Skip to main content

Rehabilitation with Elderly People and People with Special NeedsLaajuus (5 cr)

Code: SZXX2016

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Responsible person

  • Teppo Karapalo
  • Aila Pikkarainen
  • Tuomas Lallukka

Objective

The purpose of the course
After completing the course, you will understand the importance of social rehabilitation in the work for the elderly/older adults and disabled persons, you will be able to describe and structure/ arrange the different work environments, service systems and legislation related to work for the elderly and disabled. You will understand the methods of assessing the need for social rehabilitation services for the elderly and the disabled, as well as the practices of planning and implementing services.

Course competencies
Promoting well-being and empowerment (agency)
Customer skills in the social and health sector
Ethical competence

Course competence
You are able to structure/ internalize concepts and different approaches related to work for the elderly/older adults and disabled persons, as well as operating environments, service systems and legislation. You will identify the different stages in the life course of the elderly and disabled as a starting point for service needs. You can evaluate their different needs and goals as well as their resources in work. You know how to support and guide clients in challenging situations caused by aging and disability. You know how to plan, implement and evaluate his service process in cooperation with the clients. You will be able to use and apply different methods to promote the empowerment and inclusion of older and disabled people in different operating environments. You are able to promote and defend the interests of the socially disadvantaged. You know the planning and decision-making processes that affect them and know how to work in them to advance the interests of your clients.

Content

Concepts and different approaches related to work for the elderly and the disabled, as well as operating environments, service systems and legislation. Perspectives on agency, inclusion and life course as a starting point for service needs. Clients´ needs and goals as well as resources in customer work. Methods of guidance and support in elderly and disabled work and rehabilitation. Service processes for elderly and disabled work and rehabilitation. Comprehensive identification of disadvantaged situations, their support, guidance and advocacy, and influencing planning and decision-making processes.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Osaat jäsentää vanhus- ja vammaistyöhön liittyviä käsitteitä ja erilaisia lähestymistapoja sekä toimintaympäristöjä, palvelujärjestelmiä ja lainsäädäntöä. Tunnistat ikääntyneiden ja vammaisten elämänkulun erilaisia vaiheita palvelutarpeiden lähtökohtana. Osaat kuvata ikääntyneiden ja vammaisten erilaisia tarpeita ja tavoitteita sekä voimavaroja asiakastyössä. Osaat tukea ja ohjata asiakkaita ikääntymisestä ja vammaisuudesta aiheutuvissa haasteellisissa tilanteissa. Osaat asiakaslähtöisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ja vammaisten palveluprosessieja. Osaat käyttää erilaisia menetelmiä vanhusten ja vammaisten toimijuuden ja osallisuuden edistämisessä eri toimintaympäristöissä. Tiedät keinoja edistää ja puolustaa heikossa sosiaalisessa asemassa olevien etuja. Tunnet heitä koskevat suunnittelu- ja päätöksentekoprosessit ja tiedät miten toimia niissä asiakkaiden etua edistäen.

Enrollment

18.11.2024 - 09.01.2025

Timing

13.01.2025 - 09.03.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Face-to-face, 60 % Online learning

Unit

School of Health and Social Studies

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
  • Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
  • Bachelor's Degree Programme in Social Services
  • Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
  • Tuomas Lallukka
  • Maarit Laakkonen
Teacher in charge

Tuomas Lallukka

Groups
  • SOS22SM
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23SM2
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23SM
    Sosionomi (AMK)
  • ZJA25KS
    Avoin AMK, sote

Objectives

The purpose of the course
After completing the course, you will understand the importance of social rehabilitation in the work for the elderly/older adults and disabled persons, you will be able to describe and structure/ arrange the different work environments, service systems and legislation related to work for the elderly and disabled. You will understand the methods of assessing the need for social rehabilitation services for the elderly and the disabled, as well as the practices of planning and implementing services.

Course competencies
Promoting well-being and empowerment (agency)
Customer skills in the social and health sector
Ethical competence

Course competence
You are able to structure/ internalize concepts and different approaches related to work for the elderly/older adults and disabled persons, as well as operating environments, service systems and legislation. You will identify the different stages in the life course of the elderly and disabled as a starting point for service needs. You can evaluate their different needs and goals as well as their resources in work. You know how to support and guide clients in challenging situations caused by aging and disability. You know how to plan, implement and evaluate his service process in cooperation with the clients. You will be able to use and apply different methods to promote the empowerment and inclusion of older and disabled people in different operating environments. You are able to promote and defend the interests of the socially disadvantaged. You know the planning and decision-making processes that affect them and know how to work in them to advance the interests of your clients.

Content

Concepts and different approaches related to work for the elderly and the disabled, as well as operating environments, service systems and legislation. Perspectives on agency, inclusion and life course as a starting point for service needs. Clients´ needs and goals as well as resources in customer work. Methods of guidance and support in elderly and disabled work and rehabilitation. Service processes for elderly and disabled work and rehabilitation. Comprehensive identification of disadvantaged situations, their support, guidance and advocacy, and influencing planning and decision-making processes.

