Näyttöön perustuvat käytänteetLaajuus (3 op)
Tunnus: SZ00CI99
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Emmi Ritvos, Vastuuopettaja
- Katri Ylönen
- Minna Haapakoski
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on rakentaa ymmärrystä näyttöön perustuvan työskentelyprosessin perusteista sekä edistää tutkittujen käytänteiden sovelluskykyä omalla alalla.
Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson jälkeen osaat selittää näyttöön perustuvan prosessin keskeisiä käsitteitä ja soveltaa sen vaiheita tarkoituksenmukaisesti. Osaat hankkia, lukea ja soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa sekä hyviä käytänteitä. Tiedät tutkimustiedon kriittisen arvioinnin perusteita. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmaa suhteessa omaan alaasi ja näyttöön perustuvuuteen. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämiskohteita.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat ja prosessi sekä oman alasi hyvät käytänteet. Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja näytön viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia oman alasi hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin julkaisuihin. Tutustut kestävän kehityksen näkökulmaan oman alasi viitekehyksessä suhteessa näyttöön perustuvuuteen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Tunnistat näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet pääpiirteittäin. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita, siinä on vielä haasteita. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu aloittelevalla tasolla; tunnistat mikä on tutkimusartikkeli ja löydät sieltä joitakin keskeisiä asioita. Osaat nimetä joitakin kriittisen arvioinnin tekijöitä pääpiirteittäin. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään vähintään yhden oman alasi ajankohtaisen hyvän käytännön tai paikan mistä sen voi löytää. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Tyydyttävä 2
Osaat selittää näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Tunnistat ja muistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet alkeelliseen itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu; tunnistat mikä on tutkimusartikkeli ja löydät sieltä keskeisiä asioita. Osaat nimetä kriittisen arvioinnin tekijöitä pääpiirteittäin. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä ja paikkoja mistä niitä voi löytää. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden keskeiset lähtökohdat sekä vaiheet. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu; tunnistat millainen tutkimusartikkeli on kyseessä ja tunnistat sieltä keskeiset asiat. Tunnistat ja osaat selittää näytön kriittiseen arvioimiseen liittyviä tekijöitä. Pohdit näytön käytäntöön viemistä useammasta näkökannasta. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä, tiedät mistä niitä löytyy. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Kiitettävä 4
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Osaat nimetä kriittisen arvioinnin tekijöitä ja soveltaa niitä aloittelevalla tasolla. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta.Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat selittää ja analysoida näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Osaat nimetä kriittisen arvioinnin tekijöitä monipuolisesti ja soveltaa niitä vertailevalla otteella. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 30.04.2025
Ajoitus
05.05.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Emmi Ritvos
Vastuuopettaja
Emmi Ritvos
Ryhmät
-
STT24S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
ZJASOS24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
ZJASKO24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
-
SKO24SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJASFT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, fysioterapeutti päivä
-
SFT24S1Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJASTT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, toimintaterapeutti, päiväopetus
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on rakentaa ymmärrystä näyttöön perustuvan työskentelyprosessin perusteista sekä edistää tutkittujen käytänteiden sovelluskykyä omalla alalla.
Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson jälkeen osaat selittää näyttöön perustuvan prosessin keskeisiä käsitteitä ja soveltaa sen vaiheita tarkoituksenmukaisesti. Osaat hankkia, lukea ja soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa sekä hyviä käytänteitä. Tiedät tutkimustiedon kriittisen arvioinnin perusteita. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmaa suhteessa omaan alaasi ja näyttöön perustuvuuteen. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämiskohteita.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat ja prosessi sekä oman alasi hyvät käytänteet. Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja näytön viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia oman alasi hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin julkaisuihin. Tutustut kestävän kehityksen näkökulmaan oman alasi viitekehyksessä suhteessa näyttöön perustuvuuteen.
Aika ja paikka
Teoriaosuuden työskentely toteutuu verkossa itsenäisesti. Työpajat ovat aikaansidottuja webinaareja. Lukujärjestyksissä näkyy yksi kick off aloituswbinaari, 3 pakollista työpajaa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu kahdesta osasta: non-stop teoriaosuudesta 2op ja kontaktissa toteutuvista työpajoista 1op.
