Sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuusLaajuus (3 op)
Tunnus: SO00CJ65
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Tuija Ketola
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on oppia ymmärtämään, mitä ja millaisia ovat sosiaaliset ongelmat, eriarvoistavat rakenteet ja käytännöt sosiaalisten ongelmien taustalla.
Osaamiset:
Kestävä kehitys
Sosiaalialan eettinen osaaminen
Kriittinen ja osallisuutta edistävä yhteiskuntaosaaminen
Osaamistavoitteet:
Tunnistat ja tiedät, miten edistää haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa yhteiskunnassa. Tiedät keinoja edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta eettisesti perustellusti sekä sosiaalisesti kestävällä tavalla ja ehkäistä sosiaalisia ongelmia.
Osaat arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden ja valtarakenteiden merkitystä sekä niiden vaikutusta sosiaalisiin ongelmiin ja eriarvoisuuteen. Osaat analysoida eriarvoisuutta, huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia rakenteita ja prosesseja. Ymmärrät sosiaalialan vaikuttamistyönä. Osaat nimetä keinoja edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta, toimijuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä ovat sosiaalisten ongelmien ja haavoittuvuuden käsitteet, eriarvoisuus, sosiaalisten ongelmien selitysmallit, sosiaalisten ongelmien ehkäisy ja rakenteellinen sosiaalityö.
Esitietovaatimukset
Osaat kuvata sosiaalialan keskeiset eettiset periaatteet ja arvot, työn tavoitteet sekä toimintaympäristöt. Tunnistat alan keskeisen lainsäädännön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1= Osaat esittää sosiaalisten ongelmien, haavoittuvuuden ja eriarvoisuuden käsitteet ja kuvata haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa yhteiskunnassa. Osaat kuvata, miten sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa sekä millaisia syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä eriarvoisuuden takaa löytyy. Osaat nimetä keinoja edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta eettisesti perustellusti sekä sosiaalisesti kestävällä tavalla. Tunnistat keinoja ehkäistä sosiaalisia ongelmia ja yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksia toimia yhteiskunnassa. Tunnistat rakenteellisen sosiaalityön vaikuttamistyön menetelmänä. Osaat nimetä keinoja edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta, toimijuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia.
2= Osaat määritellä sosiaalisten ongelmien, haavoittuvuuden ja eriarvoisuuden käsitteet ja antaa niistä esimerkkejä. Osaat kuvata ja antaa esimerkkejä haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemasta yhteiskunnassa. Osaat selittää, miten sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa sekä millaisia syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä eriarvoisuuden takaa löytyy. Osaat kuvata keinoja edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta eettisesti perustellusti sekä sosiaalisesti kestävällä tavalla. Osaat valita tarkoituksenmukaisia keinoja ehkäistä sosiaalisia ongelmia. Osaat kertoa yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksista toimia yhteiskunnassa sekä kuvata esimerkein, millaisia merkityksiä yhteiskunnallisilla ilmiöillä ja valtarakenteilla on. Osaat määritellä sosiaalialan vaikuttamistyönä ja kuvata rakenteellisen sosiaalityön. Osaat nimetä ja antaa esimerkkejä keinoista edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta, toimijuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3= Osaat selittää sosiaalisten ongelmien, haavoittuvuuden ja eriarvoisuuden käsitteet ja antaa niistä esimerkkejä. Tunnistat eri näkökulmista haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen aseman yhteiskunnassa. Osaat esitellä erilaisia keinoja edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta eettisesti perustellusti sekä sosiaalisesti kestävällä tavalla ja ehkäistä sosiaalisia ongelmia.
Osaat esitellä yhteiskunnallisten ilmiöiden ja valtarakenteiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa. Osaat selittää, kuinka yhteiskunnalliset rakenteet ja prosessit tuottavat eriarvoisuutta, huono-osaisuutta ja hyvinvointia. Osaat kuvata eri näkökulmista sosiaalialaa ja rakenteellista sosiaalityötä yhteiskunnallisena vaikuttamistyönä. Osaat nimetä keinoja edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta, toimijuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia.