Time and location

Opintojakso toteutuu 13.1.-9.3.2025. Jakso sisältää viisi webinaaria, joiden tiedot ja aikataulut löytyvät moodle-verkkoymäristöstä.

Learning materials and recommended literature

Seppänen, Karisto, Kröger (2007) (toim.) Vanhuus ja sosiaalityö, sosiaalityö avuttomuuden ja toimijuuden välissä; yhteensä 4 artikkelia.

OSA 2: Avuttomuus, turvattomuus ja hoiva vanhuudessa, (2 artikkelia):
1) Silva Tedre: ”Vanhuuden vahvat ja avuttomat” s. 95- 119;
2) Pauli Niemelä: ”Vanhuus ja turvattomuus” s. 167-179

OSA 3: Asiakkuus ja osallisuus vanhustyössä, (2 artikkelia):
3) Jyrki Jyrkämä: Toimijuus ja toimintatilanteet: aineksia ikääntymisen arjen tutkimiseen” s. 195-217
4)Tiina Notko: asiakaslähtöisyys iäkkäiden mielenterveyskuntoutujien tukemisessa” s. 215 – 252.

Era S, Tiilikainen E. ym. (2020) Vanhuuden ja vammaisuuden risteyksessä – yhteistä kieltä etsimässä. Yhteiskuntapolitiikka 85(4): 437–442. Luettavissa: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020091669800

Pikkarainen A. (2013). Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja: OSA 1. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 159/2013, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Julkaisun pysyvä osoite http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-285-1 (vapaasti ladattavissa verkossa), luvut 2, 3 ja luku 11 (noin 30 sivua, lyhyet kappaleet)

Pikkarainen A., (2016). Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja: OSA 2. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 221/ 2016. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu (Hyvin kirjastosta lainattavissa/myös sähköisenä), luvut 2, 4 ja 5 (noin 30 sivua, lyhyet kappaleet)

Ahonen, K, Honkanen, K, Olli, J, Ronimus , H & Seppänen, M. (2018) Kuuluva lapsi – kohti vammaisen lapsen osallisuutta palveluissa. THL – Päätösten tueksi 26, 2018. Luettavissa: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136423/URN_ISBN_978-952-343-039-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kiviranta T, Sätilä H, Suhonen-Polvi H, Kilpinen-Loisa P & Mäenpää H. (2016) Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus. Päivitys SLNY:n kuntoutustyöryhmän laatimaan "Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus" –suositukseen. Päivitys 15.01.2016. Suomen Lastenneurologinen Yhdistys. Luettavissa: https://www.phhyky.fi/assets/files/2016/05/Lasten-neuro-SLNY-Lapsen-ja-nuoren-hyv%C3%A4-kuntoutus.pdf

Koivikko, M & Autti-Rämö, I. (2006) Mitä on kehitysvammaisen hyvä kuntoutus? Duodecim 2006;122:1907–1912 Luettavissa: https://www.kaypahoito.fi/xmedia/duo/duo95906.pdf

Vammaispalvelujen käsikirja Luettavissa: https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja

Teaching methods

Opintojaksolla opiskelet vanhus- ja vammaistyöhön liittyviä teorioita ja ilmiöitä webinaareissa (verkko-opiskelu), itsenäisesti ja ryhmässä.

Opintojakson työtapoihin kuuluu itsenäistä opiskelua ja teoriaan perehtymistä opintojakson materiaalien pohjalta, vuorovaikutteisia webinaareja sekä vanhus- ja vammaistyön työ- ja toimintaympäristöihin tutustumista.

Webinaareihin valmistaudutaan välitehtävien kautta. Webinaareissa opiskellaan teoriaa opettajan johdolla sekä vuorovaikutteisesti pienryhmissä.

Opintojakson aikana pidetään oppimispäiväkirjaa, johon kirjataan tavoitteet, itsearviointi ja välitehtävät. Osaaminen näytetään kenttävierailun ja oppimispäiväkirjan kautta oppimistehtävällä ja verkkotentillä.

Practical training and working life connections

Webinaareissa on mukana työelämän asiantuntijavierailijoita.

Exam dates and retake possibilities

Verkkotentti moodlessa opintojakson aikana. 2 uusintamahdollisuutta opintajakson aikana.

