vision of your customers' needs, which you will use to develop an entrepreneurial idea with your small group.

You will discuss and evaluate the business potential of your business idea with your small group.

You will use the Business Model Canvas and the Value Proposition Canvas as a tool and communication tool to evaluate and develop your ideas.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osterwalder&al. 2014. Value Proposition Design
Osterwalder&Pigneur. 2010. Business Model Generation
Möttönen, Tuomas (toim.). 2019. Finnish Entrepreneurs.
Ries, Eric. 2011. Lean Startup.

Teaching methods

Learning methods
- flipped learning
- Reading group
- multidisciplinary group work

Your studies will include workshops, group work, independent work, coaching and expert lectures. The aim is to promote cooperation with companies and entrepreneurship partners/networks in the region (e.g. Jyväskylä Startup Factory, K-S Yritysidea, JES ry, EduFutura). A main part of the learning culture and your learning is goal-oriented work in a multidisciplinary team supported by a coach. The team will create a fictitious business idea and assess its business potential using a variety of tools. You will always come prepared to the team and workshop meetings. At different stages of the course, you will reflect on your own skills.

Student workload

1. Active participation in group work, business idea development (68%)
2. Independent tasks (10%)
3. Participation in webinars (22%)

Webinars 17,5h
Independent work 8,5h
Group work 55h

Content scheduling

The course starts with an independent assignment T1 which must be completed by the return date.

The course includes seven workshops with compulsory attendance:

The course will be completed with an independent assignment T5.

Further information

The coach uses continuous guidance and evaluation as assessment methods. Students will assess their own progress at different phases of the course. In the middle of the course, the group will peer-evaluate its activities. At the end of the course, the coach will give a written evaluation of the answers to the T5 task.

Evaluation scale

Pass/Fail

Assessment criteria, approved/failed

Accepted: You understand the role of entrepreneurship in society and in different sectors. You will identify your own internal entrepreneurial traits and use them to develop a business idea and demonstrate the ability to lead yourself in an entrepreneurial way in a multidisciplinary team. You will identify needs in customer situations or services, which you will use to develop a business idea. Understand the role of the customer in the development of a business idea and the principles of value creation. Identify the principles of profitable business.

Qualifications

After successfully completing the course, you will be able to demonstrate that you know the key concepts and goals of sustainable development. You will recognize the importance and aspects of sustainable development in your chosen destination.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 18.09.2024

Ajoitus

25.09.2024 - 11.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Musiikkipedagogi (AMK)
  • Logistiikka (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
  • Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
  • Sähkö- ja automaatiotekniikka (AMK)
  • Tiimiakatemia (AMK)
  • Kätilö (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Konetekniikka (AMK)
  • Tietojenkäsittely (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK)
  • Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
  • Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
  • Liiketalous (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Maaseutuelinkeinot (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Eetu Lehtonen
  • Kaisa Kinnunen
  • Antony Smal
  • Juuso Hassi
  • Suvi Salminen
  • Essi Säynätmäki

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Hankit opintojaksolla perustietoa yrittäjyydestä ja yrittäjyyden merkityksestä yhteiskunnassa. Opintojaksolla arvioit omia yrittäjyysvalmiuksia ja laajennat ymmärrystä yrittäjyydestä eri toimialoilla esim. yrittäjätarinoiden avulla. Opintojakson aikana työskentelet monialaisessa tiimissä, jossa kehitätte yritysidean, jonka liiketoimintapotentiaalia ja kannattavuutta arvioitte erilaisten toiminnallisten työkalujen avulla.

Opintojakson osaamiset

Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson osaamistavoite

1. Tunnistat ja osaat arvioida omia yrittäjyyteen liittyviä valmiuksiasi ja asenteitasi.
2. Tiedät, mitä ovat sisäinen yrittäjyys, yrittäjäksi ryhtyminen sekä yrittäjyyden ja innovaatioiden merkitys yhteiskunnassa.
3. Tunnistat asiakastilanteissa tai palveluissa tarpeita, joita hyödynnät liikeidean kehittämisessä.
4. Ymmärrät kannattavan yritystoiminnan edellytyksiä sekä arvon muodostumisen periaatteita.
5. Osoitat kykyä johtaa itseäsi yrittäjämäisesti monialaisessa tiimissä.
6. Tunnet ja osaat hyödyntää Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja EduFuturan yrittäjyys- ja innovaatioympäristöjä sekä niihin liittyviä tukipalveluja.

Sisältö

Tunnistat oman sisäisen yrittäjyyden taitosi ja hyödynnät niitä työskennellessäsi opintojaksolla monialaisessa pienryhmässä.

Tutustut opintojaksolla yrittäjyyden käsitteisiin teoriassa ja erilaisiin yrittäjyyden tapoihin oppimistehtävien kautta.

Kokemuksesi, havaintojesi ja hankitun tiedon perusteella muodostat näkemyksen asiakkaiden tarpeista, jonka pohjalta kehität pienryhmäsi kanssa yritysidean.

Pohdit ja arvioit yritysidean liiketoimintamahdollisuuksia pienryhmäsi kanssa.