4= Osaat analysoida sosiaalisten ongelmien, haavoittuvuuden ja eriarvoisuuden käsitteitä ja haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa yhteiskunnassa. Osaat arvioida erilaisia keinoja edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta eettisesti perustellusti sekä sosiaalisesti kestävällä tavalla. Osaat tehdä johtopäätöksiä sosiaalisten ongelmien ehkäisemisen keinoista.
Osaat arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden ja valtarakenteiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa. Osaat perustella, kuinka yhteiskunnalliset rakenteet ja prosessit tuottavat eriarvoisuutta, huono-osaisuutta ja hyvinvointia. Osaat analysoida eri näkökulmista sosiaalialaa yhteiskunnallisena vaikuttamistyönä. Osaat luokitella keinoja edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta, toimijuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5= Osaat arvioida sosiaalisten ongelmien, haavoittuvuuden ja eriarvoisuuden käsitteitä eettisesti kestävällä tavalla. Osaat analysoida ja kriittisesti tarkastella eri näkökulmista haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa yhteiskunnassa. Osaat arvioida monipuolisesti erilaisia keinoja edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta eettisesti perustellusti sekä sosiaalisesti kestävällä tavalla. Osaat tehdä perusteltuja ehdotuksia sosiaalisten ongelmien ehkäisemisen keinoista uudesta näkökulmasta.
Osaat analysoida yhteiskunnallisten ilmiöiden ja valtarakenteiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa. Osaat arvioida ja perustella, kuinka yhteiskunnalliset rakenteet ja prosessit tuottavat eriarvoisuutta, huono-osaisuutta ja hyvinvointia. Osaat kriittisesti analysoida eri näkökulmista sosiaalialaa yhteiskunnallisena vaikuttamistyönä. Osaat luokitella keinoja edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta, toimijuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 09.03.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Riikka Rantanen
- Jenni Koivumäki
- Tuija Ketola
Ryhmät
-
ZJASOS24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
ZJA24SSAAvoin AMK, sote, YTOL-opinnot, Alkio-opisto
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on oppia ymmärtämään, mitä ja millaisia ovat sosiaaliset ongelmat, eriarvoistavat rakenteet ja käytännöt sosiaalisten ongelmien taustalla.
Osaamiset:
Kestävä kehitys
Sosiaalialan eettinen osaaminen
Kriittinen ja osallisuutta edistävä yhteiskuntaosaaminen
Osaamistavoitteet:
Tunnistat ja tiedät, miten edistää haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa yhteiskunnassa. Tiedät keinoja edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta eettisesti perustellusti sekä sosiaalisesti kestävällä tavalla ja ehkäistä sosiaalisia ongelmia.
Osaat arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden ja valtarakenteiden merkitystä sekä niiden vaikutusta sosiaalisiin ongelmiin ja eriarvoisuuteen. Osaat analysoida eriarvoisuutta, huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia rakenteita ja prosesseja. Ymmärrät sosiaalialan vaikuttamistyönä. Osaat nimetä keinoja edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta, toimijuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä ovat sosiaalisten ongelmien ja haavoittuvuuden käsitteet, eriarvoisuus, sosiaalisten ongelmien selitysmallit, sosiaalisten ongelmien ehkäisy ja rakenteellinen sosiaalityö.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Wilkinson, Richard & Pickett, Kate: Tasa-arvo ja hyvinvointi: Miksi pienet tuloerot koituvat kaikkien hyväksi?
Niemelä, Mikko & Saari, Juha. 2013: Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Tampere. Saatavissa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/40230/Huono-osaisten_hyvinvointi.pdf
Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T. ja Santalahti, V. toim. 2022. Vaikuttava
rakenteellinen sosiaalityö. THL raportti 1/22.
Matthies, A-L, Svenlin, A-R ja Turtiainen K. toim. 2021. Aikuissosiaalityö. Tieto, käytäntö ja vaikuttavuus. Soveltuvin osin.
