Toiminnan mahdollistaminen ILaajuus (5 op)
Tunnus: ST00CK23
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Tanja Hilli-Harju
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on syventää ymmärrystä aikuisten ja ikääntyneiden osallisuutta tukevista interventioista, joille on tullut osallisuutta rajoittava äkillinen tai etenevä sairaus tai vamma.
Opintojakson osaamiset:
Kuntoutuksen ja toimintaterapian teoreettinen asiantuntijuus
Vastuullisuus ja toiminnallinen oikeudenmukaisuus
Osallisuutta edistävä toimintaterapiaprosessi ja ammatillinen harkinta
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Opintojakson osaamistavoite:
Osaat valita toimintaperustaisia interventioita, jotka tukevat toimintakyvyn heikentymisestä (sairaus/vamma) huolimatta aikuisten ja ikääntyneiden asiakkaiden toiminnallista osallistumista. Opit käyttämään toiminnan ja osallistumisen mahdollistamiseen kompensaatiokeinoja, opetuksen ja ohjauksen menetelmiä sekä taitojen harjoittelua toiminnassa, jossa hyödynnät toiminnan analyysia käyttäessäsi asiakkaalle mielekästä ja merkityksellistä osallistumista tukevaa toimintaa. Opit valitsemaan keinoja ja menetelmiä näyttöön perustuvasti sekä hyväksi havaittuihin käytänteisiin perustuen. Osaat tunnistaa neuropsykologiset haasteet asiakkaan osallisuutta rajoittavina tekijöinä ja huomioida nämä asiat omassa ohjaamisessasi tukiessasi asiakkaan osallisuutta.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on ammatillisen harkinnan käyttäminen asiakkaan kanssa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi hyödyntäen näyttöön perustuvia menetelmiä. Osaat käyttää kompensaatiokeinoja, opetuksen ja ohjauksen menetelmiä sekä taitojen harjoittelua toiminnassa. Osaat toiminnan analyysin avulla soveltaa/porrastaa toimintaa asiakkaalle kuntoutumismotivaatiota ylläpitävälle tasolle. Opit aikuisille sairastumisen tai vammautumisen jälkeen tulevien neuropsykologisten haasteiden vaikutuksen asiakkaan toiminnallisuuteen sekä opit huomioimaan nämä asiat omassa ohjauksessasi.
Esitietovaatimukset
Ymmärrys toimintaterapian prosessin arviointi- sekä tavoitteenasettamisen vaiheesta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 Välttävä
Tunnistat ja nimeät työikäisten ja ikääntyneiden toiminnallisia haasteita. Huomioit haasteiden kuvauksessa sekä toiminnan tekemisen, kokemuksen toiminnasta, että osallistumisen. Kuvaat taustalla olevia henkilöön, hänen toimintaympäristöönsä sekä toimintaan liittyviä tekijöitä toimintaterapian teorian mukaisesti. Nimeät taustalla olevat tekijöitä. Osaat valita toimintaterapian interventiokeinoja ja perustella valintasi toimintaterapian teorialla. Osoitat tietäväsi mitä näyttöön perustuva toimintaterapia tarkoittaa sekä perustelet interventiosuunnitelmaasi teorian lisäksi yksittäisillä lähteillä. Tunnistat sekä osaat nimetä interventiokeinojen taustalla olevia lähestymistapoja.
2 Tyydyttävä
Tunnistat ja nimeät työikäisten ja ikääntyneiden toiminnallisia haasteita. Kuvailet toiminnan haasteita yhdistäen tietoa toiminnan tekemisestä, kokemuksesta toiminnasta sekä osallistumisen tasosta. Kuvaat taustalla olevia henkilöön, hänen toimintaympäristöönsä sekä toimintaan liittyviä tekijöitä toimintaterapian teorian mukaisesti. Nimeät taustalla olevat tekijöitä. Valitset toimintaterapian interventiokeinoja ja perustelet valintasi toimintaterapian teorialla sekä näyttöön perustuvan työn periaatteilla. Yhdistät Interventiosuunnitelmaasi teoriaa ja yksittäisen lisälähteen. Kuvaat interventiokeinojen taustalla olevia lähestymistapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Hyvä
Tunnistat ja nimeät työikäisten ja ikääntyneiden toiminnallisia haasteita. Kuvailet toiminnan haasteita yhdistäen tietoa toiminnan tekemisestä, kokemuksesta toiminnasta sekä osallistumisen tasosta tunnistaen eri näkökulmien yhteyden toisiinsa. Kuvaat taustalla olevia henkilöön, hänen toimintaympäristöönsä sekä toimintaan liittyviä tekijöitä toimintaterapian teorialla perustellen. Tunnistat taustalla olevien tekijöiden välisiä yhteyksiä. Valitset toimintaterapian interventiokeinoja ja perustelet valintasi toimintaterapian teorialla sekä näyttöön perustuvasti käyttäen ajankohtaisia lähteitä. Yhdistät Interventiosuunnitelmaasi teorioita sekä lisälähteitä. Selität interventiokeinojen taustalla olevia lähestymistapoja.
4 Kiitettävä
Tunnistat ja kuvailet monipuolisesti työikäisten ja ikääntyneiden toiminnallisia haasteita. Kuvailet toiminnan haasteita yhdistäen tietoa toiminnan tekemisestä, kokemuksesta toiminnasta sekä osallistumisen tasosta tunnistaen eri näkökulmien yhteyden toisiinsa. Tunnistat monipuolisesti sekä kuvaat taustalla olevia henkilöön, hänen toimintaympäristöönsä sekä toimintaan liittyviä tekijöitä toimintaterapian teorioilla perustellen. Tunnistat taustalla olevien tekijöiden välisiä yhteyksiä. Valitset toimintaterapian interventiokeinoja ja perustelet valintasi toimintaterapian teorioilla sekä näyttöön perustuvasti käyttäen ajankohtaisia lähteitä. Yhdistät interventiosuunnitelmaasi teorioita sekä lisälähteitä. Selität interventiokeinojen taustalla olevat lähestymistavat.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Tunnistat ja kuvailet monipuolisesti työikäisten ja ikääntyneiden toiminnallisia haasteita. Kuvailet toiminnan haasteita yhdistäen tietoa toiminnan tekemisestä, kokemuksesta toiminnasta sekä osallistumisen tasosta tunnistaen eri näkökulmien yhteyden toisiinsa. Tunnistat monipuolisesti sekä kuvaat taustalla olevia henkilöön, hänen toimintaympäristöönsä sekä toimintaan liittyviä tekijöitä yhdistäen toimintaterapian sekä lähialueen teorioita. Kuvailet toiminnan haasteiden taustalla olevien tekijöiden välisiä yhteyksiä tarkasti. Valitset toimintaterapian interventiokeinoja ja perustelet valintasi toimintaterapian teorioilla sekä näyttöön perustuvasti käyttäen ajankohtaisia lähteitä. Yhdistät interventiosuunnitelmaasi teorioita sekä lisälähteitä. Valitsemasi lisälähteet ovat laadukkaita ja kriittisesti valittuja. Selität interventiokeinojen taustalla olevat lähestymistavat kattavasti.