Ideoiden arvioinnissa ja kehityksessä käytät työkaluna ja viestinnän apuvälineenä liiketoimintakaaviota (Business Model Canvas) ja asiakasarvokaaviota (Value Proposition Canvas).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osterwalder&al. 2014. Value Proposition Design
Osterwalder&Pigneur. 2010. Business Model Generation
Möttönen, Tuomas (toim.). 2019. Yrittäjät Suomessa.
Ries, Eric. 2011. Lean Startup.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmät
- käänteinen oppiminen (flipped learning)
- lukupiiri
- monialainen ryhmätyöskentely

Opiskeluusi opintojaksolla sisältyy työpajatyöskentelyä, ryhmätöitä, itsenäistä työskentelyä, valmennuksia ja asiantuntijaluentoja. Opiskelussa ja opetuksessa pyritään edistämään yhteistyötä alueen yritysten ja yrittäjyyskumppaneiden/verkostojen kanssa (esim. Jyväskylän Yritystehdas, K-S Yritysidea, JES ry, EduFutura). Keskeinen osa oppimiskulttuuria ja oppimistasi on tavoitteellinen työskentely monialaisessa tiimissä valmentajan tukemana. Tiimissä luodaan kuvitteellinen liikeidea, jonka liiketoimintapotentiaalia arvioidaan erilaisten työkalujen avulla. Tiimi- ja työpajatapaamisiin tulet aina valmistautuneena. Opintojakson eri vaiheissa reflektoit omaa osaamistasi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Monimuoto:
1. Aktiivinen osallistuminen ryhmätyöskentelyyn, liikeidean kehittämiseen (80%)
2. Itsenäiset tehtävät (10%)
3. Webinaariin osallistuminen (10%)

Webinaarit 8,5h
Itsenäistä työskentelyä 8,5h
Ryhmätyöskentelyä 64h

Sisällön jaksotus

Opintojakson käynnistyy itsenäisellä tehtävällä T1, joka tulee olla tehtynä palautuspäivämäärään mennessä.

Opintojaksossa on kolme työpajawebinaaria, joissa läsnäolovelvoite:

3*45 min aloituswebinaari
4*45 min väliwebinaari
4*45 min päätöswebinaari

Opintojakso viimeistellään itsenäisellä tehtävällä T5.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointimenetelminä valmentaja käyttää jatkuvaa ohjausta ja arviointia. Opiskelija arvioi oman osaamisensa kehittymistä opintojakson eri vaiheissa. Opintojakson puolivälissä ryhmä vertaisarvioi toimintaansa. Opintojakson lopussa tehtävän T5 vastauksista valmentaja antaa kirjallisen arvioinnin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Ymmärrät yrittäjyyden roolin yhteiskunnassa ja eri toimialoilla. Tunnistat omat sisäisen yrittäjyyden piirteet ja hyödynnät niitä liikeidean kehittämisessä sekä osoitat kykyä johtaa itseäsi yrittäjämäisesti monialaisessa tiimissä. Tunnistat asiakastilanteissa tai palveluissa tarpeita, joita hyödynnät liikeidean kehittämisessä. Ymmärrät asiakkuuden roolin liikeidean kehittämisessä sekä arvon muodostumisen periaatteet. Tunnistat kannattavan liiketoiminnan periaatteita.

Esitietovaatimukset

Edeltävät opinnot: Kestävän kehityksen perusteet (1 op) tai vastaava osaaminen

Edeltävä osaaminen: tunnet keskeiset kestävän kehityksen käsitteet ja tavoitteet. Tunnistat kestävän kehityksen merkityksen ja osa-alueet.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 18.09.2024

Ajoitus

25.09.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Musiikkipedagogi (AMK)
  • Logistiikka (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
  • Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
  • Sähkö- ja automaatiotekniikka (AMK)
  • Tiimiakatemia (AMK)
  • Kätilö (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Konetekniikka (AMK)
  • Tietojenkäsittely (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK)
  • Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
  • Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
  • Liiketalous (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Maaseutuelinkeinot (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Eetu Lehtonen
  • Tomi Hiltunen
  • Juuso Hassi
  • Suvi Salminen
  • Essi Säynätmäki
  • Nina Välimäki

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Hankit opintojaksolla perustietoa yrittäjyydestä ja yrittäjyyden merkityksestä yhteiskunnassa. Opintojaksolla arvioit omia yrittäjyysvalmiuksia ja laajennat ymmärrystä yrittäjyydestä eri toimialoilla esim. yrittäjätarinoiden avulla. Opintojakson aikana työskentelet monialaisessa tiimissä, jossa kehitätte yritysidean, jonka liiketoimintapotentiaalia ja kannattavuutta arvioitte erilaisten toiminnallisten työkalujen avulla.

Opintojakson osaamiset

Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson osaamistavoite

1. Tunnistat ja osaat arvioida omia yrittäjyyteen liittyviä valmiuksiasi ja asenteitasi.
2. Tiedät, mitä ovat sisäinen yrittäjyys, yrittäjäksi ryhtyminen sekä yrittäjyyden ja innovaatioiden merkitys yhteiskunnassa.
3. Tunnistat asiakastilanteissa tai palveluissa tarpeita, joita hyödynnät liikeidean kehittämisessä.
4. Ymmärrät kannattavan yritystoiminnan edellytyksiä sekä arvon muodostumisen periaatteita.
5. Osoitat kykyä johtaa itseäsi yrittäjämäisesti monialaisessa tiimissä.
6. Tunnet ja osaat hyödyntää Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja EduFuturan yrittäjyys- ja innovaatioympäristöjä sekä niihin liittyviä tukipalveluja.

Sisältö

Tunnistat oman sisäisen yrittäjyyden taitosi ja hyödynnät niitä työskennellessäsi opintojaksolla monialaisessa pienryhmässä.

Tutustut opintojaksolla yrittäjyyden käsitteisiin teoriassa ja erilaisiin yrittäjyyden tapoihin oppimistehtävien kautta.

Kokemuksesi, havaintojesi ja hankitun tiedon perusteella muodostat näkemyksen asiakkaiden tarpeista, jonka pohjalta kehität pienryhmäsi kanssa yritysidean.

Pohdit ja arvioit yritysidean liiketoimintamahdollisuuksia pienryhmäsi kanssa.

