Siirry suoraan sisältöön

Ohjaustyön menetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: SK00CI76

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Anne Koivisto

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on oppia ohjaustyön prosessi kuntoutuksen yleisen toimintamallin pohjalta. Opintojaksolla perehdytään eri ympäristöissä tapahtuvaan, yksilön osallisuutta ja voimavaroja tukevan ohjauksen toteutukseen ja menetelmiin sekä rakenteiseen kirjaamiseen osana ohjaustyötä.

Opintojakson osaamiset:

Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen

Opintojakson osaamistavoite:

Tiedät, miten ohjausprosessissa viestitään ja toimitaan vuorovaikutuksessa ammatillisesti. Osaat hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia ohjausprosessissa.

Osaat reflektoida omaa toimintaasi ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti sekä tunnistat vastuusi ohjaustyön ammattilaisena myös tilanteissa, joihin liittyy arvoristiriitoja. Osaat huomioida sensitiivisyyden, moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista ohjaustyössä.

Tiedät, miten yksilöä ja hänen verkostoaan tuetaan asiakaslähtöisesti muutoksessa kuntoutumisprosessin aikana. Ymmärrät yksilön oman vastuun ja vastuunottoon rohkaisemisen merkityksen kuntoutumisessa.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on ohjaustyön prosessi kuntoutuksen yleisen toimintamallin pohjalta. Perehdyt eri ympäristöissä tapahtuvaan ohjaustyöhön ja sen menetelmiin, kuten sosiodynaamiseen ohjaukseen, digitalisaatioon sekä rakenteiseen kirjaamiseen ohjaustyössä. Reflektoit ohjaustyön ammattietiikkaa ja pohdit asiakaslähtöisyyden ja voimavarakeskeisyyden toteutumista ohjausprosessissa.

Esitietovaatimukset

Osaat ottaa toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistää yhdenvertaisuuden toteutumista niissä. Osaat toimia rakentavasti ohjaustyössä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 = Osaat kuvata ohjaustyön prosessin. Osaat kertoa eri ympäristöissä tapahtuvista ohjaustyön tavoista ja menetelmistä. Osaat kertoa, mitä on voimavarakeskeisyys sekä sosiodynaaminen ohjaus ja mitä digitalisaatio tarkoittaa ohjaustyössä. Osaat kuvata rakenteisen kirjaamisen perusperiaatteet. Tunnistat ohjaustyöhön liittyviä ammattieettisiä näkökulmia. Osaat kuvata asiakaslähtöisyyden ja voimavarakeskeisyyden toteutumista ohjausprosessissa.

2 = Osaat määritellä ohjaustyön prosessin. Osaat selittää ja kertoa esimerkkejä eri ympäristöissä tapahtuvista ohjaustyön tavoista ja menetelmistä. Osaat määritellä, mitä on voimavarakeskeisyys sekä sosiodynaaminen ohjaus ja mitä digitalisaatio tarkoittaa ohjaustyössä. Osaat selittää rakenteisen kirjaamisen periaatteet. Osaat tulkita ohjaustyöhön liittyviä ammattieettisiä näkökulmia sekä asiakaslähtöisyyden ja voimavarakeskeisyyden toteutumista ohjausprosessissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 = Osaat selittää, kuinka ohjaustyön prosessi etenee. Osaat selittää, kuinka eri ympäristöissä tapahtuvia ohjaustyön tapoja ja menetelmiä sovelletaan. Osaat soveltaa digitaalisia, voimavarakeskeisiä sekä sosiodynaamisen ohjauksen periaatteita ja menetelmiä ohjaustyössä. Osaat selittää, kuinka rakenteista kirjaamista toteutetaan ohjaustyössä. Osaat ratkaista ohjaustyön ammattieettisyyteen, asiakaslähtöisyyteen ja voimavarakeskeisyyteen liittyviä kysymyksiä.

4 = Osaat selittää ja perustella, kuinka ohjaustyön prosessi etenee. Osaat perustella ja vertailla eri ympäristöissä tapahtuvia ohjaustyön tapoja ja menetelmiä. Osaat analysoida voimavarakeskeisiä sekä sosiodynaamisen ohjauksen ja digitaalisten menetelmien periaatteita ja käyttöä ohjaustyössä. Osaat perustella rakenteisen kirjaamisen merkitystä ohjaustyössä. Osaat analysoida ohjaustyön ammattieettisyyteen, asiakaslähtöisyyteen ja voimavarakeskeisyyteen liittyviä kysymyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = Osaat suunnitella ohjaustyön prosessin etenemisen. Osaat suunnitella ja kehittää eri ympäristöissä tapahtuvia ohjaustyön tapoja ja menetelmiä. Osaat analysoida ja kehittää voimavarakeskeisiä sekä sosiodynaamisen ohjauksen ja digitaalisten menetelmien periaatteita ja käyttöä ohjaustyössä. Osaat vakuuttavasti perustella rakenteisen kirjaamisen merkitystä ohjaustyössä. Osaat laaja-alaisesti analysoida ohjaustyön ammattieettisyyteen, asiakaslähtöisyyteen ja voimavarakeskeisyyteen liittyviä kysymyksiä.

Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

10.03.2025 - 19.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 55

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Opettaja
  • Sanna Harjula
  • kp 502 Kuntoutuksen ohjaus 1 virtuaaliopettaja
Vastuuopettaja

Sanna Harjula

Ryhmät
  • ZJASKO24SM
    Avoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
  • SKO24SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • ZJA25KS
    Avoin AMK, sote

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on oppia ohjaustyön prosessi kuntoutuksen yleisen toimintamallin pohjalta. Opintojaksolla perehdytään eri ympäristöissä tapahtuvaan, yksilön osallisuutta ja voimavaroja tukevan ohjauksen toteutukseen ja menetelmiin sekä rakenteiseen kirjaamiseen osana ohjaustyötä.

Opintojakson osaamiset:

Työelämässä toimiminen
Eettisyys
Kuntoutuksen ohjaustyö ja ohjaaminen

Opintojakson osaamistavoite:

Tiedät, miten ohjausprosessissa viestitään ja toimitaan vuorovaikutuksessa ammatillisesti. Osaat hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia ohjausprosessissa.

Osaat reflektoida omaa toimintaasi ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti sekä tunnistat vastuusi ohjaustyön ammattilaisena myös tilanteissa, joihin liittyy arvoristiriitoja. Osaat huomioida sensitiivisyyden, moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista ohjaustyössä.

Tiedät, miten yksilöä ja hänen verkostoaan tuetaan asiakaslähtöisesti muutoksessa kuntoutumisprosessin aikana. Ymmärrät yksilön oman vastuun ja vastuunottoon rohkaisemisen merkityksen kuntoutumisessa.

Sisältö

Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on ohjaustyön prosessi kuntoutuksen yleisen toimintamallin pohjalta. Perehdyt eri ympäristöissä tapahtuvaan ohjaustyöhön ja sen menetelmiin, kuten sosiodynaamiseen ohjaukseen, digitalisaatioon sekä rakenteiseen kirjaamiseen ohjaustyössä. Reflektoit ohjaustyön ammattietiikkaa ja pohdit asiakaslähtöisyyden ja voimavarakeskeisyyden toteutumista ohjausprosessissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

978-952-345-663-1 EPUB Vehviläinen, Sanna. 2020. Ohjaustyön opas: yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.
952-451-091-X Onnismaa, Jussi. 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana. 3, Ohjaustyön välineet. Jyväskylä: PS-kustannus.
978-952-360-264-9 Autti-Rämö, I., Mikkelsson, M. & Lappalainen Tiina. 2022. Kuntoutumisen prosessi. Teoksessa Kuntoutuminen. Toim. I. Autti-Rämö, A.-L. Salminen, M. Rajavaara, S. Melkas & A.-M. Aalto. E-kirja Kustannus Oy Duodecim 2022. [2., uudistettu painos]
978-952-345-531-3 EPUB Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Tallinna: Gaudeamus. E-kirja.

Opetusmenetelmät

Opintojakson aikataulutettu opetus toteutuu verkko-opintoina (webinaareina).

Valmistautumis- ja harjoitustehtävinä etsit tietoa ja teet testejä ja pieniä tehtäviä Moodlessa itsenäisesti.
Paritehtävänä videoit yhden ohjausmenetelmän demonstraation. Videot vertaisarvioidaan ja ne reflektoidaan webinaarissa ohjaustyön menetelmien taustateorioihin peilaten.
Opetus- ja oppimismenetelminä sovelletaan yhteistoiminnallista oppimista opettajien ohjauksessa. Opintojaksolla tuotetaan yhteistoiminnallisesti menetelmäpankki ohjaustyön tueksi.

