Gerontologinen ja palliatiivinen hoitotyöLaajuus (4 op)
Tunnus: SA00CG34
Laajuus
4 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Irmeli Matilainen
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi tunnet terveeseen ikääntymiseen liittyvät keskeiset muutokset sekä iäkkäiden ihmisten terveyttä ja toimintakykyä edistävät tekijät moninaisissa ympäristöissä. Motivoidut tarkastelemaan ikääntymistä voimavaralähtöisesti eri näkökulmista ja ymmärrät iäkkään ihmisen/asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen osaten hyödyntää monipuolisesti menetelmiä, joilla aktiivista ikääntymistä ja iäkkäiden ihmisten osallisuutta edistetään.
Tiedät keskeisiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä sekä perusteet iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Perehdyt palliatiivisen hoidon ja saattohoidon perusteisiin. Tunnet kulttuuritaustan yhteyksiä ikääntymiseen ja motivoidut tarkastelemaan moninaisuutta huomioivia hoitotyön toimintatapoja.
Osaat hakea gerontologiseen hoitotyöhön liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa ja seurata ajankohtaista keskustelua. Motivoidut tarkastelemaan gerontologista ja palliatiivista hoitoa sekä kyseisten osaamisalueiden kehittämistä eettiset näkökulmat huomioiden.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on gerontologisen hoitotyön keskeiset käsitteet, iäkäs ihminen yksilönä ja aktiivisena osallistujana osana perhettä, yhteisöä ja yhteiskuntaa sekä monikulttuurista ympäristöä. Opintojaksolla tarkastellaan eettiset näkökulmat huomioiden ikääntymisprosessia ja siihen vaikuttavia tekijöitä, terveyden ja toimintakyvyn edistämistä sekä muistiterveyttä. Opintojakson sisältöinä on myös palliatiivisen ja saattohoidon perusteet, hoitotyön osaaminen sekä siinä kehittyminen, iäkkään ihmisen lääkkeetön ja lääkkeellinen hoito sekä geroteknologian perusteet.
Esitietovaatimukset
Hoitotyön sekä anatomian ja fysiologian perusteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Tunnistat keskeisimpiä ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Tiedät menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Tunnet keskeisimpiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä, sekä perusteita iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Asiakaslähtöisen hoitotyön perusteet moniammatillisessa yhteistyössä tulee oppimistehtävissäsi esiin sekä tunnet gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Tyydyttävä 2
Osaat kuvata ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Kuvaat menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Tunnet keskeisimpiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä, sekä perusteita iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Kuvaat elämän loppuvaiheen hoidon lähtökohtia. Asiakaslähtöisen hoitotyön vastuu ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä tulee oppimistehtävissäsi esiin sekä kuvaat gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osaat kuvata näyttöön perustuen ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Tuot oppimistehtävissä perustellen esille menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Osaat oppimistehtävissä tuoda esiin näyttöön perustuvaa tietoa iäkkään ihmisen keskeisistä sairauksista, hoitotyön menetelmistä ehkäistä ja hoitaa niitä iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteet huomioiden. Osaat tarkastella hyvän elämän loppuvaiheen lähtökohtia. Hoitotyön vastuu ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä tulee tehtävissäsi esiin sekä pohdit gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Kiitettävä 4
Osaat kuvata ja tarkastella näyttöön perustuen ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä eri näkökulmista. Tuot oppimistehtävissä perustellusti esille menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Osaat oppimistehtävissä soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa iäkkään ihmisen keskeisistä sairauksista, hoitotyön menetelmistä ehkäistä ja hoitaa niitä iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteet huomioiden. Osaat perustellen tarkastella hyvän elämän loppuvaiheen lähtökohtia. Hoitotyön vastuu ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä tulee tehtävissäsi esiin sekä pohdit monipuolisesti argumentoiden gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osoitat oppimistehtävissäsi osaavasi soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ikääntymismuutoksista sekä terveyttä ja toimintakykyä edistävistä tekijöistä erilaissa asiakastilanteissa. Hyödynnät monipuolisesti menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Osaat oppimistehtävissä soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa iäkkään ihmisen keskeisistä sairauksista, hoitotyön menetelmistä ehkäistä ja hoitaa niitä iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteet huomioiden. Tarkastelet monialaisesti elämän loppuvaiheen laadukkaan hoidon näkökulmia. Reflektoit argumentoiden hoitotyön vastuuta ja roolia moniammatillisessa yhteistyössä sekä gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä. Tarkastelet perustellusti omaa osaamistasi gerontologisen hoitotyön osaamisalueella.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kätilö (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Irmeli Matilainen
Ryhmät
-
ZJASAR24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, sairaanhoitaja päivä
-
SAR24S1Sairaanhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi tunnet terveeseen ikääntymiseen liittyvät keskeiset muutokset sekä iäkkäiden ihmisten terveyttä ja toimintakykyä edistävät tekijät moninaisissa ympäristöissä. Motivoidut tarkastelemaan ikääntymistä voimavaralähtöisesti eri näkökulmista ja ymmärrät iäkkään ihmisen/asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen osaten hyödyntää monipuolisesti menetelmiä, joilla aktiivista ikääntymistä ja iäkkäiden ihmisten osallisuutta edistetään.
