Siirry suoraan sisältöön

InnoFlashLaajuus (2 op)

Tunnus: ZZ00CK91

Laajuus

2 op

Opetuskieli

  • suomi
  • englanti

Vastuuhenkilö

  • Mari Hakkarainen, Korkeakoulupalvelut, Future Factory; Hyväksilukuhakemusten käsittely
  • Elina Fisk, Hyvinvointi
  • Juha Pesonen, Teknologia

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus

InnoFlash-opintojaksolla opit luomaan asiakaslähtöisiä ratkaisuja työelämän haasteisiin. Opit työskentelemään monimuotoisessa tiimissä ja arvioimaan omaa oppimistasi.

Opit tuntemaan käyttäjäkeskeisen suunnittelumenetelmän perusperiaatteet ja eri vaiheet. Osaat soveltaa käyttäjäkeskeistä menetelmää työelämälähtöisen haasteen ratkaisemisessa. Osaat toimia aktiivisena tiimin jäsenenä ja edistät omalla toiminnallasi tiimin työtä. Osaat kuvata ja jakaa tiiminne työn tuloksen. Reflektoit oman ja tiimisi osaamisen kehittymistä opintojaksolla.

Opintojakson osaamiset

Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson osaamistavoite

1. Osaat soveltaa käyttäjäkeskeistä suunnittelumenetelmää työelämälähtöisen haasteen ratkaisemisessa ja kuvata ja esitellä tiimin työskentelyn vaiheet ja tulokset.

2. Osaat toimia aktiivisesti ja tiimin toimintaa edistävästi monimuotoisessa tiimissä.

3. Osaat reflektoida omaa ja tiimisi toimintaa opintojakson toteutuksen aikana.

Sisältö

InnoFlashin aikana ratkot työelämän ongelmia monimuotoisissa opiskelijatiimeissä. Opintojakson aikana sovellat käyttäjäkeskeistä ajattelua ja toimintamallia, jonka pohjalta luot tiimin jäsenenä asiakkaalle lisäarvoa tuottavia ratkaisuehdotuksia. Testaat ratkaisuanne asiakkailla ja esittelet sen toimeksiantajalle tiimisi kanssa.  

Opiskeluprosessin aikana harjoittelet oman ja tiimisi toiminnan arviointia ja osaamisen kehittymisen reflektiota. Ennen tiimityöskentelyvaihetta perehdyt opintojakson teemoihin: monimuotoiseen tiimityöskentelyyn, käyttäjälähtöiseen suunnitteluun sekä oman osaamisesi reflektointiin.

Esitietovaatimukset

-

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että teet hyväksytysti kaikki opintojakson tehtävät ja osallistut aktiivisesti tiimityöskentelyvaiheeseen. Edellytyksenä tiimityöskentelyvaiheeseen pääsemiselle on, että olet tehnyt ajoissa ensimmäisen itsenäisen työskentelyvaiheen tehtävät.

Hyväksytysti opintojakson suoritettuasi pystyt osoittamaan, että tunnet käyttäjälähtöisen suunnittelumenetelmän perusperiaatteet ja vaiheet ongelmaratkaisussa ja sovellat niitä työelämälähtöisen haasteen ratkaisemisessa. Toimit menetelmän eri vaiheissa aktiivisena tiimin jäsenenä ja pystyt esittelemään tiiminne työn tuloksen. Osaat luoda erilaisia ratkaisuehdotuksia haasteeseen, testata niitä asiakkailla ja muuttaa ratkaisuehdotusta testaustulosten perusteella.

Tarkastelet omaa ja ryhmäsi toimintaa käyttäjälähtöisen ongelmaratkaisun toteuttamisessa. Reflektoit oman osaamisesi kehittymistä opintojakson toteutuksen aikana.

Enrollment

18.11.2024 - 09.01.2025

Timing

03.03.2025 - 17.04.2025

Number of ECTS credits allocated

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

University Services

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 500

Teachers
  • Eetu Lehtonen
  • Tomi Hiltunen
  • Antony Smal
  • Elina Fisk
  • Marjo Turunen
  • Mari Karjalainen
  • Alison Doolittle
  • Essi Säynätmäki
  • Mari Hakkarainen
Teacher in charge

Mari Hakkarainen

Objective

Purpose of the course

With the InnoFlash course, you will learn to create customer-oriented solutions to the challenges of working life. You will learn to work in a diverse team and to evaluate your own learning.

You will get to know the basic principles and different stages of the user-centered design method. You are able to to apply a user-centered method in solving a work-related challenge. You act as an active team member and promote the team's work with your own actions. You know how to describe and share the result of your team's work. You reflect on the development of your own and your team's skills during the course.

Competences of the course

Learning to learn
Acting in working life
Anticipatory development

Competence goal of the course

1. You are able to apply a user-centered design method in solving a work-related challenge and describe and present the stages and results of team work.

2. You know how to work actively and promote the team's activities in a diverse team.

3. You can reflect on your own and your team's activities during the implementation of the course.

Content

In InnoFlash you solve problems of working life in diverse student teams. During the study period, you apply user-centered thinking and an operating model, based on which you, as a team member, create solutions that generate added value for the customer. You test your solution with customers and present it to the assignor with your team.

During the study process, you practice evaluating your own and your team's activities and reflecting on the development of your skills. Before the teamwork phase, you familiarize yourself with the themes of the course: diverse teamwork, user-oriented design and reflection on your own expertise.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materials in the e-learning environment

Teaching methods

The learning takes place by using the user-oriented design method. Before teamworking period, you explore the method, and in your team, you use the method when you create a customer-oriented solution to an assignment of a client.

The course starts with Get Ready phase, successful completion of which is a prerequisite for entering the teamwork phase. If you don't manage to accomplish the assignments of Get Ready phase in time, the completion of the course is interrupted and you will get a fail grade.

In this implementation, the deadline for the first obligatory Get Ready phase assignments is latest 11th March 2025.

The contact learning week takes place on week 13/2025 which is 24th March 2025 to 28th March 2025. On this week, you have to take part in coaching and teamworking every day at 8.30-16.00. You can not have any other lectures during this week.

