Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisen markkinointiviestinnän kanavatLaajuus (5 op)

Tunnus: HL00CA84

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Nina Viertorinne,

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Kun olet käynyt tämän opintojakson, ymmärrät digitaalisen markkinointiviestinnän merkityksen osana yrityksen markkinointistrategiaa. Opit valitsemaan oikeat kanavat ja hyödyntämään keskeisiä työkaluja sosiaalisen median ja muiden verkkoviestintäratkaisujen osalta. Opit huomioimaan vastuullisuuden ja kuluttajakäyttäytymisen muutosten merkityksen markkinointiviestinnälle erityisesti digitaalisessa toimintaympäristössä ja kanavissa kuten sosiaalisessa mediassa. Ymmärrät mittaamisen ja analysoinnin merkityksen osana markkinointiviestinnän jatkuvaa kehittämistä.

Opintojakson osaamiset
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelijalla on keskeiset tiedot suuntautumisvaihtoehtoon liittyvistä teorioista. Opiskelijalla on vähintään edistyneen aloittelijan taidot suuntautumisvaihtoehdon käytännön työtehtävistä.
Työelämässä toimiminen: Opiskelija hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään

Opintojakson osaamistavoite
Tällä opintojaksolla opit johdonmukaisen ja erottuvan digitaalisen markkinointiviestinnän merkitykseen yrityksen liiketoiminnassa teorian ja käytännön näkökulmasta. Ymmärrät vastuullisuuden merkityksen ja muuttuvan toimintaympäristön vaatimukset markkinointiviestinnälle. Osaat analysoida, suunnitella ja toteuttaa markkinointiviestintää digitaalisissa kanavissa ja palveluissa sekä tehdä dataan pohjautuvan markkinointisuunnitelman. Tiedät, mitkä ovat digitaalisen markkinointiviestinnän keskeiset työkalut ja kanavat.

Sisältö

Opintojakson keskeisiä teemoja ovat digitaalinen markkinointiviestintä ja siihen liitettävät kanavat osana yrityksen markkinointistrategiaa, digitaalisen markkinointiviestinnän merkitys yrityksen liiketoiminnassa, viestinnän mallit ja kuluttajakäyttäytymisen muutokset, digitaalisen markkinointiviestinnän työkalut ja kanavat (sosiaalinen media, verkkopalvelut), mediasuunnittelu sekä mittaaminen ja analysointi osana jatkuvaa kehittämistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Opiskelija tunnistaa digitaalisen markkinointiviestinnän keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä sekä pystyy tekemään kanavavalintoja. Opiskelija ymmärtää muuttuvan toimintaympäristön ja vastuullisuuden merkityksen digitaaliselle markkinointiviestinnälle ja organisaation mediavalinnoille. Opiskelija löytää yksinkertaisia ratkaisuja yrityksen digitaalisen markkinointiviestinnän tarpeisiin ja pystyy osittain hyödyntämään dataa päätöksenteon tukena. Digitaaliseen markkinointiviestintään liittyvä työkaluosaaminen on perustasolla. Opiskelija reflektoi omaa osaamistaan. Raportoinnissa esiintyy selkeitä virheitä ja tulosten esittäminen on epäjohdonmukaista.

Tyydyttävä 2
Opiskelija tunnistaa digitaalisen markkinointiviestinnän teoriaa, keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä sekä pystyy tekemään kanavavalintoja. Opiskelija huomioi muuttuvan toimintaympäristön ja vastuullisuuden merkityksen digitaaliselle markkinointiviestinnälle ja organisaation mediavalinnoille. Opiskelija osaa ratkaista yrityksen digitaalisen markkinointiviestinnän perustarpeita dataan pohjautuen sekä tunnistaa, kuinka voi hyödyntää markkinointiviestinnän työkaluja. Opiskelija osaa arvioida omaa digitaalisen markkinointiviestinnän osaamista. Raportoinnissa esiintyy virheitä ja tulosten esittäminen on osin epäjohdonmukaista

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Hyvä
Opiskelija osaa arvioida ja hyödyntää digitaalisen markkinointiviestinnän keskeisiä teorioita ja käsitteitä sekä pystyy tekemään oikeita kanavavalintoja. Opiskelija yhdistää tietoa eri lähteistä sekä analysoi ja vertailee tuloksia ratkaistessaan digitaaliseen markkinointiviestintään ja kanavavalintoihin liittyviä haasteita. Opiskelija hyödyntää digitaaalisen markkinoinnin työkaluja onnistuneesti omassa työssään ja tunnistaa suunnittelun merkityksen organisaatiolle. Opiskelija tekee dataan pohjautuvia päätöksiä yleisellä tasolla sekä huomioi vastuullisuuden ja muuttuvan toimintaympäristön. Opiskelija ottaa vastuuta omasta ja ryhmän kehittymisestä sekä pystyy reflektoimaan omaa osaamistaan. Raportointi ja tulosten esittäminen on selkeää ja johdonmukaista.

Kiitettävä 4
Opiskelija arvioi ja hyödyntää kriittisesti digitaalisen markkinointiviestinnän keskeisiä teorioita ja käsitteitä huomioiden vastuullisuuden ja muuttuvan toimintaympäristön. Opiskelija osaa valita tavoitteisiin peustuen oikean digitaalisen kanavan. Opiskelijaa hyödyntää kriittisesti eri lähteistä saatavaa tietoa sekä pystyy kehittämään yrityksen digitaalisen markkinointiviestintää tavoitteellisesti. Opiskelija perustaa mediavalinnat dataan ja arvioi kriittisesti lopputulosta. Opiskelija hyödyntää työkaluja ja digitaalisia kanavia onnistuneesti omassa työssään ja pystyy tuottamaan mediasuunnitelman, joka perustuu datan analysointiin. Opiskelija ottaa vastuuta omasta ja ryhmän kehittymisestä sekä pystyy reflektoimaan omaa osaamistaan. Raportointi ja tulosten esittäminen on johdonmukaista ja virheetöntä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija tulkitsee kriittisesti relevantteja digitaalisen markkinointiviestinnän teorioita, käsitteitä, tutkimuksia, menetelmiä ja periaatteita sekä pystyy tekemään synteesejä oppimastaan. Opiskelija osaa valita tavoitteisiin peustuen oikean digitaalisen kanavan. Opiskelija pystyy kehittämään yrityksen digitaalista markkinointiviestintää tavoitteellisesti huomioiden oppimansa, toimintaympäristön muutokset ja vastuullisuuden näkökulmat. Opiskelijan tekemät kanava- ja työkaluvalinnat pohjautuvat dataan, ja ovat kriittisesti tehtyjä ja erinomaisesti perusteltuja. Opiskelija soveltaa digitaalisen markkinoinnin työkaluja erinomaisesti omassa työssään ja pystyy tuottamaan perustellun mediasuunnitelman. Opiskelija omaa erinomaiset yhteistyötaidot ja ottaa vastuuta ryhmästä ja omasta oppimisesta. Opiskelija reflektoi kriittisesti omaa osaamistaan ja pystyy tarvittaessa muuttamaan toimintaansa. Raportointi ja tulosten esittäminen on loogista, kriittistä ja virheetöntä.