Metteri, A. 2012: Hyvinvointivaltion lupaukset, kohtuuttomat tapaukset ja sosiaalityö. Väitöskirja. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/66973/978-951-44-8956-3.pdf
Virokannas, E., Liuski, S. and Kuronen, M. 2020: The Contested concept of vulnerability -a literature review. European Journal of Social Work.VOL.23, No.2, 327-339. https://doi.org/10.1080/1369457.2018.1508001
Muut opintojakson aikana ilmoitetut artikkelit ja materiaalit.
Lisämateriaali:
Hoffler E. F. & Clark, E. J. (toim.) 2012: Social Work Matters. The Power of Linking Policy and Practice.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä webinaareja, itsenäistä työskentelyä, THL:n verkkokurssin suorittamista (Sukupuolistuneen väkivallan kohtaaminen kouluissa) ja sitä koskevaa reflektiotehtävää, artikkelitehtävää sekä ryhmissä toteutettavaa kirjallista tehtävää ja siihen liittyvää esitystä.
Webinaarit ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita. Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia.
Mikäli käytät tehtävissä tekoälyä, lisää tehtäviin sanallinen kuvaus, miten, missä määrin ja missä kohdin olet sitä hyödyntänyt.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahd. vierailijaluento
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
THL:n verkkokoulutus ja sitä koskeva reflektio
Artikkelitehtävä
Ryhmissä toteutettava kirjallinen tehtävä ja siihen liittyvä esitys
Tarkemmat aikataulut löytyvät toteutuksen Moodle- työtilasta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Voit hakea hyväksilukua aiemmilla vastaavilla korkeakouluopinnoilla (sisältö/tavoitteet/laajuus). Keskustele opinnoistasi opettajatutorisi kanssa ja tee tarvittaessa e-ahothakemus viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkamista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaarit 12 tuntia
Oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely 69 tuntia
Yhteensä 81 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat THL:n verkkokoulutuksen suorittaminen ja sitä koskeva reflektio (hyv-hyl), artikkelitehtävä (hyv-hyl) ja ryhmissä tehtävä kirjallinen tehtävä (0-5) ja siihen liittyvä esitys (hyv-hyl). Opintojakson numeerinen arvosana annetaan ryhmässä toteutettavan kirjallisen tehtävän perusteella.
avoin amk: 2 joustavan väylän paikkaa (ei min-max-määrässä)
Alkio: 2 paikkaa (ei mn-max-määrässä)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1= Osaat esittää sosiaalisten ongelmien, haavoittuvuuden ja eriarvoisuuden käsitteet ja kuvata haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa yhteiskunnassa. Osaat kuvata, miten sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa sekä millaisia syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä eriarvoisuuden takaa löytyy. Osaat nimetä keinoja edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta eettisesti perustellusti sekä sosiaalisesti kestävällä tavalla. Tunnistat keinoja ehkäistä sosiaalisia ongelmia ja yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksia toimia yhteiskunnassa. Tunnistat rakenteellisen sosiaalityön vaikuttamistyön menetelmänä. Osaat nimetä keinoja edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta, toimijuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia.
2= Osaat määritellä sosiaalisten ongelmien, haavoittuvuuden ja eriarvoisuuden käsitteet ja antaa niistä esimerkkejä. Osaat kuvata ja antaa esimerkkejä haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemasta yhteiskunnassa. Osaat selittää, miten sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa sekä millaisia syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä eriarvoisuuden takaa löytyy. Osaat kuvata keinoja edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta eettisesti perustellusti sekä sosiaalisesti kestävällä tavalla. Osaat valita tarkoituksenmukaisia keinoja ehkäistä sosiaalisia ongelmia. Osaat kertoa yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksista toimia yhteiskunnassa sekä kuvata esimerkein, millaisia merkityksiä yhteiskunnallisilla ilmiöillä ja valtarakenteilla on. Osaat määritellä sosiaalialan vaikuttamistyönä ja kuvata rakenteellisen sosiaalityön. Osaat nimetä ja antaa esimerkkejä keinoista edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta, toimijuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3= Osaat selittää sosiaalisten ongelmien, haavoittuvuuden ja eriarvoisuuden käsitteet ja antaa niistä esimerkkejä. Tunnistat eri näkökulmista haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen aseman yhteiskunnassa. Osaat esitellä erilaisia keinoja edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta eettisesti perustellusti sekä sosiaalisesti kestävällä tavalla ja ehkäistä sosiaalisia ongelmia.