Ideoiden arvioinnissa ja kehityksessä käytät työkaluna ja viestinnän apuvälineenä liiketoimintakaaviota (Business Model Canvas) ja asiakasarvokaaviota (Value Proposition Canvas).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osterwalder&al. 2014. Value Proposition Design
Osterwalder&Pigneur. 2010. Business Model Generation
Möttönen, Tuomas (toim.). 2019. Yrittäjät Suomessa.
Ries, Eric. 2011. Lean Startup.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmät
- käänteinen oppiminen (flipped learning)
- lukupiiri
- monialainen ryhmätyöskentely

Opiskeluusi opintojaksolla sisältyy työpajatyöskentelyä, ryhmätöitä, itsenäistä työskentelyä, valmennuksia ja asiantuntijaluentoja. Opiskelussa ja opetuksessa pyritään edistämään yhteistyötä alueen yritysten ja yrittäjyyskumppaneiden/verkostojen kanssa (esim. Jyväskylän Yritystehdas, K-S Yritysidea, JES ry, EduFutura). Keskeinen osa oppimiskulttuuria ja oppimistasi on tavoitteellinen työskentely monialaisessa tiimissä valmentajan tukemana. Tiimissä luodaan kuvitteellinen liikeidea, jonka liiketoimintapotentiaalia arvioidaan erilaisten työkalujen avulla. Tiimi- ja työpajatapaamisiin tulet aina valmistautuneena. Opintojakson eri vaiheissa reflektoit omaa osaamistasi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Aktiivinen osallistuminen ryhmätyöskentelyyn, liikeidean kehittämiseen (68%)
2. Itsenäiset tehtävät (10%)
3. Kontaktiopetus (22%)

Kontaktiopetus 17,5h
Itsenäistä työskentelyä 8,5h
Ryhmätyöskentelyä 55h

Sisällön jaksotus

Opintojakson käynnistyy itsenäisellä tehtävällä T1, joka tulee olla tehtynä palautuspäivämäärään mennessä.

Opintojaksossa on seitsemän 2,5 tunnin työpajaa kampuksella, joissa läsnäolovelvoite.

Opintojakso viimeistellään itsenäisellä tehtävällä T5.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointimenetelminä valmentaja käyttää jatkuvaa ohjausta ja arviointia. Opiskelija arvioi oman osaamisensa kehittymistä opintojakson eri vaiheissa. Opintojakson puolivälissä ryhmä vertaisarvioi toimintaansa. Opintojakson lopussa tehtävän T5 vastauksista valmentaja antaa kirjallisen arvioinnin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Ymmärrät yrittäjyyden roolin yhteiskunnassa ja eri toimialoilla. Tunnistat omat sisäisen yrittäjyyden piirteet ja hyödynnät niitä liikeidean kehittämisessä sekä osoitat kykyä johtaa itseäsi yrittäjämäisesti monialaisessa tiimissä. Tunnistat asiakastilanteissa tai palveluissa tarpeita, joita hyödynnät liikeidean kehittämisessä. Ymmärrät asiakkuuden roolin liikeidean kehittämisessä sekä arvon muodostumisen periaatteet. Tunnistat kannattavan liiketoiminnan periaatteita.

Esitietovaatimukset

Edeltävät opinnot: Kestävän kehityksen perusteet (1 op) tai vastaava osaaminen

Edeltävä osaaminen: tunnet keskeiset kestävän kehityksen käsitteet ja tavoitteet. Tunnistat kestävän kehityksen merkityksen ja osa-alueet.

Enrollment

01.08.2024 - 17.09.2024

Timing

24.09.2024 - 17.12.2024

Number of ECTS credits allocated

3 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

Hyvinvointiyksikkö

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Musiikkipedagogi (AMK)
  • Logistiikka (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
  • Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
  • Sähkö- ja automaatiotekniikka (AMK)
  • Tiimiakatemia (AMK)
  • Kätilö (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Konetekniikka (AMK)
  • Tietojenkäsittely (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK)
  • Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
  • Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
  • Liiketalous (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Maaseutuelinkeinot (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Teachers
  • Eetu Lehtonen
  • Juha Ruuska
  • Riku Ojanperä
  • Juuso Hassi
  • Suvi Salminen
  • Essi Säynätmäki
  • Rositsa Röntynen

Objective

Purpose of the course

You will acquire basic knowledge about entrepreneurship and the importance of entrepreneurship in society. During the course you will assess your own entrepreneurial skills and broaden your understanding of entrepreneurship in different industries, e.g. through entrepreneurial stories. During the course, you will work in a multi-disciplinary team to develop an entrepreneurial idea and assess its business potential and profitability using a variety of operational tools.

Competences of the course

Learning to learn
Working life in the workplace
Proactive development

Learning objective of the course

1. Identify and assess your own entrepreneurial skills and attitudes.
2. You will know what internal entrepreneurship is, how to become an entrepreneur and the role of entrepreneurship and innovation in society.
3. Identify needs in customer situations or services, which you will use to develop your business idea.
4. Understand the prerequisites for profitable entrepreneurship and the principles of value creation.
5. Demonstrate the ability to lead yourself entrepreneurially in a multidisciplinary team.
6. You are familiar with and capable of utilising the JAMK and EduFutura entrepreneurship and innovation environments and the related support services.

Content

You will identify your own internal entrepreneurial skills and use them when working in a multidisciplinary small group.

You will explore the concepts of entrepreneurship in theory and different ways of entrepreneurship through learning exercises.

Based on your experience, observations and knowledge, you will form a vision of your customers' needs, which you will use to develop an entrepreneurial idea with your small group.

You will discuss and evaluate the business potential of your business idea with your small group.

You will use the Business Model Canvas and the Value Proposition Canvas as a tool and communication tool to evaluate and develop your ideas.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osterwalder&al. 2014. Value Proposition Design
Osterwalder&Pigneur. 2010. Business Model Generation
Möttönen, Tuomas (toim.). 2019. Finnish Entrepreneurs.
Ries, Eric. 2011. Lean Startup.