Tiedät keskeisiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä sekä perusteet iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Perehdyt palliatiivisen hoidon ja saattohoidon perusteisiin. Tunnet kulttuuritaustan yhteyksiä ikääntymiseen ja motivoidut tarkastelemaan moninaisuutta huomioivia hoitotyön toimintatapoja.
Osaat hakea gerontologiseen hoitotyöhön liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa ja seurata ajankohtaista keskustelua. Motivoidut tarkastelemaan gerontologista ja palliatiivista hoitoa sekä kyseisten osaamisalueiden kehittämistä eettiset näkökulmat huomioiden.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on gerontologisen hoitotyön keskeiset käsitteet, iäkäs ihminen yksilönä ja aktiivisena osallistujana osana perhettä, yhteisöä ja yhteiskuntaa sekä monikulttuurista ympäristöä. Opintojaksolla tarkastellaan eettiset näkökulmat huomioiden ikääntymisprosessia ja siihen vaikuttavia tekijöitä, terveyden ja toimintakyvyn edistämistä sekä muistiterveyttä. Opintojakson sisältöinä on myös palliatiivisen ja saattohoidon perusteet, hoitotyön osaaminen sekä siinä kehittyminen, iäkkään ihmisen lääkkeetön ja lääkkeellinen hoito sekä geroteknologian perusteet.
Aika ja paikka
Lähioppimisajankohdat julkaistaan lukukauden alussa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kattava oppikirja on tulossa vuoden 2025 alussa.
Opetusmenetelmät
Opintojakson alussa tarkastelet lähioppimistunneilla ikääntymistä monialaisesti erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvassa hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen. Jakson aikana yhteisissä oppimiskeskusteluissa opit tuntemaan gerontologisen hoitotyön keskeiset käsitteet, lainsäädännöllistä taustaa sekä eettisiä ja ammatillisia periaatteita. Pohdit yhdessä myös terveeseen ikääntymiseen liittyviä keskeisiä muutoksia sekä iäkkäiden ihmisten terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä moninaisissa ympäristöissä. RAI-verkkokoulun (THL - Välineistö ja Arviointi) suoritettuasi saat valmiuksia RAI-arviointiin. Reflektoit ikääntymistä voimavaralähtöisesti eri näkökulmista niin lähioppimistilanteissa kuin myös itsenäisesti tietoa hakien ja oppimistehtäviä tehden. Opit ymmärtämään iäkkään ihmisen/asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen osaten hyödyntää monipuolisesti menetelmiä, joilla aktiivista ikääntymistä ja iäkkäiden ihmisten osallisuutta edistetään. Lähioppimistilanteissa, ryhmätehtävissä ja itsenäisessä työskentelyssä opit tuntemaan keskeisiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä sekä perusteet iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Perehdyt palliatiivisen hoidon ja saattohoidon perusteisiin niin lähioppimisessa sekä verkkokoulun (THL - Saattohoitopassi) että oppimistehtävien avulla. Opintojakson suoritukset auttavat sinua ymmärtämään kulttuuritaustan yhteyksiä ikääntymiseen ja tarkastelemaan moninaisuutta huomioivia hoitotyön toimintatapoja. Näyttöön perustuvaa tietoa sovellat toteuttamalla ja seuraamalla monipuolisia ohjaustilanteita, joihin valmistaudut tekemällä alkukartoituksen ohjattavasta henkilöstä/ryhmästä sekä tavoitteellisen ohjaussuunnitelman. Ohjauksesta teet arvioinnin suhteessa asetettuihin tavoitteisiin sekä itsearvioinnin, jossa tarkastelet, miten olet opintojakson aikana kehittynyt, tunnistat omat vahvuutesi sekä jatkokehityshaasteet. Ohjauksen/toteutettavat ohjaukset voit toteuttaa yksin tai pienryhmässä. Opintojakson lopuksi symposiumissa toteutat asiantuntijapuheenvuoron valitsemastasi gerontologisen hoitotyön sisältöalueesta huomioiden ohjauksen keskeiset elementit (kohderyhmä, tavoitteet, sisältö, menetelmät, havainnollistaminen, resurssit, arviointi), jaat saavuttamaasi osaamista sekä reflektoit koko oppimisprosessia. Opintojakson lopussa osoitat osaamisesi kirjallisessa kokeessa (salitentissä), joka arvioidaan asteikolla 0-5 (muodostaen opintojakson lopullisen arvosanan).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana hankittua osaamista sovelletaan ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa ja erityisesti opintojaksolla Harjoittelu kodinomaisissa ympäristöissä (kuten kotiympäristö, yhteisöllinen asuminen, ympärivuorokautinen palveluasuminen tai muu vastaava valitsemasi ympäristö).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti salitenttinä opintojakson lopussa - uusintatentit ilmoitetaan opintojakson aikana.