Osaat esitellä yhteiskunnallisten ilmiöiden ja valtarakenteiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa. Osaat selittää, kuinka yhteiskunnalliset rakenteet ja prosessit tuottavat eriarvoisuutta, huono-osaisuutta ja hyvinvointia. Osaat kuvata eri näkökulmista sosiaalialaa ja rakenteellista sosiaalityötä yhteiskunnallisena vaikuttamistyönä. Osaat nimetä keinoja edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta, toimijuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia.
4= Osaat analysoida sosiaalisten ongelmien, haavoittuvuuden ja eriarvoisuuden käsitteitä ja haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa yhteiskunnassa. Osaat arvioida erilaisia keinoja edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta eettisesti perustellusti sekä sosiaalisesti kestävällä tavalla. Osaat tehdä johtopäätöksiä sosiaalisten ongelmien ehkäisemisen keinoista.
Osaat arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden ja valtarakenteiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa. Osaat perustella, kuinka yhteiskunnalliset rakenteet ja prosessit tuottavat eriarvoisuutta, huono-osaisuutta ja hyvinvointia. Osaat analysoida eri näkökulmista sosiaalialaa yhteiskunnallisena vaikuttamistyönä. Osaat luokitella keinoja edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta, toimijuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5= Osaat arvioida sosiaalisten ongelmien, haavoittuvuuden ja eriarvoisuuden käsitteitä eettisesti kestävällä tavalla. Osaat analysoida ja kriittisesti tarkastella eri näkökulmista haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa yhteiskunnassa. Osaat arvioida monipuolisesti erilaisia keinoja edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta eettisesti perustellusti sekä sosiaalisesti kestävällä tavalla. Osaat tehdä perusteltuja ehdotuksia sosiaalisten ongelmien ehkäisemisen keinoista uudesta näkökulmasta.
Osaat analysoida yhteiskunnallisten ilmiöiden ja valtarakenteiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa. Osaat arvioida ja perustella, kuinka yhteiskunnalliset rakenteet ja prosessit tuottavat eriarvoisuutta, huono-osaisuutta ja hyvinvointia. Osaat kriittisesti analysoida eri näkökulmista sosiaalialaa yhteiskunnallisena vaikuttamistyönä. Osaat luokitella keinoja edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta, toimijuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia.
Esitietovaatimukset
Osaat kuvata sosiaalialan keskeiset eettiset periaatteet ja arvot, työn tavoitteet sekä toimintaympäristöt. Tunnistat alan keskeisen lainsäädännön.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 09.03.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
0.5 op
Toteutustapa
84 % Lähiopetus, 16 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Riikka Rantanen
- Jenni Koivumäki
Ryhmät
-
ZJASOS24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on oppia ymmärtämään, mitä ja millaisia ovat sosiaaliset ongelmat, eriarvoistavat rakenteet ja käytännöt sosiaalisten ongelmien taustalla.
Osaamiset:
Kestävä kehitys
Sosiaalialan eettinen osaaminen
Kriittinen ja osallisuutta edistävä yhteiskuntaosaaminen
Osaamistavoitteet:
Tunnistat ja tiedät, miten edistää haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa yhteiskunnassa. Tiedät keinoja edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja moninaisuutta eettisesti perustellusti sekä sosiaalisesti kestävällä tavalla ja ehkäistä sosiaalisia ongelmia.
Osaat arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden ja valtarakenteiden merkitystä sekä niiden vaikutusta sosiaalisiin ongelmiin ja eriarvoisuuteen. Osaat analysoida eriarvoisuutta, huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia rakenteita ja prosesseja. Ymmärrät sosiaalialan vaikuttamistyönä. Osaat nimetä keinoja edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta, toimijuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä ovat sosiaalisten ongelmien ja haavoittuvuuden käsitteet, eriarvoisuus, sosiaalisten ongelmien selitysmallit, sosiaalisten ongelmien ehkäisy ja rakenteellinen sosiaalityö.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Wilkinson, Richard & Pickett, Kate: Tasa-arvo ja hyvinvointi: Miksi pienet tuloerot koituvat kaikkien hyväksi?