Alternative completion methods

Opintojakson hyväksiluku aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen kautta (AHOT) voi olla mahdollista jos olet työskennellyt vanhus- tai vammaistyön kentällä ohjaajana vähintään vuoden ajan, ja sinulla näyttöä osaamisestasi suhteessa jakson tavoitteisiin ja sisältöihin. Hyväksilukuhakemus (AHOT) tulee toimittaa opintojakson oman tutkinto-ohjelman opettajalle ennen opintojakson alkua. Kun opintojakso on käynnistynyt, hyväksilukuhakemuksia ei enää käsitellä.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5op, 135 tuntia. Kuormitus jakautuu seuraavasti:

a) Webinaarit ja niihin liittyvät välitehtävät sekä oppimispäiväkirja, yhteensä 81 tuntia (3op)

- Moodle-ympäristöön tutustuminen, välitehtävien tekeminen, webinaareihin osallistuminen, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, oppimisen reflektointi

b) Tentti 54 tuntia (2op)
- kirjallisuuteen perehtyminen, tenttiin valmistautuminen, tentti

- itsenäinen työskentely, tenttikirjallisuuteen perehtyminen, lukeminen, tenttiin valmistautuminen, tentin tekeminen

Further information for students

Avoin amk: 5 paikkaa

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksytty
Osaat jäsentää vanhus- ja vammaistyöhön liittyviä käsitteitä ja erilaisia lähestymistapoja sekä toimintaympäristöjä, palvelujärjestelmiä ja lainsäädäntöä. Tunnistat ikääntyneiden ja vammaisten elämänkulun erilaisia vaiheita palvelutarpeiden lähtökohtana. Osaat kuvata ikääntyneiden ja vammaisten erilaisia tarpeita ja tavoitteita sekä voimavaroja asiakastyössä. Osaat tukea ja ohjata asiakkaita ikääntymisestä ja vammaisuudesta aiheutuvissa haasteellisissa tilanteissa. Osaat asiakaslähtöisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ja vammaisten palveluprosessieja. Osaat käyttää erilaisia menetelmiä vanhusten ja vammaisten toimijuuden ja osallisuuden edistämisessä eri toimintaympäristöissä. Tiedät keinoja edistää ja puolustaa heikossa sosiaalisessa asemassa olevien etuja. Tunnet heitä koskevat suunnittelu- ja päätöksentekoprosessit ja tiedät miten toimia niissä asiakkaiden etua edistäen.

Enrollment

01.08.2024 - 22.08.2024

Timing

26.08.2024 - 27.10.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4.5 op

Mode of delivery

10 % Face-to-face, 90 % Online learning

Unit

School of Health and Social Studies

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
  • Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
  • Bachelor's Degree Programme in Social Services
  • Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
  • Tuomas Lallukka
  • Maarit Laakkonen
Teacher in charge

Tuomas Lallukka

Groups
  • SOS23SM2
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23SM
    Sosionomi (AMK)
  • ZJA24SS
    Avoin AMK, sote

Objectives

The purpose of the course
After completing the course, you will understand the importance of social rehabilitation in the work for the elderly/older adults and disabled persons, you will be able to describe and structure/ arrange the different work environments, service systems and legislation related to work for the elderly and disabled. You will understand the methods of assessing the need for social rehabilitation services for the elderly and the disabled, as well as the practices of planning and implementing services.

Course competencies
Promoting well-being and empowerment (agency)
Customer skills in the social and health sector
Ethical competence

Course competence
You are able to structure/ internalize concepts and different approaches related to work for the elderly/older adults and disabled persons, as well as operating environments, service systems and legislation. You will identify the different stages in the life course of the elderly and disabled as a starting point for service needs. You can evaluate their different needs and goals as well as their resources in work. You know how to support and guide clients in challenging situations caused by aging and disability. You know how to plan, implement and evaluate his service process in cooperation with the clients. You will be able to use and apply different methods to promote the empowerment and inclusion of older and disabled people in different operating environments. You are able to promote and defend the interests of the socially disadvantaged. You know the planning and decision-making processes that affect them and know how to work in them to advance the interests of your clients.

Content

Concepts and different approaches related to work for the elderly and the disabled, as well as operating environments, service systems and legislation. Perspectives on agency, inclusion and life course as a starting point for service needs. Clients´ needs and goals as well as resources in customer work. Methods of guidance and support in elderly and disabled work and rehabilitation. Service processes for elderly and disabled work and rehabilitation. Comprehensive identification of disadvantaged situations, their support, guidance and advocacy, and influencing planning and decision-making processes.

Time and location

Opintojakso toteutuu 26.8.2024-27.10.2024. Jakso sisältää viisi webinaaria, joiden tiedot ja aikataulut löytyvät moodle-verkkoymäristöstä.

Learning materials and recommended literature

Seppänen, Karisto, Kröger (2007) (toim.) Vanhuus ja sosiaalityö, sosiaalityö avuttomuuden ja toimijuuden välissä; yhteensä 4 artikkelia.

OSA 2: Avuttomuus, turvattomuus ja hoiva vanhuudessa, (2 artikkelia):
1) Silva Tedre: ”Vanhuuden vahvat ja avuttomat” s. 95- 119;
2) Pauli Niemelä: ”Vanhuus ja turvattomuus” s. 167-179

OSA 3: Asiakkuus ja osallisuus vanhustyössä, (2 artikkelia):
3) Jyrki Jyrkämä: Toimijuus ja toimintatilanteet: aineksia ikääntymisen arjen tutkimiseen” s. 195-217
4)Tiina Notko: asiakaslähtöisyys iäkkäiden mielenterveyskuntoutujien tukemisessa” s. 215 – 252.