After the week you have independent reflecting tasks.

Employer connections

The assignments of the course come from companies and development projects.

Exam schedules

No final exam is arranged on this course, the accomplishment is based on both independent and team study tasks.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

The course takes place four times a year: both online course and contact course once in autumn semester and once in spring semester. These courses can have English speaking groups.

Student workload

Contact course:
- Independent study tasks before the teamworking period 10 hours
- Taking part in contact study week and study tasks as a team member 40 hours. Contact studies take place during one week, during which the student can not have any other lectures at the same time. It is obligatory to take part in the contact study week daily.
- Independent study tasks after the teamworking period 4 hours

Evaluation scale

Pass/Fail

Assessment criteria, approved/failed

Approved completion of the study course requires that you pass all the tasks of the study course and actively participate in the teamwork phase. The prerequisite for getting to the team working phase is that you have completed the tasks of the first independent working phase on time.

After successfully completing the study course, you will be able to demonstrate that you know the basic principles and steps of the user-oriented design method in problem solving and apply them in solving a work-related challenge. You act as an active team member in the different stages of the method and are able to present the result of your team's work. You can create different proposed solutions to a challenge, test them with customers and change the proposed solution based on the test results.

You examine your own and your group's activities in the implementation of user-oriented problem solving. You reflect on the development of your own competence during the implementation of the course.

Qualifications

-

Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

24.02.2025 - 11.04.2025

Opintopistemäärä

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakoulupalvelut

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 500

Opettaja
  • Anu Pelkonen
  • Pasi Teräväinen
  • Riku Ojanperä
  • Lotta Happo
  • Elina Fisk
  • Mikko Keskinen
  • Matti Mieskolainen
  • Jaakko Oksanen
  • Mervi Kuustie
  • Essi Säynätmäki
  • Mari Hakkarainen
  • Laura Salo
Vastuuopettaja

Mari Hakkarainen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

InnoFlash-opintojaksolla opit luomaan asiakaslähtöisiä ratkaisuja työelämän haasteisiin. Opit työskentelemään monimuotoisessa tiimissä ja arvioimaan omaa oppimistasi.

Opit tuntemaan käyttäjäkeskeisen suunnittelumenetelmän perusperiaatteet ja eri vaiheet. Osaat soveltaa käyttäjäkeskeistä menetelmää työelämälähtöisen haasteen ratkaisemisessa. Osaat toimia aktiivisena tiimin jäsenenä ja edistät omalla toiminnallasi tiimin työtä. Osaat kuvata ja jakaa tiiminne työn tuloksen. Reflektoit oman ja tiimisi osaamisen kehittymistä opintojaksolla.

Opintojakson osaamiset

Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson osaamistavoite

1. Osaat soveltaa käyttäjäkeskeistä suunnittelumenetelmää työelämälähtöisen haasteen ratkaisemisessa ja kuvata ja esitellä tiimin työskentelyn vaiheet ja tulokset.

2. Osaat toimia aktiivisesti ja tiimin toimintaa edistävästi monimuotoisessa tiimissä.

3. Osaat reflektoida omaa ja tiimisi toimintaa opintojakson toteutuksen aikana.

Sisältö

InnoFlashin aikana ratkot työelämän ongelmia monimuotoisissa opiskelijatiimeissä. Opintojakson aikana sovellat käyttäjäkeskeistä ajattelua ja toimintamallia, jonka pohjalta luot tiimin jäsenenä asiakkaalle lisäarvoa tuottavia ratkaisuehdotuksia. Testaat ratkaisuanne asiakkailla ja esittelet sen toimeksiantajalle tiimisi kanssa.  

Opiskeluprosessin aikana harjoittelet oman ja tiimisi toiminnan arviointia ja osaamisen kehittymisen reflektiota. Ennen tiimityöskentelyvaihetta perehdyt opintojakson teemoihin: monimuotoiseen tiimityöskentelyyn, käyttäjälähtöiseen suunnitteluun sekä oman osaamisesi reflektointiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkko-oppimisympäristössä julkaistava sähköinen materiaali

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmää käyttäen. Ennen tiimityöskentelyjaksoa perehdyt menetelmään, ja tiimissä käytätte menetelmää luodessanne asiakaslähtöistä ratkaisua toimeksiantajan haasteeseen.

Opintojakso käynnistyy Valmistaudu-vaiheella, jonka hyväksytty suorittaminen on edellytyksenä tiimityöskentelyvaiheeseen pääsemiselle. Ellet tee Valmistaudu-vaiheen tehtäviä ajoissa, opintojakson suoritus keskeytyy ja suoritus hylätään.

Tässä toteutuksessa Valmistaudu-vaiheen ensimmäisten pakollisten tehtävien palautusaika on viimeistään 4.3.2025.

Kontaktiopetusviikko toteutetaan viikolla 12/2025, eli 17.3.2025 - 21.3.2025. Tällä viikolla sinun on osallistuttava valmennukseen ja tiimityöskentelyyn joka päivä klo 8.30-16.00. Sinulla ei voi olla muuta opetusta tällä viikolla.

Viikon jälkeen suoritat itsenäiset reflektointitehtävät.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson toimeksiannot tulevat yrityksiltä ja kehittämishankkeilta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä, vaan suoritus muodostuu tehtävien tekemisestä itsenäisesti sekä tiimin jäsenenä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakso toteutetaan neljä kertaa vuodessa: sekä verkkototeutus että päivätoteutus kerran syyslukukaudella ja kerran kevätlukukaudella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Päivätoteutus:
- Itsenäisesti suoritettavat tehtävät ennen tiimityöskentelyvaihetta 10 h
- Osallistuminen kontaktiopetukseen ja tehtävien tekeminen tiimin osana 40 h. Kontaktiopetus toteutetaan viikon aikana, jolloin opiskelijalla ei voi olla muuta opetusta. Kontaktiopetuksessa on pakollinen läsnäolo.
- Itsenäisesti suoritettavat tehtävät tiimityöskentelyvaiheen jälkeen 4 h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että teet hyväksytysti kaikki opintojakson tehtävät ja osallistut aktiivisesti tiimityöskentelyvaiheeseen. Edellytyksenä tiimityöskentelyvaiheeseen pääsemiselle on, että olet tehnyt ajoissa ensimmäisen itsenäisen työskentelyvaiheen tehtävät.