Webinaareissa saat ohjausta ja tukea opintojaksolla työskentelyyn ja etenemiseen. Opettajat lähettävät myös ohjausviestejä Moodle-työtilan kautta. Tarvittaessa voit olla opettajiin yhteydessä myös sähköpostitse.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Paritehtävän voi toteuttaa myös harjoittelupaikassa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti viikolla 17
1. uusinta viikolla 18
2. uusinta viikolla 19

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Vaihtoehtoisena suoritustapana voit videoida ohjausmenetelmän käytön myös esim. työpaikalla tai harrastuksissa. Huomaa, että sinun on huolehdittava tässä tapauksessa asianmukaisista kuvausluvista tarvittaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientoituminen opintojaksoon, 3h
Oppimateriaaleihin perehtyminen, 42h
Oppimistehtävien tekeminen (sisältäen tiedonhaun), 74h
Opetukseen ja ohjaukseen osallistuminen, 14h
Vertais- ja itsearvioinnit, 2h

Yhteensä 135h

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson arvosana muodostuu tentin ja paritehtävän keskiarvosta. Lisäksi opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää harjoitustehtävien tekemistä hyväksytysti sekä läsnäoloa webinaareissa tai perustellusta syystä poissaolojen korvaamista erillisellä tehtävällä.

Hyväksilukukäytänteet: Opintojakson mahdollisesta hyväksiluvusta tulee olla päätös ennen opintojakson ensimmäistä webinaaria, koska oppimistehtävän työstäminen ryhmässä aloitetaan jo ensimmäisessä webinaarissa. Hyväksilukuhakemuksista tulee ilmetä osaaminen suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja sisältöihin.

Avoin amk: 5 paikkaa (min-max-määrässä)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 = Osaat kuvata ohjaustyön prosessin. Osaat kertoa eri ympäristöissä tapahtuvista ohjaustyön tavoista ja menetelmistä. Osaat kertoa, mitä on voimavarakeskeisyys sekä sosiodynaaminen ohjaus ja mitä digitalisaatio tarkoittaa ohjaustyössä. Osaat kuvata rakenteisen kirjaamisen perusperiaatteet. Tunnistat ohjaustyöhön liittyviä ammattieettisiä näkökulmia. Osaat kuvata asiakaslähtöisyyden ja voimavarakeskeisyyden toteutumista ohjausprosessissa.

2 = Osaat määritellä ohjaustyön prosessin. Osaat selittää ja kertoa esimerkkejä eri ympäristöissä tapahtuvista ohjaustyön tavoista ja menetelmistä. Osaat määritellä, mitä on voimavarakeskeisyys sekä sosiodynaaminen ohjaus ja mitä digitalisaatio tarkoittaa ohjaustyössä. Osaat selittää rakenteisen kirjaamisen periaatteet. Osaat tulkita ohjaustyöhön liittyviä ammattieettisiä näkökulmia sekä asiakaslähtöisyyden ja voimavarakeskeisyyden toteutumista ohjausprosessissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = Osaat selittää, kuinka ohjaustyön prosessi etenee. Osaat selittää, kuinka eri ympäristöissä tapahtuvia ohjaustyön tapoja ja menetelmiä sovelletaan. Osaat soveltaa digitaalisia, voimavarakeskeisiä sekä sosiodynaamisen ohjauksen periaatteita ja menetelmiä ohjaustyössä. Osaat selittää, kuinka rakenteista kirjaamista toteutetaan ohjaustyössä. Osaat ratkaista ohjaustyön ammattieettisyyteen, asiakaslähtöisyyteen ja voimavarakeskeisyyteen liittyviä kysymyksiä.

4 = Osaat selittää ja perustella, kuinka ohjaustyön prosessi etenee. Osaat perustella ja vertailla eri ympäristöissä tapahtuvia ohjaustyön tapoja ja menetelmiä. Osaat analysoida voimavarakeskeisiä sekä sosiodynaamisen ohjauksen ja digitaalisten menetelmien periaatteita ja käyttöä ohjaustyössä. Osaat perustella rakenteisen kirjaamisen merkitystä ohjaustyössä. Osaat analysoida ohjaustyön ammattieettisyyteen, asiakaslähtöisyyteen ja voimavarakeskeisyyteen liittyviä kysymyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = Osaat suunnitella ohjaustyön prosessin etenemisen. Osaat suunnitella ja kehittää eri ympäristöissä tapahtuvia ohjaustyön tapoja ja menetelmiä. Osaat analysoida ja kehittää voimavarakeskeisiä sekä sosiodynaamisen ohjauksen ja digitaalisten menetelmien periaatteita ja käyttöä ohjaustyössä. Osaat vakuuttavasti perustella rakenteisen kirjaamisen merkitystä ohjaustyössä. Osaat laaja-alaisesti analysoida ohjaustyön ammattieettisyyteen, asiakaslähtöisyyteen ja voimavarakeskeisyyteen liittyviä kysymyksiä.

Esitietovaatimukset

Osaat ottaa toiset huomioon kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa ja edistää yhdenvertaisuuden toteutumista niissä. Osaat toimia rakentavasti ohjaustyössä.