Teoriaosuuden opiskelet itsenäisesti oman aikataulusi mukaisesti. Non-stop pitää sisällään opetustallenteita, materiaalien lukemista sekä erilaisia moodlen verkkopohjaisia tehtäviä.
Kun olet suorittanut teoriaosuuden niin voit osallistua työpajoihin. Työpajoissa syvennytään teorian aihealueisiin ja sovelletaan tietoa käytäntöön pienryhmissä. Erilaisia työpajoja on 3, joista sinun tulee suorittaa kaikki hyväksytysti.
Osaamistasi testataan opintojaksolla exam-tentissä.
Tekoälyn käyttöön on erilliset ohjeet Moodle-työtilassa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentin voit tehdä joustavasti itse varaamanasi aikana exam-tenttinä Jamkilla tai lähimmässä korkeakoulussasi, jossa voi tehdä exam vierailun. Työpajoissa syvennytään non-stop teoriaosassa opittuihin asioihin ja halutessasi voit tehdä tentin vasta niiden jälkeen. Tarkemmat tiedot löydät Moodlen-työtilasta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Voit hakea hyväksilukua teoriaosuudesta perustuen aiempaan korkeakoulututkintoon, jossa olet suorittanut näyttöön perustuvuuteen liittyvän opintojakson tai opintojaksoja. Työpajoista ei voi hakea hyväksilukua. Vertaa aiempia opintojasi tämän opintojakson sisältöön ja keskustele opettajatutorisi kanssa asiasta. Tee osittainen hyväksilukuhakemus eAHOTin kautta vastuuopettajalle. Ilmoittaudu opintojaksolle normaalisti ja tule suorittamaan työpajat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 3op laajuinen kokonaisuus eli 81h opiskelijan työtä.
Non-stop teoriaosuus 2op eli 54h:
Tallenteet
Materiaalien lukeminen
verkkotehtävät
Työpajat 1op eli 27h
Työpajoja on 3 erilaista, jokaiseen tulee valmistautua sekä jälkeenpäin tehdä itsearviointia. Työpaja kestää 4h, valmistaumiseen varataan 2h ja itsearviointiin 2h.
Työpaja 1: Miksi näyttöön perustuvuus on tärkeää ja millaista näyttöä olemassa? 9h
Työpaja 2: Tutkimuksen lukeminen ja näytön kriittinen arvioiminen 9h
Työpaja 3: Näytön käytäntöön vieminen 9h
Sisällön jaksotus
Teoriaosuuden voit opiskella itsenäisesti oman aikataulusi mukaan. Se tulee olla tehtynä ennen työpajoihin tuloa. Työpajat on aikataulutettu opintojakson toteutumisaikataulun loppupäähän.
Lisätietoja opiskelijoille
Teoriaosuudesta arvioidaan numeraalisesti exam-tentti asteikolla 0-5. Muut pienemmät tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty. Työpajat arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Lisäksi teet itse- ja vertaisarviointia.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnistat näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet pääpiirteittäin. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita, siinä on vielä haasteita. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu aloittelevalla tasolla; tunnistat mikä on tutkimusartikkeli ja löydät sieltä joitakin keskeisiä asioita. Osaat nimetä joitakin kriittisen arvioinnin tekijöitä pääpiirteittäin. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään vähintään yhden oman alasi ajankohtaisen hyvän käytännön tai paikan mistä sen voi löytää. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Tyydyttävä 2
Osaat selittää näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Tunnistat ja muistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet alkeelliseen itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu; tunnistat mikä on tutkimusartikkeli ja löydät sieltä keskeisiä asioita. Osaat nimetä kriittisen arvioinnin tekijöitä pääpiirteittäin. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä ja paikkoja mistä niitä voi löytää. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden keskeiset lähtökohdat sekä vaiheet. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu; tunnistat millainen tutkimusartikkeli on kyseessä ja tunnistat sieltä keskeiset asiat. Tunnistat ja osaat selittää näytön kriittiseen arvioimiseen liittyviä tekijöitä. Pohdit näytön käytäntöön viemistä useammasta näkökannasta. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä, tiedät mistä niitä löytyy. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Kiitettävä 4
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Osaat nimetä kriittisen arvioinnin tekijöitä ja soveltaa niitä aloittelevalla tasolla. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta.Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat selittää ja analysoida näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Osaat nimetä kriittisen arvioinnin tekijöitä monipuolisesti ja soveltaa niitä vertailevalla otteella. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 31.03.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 65
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Minna Haapakoski
- Katri Ylönen
- Emmi Ritvos
Vastuuopettaja
Emmi Ritvos
Ryhmät
-
STT24S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
ZJASOS24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
ZJASKO24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
-
SKO24SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJASFT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, fysioterapeutti päivä
-
SFT24S1Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJM24SSVGKAAvoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia ammatillinen, kuntoutus- ja sosiaaliala
-
ZJASTT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, toimintaterapeutti, päiväopetus
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on rakentaa ymmärrystä näyttöön perustuvan työskentelyprosessin perusteista sekä edistää tutkittujen käytänteiden sovelluskykyä omalla alalla.
Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson jälkeen osaat selittää näyttöön perustuvan prosessin keskeisiä käsitteitä ja soveltaa sen vaiheita tarkoituksenmukaisesti. Osaat hankkia, lukea ja soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa sekä hyviä käytänteitä. Tiedät tutkimustiedon kriittisen arvioinnin perusteita. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmaa suhteessa omaan alaasi ja näyttöön perustuvuuteen. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämiskohteita.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat ja prosessi sekä oman alasi hyvät käytänteet. Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja näytön viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia oman alasi hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin julkaisuihin. Tutustut kestävän kehityksen näkökulmaan oman alasi viitekehyksessä suhteessa näyttöön perustuvuuteen.
Aika ja paikka
Teoriaosuuden työskentely toteutuu verkossa itsenäisesti. Työpajat ovat aikaansidottua kontaktiopetusta koululla. Lukujärjestyksissä näkyy yksi kick off aloituswbinaari sekä 6 työpajavaihtoehtoa, joista osallistut kolmeen. Valinnat tehdään moodlessa opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu kahdesta osasta: non-stop teoriaosuudesta 2op ja kontaktissa toteutuvista työpajoista 1op.
Teoriaosuuden opiskelet itsenäisesti oman aikataulusi mukaisesti. Non-stop pitää sisällään opetustallenteita, materiaalien lukemista sekä erilaisia moodlen verkkopohjaisia tehtäviä.
Kun olet suorittanut teoriaosuuden niin voit osallistua työpajoihin. Työpajoissa syvennytään teorian aihealueisiin ja sovelletaan tietoa käytäntöön pienryhmissä. Erilaisia työpajoja on 3, joista sinun tulee suorittaa kaikki hyväksytysti.
Osaamistasi testataan opintojaksolla exam-tentissä.
Tekoälyn käyttöön on erilliset ohjeet Moodle-työtilassa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentin voit tehdä joustavasti itse varaamanasi aikana exam-tenttinä Jamkilla tai lähimmässä korkeakoulussasi, jossa voi tehdä exam vierailun. Työpajoissa syvennytään non-stop teoriaosassa opittuihin asioihin ja halutessasi voit tehdä tentin vasta niiden jälkeen. Tarkemmat tiedot löydät Moodlen-työtilasta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Voit hakea hyväksilukua teoriaosuudesta perustuen aiempaan korkeakoulututkintoon, jossa olet suorittanut näyttöön perustuvuuteen liittyvän opintojakson tai opintojaksoja. Työpajoista ei voi hakea hyväksilukua. Vertaa aiempia opintojasi tämän opintojakson sisältöön ja keskustele opettajatutorisi kanssa asiasta. Tee osittainen hyväksilukuhakemus eAHOTin kautta vastuuopettajalle. Ilmoittaudu opintojaksolle normaalisti ja tule suorittamaan työpajat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 3op laajuinen kokonaisuus eli 81h opiskelijan työtä.
