Terveyden edistäminen ja ohjaaminenLaajuus (3 op)
Tunnus: SA00CG26
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Jenni Ikola-Mäki
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit tuntemaan sosiaali- ja terveysalan asiakkuuteen liittyviä ja sitä määrittäviä tekijöitä sekä terveyden edistämisen ja ohjaamisen perusteita hoitotyössä.
Opintojakson osaamiset
Kliininen osaaminen: Tunnistaa asiakkaan/potilaan hoidon tarpeen ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi asiakaslähtöistä hoitoa eri erikoisaloilla yhteistyössä asiakkaan/potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa
Terveyden edistämisen osaaminen: Soveltaa hoitotyössä hyödynnettäviä terveyden edistämisen teorioita ja ajankohtaista tutkimustietoa
Ohjaus- ja vuorovaikutusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Arvioi asiakkaan/ potilaan tarpeita ja voimavaroja sekä tunnistaa oman vastuunsa ohjauksen suunnittelussa ja omahoidon tukemisessa.
Kestävä kehitys: Ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia
Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi tunnistat asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen hoitotyössä. Hahmotat ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Tunnet terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Tiedät terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.
Sisältö
Asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet hoitotyössä
Asiakkaan osallisuus osana asiakaslähtöisyyttä hoitotyössä
Terveyden edistämisen viitekehys ja keskeiset käsitteet
Terveyden edistämisen kansalliset ja kansainväliset strategiat
Terveyden edistämisen etiikka ja periaatteet
Väestön hyvinvointiin liittyvä näyttöön pohjaava tieto ja sen raportointi
Voimavaralähtöinen ohjaus ja monipuoliset ohjausmenetelmät
Sosiaalinen kestävä kehitys osana terveyden edistämistä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Osaat nimetä asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä kuvata asiakaslähtöisyyden käsitettä hoitotyössä. Osaat kuvata ammattilaisen työskentelyn vaikutusta asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Osaat määritellä terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Osaat kuvata terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Osaat havainnollistaa ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
16.03.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Kätilö (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Heidi Pasonen
Ryhmät
-
ZJM24SSVGSAAvoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia ammatillinen, sairaanhoitaja
-
ZJM24SSVGSLAvoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia lukiot, sairaanhoitaja
-
ZJASAR24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, sairaanhoitaja päivä
-
SAR24S1Sairaanhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit tuntemaan sosiaali- ja terveysalan asiakkuuteen liittyviä ja sitä määrittäviä tekijöitä sekä terveyden edistämisen ja ohjaamisen perusteita hoitotyössä.
Opintojakson osaamiset
Kliininen osaaminen: Tunnistaa asiakkaan/potilaan hoidon tarpeen ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi asiakaslähtöistä hoitoa eri erikoisaloilla yhteistyössä asiakkaan/potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa
Terveyden edistämisen osaaminen: Soveltaa hoitotyössä hyödynnettäviä terveyden edistämisen teorioita ja ajankohtaista tutkimustietoa
Ohjaus- ja vuorovaikutusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Arvioi asiakkaan/ potilaan tarpeita ja voimavaroja sekä tunnistaa oman vastuunsa ohjauksen suunnittelussa ja omahoidon tukemisessa.
Kestävä kehitys: Ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia
Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi tunnistat asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen hoitotyössä. Hahmotat ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Tunnet terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Tiedät terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.
Sisältö
Asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet hoitotyössä
Asiakkaan osallisuus osana asiakaslähtöisyyttä hoitotyössä
Terveyden edistämisen viitekehys ja keskeiset käsitteet
Terveyden edistämisen kansalliset ja kansainväliset strategiat
Terveyden edistämisen etiikka ja periaatteet
Väestön hyvinvointiin liittyvä näyttöön pohjaava tieto ja sen raportointi
Voimavaralähtöinen ohjaus ja monipuoliset ohjausmenetelmät
Sosiaalinen kestävä kehitys osana terveyden edistämistä
Aika ja paikka
Kontaktiopetus kampuksella.
Itsenäinen opiskelu Moodlen verkkoympäristössä.