Kansainvälisyys
-
Vaihtoehtoiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Perehtyminen Moodle-työympäristöön ja oppimistehtäviin tutustuminen sekä oman oppimisaikataulun suunnittelu 3h
Lähioppimistunnit + pienryhmäohjaukset 14 h
Verkkokoulut (THL) + muut yksilö-/ryhmätehtävät 27h
Simulaatio (lääkehoito) 27h
Symposium - suunnittelu, toteutus ja arviointi 27h
Tentti ja valmistautuminen 10h
Sisällön jaksotus
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoja: irmeli.matilainen@jamk.fi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnistat keskeisimpiä ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Tiedät menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Tunnet keskeisimpiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä, sekä perusteita iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Asiakaslähtöisen hoitotyön perusteet moniammatillisessa yhteistyössä tulee oppimistehtävissäsi esiin sekä tunnet gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Tyydyttävä 2
Osaat kuvata ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Kuvaat menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Tunnet keskeisimpiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä, sekä perusteita iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Kuvaat elämän loppuvaiheen hoidon lähtökohtia. Asiakaslähtöisen hoitotyön vastuu ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä tulee oppimistehtävissäsi esiin sekä kuvaat gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat kuvata näyttöön perustuen ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Tuot oppimistehtävissä perustellen esille menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Osaat oppimistehtävissä tuoda esiin näyttöön perustuvaa tietoa iäkkään ihmisen keskeisistä sairauksista, hoitotyön menetelmistä ehkäistä ja hoitaa niitä iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteet huomioiden. Osaat tarkastella hyvän elämän loppuvaiheen lähtökohtia. Hoitotyön vastuu ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä tulee tehtävissäsi esiin sekä pohdit gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Kiitettävä 4
Osaat kuvata ja tarkastella näyttöön perustuen ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä eri näkökulmista. Tuot oppimistehtävissä perustellusti esille menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Osaat oppimistehtävissä soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa iäkkään ihmisen keskeisistä sairauksista, hoitotyön menetelmistä ehkäistä ja hoitaa niitä iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteet huomioiden. Osaat perustellen tarkastella hyvän elämän loppuvaiheen lähtökohtia. Hoitotyön vastuu ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä tulee tehtävissäsi esiin sekä pohdit monipuolisesti argumentoiden gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osoitat oppimistehtävissäsi osaavasi soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ikääntymismuutoksista sekä terveyttä ja toimintakykyä edistävistä tekijöistä erilaissa asiakastilanteissa. Hyödynnät monipuolisesti menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Osaat oppimistehtävissä soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa iäkkään ihmisen keskeisistä sairauksista, hoitotyön menetelmistä ehkäistä ja hoitaa niitä iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteet huomioiden. Tarkastelet monialaisesti elämän loppuvaiheen laadukkaan hoidon näkökulmia. Reflektoit argumentoiden hoitotyön vastuuta ja roolia moniammatillisessa yhteistyössä sekä gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä. Tarkastelet perustellusti omaa osaamistasi gerontologisen hoitotyön osaamisalueella.