Non-stop teoriaosuus 2op eli 54h:
Tallenteet
Materiaalien lukeminen
verkkotehtävät
Työpajat 1op eli 27h
Työpajoja on 3 erilaista, jokaiseen tulee valmistautua sekä jälkeenpäin tehdä itsearviointia. Työpaja kestää 4h, valmistaumiseen varataan 2h ja itsearviointiin 2h.
Työpaja 1: Miksi näyttöön perustuvuus on tärkeää ja millaista näyttöä olemassa? 9h
Työpaja 2: Tutkimuksen lukeminen ja näytön kriittinen arvioiminen 9h
Työpaja 3: Näytön käytäntöön vieminen 9h
Sisällön jaksotus
Teoriaosuuden voit opiskella itsenäisesti oman aikataulusi mukaan. Se tulee olla tehtynä ennen työpajoihin tuloa. Työpajat on aikataulutettu opintojakson toteutumisaikataulun loppupäähän.
Lisätietoja opiskelijoille
Teoriaosuudesta arvioidaan numeraalisesti exam-tentti asteikolla 0-5. Muut pienemmät tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty. Työpajat arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Lisäksi teet itse- ja vertaisarviointia.
12 paikkaa Gradian korkeakoulupolkulaisille.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnistat näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet pääpiirteittäin. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita, siinä on vielä haasteita. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu aloittelevalla tasolla; tunnistat mikä on tutkimusartikkeli ja löydät sieltä joitakin keskeisiä asioita. Osaat nimetä joitakin kriittisen arvioinnin tekijöitä pääpiirteittäin. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään vähintään yhden oman alasi ajankohtaisen hyvän käytännön tai paikan mistä sen voi löytää. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Tyydyttävä 2
Osaat selittää näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Tunnistat ja muistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet alkeelliseen itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu; tunnistat mikä on tutkimusartikkeli ja löydät sieltä keskeisiä asioita. Osaat nimetä kriittisen arvioinnin tekijöitä pääpiirteittäin. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä ja paikkoja mistä niitä voi löytää. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden keskeiset lähtökohdat sekä vaiheet. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu; tunnistat millainen tutkimusartikkeli on kyseessä ja tunnistat sieltä keskeiset asiat. Tunnistat ja osaat selittää näytön kriittiseen arvioimiseen liittyviä tekijöitä. Pohdit näytön käytäntöön viemistä useammasta näkökannasta. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä, tiedät mistä niitä löytyy. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Kiitettävä 4
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Osaat nimetä kriittisen arvioinnin tekijöitä ja soveltaa niitä aloittelevalla tasolla. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta.Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat selittää ja analysoida näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Osaat nimetä kriittisen arvioinnin tekijöitä monipuolisesti ja soveltaa niitä vertailevalla otteella. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 31.03.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Minna Haapakoski
- Anniina Berg
- Katri Ylönen
- Emmi Ritvos
Vastuuopettaja
Emmi Ritvos
Ryhmät
-
STT24S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
ZJASOS24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
ZJASKO24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
-
SKO24SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJASFT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, fysioterapeutti päivä
-
SFT24S1Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJASTT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, toimintaterapeutti, päiväopetus
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on rakentaa ymmärrystä näyttöön perustuvan työskentelyprosessin perusteista sekä edistää tutkittujen käytänteiden sovelluskykyä omalla alalla.
Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson jälkeen osaat selittää näyttöön perustuvan prosessin keskeisiä käsitteitä ja soveltaa sen vaiheita tarkoituksenmukaisesti. Osaat hankkia, lukea ja soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa sekä hyviä käytänteitä. Tiedät tutkimustiedon kriittisen arvioinnin perusteita. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmaa suhteessa omaan alaasi ja näyttöön perustuvuuteen. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämiskohteita.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat ja prosessi sekä oman alasi hyvät käytänteet. Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja näytön viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia oman alasi hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin julkaisuihin. Tutustut kestävän kehityksen näkökulmaan oman alasi viitekehyksessä suhteessa näyttöön perustuvuuteen.