Niemelä, Mikko & Saari, Juha. 2013: Huono-osaisten hyvinvointi Suomessa. Tampere. Saatavissa: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/40230/Huono-osaisten_hyvinvointi.pdf
Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T. ja Santalahti, V. toim. 2022. Vaikuttava
rakenteellinen sosiaalityö. THL raportti 1/22.
Matthies, A-L, Svenlin, A-R ja Turtiainen K. toim. 2021. Aikuissosiaalityö. Tieto, käytäntö ja vaikuttavuus. Soveltuvin osin.
Metteri, A. 2012: Hyvinvointivaltion lupaukset, kohtuuttomat tapaukset ja sosiaalityö. Väitöskirja. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/66973/978-951-44-8956-3.pdf
Virokannas, E., Liuski, S. and Kuronen, M. 2020: The Contested concept of vulnerability -a literature review. European Journal of Social Work.VOL.23, No.2, 327-339. https://doi.org/10.1080/1369457.2018.1508001
Muut opintojakson aikana ilmoitetut artikkelit ja materiaalit.
Lisämateriaali:
Hoffler E. F. & Clark, E. J. (toim.) 2012: Social Work Matters. The Power of Linking Policy and Practice.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään opetus- ja oppimismenetelminä webinaaria, lähiopetusta, itsenäistä työskentelyä, THL:n verkkokurssin suorittamista (Sukupuolistuneen väkivallan kohtaaminen kouluissa) ja sitä koskevaa reflektiotehtävää, artikkelitehtävää sekä ryhmissä toteutettavaa kirjallista tehtävää ja siihen liittyvää esitystä.
Webinaarit ovat vuorovaikutteisia oppimistilanteita. Webinaariin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia.
Mikäli käytät tehtävissä tekoälyä, lisää tehtäviin sanallinen kuvaus, miten, missä määrin ja missä kohdin olet sitä hyödyntänyt.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahd. vierailijaluento
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
THL:n verkkokoulutus ja sitä koskeva reflektio
Artikkelitehtävä
Ryhmissä toteutettava kirjallinen tehtävä ja siihen liittyvä esitys
Tarkemmat aikataulut löytyvät toteutuksen Moodle- työtilasta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Voit hakea hyväksilukua aiemmilla vastaavilla korkeakouluopinnoilla (sisältö/tavoitteet/laajuus). Keskustele opinnoistasi opettajatutorisi kanssa ja tee tarvittaessa e-ahothakemus viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkamista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaari 2 h
Lähiopetus 10 tuntia
Oppimistehtävät ja itsenäinen työskentely 69 tuntia
Yhteensä 81 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arvioitavat suoritukset ovat THL:n verkkokoulutuksen suorittaminen ja sitä koskeva reflektio (hyv-hyl), artikkelitehtävä (hyv-hyl) ja ryhmissä tehtävä kirjallinen tehtävä (0-5) ja siihen liittyvä esitys (hyv-hyl). Opintojakson numeerinen arvosana annetaan ryhmässä toteutettavan kirjallisen tehtävän perusteella.
avoin amk: 2 joustavan väylän paikkaa (ei min-max-määrässä)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1= Osaat esittää sosiaalisten ongelmien, haavoittuvuuden ja eriarvoisuuden käsitteet ja kuvata haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa yhteiskunnassa. Osaat kuvata, miten sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa sekä millaisia syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä eriarvoisuuden takaa löytyy. Osaat nimetä keinoja edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta eettisesti perustellusti sekä sosiaalisesti kestävällä tavalla. Tunnistat keinoja ehkäistä sosiaalisia ongelmia ja yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksia toimia yhteiskunnassa. Tunnistat rakenteellisen sosiaalityön vaikuttamistyön menetelmänä. Osaat nimetä keinoja edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta, toimijuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia.