Esitietovaatimukset
Hoitotyön sekä anatomian ja fysiologian perusteet.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kätilö (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Irmeli Matilainen
Ryhmät
-
ZJASAR24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sairaanhoitaja monimuoto
-
SAR24SMSairaanhoitaja (AMK)
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi tunnet terveeseen ikääntymiseen liittyvät keskeiset muutokset sekä iäkkäiden ihmisten terveyttä ja toimintakykyä edistävät tekijät moninaisissa ympäristöissä. Motivoidut tarkastelemaan ikääntymistä voimavaralähtöisesti eri näkökulmista ja ymmärrät iäkkään ihmisen/asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen osaten hyödyntää monipuolisesti menetelmiä, joilla aktiivista ikääntymistä ja iäkkäiden ihmisten osallisuutta edistetään.
Tiedät keskeisiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä sekä perusteet iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Perehdyt palliatiivisen hoidon ja saattohoidon perusteisiin. Tunnet kulttuuritaustan yhteyksiä ikääntymiseen ja motivoidut tarkastelemaan moninaisuutta huomioivia hoitotyön toimintatapoja.
Osaat hakea gerontologiseen hoitotyöhön liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa ja seurata ajankohtaista keskustelua. Motivoidut tarkastelemaan gerontologista ja palliatiivista hoitoa sekä kyseisten osaamisalueiden kehittämistä eettiset näkökulmat huomioiden.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on gerontologisen hoitotyön keskeiset käsitteet, iäkäs ihminen yksilönä ja aktiivisena osallistujana osana perhettä, yhteisöä ja yhteiskuntaa sekä monikulttuurista ympäristöä. Opintojaksolla tarkastellaan eettiset näkökulmat huomioiden ikääntymisprosessia ja siihen vaikuttavia tekijöitä, terveyden ja toimintakyvyn edistämistä sekä muistiterveyttä. Opintojakson sisältöinä on myös palliatiivisen ja saattohoidon perusteet, hoitotyön osaaminen sekä siinä kehittyminen, iäkkään ihmisen lääkkeetön ja lääkkeellinen hoito sekä geroteknologian perusteet.
Aika ja paikka
Lähioppimisajankohdat julkaistaan lukukauden alussa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kattava oppikirja on tulossa vuoden 2025 alussa.
Opetusmenetelmät
Opintojakson alussa tarkastelet lähioppimistunneilla ikääntymistä monialaisesti erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvassa hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen. Jakson aikana yhteisissä oppimiskeskusteluissa opit tuntemaan gerontologisen hoitotyön keskeiset käsitteet, lainsäädännöllistä taustaa sekä eettisiä ja ammatillisia periaatteita. Pohdit yhdessä myös terveeseen ikääntymiseen liittyviä keskeisiä muutoksia sekä iäkkäiden ihmisten terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä moninaisissa ympäristöissä. RAI-verkkokoulun (THL - Välineistö ja Arviointi) suoritettuasi saat valmiuksia RAI-arviointiin. Reflektoit ikääntymistä voimavaralähtöisesti eri näkökulmista niin lähioppimistilanteissa kuin myös itsenäisesti tietoa hakien ja oppimistehtäviä tehden. Opit ymmärtämään iäkkään ihmisen/asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen osaten hyödyntää monipuolisesti menetelmiä, joilla aktiivista ikääntymistä ja iäkkäiden ihmisten osallisuutta edistetään. Lähioppimistilanteissa, ryhmätehtävissä ja itsenäisessä työskentelyssä opit tuntemaan keskeisiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä sekä perusteet iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Perehdyt palliatiivisen hoidon ja saattohoidon perusteisiin niin lähioppimisessa sekä verkkokoulun (THL - Saattohoitopassi) että oppimistehtävien avulla. Opintojakson suoritukset auttavat sinua ymmärtämään kulttuuritaustan yhteyksiä ikääntymiseen ja tarkastelemaan moninaisuutta huomioivia hoitotyön toimintatapoja. Näyttöön perustuvaa tietoa sovellat toteuttamalla ja seuraamalla monipuolisia ohjaustilanteita, joihin valmistaudut tekemällä alkukartoituksen ohjattavasta henkilöstä/ryhmästä sekä tavoitteellisen ohjaussuunnitelman. Ohjauksesta teet arvioinnin suhteessa asetettuihin tavoitteisiin sekä itsearvioinnin, jossa tarkastelet, miten olet opintojakson aikana kehittynyt, tunnistat omat vahvuutesi sekä jatkokehityshaasteet. Ohjauksen/toteutettavat ohjaukset voit toteuttaa yksin tai pienryhmässä. Opintojakson lopuksi symposiumissa toteutat asiantuntijapuheenvuoron valitsemastasi gerontologisen hoitotyön sisältöalueesta huomioiden ohjauksen keskeiset elementit (kohderyhmä, tavoitteet, sisältö, menetelmät, havainnollistaminen, resurssit, arviointi), jaat saavuttamaasi osaamista sekä reflektoit koko oppimisprosessia. Opintojakson lopussa osoitat osaamisesi kirjallisessa kokeessa (salitentissä), joka arvioidaan asteikolla 0-5 (muodostaen opintojakson lopullisen arvosanan).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana hankittua osaamista sovelletaan ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa ja erityisesti opintojaksolla Harjoittelu kodinomaisissa ympäristöissä (kuten kotiympäristö, yhteisöllinen asuminen, ympärivuorokautinen palveluasuminen tai muu vastaava valitsemasi ympäristö).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti salitenttinä opintojakson lopussa - uusintatentit ilmoitetaan opintojakson aikana.