Teaching methods

Learning methods
- flipped learning
- Reading group
- multidisciplinary group work

Your studies will include workshops, group work, independent work, coaching and expert lectures. The aim is to promote cooperation with companies and entrepreneurship partners/networks in the region (e.g. Jyväskylä Startup Factory, K-S Yritysidea, JES ry, EduFutura). A main part of the learning culture and your learning is goal-oriented work in a multidisciplinary team supported by a coach. The team will create a fictitious business idea and assess its business potential using a variety of tools. You will always come prepared to the team and workshop meetings. At different stages of the course, you will reflect on your own skills.

Student workload

1. active participation in group work, business idea development (68%)
2. independent tasks (10%)
3. class room teaching (22%)

Class room teaching 17,5h
Independent work 8,5h
Group work 55h

Content scheduling

The course starts with an independent assignment T1 to be completed by the return date.

The course consists of seven 2.5 hour workshops on campus with compulsory attendance.

The course is completed with an independent assignment T5.

Further information

The coach uses continuous guidance and evaluation as assessment methods. Students will assess their own progress at different phases of the course. In the middle of the course, the group will peer-evaluate its activities. At the end of the course, the coach will give a written evaluation of the answers to the T5 task.

Evaluation scale

Pass/Fail

Assessment criteria, approved/failed

Accepted: You understand the role of entrepreneurship in society and in different sectors. You will identify your own internal entrepreneurial traits and use them to develop a business idea and demonstrate the ability to lead yourself in an entrepreneurial way in a multidisciplinary team. You will identify needs in customer situations or services, which you will use to develop a business idea. Understand the role of the customer in the development of a business idea and the principles of value creation. Identify the principles of profitable business.

Qualifications

After successfully completing the course, you will be able to demonstrate that you know the key concepts and goals of sustainable development. You will recognize the importance and aspects of sustainable development in your chosen destination.

Enrollment

01.08.2024 - 17.09.2024

Timing

24.09.2024 - 17.12.2024

Number of ECTS credits allocated

3 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

Hyvinvointiyksikkö

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Musiikkipedagogi (AMK)
  • Logistiikka (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
  • Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
  • Sähkö- ja automaatiotekniikka (AMK)
  • Tiimiakatemia (AMK)
  • Kätilö (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Konetekniikka (AMK)
  • Tietojenkäsittely (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK)
  • Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
  • Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
  • Liiketalous (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Maaseutuelinkeinot (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Teachers
  • Eetu Lehtonen
  • Juha Ruuska
  • Juuso Hassi
  • Suvi Salminen
  • Essi Säynätmäki
  • Rositsa Röntynen
  • Minna Tunkkari-Eskelinen

Objective

Purpose of the course

You will acquire basic knowledge about entrepreneurship and the importance of entrepreneurship in society. During the course you will assess your own entrepreneurial skills and broaden your understanding of entrepreneurship in different industries, e.g. through entrepreneurial stories. During the course, you will work in a multi-disciplinary team to develop an entrepreneurial idea and assess its business potential and profitability using a variety of operational tools.

Competences of the course

Learning to learn
Working life in the workplace
Proactive development

Learning objective of the course

1. Identify and assess your own entrepreneurial skills and attitudes.
2. You will know what internal entrepreneurship is, how to become an entrepreneur and the role of entrepreneurship and innovation in society.
3. Identify needs in customer situations or services, which you will use to develop your business idea.
4. Understand the prerequisites for profitable entrepreneurship and the principles of value creation.
5. Demonstrate the ability to lead yourself entrepreneurially in a multidisciplinary team.
6. You are familiar with and capable of utilising the JAMK and EduFutura entrepreneurship and innovation environments and the related support services.

Content

You will identify your own internal entrepreneurial skills and use them when working in a multidisciplinary small group.

You will explore the concepts of entrepreneurship in theory and different ways of entrepreneurship through learning exercises.

Based on your experience, observations and knowledge, you will form a vision of your customers' needs, which you will use to develop an entrepreneurial idea with your small group.

You will discuss and evaluate the business potential of your business idea with your small group.

You will use the Business Model Canvas and the Value Proposition Canvas as a tool and communication tool to evaluate and develop your ideas.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osterwalder&al. 2014. Value Proposition Design
Osterwalder&Pigneur. 2010. Business Model Generation
Möttönen, Tuomas (toim.). 2019. Finnish Entrepreneurs.
Ries, Eric. 2011. Lean Startup.

Teaching methods

Learning methods
- flipped learning
- Reading group
- multidisciplinary group work

Your studies will include workshops, group work, independent work, coaching and expert lectures. The aim is to promote cooperation with companies and entrepreneurship partners/networks in the region (e.g. Jyväskylä Startup Factory, K-S Yritysidea, JES ry, EduFutura). A main part of the learning culture and your learning is goal-oriented work in a multidisciplinary team supported by a coach. The team will create a fictitious business idea and assess its business potential using a variety of tools. You will always come prepared to the team and workshop meetings. At different stages of the course, you will reflect on your own skills.

Student workload

1. active participation in group work, business idea development (68%)
2. independent tasks (10%)
3. class room teaching (22%)

Class room teaching 17,5h
Independent work 8,5h
Group work 55h

Content scheduling

The course starts with an independent assignment T1 to be completed by the return date.

The course consists of seven 2.5 hour workshops on campus with compulsory attendance.

The course is completed with an independent assignment T5.

Further information

The coach uses continuous guidance and evaluation as assessment methods. Students will assess their own progress at different phases of the course. In the middle of the course, the group will peer-evaluate its activities. At the end of the course, the coach will give a written evaluation of the answers to the T5 task.

Evaluation scale

Pass/Fail

Assessment criteria, approved/failed

Accepted: You understand the role of entrepreneurship in society and in different sectors. You will identify your own internal entrepreneurial traits and use them to develop a business idea and demonstrate the ability to lead yourself in an entrepreneurial way in a multidisciplinary team. You will identify needs in customer situations or services, which you will use to develop a business idea. Understand the role of the customer in the development of a business idea and the principles of value creation. Identify the principles of profitable business.