2= Osaat määritellä sosiaalisten ongelmien, haavoittuvuuden ja eriarvoisuuden käsitteet ja antaa niistä esimerkkejä. Osaat kuvata ja antaa esimerkkejä haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemasta yhteiskunnassa. Osaat selittää, miten sosiaaliset ongelmat ja eriarvoisuus ilmenevät yhteiskunnassa sekä millaisia syrjiviä sosiaalisia rakenteita ja käytäntöjä eriarvoisuuden takaa löytyy. Osaat kuvata keinoja edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta eettisesti perustellusti sekä sosiaalisesti kestävällä tavalla. Osaat valita tarkoituksenmukaisia keinoja ehkäistä sosiaalisia ongelmia. Osaat kertoa yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksista toimia yhteiskunnassa sekä kuvata esimerkein, millaisia merkityksiä yhteiskunnallisilla ilmiöillä ja valtarakenteilla on. Osaat määritellä sosiaalialan vaikuttamistyönä ja kuvata rakenteellisen sosiaalityön. Osaat nimetä ja antaa esimerkkejä keinoista edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta, toimijuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3= Osaat selittää sosiaalisten ongelmien, haavoittuvuuden ja eriarvoisuuden käsitteet ja antaa niistä esimerkkejä. Tunnistat eri näkökulmista haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen aseman yhteiskunnassa. Osaat esitellä erilaisia keinoja edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta eettisesti perustellusti sekä sosiaalisesti kestävällä tavalla ja ehkäistä sosiaalisia ongelmia.
Osaat esitellä yhteiskunnallisten ilmiöiden ja valtarakenteiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa. Osaat selittää, kuinka yhteiskunnalliset rakenteet ja prosessit tuottavat eriarvoisuutta, huono-osaisuutta ja hyvinvointia. Osaat kuvata eri näkökulmista sosiaalialaa ja rakenteellista sosiaalityötä yhteiskunnallisena vaikuttamistyönä. Osaat nimetä keinoja edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta, toimijuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia.
4= Osaat analysoida sosiaalisten ongelmien, haavoittuvuuden ja eriarvoisuuden käsitteitä ja haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa yhteiskunnassa. Osaat arvioida erilaisia keinoja edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta eettisesti perustellusti sekä sosiaalisesti kestävällä tavalla. Osaat tehdä johtopäätöksiä sosiaalisten ongelmien ehkäisemisen keinoista.
Osaat arvioida yhteiskunnallisten ilmiöiden ja valtarakenteiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa. Osaat perustella, kuinka yhteiskunnalliset rakenteet ja prosessit tuottavat eriarvoisuutta, huono-osaisuutta ja hyvinvointia. Osaat analysoida eri näkökulmista sosiaalialaa yhteiskunnallisena vaikuttamistyönä. Osaat luokitella keinoja edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta, toimijuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5= Osaat arvioida sosiaalisten ongelmien, haavoittuvuuden ja eriarvoisuuden käsitteitä eettisesti kestävällä tavalla. Osaat analysoida ja kriittisesti tarkastella eri näkökulmista haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja yhteisöjen asemaa yhteiskunnassa. Osaat arvioida monipuolisesti erilaisia keinoja edistää yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta eettisesti perustellusti sekä sosiaalisesti kestävällä tavalla. Osaat tehdä perusteltuja ehdotuksia sosiaalisten ongelmien ehkäisemisen keinoista uudesta näkökulmasta.
Osaat analysoida yhteiskunnallisten ilmiöiden ja valtarakenteiden merkitystä sekä niiden vaikutusta yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa. Osaat arvioida ja perustella, kuinka yhteiskunnalliset rakenteet ja prosessit tuottavat eriarvoisuutta, huono-osaisuutta ja hyvinvointia. Osaat kriittisesti analysoida eri näkökulmista sosiaalialaa yhteiskunnallisena vaikuttamistyönä. Osaat luokitella keinoja edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta, toimijuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia.
Esitietovaatimukset
Osaat kuvata sosiaalialan keskeiset eettiset periaatteet ja arvot, työn tavoitteet sekä toimintaympäristöt. Tunnistat alan keskeisen lainsäädännön.