Kansainvälisyys
-
Vaihtoehtoiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Perehtyminen Moodle-työympäristöön ja oppimistehtäviin tutustuminen sekä oman oppimisaikataulun suunnittelu 3h
Lähioppimistunnit + pienryhmäohjaukset 14 h
Verkkokoulut (THL) + muut yksilö-/ryhmätehtävät 27h
Simulaatio (lääkehoito) 27h
Symposium - suunnittelu, toteutus ja arviointi 27h
Tentti ja valmistautuminen 10h
Sisällön jaksotus
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoja: irmeli.matilainen@jamk.fi
Avoin amk: 3 paikkaa (min-max-määrässä)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnistat keskeisimpiä ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Tiedät menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Tunnet keskeisimpiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä, sekä perusteita iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Asiakaslähtöisen hoitotyön perusteet moniammatillisessa yhteistyössä tulee oppimistehtävissäsi esiin sekä tunnet gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Tyydyttävä 2
Osaat kuvata ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Kuvaat menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Tunnet keskeisimpiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä, sekä perusteita iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Kuvaat elämän loppuvaiheen hoidon lähtökohtia. Asiakaslähtöisen hoitotyön vastuu ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä tulee oppimistehtävissäsi esiin sekä kuvaat gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat kuvata näyttöön perustuen ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Tuot oppimistehtävissä perustellen esille menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Osaat oppimistehtävissä tuoda esiin näyttöön perustuvaa tietoa iäkkään ihmisen keskeisistä sairauksista, hoitotyön menetelmistä ehkäistä ja hoitaa niitä iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteet huomioiden. Osaat tarkastella hyvän elämän loppuvaiheen lähtökohtia. Hoitotyön vastuu ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä tulee tehtävissäsi esiin sekä pohdit gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Kiitettävä 4
Osaat kuvata ja tarkastella näyttöön perustuen ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä eri näkökulmista. Tuot oppimistehtävissä perustellusti esille menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Osaat oppimistehtävissä soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa iäkkään ihmisen keskeisistä sairauksista, hoitotyön menetelmistä ehkäistä ja hoitaa niitä iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteet huomioiden. Osaat perustellen tarkastella hyvän elämän loppuvaiheen lähtökohtia. Hoitotyön vastuu ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä tulee tehtävissäsi esiin sekä pohdit monipuolisesti argumentoiden gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osoitat oppimistehtävissäsi osaavasi soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ikääntymismuutoksista sekä terveyttä ja toimintakykyä edistävistä tekijöistä erilaissa asiakastilanteissa. Hyödynnät monipuolisesti menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Osaat oppimistehtävissä soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa iäkkään ihmisen keskeisistä sairauksista, hoitotyön menetelmistä ehkäistä ja hoitaa niitä iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteet huomioiden. Tarkastelet monialaisesti elämän loppuvaiheen laadukkaan hoidon näkökulmia. Reflektoit argumentoiden hoitotyön vastuuta ja roolia moniammatillisessa yhteistyössä sekä gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä. Tarkastelet perustellusti omaa osaamistasi gerontologisen hoitotyön osaamisalueella.
Esitietovaatimukset
Hoitotyön sekä anatomian ja fysiologian perusteet.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 04.05.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Kätilö (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Irmeli Matilainen
Ryhmät
-
SAR25KMSairaanhoitaja (AMK)
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
-
ZJASAR25KMAvoin AMK, sote, AMK- Väylät, sairaanhoitaja monimuoto
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi tunnet terveeseen ikääntymiseen liittyvät keskeiset muutokset sekä iäkkäiden ihmisten terveyttä ja toimintakykyä edistävät tekijät moninaisissa ympäristöissä. Motivoidut tarkastelemaan ikääntymistä voimavaralähtöisesti eri näkökulmista ja ymmärrät iäkkään ihmisen/asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen osaten hyödyntää monipuolisesti menetelmiä, joilla aktiivista ikääntymistä ja iäkkäiden ihmisten osallisuutta edistetään.