Hyväksytysti opintojakson suoritettuasi pystyt osoittamaan, että tunnet käyttäjälähtöisen suunnittelumenetelmän perusperiaatteet ja vaiheet ongelmaratkaisussa ja sovellat niitä työelämälähtöisen haasteen ratkaisemisessa. Toimit menetelmän eri vaiheissa aktiivisena tiimin jäsenenä ja pystyt esittelemään tiiminne työn tuloksen. Osaat luoda erilaisia ratkaisuehdotuksia haasteeseen, testata niitä asiakkailla ja muuttaa ratkaisuehdotusta testaustulosten perusteella.

Tarkastelet omaa ja ryhmäsi toimintaa käyttäjälähtöisen ongelmaratkaisun toteuttamisessa. Reflektoit oman osaamisesi kehittymistä opintojakson toteutuksen aikana.

Esitietovaatimukset

-

Ilmoittautumisaika

18.11.2024 - 09.01.2025

Ajoitus

14.01.2025 - 24.04.2025

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Korkeakoulupalvelut

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 500

Opettaja
  • Anu Pelkonen
  • Anne-Maria Raitio
  • Kaisa Kinnunen
  • Elina Fisk
  • Juha Pesonen
  • Petri Pelkonen
  • Essi Säynätmäki
  • Mari Hakkarainen
  • Laura Salo
Vastuuopettaja

Elina Fisk

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

InnoFlash-opintojaksolla opit luomaan asiakaslähtöisiä ratkaisuja työelämän haasteisiin. Opit työskentelemään monimuotoisessa tiimissä ja arvioimaan omaa oppimistasi.

Opit tuntemaan käyttäjäkeskeisen suunnittelumenetelmän perusperiaatteet ja eri vaiheet. Osaat soveltaa käyttäjäkeskeistä menetelmää työelämälähtöisen haasteen ratkaisemisessa. Osaat toimia aktiivisena tiimin jäsenenä ja edistät omalla toiminnallasi tiimin työtä. Osaat kuvata ja jakaa tiiminne työn tuloksen. Reflektoit oman ja tiimisi osaamisen kehittymistä opintojaksolla.

Opintojakson osaamiset

Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson osaamistavoite

1. Osaat soveltaa käyttäjäkeskeistä suunnittelumenetelmää työelämälähtöisen haasteen ratkaisemisessa ja kuvata ja esitellä tiimin työskentelyn vaiheet ja tulokset.

2. Osaat toimia aktiivisesti ja tiimin toimintaa edistävästi monimuotoisessa tiimissä.

3. Osaat reflektoida omaa ja tiimisi toimintaa opintojakson toteutuksen aikana.

Sisältö

InnoFlashin aikana ratkot työelämän ongelmia monimuotoisissa opiskelijatiimeissä. Opintojakson aikana sovellat käyttäjäkeskeistä ajattelua ja toimintamallia, jonka pohjalta luot tiimin jäsenenä asiakkaalle lisäarvoa tuottavia ratkaisuehdotuksia. Testaat ratkaisuanne asiakkailla ja esittelet sen toimeksiantajalle tiimisi kanssa.  

Opiskeluprosessin aikana harjoittelet oman ja tiimisi toiminnan arviointia ja osaamisen kehittymisen reflektiota. Ennen tiimityöskentelyvaihetta perehdyt opintojakson teemoihin: monimuotoiseen tiimityöskentelyyn, käyttäjälähtöiseen suunnitteluun sekä oman osaamisesi reflektointiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkko-oppimisympäristössä julkaistava sähköinen materiaali

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmää käyttäen. Ennen tiimityöskentelyjaksoa perehdyt menetelmään, ja tiimissä käytätte menetelmää luodessanne asiakaslähtöistä ratkaisua toimeksiantajan haasteeseen.

Opintojakso käynnistyy Valmistaudu-vaiheella, jonka hyväksytty suorittaminen on edellytyksenä tiimityöskentelyvaiheeseen pääsemiselle. Ellet tee Valmistaudu-vaiheen tehtäviä ajoissa, opintojakson suoritus keskeytyy ja suoritus hylätään.

Tässä toteutuksessa Valmistaudu-vaiheen ensimmäisten pakollisten tehtävien palautusaika on viimeistään 28.1.

Opintojakson tiimityöskentelyvaihe suoritetaan verkko-opiskeluna, johon kuuluu viisi webinaaria. Webinaareihin on pakollista osallistua.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson toimeksiannot tulevat yrityksiltä ja kehittämishankkeilta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä, vaan suoritus muodostuu tehtävien tekemisestä itsenäisesti sekä tiimin jäsenenä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakso toteutetaan neljä kertaa vuodessa: sekä verkkototeutus että päivätoteutus kerran syyslukukaudella ja kerran kevätlukukaudella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkototeutus:
- Itsenäisesti suoritettavat tehtävät ennen tiimityöskentelyvaihetta 10 h
- Osallistuminen verkossa tapahtuviin webinaareihin ja tehtävien tekeminen tiimin osana 40 h. Kontaktiopetus toteutetaan viitenä webinaarina noin kahden kuukauden jaksolla. Webinaareissa on pakollinen läsnäolo.
- Itsenäisesti suoritettavat tehtävät tiimityöskentelyvaiheen jälkeen 4 h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että teet hyväksytysti kaikki opintojakson tehtävät ja osallistut aktiivisesti tiimityöskentelyvaiheeseen. Edellytyksenä tiimityöskentelyvaiheeseen pääsemiselle on, että olet tehnyt ajoissa ensimmäisen itsenäisen työskentelyvaiheen tehtävät.