Qualifications

After successfully completing the course, you will be able to demonstrate that you know the key concepts and goals of sustainable development. You will recognize the importance and aspects of sustainable development in your chosen destination.

Enrollment

01.08.2024 - 15.09.2024

Timing

23.09.2024 - 16.12.2024

Number of ECTS credits allocated

3 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

Hyvinvointiyksikkö

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Musiikkipedagogi (AMK)
  • Logistiikka (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
  • Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
  • Sähkö- ja automaatiotekniikka (AMK)
  • Tiimiakatemia (AMK)
  • Kätilö (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Konetekniikka (AMK)
  • Tietojenkäsittely (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK)
  • Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
  • Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
  • Liiketalous (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Maaseutuelinkeinot (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Teachers
  • Eetu Lehtonen
  • Teemu Laitinen
  • Juuso Hassi
  • Matti Mieskolainen
  • Suvi Salminen
  • Essi Säynätmäki

Objective

Purpose of the course

You will acquire basic knowledge about entrepreneurship and the importance of entrepreneurship in society. During the course you will assess your own entrepreneurial skills and broaden your understanding of entrepreneurship in different industries, e.g. through entrepreneurial stories. During the course, you will work in a multi-disciplinary team to develop an entrepreneurial idea and assess its business potential and profitability using a variety of operational tools.

Competences of the course

Learning to learn
Working life in the workplace
Proactive development

Learning objective of the course

1. Identify and assess your own entrepreneurial skills and attitudes.
2. You will know what internal entrepreneurship is, how to become an entrepreneur and the role of entrepreneurship and innovation in society.
3. Identify needs in customer situations or services, which you will use to develop your business idea.
4. Understand the prerequisites for profitable entrepreneurship and the principles of value creation.
5. Demonstrate the ability to lead yourself entrepreneurially in a multidisciplinary team.
6. You are familiar with and capable of utilising the JAMK and EduFutura entrepreneurship and innovation environments and the related support services.

Content

You will identify your own internal entrepreneurial skills and use them when working in a multidisciplinary small group.

You will explore the concepts of entrepreneurship in theory and different ways of entrepreneurship through learning exercises.

Based on your experience, observations and knowledge, you will form a vision of your customers' needs, which you will use to develop an entrepreneurial idea with your small group.

You will discuss and evaluate the business potential of your business idea with your small group.

You will use the Business Model Canvas and the Value Proposition Canvas as a tool and communication tool to evaluate and develop your ideas.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osterwalder&al. 2014. Value Proposition Design
Osterwalder&Pigneur. 2010. Business Model Generation
Möttönen, Tuomas (toim.). 2019. Finnish Entrepreneurs.
Ries, Eric. 2011. Lean Startup.

Teaching methods

Learning methods
- flipped learning
- Reading group
- multidisciplinary group work

Your studies will include workshops, group work, independent work, coaching and expert lectures. The aim is to promote cooperation with companies and entrepreneurship partners/networks in the region (e.g. Jyväskylä Startup Factory, K-S Yritysidea, JES ry, EduFutura). A main part of the learning culture and your learning is goal-oriented work in a multidisciplinary team supported by a coach. The team will create a fictitious business idea and assess its business potential using a variety of tools. You will always come prepared to the team and workshop meetings. At different stages of the course, you will reflect on your own skills.

Student workload

1. active participation in group work, business idea development (68%)
2. independent tasks (10%)
3. class room teaching (22%)

Class room teaching 17,5h
Independent work 8,5h
Group work 55h

Content scheduling

The course starts with an independent assignment T1 to be completed by the return date.

The course consists of seven 2.5 hour workshops on campus with compulsory attendance.

The course is completed with an independent assignment T5.

Further information

The coach uses continuous guidance and evaluation as assessment methods. Students will assess their own progress at different phases of the course. In the middle of the course, the group will peer-evaluate its activities. At the end of the course, the coach will give a written evaluation of the answers to the T5 task.

Evaluation scale

Pass/Fail

Assessment criteria, approved/failed

Accepted: You understand the role of entrepreneurship in society and in different sectors. You will identify your own internal entrepreneurial traits and use them to develop a business idea and demonstrate the ability to lead yourself in an entrepreneurial way in a multidisciplinary team. You will identify needs in customer situations or services, which you will use to develop a business idea. Understand the role of the customer in the development of a business idea and the principles of value creation. Identify the principles of profitable business.

Qualifications

After successfully completing the course, you will be able to demonstrate that you know the key concepts and goals of sustainable development. You will recognize the importance and aspects of sustainable development in your chosen destination.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 13.09.2024

Ajoitus

19.09.2024 - 05.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Musiikkipedagogi (AMK)
  • Logistiikka (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
  • Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
  • Sähkö- ja automaatiotekniikka (AMK)
  • Tiimiakatemia (AMK)
  • Kätilö (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Konetekniikka (AMK)
  • Tietojenkäsittely (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK)
  • Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
  • Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
  • Liiketalous (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Maaseutuelinkeinot (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Eetu Lehtonen
  • Armi Hirvonen
  • Juuso Hassi
  • Suvi Salminen
  • Suvi Ylänen
  • Essi Säynätmäki

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Hankit opintojaksolla perustietoa yrittäjyydestä ja yrittäjyyden merkityksestä yhteiskunnassa. Opintojaksolla arvioit omia yrittäjyysvalmiuksia ja laajennat ymmärrystä yrittäjyydestä eri toimialoilla esim. yrittäjätarinoiden avulla. Opintojakson aikana työskentelet monialaisessa tiimissä, jossa kehitätte yritysidean, jonka liiketoimintapotentiaalia ja kannattavuutta arvioitte erilaisten toiminnallisten työkalujen avulla.