Tiedät keskeisiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä sekä perusteet iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Perehdyt palliatiivisen hoidon ja saattohoidon perusteisiin. Tunnet kulttuuritaustan yhteyksiä ikääntymiseen ja motivoidut tarkastelemaan moninaisuutta huomioivia hoitotyön toimintatapoja.
Osaat hakea gerontologiseen hoitotyöhön liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa ja seurata ajankohtaista keskustelua. Motivoidut tarkastelemaan gerontologista ja palliatiivista hoitoa sekä kyseisten osaamisalueiden kehittämistä eettiset näkökulmat huomioiden.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on gerontologisen hoitotyön keskeiset käsitteet, iäkäs ihminen yksilönä ja aktiivisena osallistujana osana perhettä, yhteisöä ja yhteiskuntaa sekä monikulttuurista ympäristöä. Opintojaksolla tarkastellaan eettiset näkökulmat huomioiden ikääntymisprosessia ja siihen vaikuttavia tekijöitä, terveyden ja toimintakyvyn edistämistä sekä muistiterveyttä. Opintojakson sisältöinä on myös palliatiivisen ja saattohoidon perusteet, hoitotyön osaaminen sekä siinä kehittyminen, iäkkään ihmisen lääkkeetön ja lääkkeellinen hoito sekä geroteknologian perusteet.
Aika ja paikka
Lähioppimisajankohdat julkaistaan lukukauden alussa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kattava oppikirja on tulossa vuoden 2025 alussa.
Opetusmenetelmät
Opintojakson alussa tarkastelet lähioppimistunneilla ikääntymistä monialaisesti erilaisissa toimintaympäristöissä tapahtuvassa hoitotyössä näyttöön perustuvaa tietoa hyödyntäen. Jakson aikana yhteisissä oppimiskeskusteluissa opit tuntemaan gerontologisen hoitotyön keskeiset käsitteet, lainsäädännöllistä taustaa sekä eettisiä ja ammatillisia periaatteita. Pohdit yhdessä myös terveeseen ikääntymiseen liittyviä keskeisiä muutoksia sekä iäkkäiden ihmisten terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä moninaisissa ympäristöissä. RAI-verkkokoulun (THL - Välineistö ja Arviointi) suoritettuasi saat valmiuksia RAI-arviointiin. Reflektoit ikääntymistä voimavaralähtöisesti eri näkökulmista niin lähioppimistilanteissa kuin myös itsenäisesti tietoa hakien ja oppimistehtäviä tehden. Opit ymmärtämään iäkkään ihmisen/asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen osaten hyödyntää monipuolisesti menetelmiä, joilla aktiivista ikääntymistä ja iäkkäiden ihmisten osallisuutta edistetään. Lähioppimistilanteissa, ryhmätehtävissä ja itsenäisessä työskentelyssä opit tuntemaan keskeisiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä sekä perusteet iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Perehdyt palliatiivisen hoidon ja saattohoidon perusteisiin niin lähioppimisessa sekä verkkokoulun (THL - Saattohoitopassi) että oppimistehtävien avulla. Opintojakson suoritukset auttavat sinua ymmärtämään kulttuuritaustan yhteyksiä ikääntymiseen ja tarkastelemaan moninaisuutta huomioivia hoitotyön toimintatapoja. Näyttöön perustuvaa tietoa sovellat toteuttamalla ja seuraamalla monipuolisia ohjaustilanteita, joihin valmistaudut tekemällä alkukartoituksen ohjattavasta henkilöstä/ryhmästä sekä tavoitteellisen ohjaussuunnitelman. Ohjauksesta teet arvioinnin suhteessa asetettuihin tavoitteisiin sekä itsearvioinnin, jossa tarkastelet, miten olet opintojakson aikana kehittynyt, tunnistat omat vahvuutesi sekä jatkokehityshaasteet. Ohjauksen/toteutettavat ohjaukset voit toteuttaa yksin tai pienryhmässä. Opintojakson lopuksi symposiumissa toteutat asiantuntijapuheenvuoron valitsemastasi gerontologisen hoitotyön sisältöalueesta huomioiden ohjauksen keskeiset elementit (kohderyhmä, tavoitteet, sisältö, menetelmät, havainnollistaminen, resurssit, arviointi), jaat saavuttamaasi osaamista sekä reflektoit koko oppimisprosessia. Opintojakson lopussa osoitat osaamisesi kirjallisessa kokeessa (salitentissä), joka arvioidaan asteikolla 0-5 (muodostaen opintojakson lopullisen arvosanan).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana hankittua osaamista sovelletaan ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa ja erityisesti opintojaksolla Harjoittelu kodinomaisissa ympäristöissä (kuten kotiympäristö, yhteisöllinen asuminen, ympärivuorokautinen palveluasuminen tai muu vastaava valitsemasi ympäristö).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti salitenttinä opintojakson lopussa - uusintatentit ilmoitetaan opintojakson aikana.