Aika ja paikka
Työskentely toteutuu verkossa. Työpajat ovat aikaansidottuja. Lukujärjestyksissä näkyy yksi kick off aloituswbinaari sekä yhteensä 6 työpajavaihtoehtoa, joista osallistut kolmeen. Valinnat tehdään moodlessa opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu kahdesta osasta: non-stop teoriaosuudesta 2op ja kontaktiwebinaareissa toteutuvista työpajoista 1op.
Teoriaosuuden opiskelet itsenäisesti oman aikataulusi mukaisesti. Non-stop pitää sisällään opetustallenteita, materiaalien lukemista sekä erilaisia moodlen verkkopohjaisia tehtäviä.
Kun olet suorittanut teoriaosuuden niin voit osallistua työpajoihin. Työpajoissa syvennytään teorian aihealueisiin ja sovelletaan tietoa käytäntöön pienryhmissä. Erilaisia työpajoja on 3, joista sinun tulee suorittaa kaikki hyväksytysti.
Osaamistasi testataan opintojaksolla exam-tentissä.
Työpajawebinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia.
Tekoälyn käyttöön on erilliset ohjeet Moodle-työtilassa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentin voit tehdä joustavasti itse varaamanasi aikana exam-tenttinä Jamkilla tai lähimmässä korkeakoulussasi, jossa voi tehdä exam vierailun. Työpajoissa syvennytään non-stopilla opittuihin asioihin ja voit tehdä tentin vasta niiden jälkeen halutessasi. Tarkemmat tiedot löydät Moodlen-työtilasta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Voit hakea hyväksilukua teoriaosuudesta perustuen aiempaan korkeakoulututkintoon, jossa olet suorittanut näyttöön perustuvuuteen liittyvän opintojakson tai opintojaksoja. Työpajoista ei voi hakea hyväksilukua. Vertaa aiempia opintojasi tämän opintojakson sisältöön ja keskustele opettajatutorisi kanssa asiasta. Tee osittainen hyväksilukuhakemus eAHOTin kautta vastuuopettajalle. Ilmoittaudu opintojaksolle normaalisti ja tule suorittamaan työpajat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 3op laajuinen kokonaisuus eli 81h opiskelijan työtä.
Non-stop teoriaosuus 2op eli 54h:
Tallenteet
Materiaalien lukeminen
verkkotehtävät
Työpajat 1op eli 27h
Työpajoja on 3 erilaista, jokaiseen tulee valmistautua sekä jälkeenpäin tehdä itsearviointia. Työpaja kestää 4h, valmistaumiseen varataan 2h ja itsearviointiin 2h.
Työpaja 1: Miksi näyttöön perustuvuus on tärkeää ja millaista näyttöä olemassa? 9h
Työpaja 2: Tutkimuksen lukeminen ja näytön kriittinen arvioiminen 9h
Työpaja 3: Näytön käytäntöön vieminen 9h
Sisällön jaksotus
Teoriaosuuden voit opiskella itsenäisesti oman aikataulusi mukaan. Se tulee olla tehtynä ennen työpajoihin tuloa. Työpajat on aikataulutettu opintojakson toteutumisaikataulun loppupäähän.
Lisätietoja opiskelijoille
Teoriaosuudesta arvioidaan numeraalisesti exam-tentti asteikolla 0-5. Muut pienemmät tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty. Työpajat arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Lisäksi teet itse- ja vertaisarviointia.