Opintojakson osaamiset

Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson osaamistavoite

1. Tunnistat ja osaat arvioida omia yrittäjyyteen liittyviä valmiuksiasi ja asenteitasi.
2. Tiedät, mitä ovat sisäinen yrittäjyys, yrittäjäksi ryhtyminen sekä yrittäjyyden ja innovaatioiden merkitys yhteiskunnassa.
3. Tunnistat asiakastilanteissa tai palveluissa tarpeita, joita hyödynnät liikeidean kehittämisessä.
4. Ymmärrät kannattavan yritystoiminnan edellytyksiä sekä arvon muodostumisen periaatteita.
5. Osoitat kykyä johtaa itseäsi yrittäjämäisesti monialaisessa tiimissä.
6. Tunnet ja osaat hyödyntää Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja EduFuturan yrittäjyys- ja innovaatioympäristöjä sekä niihin liittyviä tukipalveluja.

Sisältö

Tunnistat oman sisäisen yrittäjyyden taitosi ja hyödynnät niitä työskennellessäsi opintojaksolla monialaisessa pienryhmässä.

Tutustut opintojaksolla yrittäjyyden käsitteisiin teoriassa ja erilaisiin yrittäjyyden tapoihin oppimistehtävien kautta.

Kokemuksesi, havaintojesi ja hankitun tiedon perusteella muodostat näkemyksen asiakkaiden tarpeista, jonka pohjalta kehität pienryhmäsi kanssa yritysidean.

Pohdit ja arvioit yritysidean liiketoimintamahdollisuuksia pienryhmäsi kanssa.

Ideoiden arvioinnissa ja kehityksessä käytät työkaluna ja viestinnän apuvälineenä liiketoimintakaaviota (Business Model Canvas) ja asiakasarvokaaviota (Value Proposition Canvas).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osterwalder&al. 2014. Value Proposition Design
Osterwalder&Pigneur. 2010. Business Model Generation
Möttönen, Tuomas (toim.). 2019. Yrittäjät Suomessa.
Ries, Eric. 2011. Lean Startup.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmät
- käänteinen oppiminen (flipped learning)
- lukupiiri
- monialainen ryhmätyöskentely

Opiskeluusi opintojaksolla sisältyy työpajatyöskentelyä, ryhmätöitä, itsenäistä työskentelyä, valmennuksia ja asiantuntijaluentoja. Opiskelussa ja opetuksessa pyritään edistämään yhteistyötä alueen yritysten ja yrittäjyyskumppaneiden/verkostojen kanssa (esim. Jyväskylän Yritystehdas, K-S Yritysidea, JES ry, EduFutura). Keskeinen osa oppimiskulttuuria ja oppimistasi on tavoitteellinen työskentely monialaisessa tiimissä valmentajan tukemana. Tiimissä luodaan kuvitteellinen liikeidea, jonka liiketoimintapotentiaalia arvioidaan erilaisten työkalujen avulla. Tiimi- ja työpajatapaamisiin tulet aina valmistautuneena. Opintojakson eri vaiheissa reflektoit omaa osaamistasi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Monimuoto:
1. Aktiivinen osallistuminen ryhmätyöskentelyyn, liikeidean kehittämiseen (80%)
2. Itsenäiset tehtävät (10%)
3. Webinaariin osallistuminen (10%)

Webinaarit 8,5h
Itsenäistä työskentelyä 8,5h
Ryhmätyöskentelyä 64h

Sisällön jaksotus

Opintojakson käynnistyy itsenäisellä tehtävällä T1, joka tulee olla tehtynä palautuspäivämäärään mennessä.

Opintojaksossa on kolme työpajawebinaaria, joissa läsnäolovelvoite:

3*45 min aloituswebinaari
4*45 min väliwebinaari
4*45 min päätöswebinaari

Opintojakso viimeistellään itsenäisellä tehtävällä T5.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointimenetelminä valmentaja käyttää jatkuvaa ohjausta ja arviointia. Opiskelija arvioi oman osaamisensa kehittymistä opintojakson eri vaiheissa. Opintojakson puolivälissä ryhmä vertaisarvioi toimintaansa. Opintojakson lopussa tehtävän T5 vastauksista valmentaja antaa kirjallisen arvioinnin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Ymmärrät yrittäjyyden roolin yhteiskunnassa ja eri toimialoilla. Tunnistat omat sisäisen yrittäjyyden piirteet ja hyödynnät niitä liikeidean kehittämisessä sekä osoitat kykyä johtaa itseäsi yrittäjämäisesti monialaisessa tiimissä. Tunnistat asiakastilanteissa tai palveluissa tarpeita, joita hyödynnät liikeidean kehittämisessä. Ymmärrät asiakkuuden roolin liikeidean kehittämisessä sekä arvon muodostumisen periaatteet. Tunnistat kannattavan liiketoiminnan periaatteita.

Esitietovaatimukset

Edeltävät opinnot: Kestävän kehityksen perusteet (1 op) tai vastaava osaaminen

Edeltävä osaaminen: tunnet keskeiset kestävän kehityksen käsitteet ja tavoitteet. Tunnistat kestävän kehityksen merkityksen ja osa-alueet.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 09.09.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 02.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Musiikkipedagogi (AMK)
  • Logistiikka (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
  • Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
  • Sähkö- ja automaatiotekniikka (AMK)
  • Tiimiakatemia (AMK)
  • Kätilö (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Konetekniikka (AMK)
  • Tietojenkäsittely (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK)
  • Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
  • Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
  • Liiketalous (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Maaseutuelinkeinot (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Eetu Lehtonen
  • Soile Laitinen
  • Juuso Hassi
  • Suvi Salminen
  • Mervi Kuustie
  • Essi Säynätmäki

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Hankit opintojaksolla perustietoa yrittäjyydestä ja yrittäjyyden merkityksestä yhteiskunnassa. Opintojaksolla arvioit omia yrittäjyysvalmiuksia ja laajennat ymmärrystä yrittäjyydestä eri toimialoilla esim. yrittäjätarinoiden avulla. Opintojakson aikana työskentelet monialaisessa tiimissä, jossa kehitätte yritysidean, jonka liiketoimintapotentiaalia ja kannattavuutta arvioitte erilaisten toiminnallisten työkalujen avulla.