Työelämäyhteistyön kautta toteutettava terveyden edistämisen tuokio Keski-Suomen Sydänpiiri ry:n kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A. (toim). 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Publication of the University of Eastern Finland. https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/21421/urn_isbn_978-952-61-3108-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen/Duodecim, Oppiportti https://www.oppiportti.fi/op/opk04647
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetuksessa tapahtuvien keskustelujen ja harjoitusten avulla opit hahmottamaan ja ymmärtämään mitä asiakaslähtöisyys on käsitteenä sekä mitä asiakaslähtöinen työskentely on hoitotyössä.
Harjoitusten ja keskustelujen kautta opit myös hahmottamaan ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen.
Pienryhmätyöskentelyn ja terveyttä edistävän tuokion toteuttamisen kautta opit tunnistamaan asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita hoitotyön eri palveluissa.
Kontaktiopetuksessa ja pienryhmäkeskustelujen kautta tutustut terveyden edistämisen viitekehykseen, periaatteisiin ja keskeisimpiin käsitteisiin.
Verkkokurssien avulla tutustut terveyden edistämisessä hyödynnettäviin keskeisiin menetelmiin hoitotyössä ja ongelmalähtöistä oppimista hyödyntävien harjoitusten avulla ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa.
Terveyttä edistävän tuokion suunnittelun toteutuksen ja arvioinnin sekä ryhmäreflektion kautta ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Pienryhmissä toteutettava terveyden edistämisen tuokio toteutetaan Keski-SUomen Sydän piiri Ry:n kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pienryhmissä toteutetaan tuokio, josta palautetaan suunnitelma ennen toteutusta.
Toteutetun tuokion arviointiin liittyvä pohdintatehtävä toteutetaan opintojakson loppupuolella.
Uusintamahdollisuudet on järjestetty opintojakson voimassaoloajan puitteissa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja työn opinnollistaminen on mahdollista, mutta näistä tulee sopia vastuuopettajan kanssa etukäteen ennen opintojakson alkua, jotta mahdolliset hyväksiluvut tai opinnollistamiset voidaan huomioida ryhmätöiden jaossa heti opintojakson alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op=81h
Kontaktiopetus ja ennakkovalmistautuminen 21h
Motivoivan keskustelun ja aktivoivat menetelmät verkkokurssit 10h
Ryhmätehtävän suunnittelu, toteutus, esittely ja arviointi 40h
Itsenäinen työskentely aineistoa hakien ja siihen tutustuen 10h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa kontaktiopetuksella. Kampuksella toteutettavaa kontaktiopetusta on 3krt (a´3h) opintojakson aikana.
Opintojakson aikana opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat terveyttä edistävän tuokion työelämäyhteistyössä eri toimijoiden kanssa ja nämä tuokiot esitellään viimeisellä kontaktilla koko opiskelijaryhmälle. Tuokion suunnitteluun ja toteuttamiseen ryhmä saa ohjausta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso arvioidaan Hyväksytty/Hylätty
Hyväksytty suoritus;
Opiskelijalta edellytetään läsnäoloa ja osallistumista kontaktiopetukseen.
Ryhmätehtävän suunnittelun, toteutuksen, esityksen ja arvioinnin sekä itsenäisen pohdintatehtävän avulla opiskelija osoittaa saavuttaneensa arviointikriteereissä määritellyn osaamisen.
EF: Gradian toisen asteen väyläläiset (sar): lukio 2, ammmattikoulu 7
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Osaat nimetä asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä kuvata asiakaslähtöisyyden käsitettä hoitotyössä. Osaat kuvata ammattilaisen työskentelyn vaikutusta asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Osaat määritellä terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Osaat kuvata terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Osaat havainnollistaa ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Kätilö (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Jenni Ikola-Mäki
Ryhmät
-
ZJASAR24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sairaanhoitaja monimuoto
-
SAR24SMSairaanhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit tuntemaan sosiaali- ja terveysalan asiakkuuteen liittyviä ja sitä määrittäviä tekijöitä sekä terveyden edistämisen ja ohjaamisen perusteita hoitotyössä.
Opintojakson osaamiset
Kliininen osaaminen: Tunnistaa asiakkaan/potilaan hoidon tarpeen ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi asiakaslähtöistä hoitoa eri erikoisaloilla yhteistyössä asiakkaan/potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa
Terveyden edistämisen osaaminen: Soveltaa hoitotyössä hyödynnettäviä terveyden edistämisen teorioita ja ajankohtaista tutkimustietoa
Ohjaus- ja vuorovaikutusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Arvioi asiakkaan/ potilaan tarpeita ja voimavaroja sekä tunnistaa oman vastuunsa ohjauksen suunnittelussa ja omahoidon tukemisessa.