Avoin amk: 5 paikkaa (joustava väylä)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnistat näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet pääpiirteittäin. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita, siinä on vielä haasteita. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu aloittelevalla tasolla; tunnistat mikä on tutkimusartikkeli ja löydät sieltä joitakin keskeisiä asioita. Osaat nimetä joitakin kriittisen arvioinnin tekijöitä pääpiirteittäin. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään vähintään yhden oman alasi ajankohtaisen hyvän käytännön tai paikan mistä sen voi löytää. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Tyydyttävä 2
Osaat selittää näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Tunnistat ja muistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet alkeelliseen itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu; tunnistat mikä on tutkimusartikkeli ja löydät sieltä keskeisiä asioita. Osaat nimetä kriittisen arvioinnin tekijöitä pääpiirteittäin. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä ja paikkoja mistä niitä voi löytää. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden keskeiset lähtökohdat sekä vaiheet. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu; tunnistat millainen tutkimusartikkeli on kyseessä ja tunnistat sieltä keskeiset asiat. Tunnistat ja osaat selittää näytön kriittiseen arvioimiseen liittyviä tekijöitä. Pohdit näytön käytäntöön viemistä useammasta näkökannasta. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä, tiedät mistä niitä löytyy. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Kiitettävä 4
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Osaat nimetä kriittisen arvioinnin tekijöitä ja soveltaa niitä aloittelevalla tasolla. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta.Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat selittää ja analysoida näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Osaat nimetä kriittisen arvioinnin tekijöitä monipuolisesti ja soveltaa niitä vertailevalla otteella. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 31.03.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Minna Haapakoski
- Anniina Berg
- Katri Ylönen
- Emmi Ritvos
Vastuuopettaja
Emmi Ritvos
Ryhmät
-
STT24S1Toimintaterapeutti (AMK)
-
ZJASOS24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, sosionomi monimuoto
-
ZJASKO24SMAvoin AMK, sote, AMK-polut, kuntoutuksen ohjaaja monimuoto
-
SKO24SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJASFT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, fysioterapeutti päivä
-
SFT24S1Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
ZJASTT24S1Avoin AMK, sote, AMK-väylät, toimintaterapeutti, päiväopetus
-
ZJA25KSAvoin AMK, sote
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
-
ZJM25KSEF, sote, yksittäiset opintojaksot
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on rakentaa ymmärrystä näyttöön perustuvan työskentelyprosessin perusteista sekä edistää tutkittujen käytänteiden sovelluskykyä omalla alalla.
Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson jälkeen osaat selittää näyttöön perustuvan prosessin keskeisiä käsitteitä ja soveltaa sen vaiheita tarkoituksenmukaisesti. Osaat hankkia, lukea ja soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa sekä hyviä käytänteitä. Tiedät tutkimustiedon kriittisen arvioinnin perusteita. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmaa suhteessa omaan alaasi ja näyttöön perustuvuuteen. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämiskohteita.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat ja prosessi sekä oman alasi hyvät käytänteet. Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja näytön viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia oman alasi hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin julkaisuihin. Tutustut kestävän kehityksen näkökulmaan oman alasi viitekehyksessä suhteessa näyttöön perustuvuuteen.
Aika ja paikka
Työskentely toteutuu verkossa. Työpajat ovat aikaansidottuja. Lukujärjestyksissä näkyy yksi kick off aloituswbinaari sekä 6 työpajavaihtoehtoa, joista osallistut kolmeen. Valinnat tehdään moodlessa opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu kahdesta osasta: non-stop teoriaosuudesta 2op ja kontaktiwebinaareissa toteutuvista työpajoista 1op.
Teoriaosuuden opiskelet itsenäisesti oman aikataulusi mukaisesti. Non-stop pitää sisällään opetustallenteita, materiaalien lukemista sekä erilaisia moodlen verkkopohjaisia tehtäviä.
Kun olet suorittanut teoriaosuuden niin voit osallistua työpajoihin. Työpajoissa syvennytään teorian aihealueisiin ja sovelletaan tietoa käytäntöön pienryhmissä. Erilaisia työpajoja on 3, joista sinun tulee suorittaa kaikki hyväksytysti.
Osaamistasi testataan opintojaksolla exam-tentissä.
Työpajawebinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa, kuulokkeita ja mikrofonia.