Opintojakson osaamiset

Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson osaamistavoite

1. Tunnistat ja osaat arvioida omia yrittäjyyteen liittyviä valmiuksiasi ja asenteitasi.
2. Tiedät, mitä ovat sisäinen yrittäjyys, yrittäjäksi ryhtyminen sekä yrittäjyyden ja innovaatioiden merkitys yhteiskunnassa.
3. Tunnistat asiakastilanteissa tai palveluissa tarpeita, joita hyödynnät liikeidean kehittämisessä.
4. Ymmärrät kannattavan yritystoiminnan edellytyksiä sekä arvon muodostumisen periaatteita.
5. Osoitat kykyä johtaa itseäsi yrittäjämäisesti monialaisessa tiimissä.
6. Tunnet ja osaat hyödyntää Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja EduFuturan yrittäjyys- ja innovaatioympäristöjä sekä niihin liittyviä tukipalveluja.

Sisältö

Tunnistat oman sisäisen yrittäjyyden taitosi ja hyödynnät niitä työskennellessäsi opintojaksolla monialaisessa pienryhmässä.

Tutustut opintojaksolla yrittäjyyden käsitteisiin teoriassa ja erilaisiin yrittäjyyden tapoihin oppimistehtävien kautta.

Kokemuksesi, havaintojesi ja hankitun tiedon perusteella muodostat näkemyksen asiakkaiden tarpeista, jonka pohjalta kehität pienryhmäsi kanssa yritysidean.

Pohdit ja arvioit yritysidean liiketoimintamahdollisuuksia pienryhmäsi kanssa.

Ideoiden arvioinnissa ja kehityksessä käytät työkaluna ja viestinnän apuvälineenä liiketoimintakaaviota (Business Model Canvas) ja asiakasarvokaaviota (Value Proposition Canvas).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osterwalder&al. 2014. Value Proposition Design
Osterwalder&Pigneur. 2010. Business Model Generation
Möttönen, Tuomas (toim.). 2019. Yrittäjät Suomessa.
Ries, Eric. 2011. Lean Startup.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmät
- käänteinen oppiminen (flipped learning)
- lukupiiri
- monialainen ryhmätyöskentely

Opiskeluusi opintojaksolla sisältyy työpajatyöskentelyä, ryhmätöitä, itsenäistä työskentelyä, valmennuksia ja asiantuntijaluentoja. Opiskelussa ja opetuksessa pyritään edistämään yhteistyötä alueen yritysten ja yrittäjyyskumppaneiden/verkostojen kanssa (esim. Jyväskylän Yritystehdas, K-S Yritysidea, JES ry, EduFutura). Keskeinen osa oppimiskulttuuria ja oppimistasi on tavoitteellinen työskentely monialaisessa tiimissä valmentajan tukemana. Tiimissä luodaan kuvitteellinen liikeidea, jonka liiketoimintapotentiaalia arvioidaan erilaisten työkalujen avulla. Tiimi- ja työpajatapaamisiin tulet aina valmistautuneena. Opintojakson eri vaiheissa reflektoit omaa osaamistasi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Monimuoto:
1. Aktiivinen osallistuminen ryhmätyöskentelyyn, liikeidean kehittämiseen (80%)
2. Itsenäiset tehtävät (10%)
3. Webinaariin osallistuminen (10%)

Webinaarit 8,5h
Itsenäistä työskentelyä 8,5h
Ryhmätyöskentelyä 64h

Sisällön jaksotus

Opintojakson käynnistyy itsenäisellä tehtävällä T1, joka tulee olla tehtynä palautuspäivämäärään mennessä.

Opintojaksossa on kolme työpajawebinaaria, joissa läsnäolovelvoite:

3*45 min aloituswebinaari
4*45 min väliwebinaari
4*45 min päätöswebinaari

Opintojakso viimeistellään itsenäisellä tehtävällä T5.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointimenetelminä valmentaja käyttää jatkuvaa ohjausta ja arviointia. Opiskelija arvioi oman osaamisensa kehittymistä opintojakson eri vaiheissa. Opintojakson puolivälissä ryhmä vertaisarvioi toimintaansa. Opintojakson lopussa tehtävän T5 vastauksista valmentaja antaa kirjallisen arvioinnin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Ymmärrät yrittäjyyden roolin yhteiskunnassa ja eri toimialoilla. Tunnistat omat sisäisen yrittäjyyden piirteet ja hyödynnät niitä liikeidean kehittämisessä sekä osoitat kykyä johtaa itseäsi yrittäjämäisesti monialaisessa tiimissä. Tunnistat asiakastilanteissa tai palveluissa tarpeita, joita hyödynnät liikeidean kehittämisessä. Ymmärrät asiakkuuden roolin liikeidean kehittämisessä sekä arvon muodostumisen periaatteet. Tunnistat kannattavan liiketoiminnan periaatteita.