Era S, Tiilikainen E. ym. (2020) Vanhuuden ja vammaisuuden risteyksessä – yhteistä kieltä etsimässä. Yhteiskuntapolitiikka 85(4): 437–442. Luettavissa: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020091669800

Pikkarainen A. (2013). Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja: OSA 1. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 159/2013, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Julkaisun pysyvä osoite http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-285-1 (vapaasti ladattavissa verkossa), luvut 2, 3 ja luku 11 (noin 30 sivua, lyhyet kappaleet)

Pikkarainen A., (2016). Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja: OSA 2. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 221/ 2016. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu (Hyvin kirjastosta lainattavissa/myös sähköisenä), luvut 2, 4 ja 5 (noin 30 sivua, lyhyet kappaleet)

Ahonen, K, Honkanen, K, Olli, J, Ronimus , H & Seppänen, M. (2018) Kuuluva lapsi – kohti vammaisen lapsen osallisuutta palveluissa. THL – Päätösten tueksi 26, 2018. Luettavissa: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136423/URN_ISBN_978-952-343-039-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kiviranta T, Sätilä H, Suhonen-Polvi H, Kilpinen-Loisa P & Mäenpää H. (2016) Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus. Päivitys SLNY:n kuntoutustyöryhmän laatimaan "Lapsen ja nuoren hyvä kuntoutus" –suositukseen. Päivitys 15.01.2016. Suomen Lastenneurologinen Yhdistys. Luettavissa: https://www.phhyky.fi/assets/files/2016/05/Lasten-neuro-SLNY-Lapsen-ja-nuoren-hyv%C3%A4-kuntoutus.pdf

Koivikko, M & Autti-Rämö, I. (2006) Mitä on kehitysvammaisen hyvä kuntoutus? Duodecim 2006;122:1907–1912 Luettavissa: https://www.kaypahoito.fi/xmedia/duo/duo95906.pdf

Vammaispalvelujen käsikirja Luettavissa: https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja

Teaching methods

Opintojaksolla opiskelet vanhus- ja vammaistyöhön liittyviä teorioita ja ilmiöitä webinaareissa (verkko-opiskelu), itsenäisesti ja ryhmässä.

Opintojakson työtapoihin kuuluu itsenäistä opiskelua ja teoriaan perehtymistä opintojakson materiaalien pohjalta, vuorovaikutteisia webinaareja sekä vanhus- ja vammaistyön työ- ja toimintaympäristöihin tutustumista.

Webinaareihin valmistaudutaan välitehtävien kautta. Webinaareissa opiskellaan teoriaa opettajan johdolla sekä vuorovaikutteisesti pienryhmissä.

Opintojakson aikana pidetään oppimispäiväkirjaa, johon kirjataan tavoitteet, itsearviointi ja välitehtävät. Osaaminen näytetään oppimistehtävällä ja verkkotentillä.

Practical training and working life connections

Webinaareissa on mukana työelämän asiantuntijavierailijoita.

Exam dates and retake possibilities

Verkkotentti moodlessa opintojakson aikana. 2 uusintamahdollisuutta opintajakson aikana.

Alternative completion methods

Opintojakson hyväksiluku aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen kautta (AHOT) voi olla mahdollista jos olet työskennellyt vanhus- tai vammaistyön kentällä ohjaajana vähintään puolen vuoden ajan, ja sinulla näyttöä osaamisestasi suhteessa jakson tavoitteisiin ja sisältöihin. Hyväksilukuhakemus (AHOT) tulee toimittaa opintojakson oman tutkinto-ohjelman opettajalle ennen opintojakson alkua. Kun opintojakso on käynnistynyt, hyväksilukuhakemuksia ei enää käsitellä.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5op, 135 tuntia. Kuormitus jakautuu seuraavasti:

a) Webinaarit ja niihin liittyvät välitehtävät sekä oppimispäiväkirja, yhteensä 54 tuntia (2op)

- Moodle-ympäristöön tutustuminen, välitehtävien tekeminen, webinaareihin osallistuminen, oppimispäiväkirjan kirjoittaminen, oppimisen reflektointi

b) Oppimistehtävä 54 tuntia (2op)

- Aiheen valinta, kirjallisuuteen ja luentomateriaaleihin perehtyminen, itsenäinen työskentely, tiedonhaku, lukeminen, kirjoittaminen, oppimistehtävän palauttaminen

c) Verkkotentti 27 tuntia (1op)

- itsenäinen työskentely, tenttikirjallisuuteen perehtyminen, lukeminen, tenttiin valmistautuminen, tentin tekeminen