Hyväksytysti opintojakson suoritettuasi pystyt osoittamaan, että tunnet käyttäjälähtöisen suunnittelumenetelmän perusperiaatteet ja vaiheet ongelmaratkaisussa ja sovellat niitä työelämälähtöisen haasteen ratkaisemisessa. Toimit menetelmän eri vaiheissa aktiivisena tiimin jäsenenä ja pystyt esittelemään tiiminne työn tuloksen. Osaat luoda erilaisia ratkaisuehdotuksia haasteeseen, testata niitä asiakkailla ja muuttaa ratkaisuehdotusta testaustulosten perusteella.

Tarkastelet omaa ja ryhmäsi toimintaa käyttäjälähtöisen ongelmaratkaisun toteuttamisessa. Reflektoit oman osaamisesi kehittymistä opintojakson toteutuksen aikana.

Esitietovaatimukset

-

Enrollment

18.11.2024 - 09.01.2025

Timing

14.01.2025 - 23.04.2025

Number of ECTS credits allocated

2 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Online learning

Unit

University Services

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 500

Teachers
  • Riku Ojanperä
  • Elina Fisk
  • Juha Pesonen
  • Matti Mieskolainen
  • Essi Säynätmäki
  • Mari Hakkarainen
Teacher in charge

Mari Hakkarainen

Objective

Purpose of the course

With the InnoFlash course, you will learn to create customer-oriented solutions to the challenges of working life. You will learn to work in a diverse team and to evaluate your own learning.

You will get to know the basic principles and different stages of the user-centered design method. You are able to to apply a user-centered method in solving a work-related challenge. You act as an active team member and promote the team's work with your own actions. You know how to describe and share the result of your team's work. You reflect on the development of your own and your team's skills during the course.

Competences of the course

Learning to learn
Acting in working life
Anticipatory development

Competence goal of the course

1. You are able to apply a user-centered design method in solving a work-related challenge and describe and present the stages and results of team work.

2. You know how to work actively and promote the team's activities in a diverse team.

3. You can reflect on your own and your team's activities during the implementation of the course.

Content

In InnoFlash you solve problems of working life in diverse student teams. During the study period, you apply user-centered thinking and an operating model, based on which you, as a team member, create solutions that generate added value for the customer. You test your solution with customers and present it to the assignor with your team.

During the study process, you practice evaluating your own and your team's activities and reflecting on the development of your skills. Before the teamwork phase, you familiarize yourself with the themes of the course: diverse teamwork, user-oriented design and reflection on your own expertise.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materials in the e-learning environment

Teaching methods

The learning takes place by using the user-oriented design method. Before teamworking period, you explore the method, and in your team, you use the method when you create a customer-oriented solution to an assignment of a client.

The course starts with Get Ready phase, successful completion of which is a prerequisite for entering the teamwork phase. If you don't manage to accomplish the assignments of Get Ready phase in time, the completion of the course is interrupted and you will get a fail grade.

In this implementation, the deadline for the first obligatory Get Ready phase assignments is latest 28.1.

The teamworking phase of the course is conducted as distance learning, which includes five compulsory webinars, in English.


This implementation is for remote students only. Those who have enrolled in full-time studies, will have to enroll in contact week implementation.

Employer connections

The assignments of the course come from companies and development projects.

Exam schedules

No final exam is arranged on this course, the accomplishment is based on both independent and team study tasks.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

The course takes place four times a year: both online course and contact course once in autumn semester and once in spring semester.

Student workload

Distance learning:
- Independent tasks before the teamwork phase 10 h
- Participating in online webinars and doing assignments as part of a team for 40 h. Contact teaching is carried out in five webinars over a period of about two months. Attendance at webinars is mandatory.
- Independent tasks after the teamwork phase 4 h

Evaluation scale

Pass/Fail

Assessment criteria, approved/failed

Approved completion of the study course requires that you pass all the tasks of the study course and actively participate in the teamwork phase. The prerequisite for getting to the team working phase is that you have completed the tasks of the first independent working phase on time.

After successfully completing the study course, you will be able to demonstrate that you know the basic principles and steps of the user-oriented design method in problem solving and apply them in solving a work-related challenge. You act as an active team member in the different stages of the method and are able to present the result of your team's work. You can create different proposed solutions to a challenge, test them with customers and change the proposed solution based on the test results.

You examine your own and your group's activities in the implementation of user-oriented problem solving. You reflect on the development of your own competence during the implementation of the course.

Qualifications

-

Enrollment

01.08.2024 - 30.08.2024

Timing

21.10.2024 - 06.12.2024

Number of ECTS credits allocated

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Face-to-face

Unit

University Services

Campus

Main Campus

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 500

Teachers
  • Anne-Maria Raitio
  • Juha Ruuska
  • Lotta Happo
  • Antony Smal
  • Elina Fisk
  • Hanna-Riikka Kantelinen
  • Antero Kivelä
  • Mikko Keskinen
  • Essi Säynätmäki
  • Sameli Rinta-Hirvelä
  • Mari Hakkarainen

Objective

Purpose of the course

With the InnoFlash course, you will learn to create customer-oriented solutions to the challenges of working life. You will learn to work in a diverse team and to evaluate your own learning.

You will get to know the basic principles and different stages of the user-centered design method. You are able to to apply a user-centered method in solving a work-related challenge. You act as an active team member and promote the team's work with your own actions. You know how to describe and share the result of your team's work. You reflect on the development of your own and your team's skills during the course.

Competences of the course

Learning to learn
Acting in working life
Anticipatory development

Competence goal of the course

1. You are able to apply a user-centered design method in solving a work-related challenge and describe and present the stages and results of team work.

2. You know how to work actively and promote the team's activities in a diverse team.

3. You can reflect on your own and your team's activities during the implementation of the course.

Content

In InnoFlash you solve problems of working life in diverse student teams. During the study period, you apply user-centered thinking and an operating model, based on which you, as a team member, create solutions that generate added value for the customer. You test your solution with customers and present it to the assignor with your team.