Esitietovaatimukset

Edeltävät opinnot: Kestävän kehityksen perusteet (1 op) tai vastaava osaaminen

Edeltävä osaaminen: tunnet keskeiset kestävän kehityksen käsitteet ja tavoitteet. Tunnistat kestävän kehityksen merkityksen ja osa-alueet.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

06.09.2024 - 15.11.2024

Opintopistemäärä

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Musiikkipedagogi (AMK)
  • Logistiikka (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
  • Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
  • Sähkö- ja automaatiotekniikka (AMK)
  • Tiimiakatemia (AMK)
  • Kätilö (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Konetekniikka (AMK)
  • Tietojenkäsittely (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK)
  • Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
  • Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
  • Liiketalous (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Maaseutuelinkeinot (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Eetu Lehtonen
  • Jaana Kovanen
  • Teemu Laitinen
  • Suvi Salminen
  • Essi Säynätmäki

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Hankit opintojaksolla perustietoa yrittäjyydestä ja yrittäjyyden merkityksestä yhteiskunnassa. Opintojaksolla arvioit omia yrittäjyysvalmiuksia ja laajennat ymmärrystä yrittäjyydestä eri toimialoilla esim. yrittäjätarinoiden avulla. Opintojakson aikana työskentelet monialaisessa tiimissä, jossa kehitätte yritysidean, jonka liiketoimintapotentiaalia ja kannattavuutta arvioitte erilaisten toiminnallisten työkalujen avulla.

Opintojakson osaamiset

Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson osaamistavoite

1. Tunnistat ja osaat arvioida omia yrittäjyyteen liittyviä valmiuksiasi ja asenteitasi.
2. Tiedät, mitä ovat sisäinen yrittäjyys, yrittäjäksi ryhtyminen sekä yrittäjyyden ja innovaatioiden merkitys yhteiskunnassa.
3. Tunnistat asiakastilanteissa tai palveluissa tarpeita, joita hyödynnät liikeidean kehittämisessä.
4. Ymmärrät kannattavan yritystoiminnan edellytyksiä sekä arvon muodostumisen periaatteita.
5. Osoitat kykyä johtaa itseäsi yrittäjämäisesti monialaisessa tiimissä.
6. Tunnet ja osaat hyödyntää Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja EduFuturan yrittäjyys- ja innovaatioympäristöjä sekä niihin liittyviä tukipalveluja.

Sisältö

Tunnistat oman sisäisen yrittäjyyden taitosi ja hyödynnät niitä työskennellessäsi opintojaksolla monialaisessa pienryhmässä.

Tutustut opintojaksolla yrittäjyyden käsitteisiin teoriassa ja erilaisiin yrittäjyyden tapoihin oppimistehtävien kautta.

Kokemuksesi, havaintojesi ja hankitun tiedon perusteella muodostat näkemyksen asiakkaiden tarpeista, jonka pohjalta kehität pienryhmäsi kanssa yritysidean.

Pohdit ja arvioit yritysidean liiketoimintamahdollisuuksia pienryhmäsi kanssa.

Ideoiden arvioinnissa ja kehityksessä käytät työkaluna ja viestinnän apuvälineenä liiketoimintakaaviota (Business Model Canvas) ja asiakasarvokaaviota (Value Proposition Canvas).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Osterwalder&al. 2014. Value Proposition Design
Osterwalder&Pigneur. 2010. Business Model Generation
Möttönen, Tuomas (toim.). 2019. Yrittäjät Suomessa.
Ries, Eric. 2011. Lean Startup.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmät
- käänteinen oppiminen (flipped learning)
- lukupiiri
- monialainen ryhmätyöskentely

Opiskeluusi opintojaksolla sisältyy työpajatyöskentelyä, ryhmätöitä, itsenäistä työskentelyä, valmennuksia ja asiantuntijaluentoja. Opiskelussa ja opetuksessa pyritään edistämään yhteistyötä alueen yritysten ja yrittäjyyskumppaneiden/verkostojen kanssa (esim. Jyväskylän Yritystehdas, K-S Yritysidea, JES ry, EduFutura). Keskeinen osa oppimiskulttuuria ja oppimistasi on tavoitteellinen työskentely monialaisessa tiimissä valmentajan tukemana. Tiimissä luodaan kuvitteellinen liikeidea, jonka liiketoimintapotentiaalia arvioidaan erilaisten työkalujen avulla. Tiimi- ja työpajatapaamisiin tulet aina valmistautuneena. Opintojakson eri vaiheissa reflektoit omaa osaamistasi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Aktiivinen osallistuminen ryhmätyöskentelyyn, liikeidean kehittämiseen (68%)
2. Itsenäiset tehtävät (10%)
3. Kontaktiopetus (22%)

Kontaktiopetus 17,5h
Itsenäistä työskentelyä 8,5h
Ryhmätyöskentelyä 55h

Sisällön jaksotus

Opintojakson käynnistyy itsenäisellä tehtävällä T1, joka tulee olla tehtynä palautuspäivämäärään mennessä.

Opintojaksossa on seitsemän 2,5 tunnin työpajaa kampuksella, joissa läsnäolovelvoite.

Opintojakso viimeistellään itsenäisellä tehtävällä T5.

Lisätietoja opiskelijoille

Arviointimenetelminä valmentaja käyttää jatkuvaa ohjausta ja arviointia. Opiskelija arvioi oman osaamisensa kehittymistä opintojakson eri vaiheissa. Opintojakson puolivälissä ryhmä vertaisarvioi toimintaansa. Opintojakson lopussa tehtävän T5 vastauksista valmentaja antaa kirjallisen arvioinnin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Ymmärrät yrittäjyyden roolin yhteiskunnassa ja eri toimialoilla. Tunnistat omat sisäisen yrittäjyyden piirteet ja hyödynnät niitä liikeidean kehittämisessä sekä osoitat kykyä johtaa itseäsi yrittäjämäisesti monialaisessa tiimissä. Tunnistat asiakastilanteissa tai palveluissa tarpeita, joita hyödynnät liikeidean kehittämisessä. Ymmärrät asiakkuuden roolin liikeidean kehittämisessä sekä arvon muodostumisen periaatteet. Tunnistat kannattavan liiketoiminnan periaatteita.

Esitietovaatimukset

Edeltävät opinnot: Kestävän kehityksen perusteet (1 op) tai vastaava osaaminen

Edeltävä osaaminen: tunnet keskeiset kestävän kehityksen käsitteet ja tavoitteet. Tunnistat kestävän kehityksen merkityksen ja osa-alueet.