Further information for students

Avoin amk: 5 paikkaa

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksytty
Osaat jäsentää vanhus- ja vammaistyöhön liittyviä käsitteitä ja erilaisia lähestymistapoja sekä toimintaympäristöjä, palvelujärjestelmiä ja lainsäädäntöä. Tunnistat ikääntyneiden ja vammaisten elämänkulun erilaisia vaiheita palvelutarpeiden lähtökohtana. Osaat kuvata ikääntyneiden ja vammaisten erilaisia tarpeita ja tavoitteita sekä voimavaroja asiakastyössä. Osaat tukea ja ohjata asiakkaita ikääntymisestä ja vammaisuudesta aiheutuvissa haasteellisissa tilanteissa. Osaat asiakaslähtöisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ja vammaisten palveluprosessieja. Osaat käyttää erilaisia menetelmiä vanhusten ja vammaisten toimijuuden ja osallisuuden edistämisessä eri toimintaympäristöissä. Tiedät keinoja edistää ja puolustaa heikossa sosiaalisessa asemassa olevien etuja. Tunnet heitä koskevat suunnittelu- ja päätöksentekoprosessit ja tiedät miten toimia niissä asiakkaiden etua edistäen.

Enrollment

20.11.2023 - 04.01.2024

Timing

08.01.2024 - 10.03.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Health and Social Studies

Campus

Lutakko Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 25

Degree programmes
  • Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
  • Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
  • Bachelor's Degree Programme in Social Services
  • Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
  • Tuomas Lallukka
  • Aila Pikkarainen
Teacher in charge

Tuomas Lallukka

Groups
  • SOS22SM
    Sosionomi (AMK)

Objectives

The purpose of the course
After completing the course, you will understand the importance of social rehabilitation in the work for the elderly/older adults and disabled persons, you will be able to describe and structure/ arrange the different work environments, service systems and legislation related to work for the elderly and disabled. You will understand the methods of assessing the need for social rehabilitation services for the elderly and the disabled, as well as the practices of planning and implementing services.

Course competencies
Promoting well-being and empowerment (agency)
Customer skills in the social and health sector
Ethical competence

Course competence
You are able to structure/ internalize concepts and different approaches related to work for the elderly/older adults and disabled persons, as well as operating environments, service systems and legislation. You will identify the different stages in the life course of the elderly and disabled as a starting point for service needs. You can evaluate their different needs and goals as well as their resources in work. You know how to support and guide clients in challenging situations caused by aging and disability. You know how to plan, implement and evaluate his service process in cooperation with the clients. You will be able to use and apply different methods to promote the empowerment and inclusion of older and disabled people in different operating environments. You are able to promote and defend the interests of the socially disadvantaged. You know the planning and decision-making processes that affect them and know how to work in them to advance the interests of your clients.

Content

Concepts and different approaches related to work for the elderly and the disabled, as well as operating environments, service systems and legislation. Perspectives on agency, inclusion and life course as a starting point for service needs. Clients´ needs and goals as well as resources in customer work. Methods of guidance and support in elderly and disabled work and rehabilitation. Service processes for elderly and disabled work and rehabilitation. Comprehensive identification of disadvantaged situations, their support, guidance and advocacy, and influencing planning and decision-making processes.

Time and location

9.1.2024-12.4.2024

Teaching methods

Webinaaritoteutus: luennot webinaareissa, välitehtävät webinaareihin, oppimispäiväkirja, tentti ja oppimistehtävä.

Practical training and working life connections

Asiantuntijavierailijoita työelämästä

Student workload

5op, 135h

Further information for students

Avoin AMK: 5
Campusonline: 10

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksytty
Osaat jäsentää vanhus- ja vammaistyöhön liittyviä käsitteitä ja erilaisia lähestymistapoja sekä toimintaympäristöjä, palvelujärjestelmiä ja lainsäädäntöä. Tunnistat ikääntyneiden ja vammaisten elämänkulun erilaisia vaiheita palvelutarpeiden lähtökohtana. Osaat kuvata ikääntyneiden ja vammaisten erilaisia tarpeita ja tavoitteita sekä voimavaroja asiakastyössä. Osaat tukea ja ohjata asiakkaita ikääntymisestä ja vammaisuudesta aiheutuvissa haasteellisissa tilanteissa. Osaat asiakaslähtöisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ja vammaisten palveluprosessieja. Osaat käyttää erilaisia menetelmiä vanhusten ja vammaisten toimijuuden ja osallisuuden edistämisessä eri toimintaympäristöissä. Tiedät keinoja edistää ja puolustaa heikossa sosiaalisessa asemassa olevien etuja. Tunnet heitä koskevat suunnittelu- ja päätöksentekoprosessit ja tiedät miten toimia niissä asiakkaiden etua edistäen.