During the study process, you practice evaluating your own and your team's activities and reflecting on the development of your skills. Before the teamwork phase, you familiarize yourself with the themes of the course: diverse teamwork, user-oriented design and reflection on your own expertise.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materials in the e-learning environment

Teaching methods

The learning takes place by using the user-oriented design method. Before teamworking period, you explore the method, and in your team, you use the method when you create a customer-oriented solution to an assignment of a client.

The course starts with Get Ready phase, successful completion of which is a prerequisite for entering the teamwork phase. The Moodle workspace opens on 17th of October 2024 at 8 o'clock. If you don't manage to accomplish the assignments of Get Ready phase on the Moodle workspace in time, the completion of the course is interrupted and you will get a fail grade.

In this implementation, the deadline for the first obligatory Get Ready phase assignments is latest 27.10.2024.

The contact learning week takes place on week 46/2024 which is 11.11.2024-15.11.2024. On this week, you have to take part in coaching and teamworking every day at 8.30-16.00. You can not have any other lectures during this week.

After the week you have independent reflecting tasks.

Employer connections

The assignments of the course come from companies and development projects.

Exam schedules

No final exam is arranged on this course, the accomplishment is based on both independent and team study tasks.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

The course takes place four times a year: both online course and contact course once in autumn semester and once in spring semester. These courses can have English speaking groups.

Student workload

Contact course:
- Independent study tasks before the teamworking period 10 hours
- Taking part in contact study week and study tasks as a team member 40 hours. Contact studies take place during one week, during which the student can not have any other lectures at the same time. It is obligatory to take part in the contact study week daily.
- Independent study tasks after the teamworking period 4 hours

Evaluation scale

Pass/Fail

Assessment criteria, approved/failed

Approved completion of the study course requires that you pass all the tasks of the study course and actively participate in the teamwork phase. The prerequisite for getting to the team working phase is that you have completed the tasks of the first independent working phase on time.

After successfully completing the study course, you will be able to demonstrate that you know the basic principles and steps of the user-oriented design method in problem solving and apply them in solving a work-related challenge. You act as an active team member in the different stages of the method and are able to present the result of your team's work. You can create different proposed solutions to a challenge, test them with customers and change the proposed solution based on the test results.

You examine your own and your group's activities in the implementation of user-oriented problem solving. You reflect on the development of your own competence during the implementation of the course.

Qualifications

-

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

14.10.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakoulupalvelut

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 500

Opettaja
  • Anne-Maria Raitio
  • Pasi Teräväinen
  • Anu Pelkonen
  • Jaana Kovanen
  • Marjo Turunen
  • Matti Mieskolainen
  • Mikko Keskinen
  • Mervi Kuustie
  • Mari Karjalainen
  • Jaakko Oksanen
  • Essi Säynätmäki
  • Janne Laitinen
  • Essi Silvennoinen
  • Mari Hakkarainen
  • Laura Salo
  • Tomi Hiltunen
  • Pauliina Silvennoinen
  • Minna Nyman
  • Teemu Laitinen
  • Riku Ojanperä
  • Elina Fisk
  • Hanna-Riikka Kantelinen
  • Riikka Karvonen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

InnoFlash-opintojaksolla opit luomaan asiakaslähtöisiä ratkaisuja työelämän haasteisiin. Opit työskentelemään monimuotoisessa tiimissä ja arvioimaan omaa oppimistasi.

Opit tuntemaan käyttäjäkeskeisen suunnittelumenetelmän perusperiaatteet ja eri vaiheet. Osaat soveltaa käyttäjäkeskeistä menetelmää työelämälähtöisen haasteen ratkaisemisessa. Osaat toimia aktiivisena tiimin jäsenenä ja edistät omalla toiminnallasi tiimin työtä. Osaat kuvata ja jakaa tiiminne työn tuloksen. Reflektoit oman ja tiimisi osaamisen kehittymistä opintojaksolla.

Opintojakson osaamiset

Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson osaamistavoite

1. Osaat soveltaa käyttäjäkeskeistä suunnittelumenetelmää työelämälähtöisen haasteen ratkaisemisessa ja kuvata ja esitellä tiimin työskentelyn vaiheet ja tulokset.

2. Osaat toimia aktiivisesti ja tiimin toimintaa edistävästi monimuotoisessa tiimissä.

3. Osaat reflektoida omaa ja tiimisi toimintaa opintojakson toteutuksen aikana.

Sisältö

InnoFlashin aikana ratkot työelämän ongelmia monimuotoisissa opiskelijatiimeissä. Opintojakson aikana sovellat käyttäjäkeskeistä ajattelua ja toimintamallia, jonka pohjalta luot tiimin jäsenenä asiakkaalle lisäarvoa tuottavia ratkaisuehdotuksia. Testaat ratkaisuanne asiakkailla ja esittelet sen toimeksiantajalle tiimisi kanssa.  

Opiskeluprosessin aikana harjoittelet oman ja tiimisi toiminnan arviointia ja osaamisen kehittymisen reflektiota. Ennen tiimityöskentelyvaihetta perehdyt opintojakson teemoihin: monimuotoiseen tiimityöskentelyyn, käyttäjälähtöiseen suunnitteluun sekä oman osaamisesi reflektointiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkko-oppimisympäristössä julkaistava sähköinen materiaali

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmää käyttäen. Ennen tiimityöskentelyjaksoa perehdyt menetelmään, ja tiimissä käytätte menetelmää luodessanne asiakaslähtöistä ratkaisua toimeksiantajan haasteeseen.

Opintojakso käynnistyy Valmistaudu-vaiheella, jonka hyväksytty suorittaminen on edellytyksenä tiimityöskentelyvaiheeseen pääsemiselle. Moodle- työtila aukeaa 10.10.2024 klo 8.00. Ellet tee työtilassa olevia Valmistaudu-vaiheen tehtäviä ajoissa, opintojakson suoritus keskeytyy ja suoritus hylätään.

Tässä toteutuksessa Valmistaudu-vaiheen ensimmäisten pakollisten tehtävien palautusaika on viimeistään 20.10.2024.