Kansainvälisyys
-
Vaihtoehtoiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Perehtyminen Moodle-työympäristöön ja oppimistehtäviin tutustuminen sekä oman oppimisaikataulun suunnittelu 3h
Lähioppimistunnit + pienryhmäohjaukset 14 h
Verkkokoulut (THL) + muut yksilö-/ryhmätehtävät 27h
Simulaatio (lääkehoito) 27h
Symposium - suunnittelu, toteutus ja arviointi 27h
Tentti ja valmistautuminen 10h
Sisällön jaksotus
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoja: irmeli.matilainen@jamk.fi
Avoin amk: 2 joustavan väylän paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnistat keskeisimpiä ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Tiedät menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Tunnet keskeisimpiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä, sekä perusteita iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Asiakaslähtöisen hoitotyön perusteet moniammatillisessa yhteistyössä tulee oppimistehtävissäsi esiin sekä tunnet gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Tyydyttävä 2
Osaat kuvata ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Kuvaat menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Tunnet keskeisimpiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä, sekä perusteita iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Kuvaat elämän loppuvaiheen hoidon lähtökohtia. Asiakaslähtöisen hoitotyön vastuu ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä tulee oppimistehtävissäsi esiin sekä kuvaat gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat kuvata näyttöön perustuen ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Tuot oppimistehtävissä perustellen esille menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Osaat oppimistehtävissä tuoda esiin näyttöön perustuvaa tietoa iäkkään ihmisen keskeisistä sairauksista, hoitotyön menetelmistä ehkäistä ja hoitaa niitä iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteet huomioiden. Osaat tarkastella hyvän elämän loppuvaiheen lähtökohtia. Hoitotyön vastuu ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä tulee tehtävissäsi esiin sekä pohdit gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Kiitettävä 4
Osaat kuvata ja tarkastella näyttöön perustuen ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä eri näkökulmista. Tuot oppimistehtävissä perustellusti esille menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Osaat oppimistehtävissä soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa iäkkään ihmisen keskeisistä sairauksista, hoitotyön menetelmistä ehkäistä ja hoitaa niitä iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteet huomioiden. Osaat perustellen tarkastella hyvän elämän loppuvaiheen lähtökohtia. Hoitotyön vastuu ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä tulee tehtävissäsi esiin sekä pohdit monipuolisesti argumentoiden gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osoitat oppimistehtävissäsi osaavasi soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ikääntymismuutoksista sekä terveyttä ja toimintakykyä edistävistä tekijöistä erilaissa asiakastilanteissa. Hyödynnät monipuolisesti menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Osaat oppimistehtävissä soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa iäkkään ihmisen keskeisistä sairauksista, hoitotyön menetelmistä ehkäistä ja hoitaa niitä iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteet huomioiden. Tarkastelet monialaisesti elämän loppuvaiheen laadukkaan hoidon näkökulmia. Reflektoit argumentoiden hoitotyön vastuuta ja roolia moniammatillisessa yhteistyössä sekä gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä. Tarkastelet perustellusti omaa osaamistasi gerontologisen hoitotyön osaamisalueella.
Esitietovaatimukset
Hoitotyön sekä anatomian ja fysiologian perusteet.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Kätilö (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Seija Tiilikainen
Ryhmät
-
SAR24S2Sairaanhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi tunnet terveeseen ikääntymiseen liittyvät keskeiset muutokset sekä iäkkäiden ihmisten terveyttä ja toimintakykyä edistävät tekijät moninaisissa ympäristöissä. Motivoidut tarkastelemaan ikääntymistä voimavaralähtöisesti eri näkökulmista ja ymmärrät iäkkään ihmisen/asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen osaten hyödyntää monipuolisesti menetelmiä, joilla aktiivista ikääntymistä ja iäkkäiden ihmisten osallisuutta edistetään.