Enrollment

01.08.2023 - 24.08.2023

Timing

28.08.2023 - 29.10.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Health and Social Studies

Campus

Lutakko Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
  • Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
  • Bachelor's Degree Programme in Social Services
  • Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
  • Tuomas Lallukka
  • Aila Pikkarainen
Teacher in charge

Tuomas Lallukka

Groups
  • SOS22SM
    Sosionomi (AMK)

Objectives

The purpose of the course
After completing the course, you will understand the importance of social rehabilitation in the work for the elderly/older adults and disabled persons, you will be able to describe and structure/ arrange the different work environments, service systems and legislation related to work for the elderly and disabled. You will understand the methods of assessing the need for social rehabilitation services for the elderly and the disabled, as well as the practices of planning and implementing services.

Course competencies
Promoting well-being and empowerment (agency)
Customer skills in the social and health sector
Ethical competence

Course competence
You are able to structure/ internalize concepts and different approaches related to work for the elderly/older adults and disabled persons, as well as operating environments, service systems and legislation. You will identify the different stages in the life course of the elderly and disabled as a starting point for service needs. You can evaluate their different needs and goals as well as their resources in work. You know how to support and guide clients in challenging situations caused by aging and disability. You know how to plan, implement and evaluate his service process in cooperation with the clients. You will be able to use and apply different methods to promote the empowerment and inclusion of older and disabled people in different operating environments. You are able to promote and defend the interests of the socially disadvantaged. You know the planning and decision-making processes that affect them and know how to work in them to advance the interests of your clients.

Content

Concepts and different approaches related to work for the elderly and the disabled, as well as operating environments, service systems and legislation. Perspectives on agency, inclusion and life course as a starting point for service needs. Clients´ needs and goals as well as resources in customer work. Methods of guidance and support in elderly and disabled work and rehabilitation. Service processes for elderly and disabled work and rehabilitation. Comprehensive identification of disadvantaged situations, their support, guidance and advocacy, and influencing planning and decision-making processes.

Evaluation scale

Pass/Fail

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksytty
Osaat jäsentää vanhus- ja vammaistyöhön liittyviä käsitteitä ja erilaisia lähestymistapoja sekä toimintaympäristöjä, palvelujärjestelmiä ja lainsäädäntöä. Tunnistat ikääntyneiden ja vammaisten elämänkulun erilaisia vaiheita palvelutarpeiden lähtökohtana. Osaat kuvata ikääntyneiden ja vammaisten erilaisia tarpeita ja tavoitteita sekä voimavaroja asiakastyössä. Osaat tukea ja ohjata asiakkaita ikääntymisestä ja vammaisuudesta aiheutuvissa haasteellisissa tilanteissa. Osaat asiakaslähtöisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ja vammaisten palveluprosessieja. Osaat käyttää erilaisia menetelmiä vanhusten ja vammaisten toimijuuden ja osallisuuden edistämisessä eri toimintaympäristöissä. Tiedät keinoja edistää ja puolustaa heikossa sosiaalisessa asemassa olevien etuja. Tunnet heitä koskevat suunnittelu- ja päätöksentekoprosessit ja tiedät miten toimia niissä asiakkaiden etua edistäen.

Enrollment

01.11.2022 - 05.01.2023

Timing

09.01.2023 - 19.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Health and Social Studies

Campus

Lutakko Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 20

Degree programmes
  • Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
  • Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
  • Bachelor's Degree Programme in Social Services
  • Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
  • Tuomas Lallukka
  • Aila Pikkarainen
Teacher in charge

Aila Pikkarainen

Groups
  • SOS21SM
    Sosionomi (AMK)

Objectives

The purpose of the course
After completing the course, you will understand the importance of social rehabilitation in the work for the elderly/older adults and disabled persons, you will be able to describe and structure/ arrange the different work environments, service systems and legislation related to work for the elderly and disabled. You will understand the methods of assessing the need for social rehabilitation services for the elderly and the disabled, as well as the practices of planning and implementing services.

Course competencies
Promoting well-being and empowerment (agency)
Customer skills in the social and health sector
Ethical competence

Course competence
You are able to structure/ internalize concepts and different approaches related to work for the elderly/older adults and disabled persons, as well as operating environments, service systems and legislation. You will identify the different stages in the life course of the elderly and disabled as a starting point for service needs. You can evaluate their different needs and goals as well as their resources in work. You know how to support and guide clients in challenging situations caused by aging and disability. You know how to plan, implement and evaluate his service process in cooperation with the clients. You will be able to use and apply different methods to promote the empowerment and inclusion of older and disabled people in different operating environments. You are able to promote and defend the interests of the socially disadvantaged. You know the planning and decision-making processes that affect them and know how to work in them to advance the interests of your clients.

Content

Concepts and different approaches related to work for the elderly and the disabled, as well as operating environments, service systems and legislation. Perspectives on agency, inclusion and life course as a starting point for service needs. Clients´ needs and goals as well as resources in customer work. Methods of guidance and support in elderly and disabled work and rehabilitation. Service processes for elderly and disabled work and rehabilitation. Comprehensive identification of disadvantaged situations, their support, guidance and advocacy, and influencing planning and decision-making processes.