Tekoälyn käyttöön on erilliset ohjeet Moodle-työtilassa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentin voit tehdä joustavasti itse varaamanasi aikana exam-tenttinä Jamkilla tai lähimmässä korkeakoulussasi, jossa voi tehdä exam vierailun. Työpajoissa syvennytään non-stop teoriaosassa opittuihin asioihin ja halutessasi voit tehdä tentin vasta niiden jälkeen. Tarkemmat tiedot löydät Moodlen-työtilasta.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Voit hakea hyväksilukua teoriaosuudesta perustuen aiempaan korkeakoulututkintoon, jossa olet suorittanut näyttöön perustuvuuteen liittyvän opintojakson tai opintojaksoja. Työpajoista ei voi hakea hyväksilukua. Vertaa aiempia opintojasi tämän opintojakson sisältöön ja keskustele opettajatutorisi kanssa asiasta. Tee osittainen hyväksilukuhakemus eAHOTin kautta vastuuopettajalle. Ilmoittaudu opintojaksolle normaalisti ja tule suorittamaan työpajat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 3op laajuinen kokonaisuus eli 81h opiskelijan työtä.
Non-stop teoriaosuus 2op eli 54h:
Tallenteet
Materiaalien lukeminen
verkkotehtävät
Työpajat 1op eli 27h
Työpajoja on 3 erilaista, jokaiseen tulee valmistautua sekä jälkeenpäin tehdä itsearviointia. Työpaja kestää 4h, valmistaumiseen varataan 2h ja itsearviointiin 2h.
Työpaja 1: Miksi näyttöön perustuvuus on tärkeää ja millaista näyttöä olemassa? 9h
Työpaja 2: Tutkimuksen lukeminen ja näytön kriittinen arvioiminen 9h
Työpaja 3: Näytön käytäntöön vieminen 9h
Sisällön jaksotus
Teoriaosuuden voit opiskella itsenäisesti oman aikataulusi mukaan. Se tulee olla tehtynä ennen työpajoihin tuloa. Työpajat on aikataulutettu opintojakson toteutumisaikataulun loppupäähän.
Lisätietoja opiskelijoille
Teoriaosuudesta arvioidaan numeraalisesti exam-tentti asteikolla 0-5. Muut pienemmät tehtävät asteikolla hyväksytty/hylätty. Työpajat arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Lisäksi teet itse- ja vertaisarviointia.
Avoin amk: 2 paikkaa (min-max-määrässä)
Joustava väylä: 6 paikkaa (ei min-max-määrässä)
EF: 2 paikkaa (edufuturan yleinen tarjotin)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnistat näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet pääpiirteittäin. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita, siinä on vielä haasteita. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu aloittelevalla tasolla; tunnistat mikä on tutkimusartikkeli ja löydät sieltä joitakin keskeisiä asioita. Osaat nimetä joitakin kriittisen arvioinnin tekijöitä pääpiirteittäin. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään vähintään yhden oman alasi ajankohtaisen hyvän käytännön tai paikan mistä sen voi löytää. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Tyydyttävä 2
Osaat selittää näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Tunnistat ja muistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet alkeelliseen itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu; tunnistat mikä on tutkimusartikkeli ja löydät sieltä keskeisiä asioita. Osaat nimetä kriittisen arvioinnin tekijöitä pääpiirteittäin. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä ja paikkoja mistä niitä voi löytää. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden keskeiset lähtökohdat sekä vaiheet. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu; tunnistat millainen tutkimusartikkeli on kyseessä ja tunnistat sieltä keskeiset asiat. Tunnistat ja osaat selittää näytön kriittiseen arvioimiseen liittyviä tekijöitä. Pohdit näytön käytäntöön viemistä useammasta näkökannasta. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä, tiedät mistä niitä löytyy. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Kiitettävä 4
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Osaat nimetä kriittisen arvioinnin tekijöitä ja soveltaa niitä aloittelevalla tasolla. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta.Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat selittää ja analysoida näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Osaat nimetä kriittisen arvioinnin tekijöitä monipuolisesti ja soveltaa niitä vertailevalla otteella. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Ajoitus
07.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Sonja Salonen
Ryhmät
-
ZJA24SSAAvoin AMK, sote, YTOL-opinnot, Alkio-opisto
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on rakentaa ymmärrystä näyttöön perustuvan työskentelyprosessin perusteista sekä edistää tutkittujen käytänteiden sovelluskykyä omalla alalla.