Kontaktiopetusviikko toteutetaan viikolla 45/2024, eli 4.11.2024 - 8.11.2024. Tällä viikolla sinun on osallistuttava valmennukseen ja tiimityöskentelyyn joka päivä klo 8.30-16.00. Sinulla ei voi olla muuta opetusta tällä viikolla.

Viikon jälkeen suoritat itsenäiset reflektointitehtävät.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson toimeksiannot tulevat yrityksiltä ja kehittämishankkeilta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä, vaan suoritus muodostuu tehtävien tekemisestä itsenäisesti sekä tiimin jäsenenä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakso toteutetaan neljä kertaa vuodessa: sekä verkkototeutus että päivätoteutus kerran syyslukukaudella ja kerran kevätlukukaudella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Päivätoteutus:
- Itsenäisesti suoritettavat tehtävät ennen tiimityöskentelyvaihetta 10 h
- Osallistuminen kontaktiopetukseen ja tehtävien tekeminen tiimin osana 40 h. Kontaktiopetus toteutetaan viikon aikana, jolloin opiskelijalla ei voi olla muuta opetusta. Kontaktiopetuksessa on pakollinen läsnäolo.
- Itsenäisesti suoritettavat tehtävät tiimityöskentelyvaiheen jälkeen 4 h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että teet hyväksytysti kaikki opintojakson tehtävät ja osallistut aktiivisesti tiimityöskentelyvaiheeseen. Edellytyksenä tiimityöskentelyvaiheeseen pääsemiselle on, että olet tehnyt ajoissa ensimmäisen itsenäisen työskentelyvaiheen tehtävät.

Hyväksytysti opintojakson suoritettuasi pystyt osoittamaan, että tunnet käyttäjälähtöisen suunnittelumenetelmän perusperiaatteet ja vaiheet ongelmaratkaisussa ja sovellat niitä työelämälähtöisen haasteen ratkaisemisessa. Toimit menetelmän eri vaiheissa aktiivisena tiimin jäsenenä ja pystyt esittelemään tiiminne työn tuloksen. Osaat luoda erilaisia ratkaisuehdotuksia haasteeseen, testata niitä asiakkailla ja muuttaa ratkaisuehdotusta testaustulosten perusteella.

Tarkastelet omaa ja ryhmäsi toimintaa käyttäjälähtöisen ongelmaratkaisun toteuttamisessa. Reflektoit oman osaamisesi kehittymistä opintojakson toteutuksen aikana.

Esitietovaatimukset

-

Ajoitus

09.09.2024 - 25.10.2024

Opintopistemäärä

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakoulupalvelut

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 500

Opettaja
  • Eetu Lehtonen
  • Pauliina Silvennoinen
  • Heidi Hämäläinen-Laitinen
  • Elina Fisk
  • Hanna-Riikka Kantelinen
  • Suvi Salminen
  • Mari Karjalainen
  • Jenni Ikola-Mäki
  • Essi Säynätmäki
  • Mari Hakkarainen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

InnoFlash-opintojaksolla opit luomaan asiakaslähtöisiä ratkaisuja työelämän haasteisiin. Opit työskentelemään monimuotoisessa tiimissä ja arvioimaan omaa oppimistasi.

Opit tuntemaan käyttäjäkeskeisen suunnittelumenetelmän perusperiaatteet ja eri vaiheet. Osaat soveltaa käyttäjäkeskeistä menetelmää työelämälähtöisen haasteen ratkaisemisessa. Osaat toimia aktiivisena tiimin jäsenenä ja edistät omalla toiminnallasi tiimin työtä. Osaat kuvata ja jakaa tiiminne työn tuloksen. Reflektoit oman ja tiimisi osaamisen kehittymistä opintojaksolla.

Opintojakson osaamiset

Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson osaamistavoite

1. Osaat soveltaa käyttäjäkeskeistä suunnittelumenetelmää työelämälähtöisen haasteen ratkaisemisessa ja kuvata ja esitellä tiimin työskentelyn vaiheet ja tulokset.

2. Osaat toimia aktiivisesti ja tiimin toimintaa edistävästi monimuotoisessa tiimissä.

3. Osaat reflektoida omaa ja tiimisi toimintaa opintojakson toteutuksen aikana.

Sisältö

InnoFlashin aikana ratkot työelämän ongelmia monimuotoisissa opiskelijatiimeissä. Opintojakson aikana sovellat käyttäjäkeskeistä ajattelua ja toimintamallia, jonka pohjalta luot tiimin jäsenenä asiakkaalle lisäarvoa tuottavia ratkaisuehdotuksia. Testaat ratkaisuanne asiakkailla ja esittelet sen toimeksiantajalle tiimisi kanssa.  

Opiskeluprosessin aikana harjoittelet oman ja tiimisi toiminnan arviointia ja osaamisen kehittymisen reflektiota. Ennen tiimityöskentelyvaihetta perehdyt opintojakson teemoihin: monimuotoiseen tiimityöskentelyyn, käyttäjälähtöiseen suunnitteluun sekä oman osaamisesi reflektointiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkko-oppimisympäristössä julkaistava sähköinen materiaali

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmää käyttäen. Ennen tiimityöskentelyjaksoa perehdyt menetelmään, ja tiimissä käytätte menetelmää luodessanne asiakaslähtöistä ratkaisua toimeksiantajan haasteeseen.