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksytty
Osaat jäsentää vanhus- ja vammaistyöhön liittyviä käsitteitä ja erilaisia lähestymistapoja sekä toimintaympäristöjä, palvelujärjestelmiä ja lainsäädäntöä. Tunnistat ikääntyneiden ja vammaisten elämänkulun erilaisia vaiheita palvelutarpeiden lähtökohtana. Osaat kuvata ikääntyneiden ja vammaisten erilaisia tarpeita ja tavoitteita sekä voimavaroja asiakastyössä. Osaat tukea ja ohjata asiakkaita ikääntymisestä ja vammaisuudesta aiheutuvissa haasteellisissa tilanteissa. Osaat asiakaslähtöisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ja vammaisten palveluprosessieja. Osaat käyttää erilaisia menetelmiä vanhusten ja vammaisten toimijuuden ja osallisuuden edistämisessä eri toimintaympäristöissä. Tiedät keinoja edistää ja puolustaa heikossa sosiaalisessa asemassa olevien etuja. Tunnet heitä koskevat suunnittelu- ja päätöksentekoprosessit ja tiedät miten toimia niissä asiakkaiden etua edistäen.

Enrollment

01.08.2022 - 25.08.2022

Timing

29.08.2022 - 21.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Health and Social Studies

Campus

Lutakko Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
  • Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
  • Bachelor's Degree Programme in Social Services
  • Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
  • Tuomas Lallukka
  • Aila Pikkarainen
Teacher in charge

Aila Pikkarainen

Groups
  • SOS21SM
    Sosionomi (AMK)

Objectives

The purpose of the course
After completing the course, you will understand the importance of social rehabilitation in the work for the elderly/older adults and disabled persons, you will be able to describe and structure/ arrange the different work environments, service systems and legislation related to work for the elderly and disabled. You will understand the methods of assessing the need for social rehabilitation services for the elderly and the disabled, as well as the practices of planning and implementing services.

Course competencies
Promoting well-being and empowerment (agency)
Customer skills in the social and health sector
Ethical competence

Course competence
You are able to structure/ internalize concepts and different approaches related to work for the elderly/older adults and disabled persons, as well as operating environments, service systems and legislation. You will identify the different stages in the life course of the elderly and disabled as a starting point for service needs. You can evaluate their different needs and goals as well as their resources in work. You know how to support and guide clients in challenging situations caused by aging and disability. You know how to plan, implement and evaluate his service process in cooperation with the clients. You will be able to use and apply different methods to promote the empowerment and inclusion of older and disabled people in different operating environments. You are able to promote and defend the interests of the socially disadvantaged. You know the planning and decision-making processes that affect them and know how to work in them to advance the interests of your clients.

Content

Concepts and different approaches related to work for the elderly and the disabled, as well as operating environments, service systems and legislation. Perspectives on agency, inclusion and life course as a starting point for service needs. Clients´ needs and goals as well as resources in customer work. Methods of guidance and support in elderly and disabled work and rehabilitation. Service processes for elderly and disabled work and rehabilitation. Comprehensive identification of disadvantaged situations, their support, guidance and advocacy, and influencing planning and decision-making processes.

Teaching methods

Pakolliset webinaarit verkossa, kirjallinen tehtävä ja muut oppimistehtävät.

Alternative completion methods

Ei vaihtoehtoista suoritustapaa.

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksytty
Osaat jäsentää vanhus- ja vammaistyöhön liittyviä käsitteitä ja erilaisia lähestymistapoja sekä toimintaympäristöjä, palvelujärjestelmiä ja lainsäädäntöä. Tunnistat ikääntyneiden ja vammaisten elämänkulun erilaisia vaiheita palvelutarpeiden lähtökohtana. Osaat kuvata ikääntyneiden ja vammaisten erilaisia tarpeita ja tavoitteita sekä voimavaroja asiakastyössä. Osaat tukea ja ohjata asiakkaita ikääntymisestä ja vammaisuudesta aiheutuvissa haasteellisissa tilanteissa. Osaat asiakaslähtöisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ja vammaisten palveluprosessieja. Osaat käyttää erilaisia menetelmiä vanhusten ja vammaisten toimijuuden ja osallisuuden edistämisessä eri toimintaympäristöissä. Tiedät keinoja edistää ja puolustaa heikossa sosiaalisessa asemassa olevien etuja. Tunnet heitä koskevat suunnittelu- ja päätöksentekoprosessit ja tiedät miten toimia niissä asiakkaiden etua edistäen.

Enrollment

01.11.2021 - 05.12.2021

Timing

10.01.2022 - 11.03.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

School of Health and Social Studies

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 20

Degree programmes
  • Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
  • Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
  • Bachelor's Degree Programme in Social Services
  • Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
  • Mari Niinivirta
  • Aila Pikkarainen
  • Tarja Tapio

Objectives

The purpose of the course
After completing the course, you will understand the importance of social rehabilitation in the work for the elderly/older adults and disabled persons, you will be able to describe and structure/ arrange the different work environments, service systems and legislation related to work for the elderly and disabled. You will understand the methods of assessing the need for social rehabilitation services for the elderly and the disabled, as well as the practices of planning and implementing services.