Tiedät keskeisiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä sekä perusteet iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Perehdyt palliatiivisen hoidon ja saattohoidon perusteisiin. Tunnet kulttuuritaustan yhteyksiä ikääntymiseen ja motivoidut tarkastelemaan moninaisuutta huomioivia hoitotyön toimintatapoja.
Osaat hakea gerontologiseen hoitotyöhön liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa ja seurata ajankohtaista keskustelua. Motivoidut tarkastelemaan gerontologista ja palliatiivista hoitoa sekä kyseisten osaamisalueiden kehittämistä eettiset näkökulmat huomioiden.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on gerontologisen hoitotyön keskeiset käsitteet, iäkäs ihminen yksilönä ja aktiivisena osallistujana osana perhettä, yhteisöä ja yhteiskuntaa sekä monikulttuurista ympäristöä. Opintojaksolla tarkastellaan eettiset näkökulmat huomioiden ikääntymisprosessia ja siihen vaikuttavia tekijöitä, terveyden ja toimintakyvyn edistämistä sekä muistiterveyttä. Opintojakson sisältöinä on myös palliatiivisen ja saattohoidon perusteet, hoitotyön osaaminen sekä siinä kehittyminen, iäkkään ihmisen lääkkeetön ja lääkkeellinen hoito sekä geroteknologian perusteet.
Aika ja paikka
26.8.2024-22.12.2024
Opiskelu tapahtuu Dynamolla sekä työelämäyhteistyökumppanin tiloissa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjasuositus
Rantanen T; Kokko K, Sipilä S, Viljanen A (toim.). Gerontologia.2022. Kustannus Oy Duodecim.
Opintojakson materiaalit
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojaskon alussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 12t + tentti 1t
Itsenäinen opiskelu pienryhmissä ja yksin n.95t
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnistat keskeisimpiä ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Tiedät menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Tunnet keskeisimpiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä, sekä perusteita iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Asiakaslähtöisen hoitotyön perusteet moniammatillisessa yhteistyössä tulee oppimistehtävissäsi esiin sekä tunnet gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Tyydyttävä 2
Osaat kuvata ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Kuvaat menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Tunnet keskeisimpiä iäkkään ihmisen sairauksia, hoitotyön menetelmiä ehkäistä ja hoitaa niitä, sekä perusteita iäkkään ihmisen lääkehoidosta. Kuvaat elämän loppuvaiheen hoidon lähtökohtia. Asiakaslähtöisen hoitotyön vastuu ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä tulee oppimistehtävissäsi esiin sekä kuvaat gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat kuvata näyttöön perustuen ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Tuot oppimistehtävissä perustellen esille menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Osaat oppimistehtävissä tuoda esiin näyttöön perustuvaa tietoa iäkkään ihmisen keskeisistä sairauksista, hoitotyön menetelmistä ehkäistä ja hoitaa niitä iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteet huomioiden. Osaat tarkastella hyvän elämän loppuvaiheen lähtökohtia. Hoitotyön vastuu ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä tulee tehtävissäsi esiin sekä pohdit gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Kiitettävä 4
Osaat kuvata ja tarkastella näyttöön perustuen ikääntymismuutoksia sekä terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä eri näkökulmista. Tuot oppimistehtävissä perustellusti esille menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Osaat oppimistehtävissä soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa iäkkään ihmisen keskeisistä sairauksista, hoitotyön menetelmistä ehkäistä ja hoitaa niitä iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteet huomioiden. Osaat perustellen tarkastella hyvän elämän loppuvaiheen lähtökohtia. Hoitotyön vastuu ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä tulee tehtävissäsi esiin sekä pohdit monipuolisesti argumentoiden gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osoitat oppimistehtävissäsi osaavasi soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ikääntymismuutoksista sekä terveyttä ja toimintakykyä edistävistä tekijöistä erilaissa asiakastilanteissa. Hyödynnät monipuolisesti menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Osaat oppimistehtävissä soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa iäkkään ihmisen keskeisistä sairauksista, hoitotyön menetelmistä ehkäistä ja hoitaa niitä iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteet huomioiden. Tarkastelet monialaisesti elämän loppuvaiheen laadukkaan hoidon näkökulmia. Reflektoit argumentoiden hoitotyön vastuuta ja roolia moniammatillisessa yhteistyössä sekä gerontologiseen ja palliatiiviseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä. Tarkastelet perustellusti omaa osaamistasi gerontologisen hoitotyön osaamisalueella.
Esitietovaatimukset
Hoitotyön sekä anatomian ja fysiologian perusteet.