Kontaktiopetusviikko toteutetaan viikolla 40/2024, eli 30.9.2024.-4.10.2024. Tällä viikolla sinun on osallistuttava valmennukseen ja tiimityöskentelyyn joka päivä klo 8.30-16.00. Ennen kontaktiopetusviikkoa suoritat itsenäiset tehtävät, ja viikon jälkeen itsenäiset reflektointitehtävät.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson toimeksiannot tulevat yrityksiltä ja kehittämishankkeilta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä, vaan suoritus muodostuu tehtävien tekemisestä itsenäisesti sekä tiimin jäsenenä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakso toteutetaan neljä kertaa vuodessa: sekä verkkototeutus että päivätoteutus kerran syyslukukaudella ja kerran kevätlukukaudella. Lisäksi toteutuksissa voi olla englanninkielisiä ryhmiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Päivätoteutus:
- Itsenäisesti suoritettavat tehtävät ennen tiimityöskentelyvaihetta 10 h
- Osallistuminen kontaktiopetukseen ja tehtävien tekeminen tiimin osana 40 h. Kontaktiopetus toteutetaan viikon aikana, ja silloin ei ole muuta opetusta. Kontaktiopetuksessa on pakollinen läsnäolo.
- Itsenäisesti suoritettavat tehtävät tiimityöskentelyvaiheen jälkeen 4 h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että teet hyväksytysti kaikki opintojakson tehtävät ja osallistut aktiivisesti tiimityöskentelyvaiheeseen. Edellytyksenä tiimityöskentelyvaiheeseen pääsemiselle on, että olet tehnyt ajoissa ensimmäisen itsenäisen työskentelyvaiheen tehtävät.

Hyväksytysti opintojakson suoritettuasi pystyt osoittamaan, että tunnet käyttäjälähtöisen suunnittelumenetelmän perusperiaatteet ja vaiheet ongelmaratkaisussa ja sovellat niitä työelämälähtöisen haasteen ratkaisemisessa. Toimit menetelmän eri vaiheissa aktiivisena tiimin jäsenenä ja pystyt esittelemään tiiminne työn tuloksen. Osaat luoda erilaisia ratkaisuehdotuksia haasteeseen, testata niitä asiakkailla ja muuttaa ratkaisuehdotusta testaustulosten perusteella.

Tarkastelet omaa ja ryhmäsi toimintaa käyttäjälähtöisen ongelmaratkaisun toteuttamisessa. Reflektoit oman osaamisesi kehittymistä opintojakson toteutuksen aikana.

Esitietovaatimukset

-

Enrollment

01.08.2024 - 01.09.2024

Timing

04.09.2024 - 20.11.2024

Number of ECTS credits allocated

2 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Online learning

Unit

University Services

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 500

Teachers
  • Elina Fisk
  • Hanna-Riikka Kantelinen
  • Essi Säynätmäki
  • Mari Hakkarainen

Objective

Purpose of the course

With the InnoFlash course, you will learn to create customer-oriented solutions to the challenges of working life. You will learn to work in a diverse team and to evaluate your own learning.

You will get to know the basic principles and different stages of the user-centered design method. You are able to to apply a user-centered method in solving a work-related challenge. You act as an active team member and promote the team's work with your own actions. You know how to describe and share the result of your team's work. You reflect on the development of your own and your team's skills during the course.

Competences of the course

Learning to learn
Acting in working life
Anticipatory development

Competence goal of the course

1. You are able to apply a user-centered design method in solving a work-related challenge and describe and present the stages and results of team work.

2. You know how to work actively and promote the team's activities in a diverse team.

3. You can reflect on your own and your team's activities during the implementation of the course.

Content

In InnoFlash you solve problems of working life in diverse student teams. During the study period, you apply user-centered thinking and an operating model, based on which you, as a team member, create solutions that generate added value for the customer. You test your solution with customers and present it to the assignor with your team.

During the study process, you practice evaluating your own and your team's activities and reflecting on the development of your skills. Before the teamwork phase, you familiarize yourself with the themes of the course: diverse teamwork, user-oriented design and reflection on your own expertise.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materials in the e-learning environment

Teaching methods

The learning takes place by using the user-oriented design method. Before teamworking period, you explore the method, and in your team, you use the method when you create a customer-oriented solution to an assignment of a client.

The course starts with Get Ready phase, successful completion of which is a prerequisite for entering the teamwork phase. If you don't manage to accomplish the assignments of Get Ready phase in time, the completion of the course is interrupted and you will get a fail grade.

In this implementation, the deadline for the first obligatory Get Ready phase assignments is latest 18.9.

The teamworking phase of the course is conducted as distance learning, which includes five compulsory webinars, in English..

Wed 2.10.2024 at 12-15
Wed 9.10.2024 at 12-15
Wed 23.10.2024 at 12-15
Wed 30.10.2024 at 12-15 (independent studying in groups)
Wed 6.11.2024 at 12-15

This implementation is for remote students only. Those who have enrolled in full-time studies, will have to enroll in implementation ZZ00CK91-3002.

Employer connections

The assignments of the course come from companies and development projects.

Exam schedules

No final exam is arranged on this course, the accomplishment is based on both independent and team study tasks.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

The course takes place four times a year: both online course and contact course once in autumn semester and once in spring semester.

Student workload

Distance learning:
- Independent tasks before the teamwork phase 10 h
- Participating in online webinars and doing assignments as part of a team for 40 h. Contact teaching is carried out in five webinars over a period of about two months. Attendance at webinars is mandatory.
- Independent tasks after the teamwork phase 4 h

Evaluation scale

Pass/Fail

Assessment criteria, approved/failed

Approved completion of the study course requires that you pass all the tasks of the study course and actively participate in the teamwork phase. The prerequisite for getting to the team working phase is that you have completed the tasks of the first independent working phase on time.

After successfully completing the study course, you will be able to demonstrate that you know the basic principles and steps of the user-oriented design method in problem solving and apply them in solving a work-related challenge. You act as an active team member in the different stages of the method and are able to present the result of your team's work. You can create different proposed solutions to a challenge, test them with customers and change the proposed solution based on the test results.

You examine your own and your group's activities in the implementation of user-oriented problem solving. You reflect on the development of your own competence during the implementation of the course.