Course competencies
Promoting well-being and empowerment (agency)
Customer skills in the social and health sector
Ethical competence

Course competence
You are able to structure/ internalize concepts and different approaches related to work for the elderly/older adults and disabled persons, as well as operating environments, service systems and legislation. You will identify the different stages in the life course of the elderly and disabled as a starting point for service needs. You can evaluate their different needs and goals as well as their resources in work. You know how to support and guide clients in challenging situations caused by aging and disability. You know how to plan, implement and evaluate his service process in cooperation with the clients. You will be able to use and apply different methods to promote the empowerment and inclusion of older and disabled people in different operating environments. You are able to promote and defend the interests of the socially disadvantaged. You know the planning and decision-making processes that affect them and know how to work in them to advance the interests of your clients.

Content

Concepts and different approaches related to work for the elderly and the disabled, as well as operating environments, service systems and legislation. Perspectives on agency, inclusion and life course as a starting point for service needs. Clients´ needs and goals as well as resources in customer work. Methods of guidance and support in elderly and disabled work and rehabilitation. Service processes for elderly and disabled work and rehabilitation. Comprehensive identification of disadvantaged situations, their support, guidance and advocacy, and influencing planning and decision-making processes.

Time and location

Toteutetaan webinaareina 3. jaksolla ajalla 11.1.2021 - 13.3.2021. Webinaareihin osallistuminen on pakollista.

Neljä webinaaria:

Ti 11.1 klo 12.30-16.00
Ti 1.2. klo 12.30-16.00
ti 22.2 klo 12.30-16.00
ti 8.3. klo 12.30-16.00

Learning materials and recommended literature

Pikkarainen A., (2013). Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja : OSA 1. , In: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 159/2013, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-285-1 (vapaasti ladattavissa verkossa).

Pikkarainen A., (2016). Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja: OSA 2. In; Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 221/ 2016. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu (Hyvin kirjastosta lainattavissa/myös sähköisenä)

Lindt,J, Härkäpää K & Kostamo-Pääkkö K (toim.) 2018. Sosiaalinen kuntoutuksessa. Rovaniemi: Lapland University Press. Erikseen ilmoitetut luvut.

Seppänen, M., Karisto, A. & Kröger, T. (toim.) 2007. Vanhuus ja sosiaalityö. Sosiaalityö avuttomuuden ja toimijuuden välillä. PS-Kustannus. LUVUT 2 ja 3.

Teaching methods

Webinaarit (verkko-opetus/luennot) - osallistuminen pakollista.
Omien oppimistavoitteiden kirjaaminen ja niiden reflektointi opintojakson lopussa
Nettitentti,
Kirjallinen työ eli essee

Exam dates and retake possibilities

Opintojaksoon kuuluu nettitentti, jonka ensimmäinen suorituskerta on ti 15.3 klo 12.30-14.00
1. uusinta ti 22.3 klo 12.30-14.00
2. uusinta ti 29.3 klo 12.30-14.00

Student workload

Webinaarit 12 h (1 op)
Opiskelutavotteiden aasettaminen ja reflektio 12 h (0,5 op)
Nettitentti 40 h (1,5 op) - arvioidaan hyväksytty/hylätty, hyväksytyn raja: vastauksista on oltava oikein 75 %
Kirjallinen tehtävä: Essee 54 h (2 op), josta muodostuu opintojakson arvosana.

Further information for students

Open University 10
CampusOnline 10

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksytty
Osaat jäsentää vanhus- ja vammaistyöhön liittyviä käsitteitä ja erilaisia lähestymistapoja sekä toimintaympäristöjä, palvelujärjestelmiä ja lainsäädäntöä. Tunnistat ikääntyneiden ja vammaisten elämänkulun erilaisia vaiheita palvelutarpeiden lähtökohtana. Osaat kuvata ikääntyneiden ja vammaisten erilaisia tarpeita ja tavoitteita sekä voimavaroja asiakastyössä. Osaat tukea ja ohjata asiakkaita ikääntymisestä ja vammaisuudesta aiheutuvissa haasteellisissa tilanteissa. Osaat asiakaslähtöisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ja vammaisten palveluprosessieja. Osaat käyttää erilaisia menetelmiä vanhusten ja vammaisten toimijuuden ja osallisuuden edistämisessä eri toimintaympäristöissä. Tiedät keinoja edistää ja puolustaa heikossa sosiaalisessa asemassa olevien etuja. Tunnet heitä koskevat suunnittelu- ja päätöksentekoprosessit ja tiedät miten toimia niissä asiakkaiden etua edistäen.