Kestävä kehitys: Ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia
Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi tunnistat asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen hoitotyössä. Hahmotat ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Tunnet terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Tiedät terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.
Sisältö
Asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet hoitotyössä
Asiakkaan osallisuus osana asiakaslähtöisyyttä hoitotyössä
Terveyden edistämisen viitekehys ja keskeiset käsitteet
Terveyden edistämisen kansalliset ja kansainväliset strategiat
Terveyden edistämisen etiikka ja periaatteet
Väestön hyvinvointiin liittyvä näyttöön pohjaava tieto ja sen raportointi
Voimavaralähtöinen ohjaus ja monipuoliset ohjausmenetelmät
Sosiaalinen kestävä kehitys osana terveyden edistämistä
Aika ja paikka
Kontaktiopetus kampuksella.
Itsenäinen opiskelu Moodlen verkkoympäristössä.
Työelämäyhteistyön kautta toteutettava terveyden edistämisen tuokio Jyväskylän alueella sijaitsevassa organisaatiossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A. (toim). 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Publication of the University of Eastern Finland. https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/21421/urn_isbn_978-952-61-3108-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen/Duodecim, Oppiportti https://www.oppiportti.fi/op/opk04647
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetuksessa tapahtuvien keskustelujen ja harjoitusten avulla opit hahmottamaan ja ymmärtämään mitä asiakaslähtöisyys on käsitteenä sekä mitä asiakaslähtöinen työskentely on hoitotyössä.
Harjoitusten ja keskustelujen kautta opit myös hahmottamaan ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen.
Pienryhmätyöskentelyn ja terveyttä edistävän tuokion toteuttamisen kautta opit tunnistamaan asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita hoitotyön eri palveluissa.
Kontaktiopetuksessa ja pienryhmäkeskustelujen kautta tutustut terveyden edistämisen viitekehykseen, periaatteisiin ja keskeisimpiin käsitteisiin.
Verkkokurssien avulla tutustut terveyden edistämisessä hyödynnettäviin keskeisiin menetelmiin hoitotyössä ja ongelmalähtöistä oppimista hyödyntävien harjoitusten avulla ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa.
Terveyttä edistävän tuokion suunnittelun toteutuksen ja arvioinnin sekä ryhmäreflektion kautta ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Pienryhmissä toteutettava terveyden edistämisen tuokio on mahdollista toteuttaa työelämäyhteistyössä myös itse yhteistyön järjestäen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pienryhmissä toteutetaan tuokio, josta palautetaan suunnitelma ennen toteutusta.
Toteutetun tuokion arviointiin liittyvä pohdintatehtävä toteutetaan opintojakson loppupuolella.
Uusintamahdollisuudet on järjestetty opintojakson voimassaoloajan puitteissa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja työn opinnollistaminen on mahdollista, mutta näistä tulee sopia vastuuopettajan kanssa etukäteen ennen opintojakson alkua, jotta mahdolliset hyväksiluvut tai opinnollistamiset voidaan huomioida ryhmätöiden jaossa heti opintojakson alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op=81h
Kontaktiopetus ja ennakkovalmistautuminen 21h
Motivoivan keskustelun ja aktivoivat menetelmät verkkokurssit 10h
Ryhmätehtävän suunnittelu, toteutus, esittely ja arviointi 40h
Itsenäinen työskentely aineistoa hakien ja siihen tutustuen 10h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa kontaktiopetuksella. Kampuksella toteutettavaa kontaktiopetusta on 2krt (a´3h) opintojakson alussa.
Opintojakson aikana opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat terveyttä edistävän tuokion työelämäyhteistyössä eri toimijoiden kanssa ja nämä tuokiot esitellään opintojakson lopussa koko opiskelijaryhmälle. Tuokion arviointi ja reflektio osaamisen vahvistumisesta tapahtuu Moodlen työtilassa verkkovälitteisesti. Tuokion suunnitteluun ja toteuttamiseen ryhmälle on tarjolla ohjausta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso arvioidaan Hyväksytty/Hylätty
Hyväksytty suoritus;
Opiskelijalta edellytetään läsnäoloa ja osallistumista kontaktiopetukseen.