Opintojakson osaamiset:
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys
Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson jälkeen osaat selittää näyttöön perustuvan prosessin keskeisiä käsitteitä ja soveltaa sen vaiheita tarkoituksenmukaisesti. Osaat hankkia, lukea ja soveltaa oman alasi kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa sekä hyviä käytänteitä. Tiedät tutkimustiedon kriittisen arvioinnin perusteita. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmaa suhteessa omaan alaasi ja näyttöön perustuvuuteen. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat kehittämiskohteita.
Sisältö
Opintojakson keskeisimpänä sisältönä on näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat ja prosessi sekä oman alasi hyvät käytänteet. Paneudut tutkimusmetodologiaan, tiedonhakuun, tutkimusartikkelien lukemiseen, näytön kriittiseen arviointiin ja näytön viemiseen käytäntöön. Käyt läpi ajankohtaisia oman alasi hyviä käytäntöjä ja tutustut tieteellisiin julkaisuihin. Tutustut kestävän kehityksen näkökulmaan oman alasi viitekehyksessä suhteessa näyttöön perustuvuuteen.
Lisätietoja opiskelijoille
Alkion toteutus. Opetus Alkiolta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnistat näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet pääpiirteittäin. Tunnistat joitakin tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Harjoittelet tiedonhaun alkeita, siinä on vielä haasteita. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu aloittelevalla tasolla; tunnistat mikä on tutkimusartikkeli ja löydät sieltä joitakin keskeisiä asioita. Osaat nimetä joitakin kriittisen arvioinnin tekijöitä pääpiirteittäin. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään vähintään yhden oman alasi ajankohtaisen hyvän käytännön tai paikan mistä sen voi löytää. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Tyydyttävä 2
Osaat selittää näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohdat sekä vaiheet yksinkertaisella tasolla. Tunnistat ja muistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä. Kykenet alkeelliseen itsenäiseen tiedonhakuun ja tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu; tunnistat mikä on tutkimusartikkeli ja löydät sieltä keskeisiä asioita. Osaat nimetä kriittisen arvioinnin tekijöitä pääpiirteittäin. Harjoittelet ja pohdit näytön käytäntöön viemistä. Tunnistat joitakin kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä ja paikkoja mistä niitä voi löytää. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden keskeiset lähtökohdat sekä vaiheet. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu; tunnistat millainen tutkimusartikkeli on kyseessä ja tunnistat sieltä keskeiset asiat. Tunnistat ja osaat selittää näytön kriittiseen arvioimiseen liittyviä tekijöitä. Pohdit näytön käytäntöön viemistä useammasta näkökannasta. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä, tiedät mistä niitä löytyy. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Kiitettävä 4
Osaat selittää ja havainnollistaa näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun sekä tunnistat eri tietokantoja. Tutkimustiedon lukeminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Osaat nimetä kriittisen arvioinnin tekijöitä ja soveltaa niitä aloittelevalla tasolla. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta.Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat selittää ja analysoida näyttöön perustuvien käytänteiden lähtökohtia sekä vaiheita monipuolisesti. Tunnistat monipuolisesti tutkimusmetodologian peruskäsitteitä ja sovellat tietoa näistä perustellusti. Kykenet itsenäiseen tiedonhakuun, tunnistat eri tietokantoja ja osoitat perehtyneisyyttä tiedonhakuprosessiin ja sen kirjaamiseen. Tutkimustiedon lukeminen ja tiivistäminen onnistuu yksityiskohtaisella tasolla. Osaat nimetä kriittisen arvioinnin tekijöitä monipuolisesti ja soveltaa niitä vertailevalla otteella. Pohdit näytön käytäntöön viemistä kriittisesti ja useammasta näkökannasta. Huomioit kestävän kehityksen näkökulmia. Otat huomioon myös eettiset näkökulmat näyttöön perustuvassa prosessissa. Kykenet nimeämään ja pohtimaan oman alasi ajankohtaisia hyviä käytäntöjä perustellusti. Kykenet arvioimaan omaa osaamistasi ja tunnistat joitakin kehittämiskohteita.