Siirry suoraan sisältöön

Sport MarketingLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: HL00CB14

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
englanti
Vastuuhenkilö
Brian Jordan
Aila Ahonen

Osaamistavoitteet

Kurssin tavoite
Tämä kurssi toimii perustana ja johdantona urheilumarkkinointiin urheiluliiketoiminnan johtamisen perusteet -moduulissa. Kurssi rakentuu vähitellen urheilumarkkinoinnin teorioiden tieteenalaan ja siihen, miten niitä käytetään käytännössä urheiluliiketoiminnan alalla.

Kurssin suoritettuasi ymmärrät urheilumarkkinoinnin keskeiset käsitteet ja ohjaavat tekijät. Tunnet modernin urheilumarkkinoinnin periaatteet ja urheiluorganisaatioiden markkinointitoiminnan perusteet.

Kurssin osaaminen
Liiketoimintaosaaminen: Opiskelija tuntee tähän erikoistumisvaihtoehtoon liittyvät keskeiset teoriat. Opiskelijalla on vähintään edistyneet alkeistaidot erikoistumisvaihtoehtoon liittyvissä käytännön tehtävissä.

Toiminta työelämässä: Opiskelija osaa toimia ammattimaisesti työpaikan viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.

Ennakoiva kehittäminen: Opiskelija osaa soveltaa olemassa olevaa osaamista kehittämisalalla ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.

Opintojakson oppimistavoite
Osaat tarkastella, analysoida ja ymmärtää kriittisesti urheilualan markkinointiympäristöä ja urheilun kulutukseen sekä urheilutoimintaan ja -tapahtumiin osallistumiseen vaikuttavien tekijöiden keskinäisiä suhteita. Tunnistat myös, miten voit soveltaa urheilumarkkinointiin liittyvää erityistietämystä urheiluorganisaatioiden markkinointitoimintojen analysoimiseksi ja suorittaa käytännön tehtäviä strategisten ja taktisten markkinointitoimintojen suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi urheilualan ympäristössä. Ymmärrät eettiseen ja sosiaaliseen vastuuseen liittyvät kysymykset ja niiden vaikutuksen urheilumarkkinointitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen. Osallistumalla ennakoivasti ja vuorovaikutteisesti opintotoimintaan kulttuurien välisessä ympäristössä opit toimimaan tiimin jäsenenä ja ryhmätyöskentelyssä yhdessä vertaisopiskelijoiden kanssa.

Sisältö

Johdatus urheilumarkkinoinnin perusteisiin ja erikoisaloihin, urheilumarkkinointitoimien suunnittelun strategiseen lähestymistapaan, urheilufanien kuluttajakäyttäytymiseen ja urheilutuotteiden, -palvelujen ja -tapahtumien kulutukseen, sponsorointiin ja strategiseen markkinointiyhteistyöhön urheilualalla, urheilun markkinatutkimuksen perusteisiin ja väijytysmarkkinoinnin käytäntöihin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Riittävä 1
Yrität analysoida ja arvioida urheilumarkkinointiin liittyvää akateemista ja liiketaloudellista tietoa. Pystyt välittämään rajoitetusti omia ja ryhmäsi ajatuksia ja tuloksia englanniksi.  Osoitat jonkin verran mutta vähäistä taitoa osallistua inter- ja monikulttuuriseen toimintaan ja tiimityöskentelyyn.  Osoitat jonkin verran mutta vähäistä taitoa soveltaa olemassa olevaa tietämystä kehittämisalalla ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.

Tyydyttävä 2
Sinulla on jonkin verran taitoa analysoida ja arvioida urheilumarkkinointiin liittyvää akateemista ja liiketaloudellista tietoa. Pystyt saamaan pääviestisi läpi esitellessäsi omia ja ryhmäsi ideoita ja tuloksia englanniksi. Osoitat jonkin verran taitoa osallistua tuottavasti inter- ja monikulttuuriseen toimintaan ja tiimityöskentelyyn. 
Osaat nimetä joitakin urheilumarkkinointiin liittyviä käsitteitä. Osoitat jonkin verran mutta suppeaa taitoa soveltaa olemassa olevaa tietoa kehittämisalalla ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Osaat arvioida asiaankuuluvia akateemisia ja liiketaloudellisia tietoja ja pohtia mahdollisia lähestymistapoja ja tuloksia urheiluorganisaatioiden urheilumarkkinoinnissa. Osoitat analyyttisiä taitoja ja loogista ajattelua urheilumarkkinointiin liittyvillä perusteluilla ja keskustelet esiin tulevien ongelmien ratkaisuista. Pystyt luomaan ja esittämään omat ja ryhmäsi ideat ja tulokset englanniksi.  Osaat toimia tuottavasti monikulttuurisessa ympäristössä ja tiimityössä.  Osaat tunnistaa urheilumarkkinoinnin käsitteitä ja käsitellä joitakin urheiluliiketoimintaan liittyviä sovelluksia. 

Erittäin hyvä 4
Osaat analysoida liiketaloudellisia tietoja ja mahdollisia urheilumarkkinointiin liittyviä tuloksia. 
Osoitat analyyttisiä taitoja ja loogista ajattelua perusteluineen sekä ehdotat hyvin perusteltuja ratkaisuja urheilumarkkinoinnin haasteisiin. Pystyt työskentelemään ja viestimään omista ja tiimisi ideoista ja tuloksista ammattimaisesti englanniksi. Osoitat itsekritiikkitaitoja osallistuessasi tuottavasti monikulttuuriseen ja monikulttuuriseen ympäristöön ja osoitat tiimityöskentelytaitoja.  Osaat nimetä tärkeimmät urheilumarkkinoinnin käsitteet ja niiden sovellukset urheiluliiketoimintaan liittyen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Osaat ehdottaa hyvin perusteltuja urheilumarkkinoinnin konsepteja ja ratkaisuja päämiestasolla. Sinulla on urheilumarkkinoinnissa tarvittavia luovia taitoja. Esität omat ja tiimisi ideat vakuuttavasti englanniksi. Olet arvioinut perusteellisesti panoksesi monikulttuurisessa ympäristössä ja sinulla on tiimityöskentelytaitoja.   Pystyt edistämään urheilumarkkinoinnin käsitteitä ja keskustelemaan niiden merkityksellisistä sovelluksista urheiluliiketoiminnan maailmassa.

Lisätiedot

Kurssi on pakollinen urheiluliiketoiminnan erikoistumisopiskelijoille.

Siirry alkuun