Ryhmätehtävän suunnittelun, toteutuksen, esityksen ja arvioinnin sekä itsenäisen pohdintatehtävän avulla opiskelija osoittaa saavuttaneensa arviointikriteereissä määritellyn osaamisen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Osaat nimetä asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä kuvata asiakaslähtöisyyden käsitettä hoitotyössä. Osaat kuvata ammattilaisen työskentelyn vaikutusta asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Osaat määritellä terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Osaat kuvata terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Osaat havainnollistaa ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Kätilö (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Jenni Ikola-Mäki
Ryhmät
-
SAR24S2Sairaanhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit tuntemaan sosiaali- ja terveysalan asiakkuuteen liittyviä ja sitä määrittäviä tekijöitä sekä terveyden edistämisen ja ohjaamisen perusteita hoitotyössä.
Opintojakson osaamiset
Kliininen osaaminen: Tunnistaa asiakkaan/potilaan hoidon tarpeen ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi asiakaslähtöistä hoitoa eri erikoisaloilla yhteistyössä asiakkaan/potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa
Terveyden edistämisen osaaminen: Soveltaa hoitotyössä hyödynnettäviä terveyden edistämisen teorioita ja ajankohtaista tutkimustietoa
Ohjaus- ja vuorovaikutusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Arvioi asiakkaan/ potilaan tarpeita ja voimavaroja sekä tunnistaa oman vastuunsa ohjauksen suunnittelussa ja omahoidon tukemisessa.
Kestävä kehitys: Ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia
Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi tunnistat asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen hoitotyössä. Hahmotat ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Tunnet terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Tiedät terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.
Sisältö
Asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet hoitotyössä
Asiakkaan osallisuus osana asiakaslähtöisyyttä hoitotyössä
Terveyden edistämisen viitekehys ja keskeiset käsitteet
Terveyden edistämisen kansalliset ja kansainväliset strategiat
Terveyden edistämisen etiikka ja periaatteet
Väestön hyvinvointiin liittyvä näyttöön pohjaava tieto ja sen raportointi
Voimavaralähtöinen ohjaus ja monipuoliset ohjausmenetelmät
Sosiaalinen kestävä kehitys osana terveyden edistämistä
Aika ja paikka
Kontaktiopetus kampuksella.
Itsenäinen opiskelu Moodlen verkkoympäristössä.
Työelämäyhteistyön kautta toteutettava terveyden edistämisen tuokio Jyväskylän alueella sijaitsevassa yhteistyöorganisaatiossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A. (toim). 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Publication of the University of Eastern Finland. https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/21421/urn_isbn_978-952-61-3108-5.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen/Duodecim, Oppiportti https://www.oppiportti.fi/op/opk04647
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetuksessa tapahtuvien keskustelujen ja harjoitusten avulla opit hahmottamaan ja ymmärtämään mitä asiakaslähtöisyys on käsitteenä sekä mitä asiakaslähtöinen työskentely on hoitotyössä.
Harjoitusten ja keskustelujen kautta opit myös hahmottamaan ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen.
Pienryhmätyöskentelyn ja terveyttä edistävän tuokion toteuttamisen kautta opit tunnistamaan asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita hoitotyön eri palveluissa.
Kontaktiopetuksessa ja pienryhmäkeskustelujen kautta tutustut terveyden edistämisen viitekehykseen, periaatteisiin ja keskeisimpiin käsitteisiin.
Verkkokurssien avulla tutustut terveyden edistämisessä hyödynnettäviin keskeisiin menetelmiin hoitotyössä ja ongelmalähtöistä oppimista hyödyntävien harjoitusten avulla ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa.
Terveyttä edistävän tuokion suunnittelun toteutuksen ja arvioinnin sekä ryhmäreflektion kautta ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Pienryhmissä toteutettava terveyden edistämisen tuokio toteutetaan jo olemassa olevan yhteistyön kautta, hoivayksiköissä, jotka ovat opiskelijoille entuudestaan tuttuja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pienryhmissä toteutetaan tuokio, josta palautetaan suunnitelma ennen toteutusta.
Toteutetun tuokion arviointiin liittyvä pohdintatehtävä toteutetaan opintojakson loppupuolella.