Qualifications

-

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 15.11.2024

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Korkeakoulupalvelut

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 500

Koulutus
  • Musiikkipedagogi (AMK)
  • Logistiikka (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (AMK)
  • Palveluliiketoiminta (AMK)
  • Energia- ja ympäristötekniikka (AMK)
  • Sähkö- ja automaatiotekniikka (AMK)
  • Tiimiakatemia (AMK)
  • Kätilö (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Konetekniikka (AMK)
  • Tietojenkäsittely (AMK)
  • Rakennusmestari (AMK)
  • Bachelor's Degree Programme in Purchasing and Logistics Engineering
  • Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
  • Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
  • Liiketalous (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Maaseutuelinkeinot (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Anu Pelkonen
  • Kaisa Kinnunen
  • Riku Ojanperä
  • Elina Fisk
  • Hanna-Riikka Kantelinen
  • Juha Pesonen
  • Matti Mieskolainen
  • Essi Säynätmäki
  • Mari Hakkarainen
Vastuuopettaja

Juha Pesonen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

InnoFlash-opintojaksolla opit luomaan asiakaslähtöisiä ratkaisuja työelämän haasteisiin. Opit työskentelemään monimuotoisessa tiimissä ja arvioimaan omaa oppimistasi.

Opit tuntemaan käyttäjäkeskeisen suunnittelumenetelmän perusperiaatteet ja eri vaiheet. Osaat soveltaa käyttäjäkeskeistä menetelmää työelämälähtöisen haasteen ratkaisemisessa. Osaat toimia aktiivisena tiimin jäsenenä ja edistät omalla toiminnallasi tiimin työtä. Osaat kuvata ja jakaa tiiminne työn tuloksen. Reflektoit oman ja tiimisi osaamisen kehittymistä opintojaksolla.

Opintojakson osaamiset

Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Ennakoiva kehittäminen

Opintojakson osaamistavoite

1. Osaat soveltaa käyttäjäkeskeistä suunnittelumenetelmää työelämälähtöisen haasteen ratkaisemisessa ja kuvata ja esitellä tiimin työskentelyn vaiheet ja tulokset.

2. Osaat toimia aktiivisesti ja tiimin toimintaa edistävästi monimuotoisessa tiimissä.

3. Osaat reflektoida omaa ja tiimisi toimintaa opintojakson toteutuksen aikana.

Sisältö

InnoFlashin aikana ratkot työelämän ongelmia monimuotoisissa opiskelijatiimeissä. Opintojakson aikana sovellat käyttäjäkeskeistä ajattelua ja toimintamallia, jonka pohjalta luot tiimin jäsenenä asiakkaalle lisäarvoa tuottavia ratkaisuehdotuksia. Testaat ratkaisuanne asiakkailla ja esittelet sen toimeksiantajalle tiimisi kanssa.  

Opiskeluprosessin aikana harjoittelet oman ja tiimisi toiminnan arviointia ja osaamisen kehittymisen reflektiota. Ennen tiimityöskentelyvaihetta perehdyt opintojakson teemoihin: monimuotoiseen tiimityöskentelyyn, käyttäjälähtöiseen suunnitteluun sekä oman osaamisesi reflektointiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Verkko-oppimisympäristössä julkaistava sähköinen materiaali

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmää käyttäen. Ennen tiimityöskentelyjaksoa perehdyt menetelmään, ja tiimissä käytätte menetelmää luodessanne asiakaslähtöistä ratkaisua toimeksiantajan haasteeseen.

Opintojakso käynnistyy Valmistaudu-vaiheella, jonka hyväksytty suorittaminen on edellytyksenä tiimityöskentelyvaiheeseen pääsemiselle. Ellet tee Valmistaudu-vaiheen tehtäviä ajoissa, opintojakson suoritus keskeytyy ja suoritus hylätään.

Tässä toteutuksessa Valmistaudu-vaiheen ensimmäisten pakollisten tehtävien palautusaika on viimeistään 12.9.

Opintojakson tiimityöskentelyvaihe suoritetaan verkko-opiskeluna, johon kuuluu viisi webinaaria. Webinaareihin on pakollista osallistua.

vko 39 to 26.9.2024 klo 16.30-19.30
vko 40 to 3.10.2024 klo 16.30-19.30
vko 41 to 10.10.2024 klo 16.30-19.30
vko 43 to 24.10. klo 16.30-19.30 (itsenäistä työskentelyä ryhmässä)
vko 44 to 31.10. klo 16.30-19.30

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson toimeksiannot tulevat yrityksiltä ja kehittämishankkeilta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä, vaan suoritus muodostuu tehtävien tekemisestä itsenäisesti sekä tiimin jäsenenä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Opintojakso toteutetaan neljä kertaa vuodessa: sekä verkkototeutus että päivätoteutus kerran syyslukukaudella ja kerran kevätlukukaudella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkototeutus:
- Itsenäisesti suoritettavat tehtävät ennen tiimityöskentelyvaihetta 10 h
- Osallistuminen verkossa tapahtuviin webinaareihin ja tehtävien tekeminen tiimin osana 40 h. Kontaktiopetus toteutetaan viitenä webinaarina noin kahden kuukauden jaksolla. Webinaareissa on pakollinen läsnäolo.
- Itsenäisesti suoritettavat tehtävät tiimityöskentelyvaiheen jälkeen 4 h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että teet hyväksytysti kaikki opintojakson tehtävät ja osallistut aktiivisesti tiimityöskentelyvaiheeseen. Edellytyksenä tiimityöskentelyvaiheeseen pääsemiselle on, että olet tehnyt ajoissa ensimmäisen itsenäisen työskentelyvaiheen tehtävät.

Hyväksytysti opintojakson suoritettuasi pystyt osoittamaan, että tunnet käyttäjälähtöisen suunnittelumenetelmän perusperiaatteet ja vaiheet ongelmaratkaisussa ja sovellat niitä työelämälähtöisen haasteen ratkaisemisessa. Toimit menetelmän eri vaiheissa aktiivisena tiimin jäsenenä ja pystyt esittelemään tiiminne työn tuloksen. Osaat luoda erilaisia ratkaisuehdotuksia haasteeseen, testata niitä asiakkailla ja muuttaa ratkaisuehdotusta testaustulosten perusteella.

Tarkastelet omaa ja ryhmäsi toimintaa käyttäjälähtöisen ongelmaratkaisun toteuttamisessa. Reflektoit oman osaamisesi kehittymistä opintojakson toteutuksen aikana.

Esitietovaatimukset

-