Uusintamahdollisuudet on järjestetty opintojakson voimassaoloajan puitteissa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja työn opinnollistaminen on mahdollista, mutta näistä tulee sopia vastuuopettajan kanssa etukäteen ennen opintojakson alkua, jotta mahdolliset hyväksiluvut tai opinnollistamiset voidaan huomioida ryhmätöiden jaossa heti opintojakson alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op=81h
Kontaktiopetus ja ennakkovalmistautuminen 21h
Motivoivan keskustelun ja aktivoivat menetelmät verkkokurssit 5h
Ryhmätehtävän suunnittelu, toteutus, esittely ja arviointi 40h
Itsenäinen työskentely aineistoa hakien ja siihen tutustuen 15h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa kontaktiopetuksella. Kampuksella toteutettavaa kontaktiopetusta on 3krt (a´3h) opintojakson aikana.
Opintojakson aikana opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat terveyttä edistävän tuokion työelämäyhteistyössä eri toimijoiden kanssa ja nämä tuokiot esitellään viimeisellä kontaktilla koko opiskelijaryhmälle. Tuokion suunnitteluun ja toteuttamiseen ryhmä saa ohjausta.
Tuokioiden suunnittelun ja toteuttamisen yhteydessä on kaksi kontaktikertaa (a´3h) työelämäyhteistyökumppaneiden yksiköissä pienryhmämuotoisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso arvioidaan Hyväksytty/Hylätty
Hyväksytty suoritus;
Opiskelijalta edellytetään läsnäoloa ja osallistumista kontaktiopetukseen.
Ryhmätehtävän suunnittelun, toteutuksen, esityksen ja arvioinnin avulla opiskelija osoittaa saavuttaneensa arviointikriteereissä määritellyn osaamisen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Osaat nimetä asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä kuvata asiakaslähtöisyyden käsitettä hoitotyössä. Osaat kuvata ammattilaisen työskentelyn vaikutusta asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Osaat määritellä terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Osaat kuvata terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Osaat havainnollistaa ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.
Ajoitus
07.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kätilö (AMK)
- Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
- Sonja Salonen
Ryhmät
-
ZJA24SSAAvoin AMK, sote, YTOL-opinnot, Alkio-opisto
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit tuntemaan sosiaali- ja terveysalan asiakkuuteen liittyviä ja sitä määrittäviä tekijöitä sekä terveyden edistämisen ja ohjaamisen perusteita hoitotyössä.
Opintojakson osaamiset
Kliininen osaaminen: Tunnistaa asiakkaan/potilaan hoidon tarpeen ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi asiakaslähtöistä hoitoa eri erikoisaloilla yhteistyössä asiakkaan/potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa
Terveyden edistämisen osaaminen: Soveltaa hoitotyössä hyödynnettäviä terveyden edistämisen teorioita ja ajankohtaista tutkimustietoa
Ohjaus- ja vuorovaikutusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Arvioi asiakkaan/ potilaan tarpeita ja voimavaroja sekä tunnistaa oman vastuunsa ohjauksen suunnittelussa ja omahoidon tukemisessa.
Kestävä kehitys: Ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden ja ongelmien monia näkökulmia
Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi tunnistat asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä ymmärrät asiakaslähtöisyyden käsitteen hoitotyössä. Hahmotat ammattilaisen työskentelyn vaikutuksen asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Tunnet terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Tiedät terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Ymmärrät ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.
Sisältö
Asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden yksilölliset tarpeet hoitotyössä
Asiakkaan osallisuus osana asiakaslähtöisyyttä hoitotyössä
Terveyden edistämisen viitekehys ja keskeiset käsitteet
Terveyden edistämisen kansalliset ja kansainväliset strategiat
Terveyden edistämisen etiikka ja periaatteet
Väestön hyvinvointiin liittyvä näyttöön pohjaava tieto ja sen raportointi
Voimavaralähtöinen ohjaus ja monipuoliset ohjausmenetelmät
Sosiaalinen kestävä kehitys osana terveyden edistämistä
Lisätietoja opiskelijoille
Alkion toteutus. Opetus Alkiolta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Osaat nimetä asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita sekä kuvata asiakaslähtöisyyden käsitettä hoitotyössä. Osaat kuvata ammattilaisen työskentelyn vaikutusta asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaan osallisuuteen. Osaat määritellä terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Osaat kuvata terveyden edistämisen keskeiset menetelmät hoitotyössä ja niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa. Osaat havainnollistaa ennaltaehkäisevän työskentelyn merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta osana kestävää kehitystä.