Toimintakeskeinen arviointiprosessi toimintaterapiassaLaajuus (5 op)
Tunnus: STTS2012
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
- englanti
Vastuuhenkilö
- Tanja Hilli-Harju
- Heidi Kihlström
Osaamistavoitteet
OPINTOJAKSON TARKOITUS
Tällä opintojaksolla opit tuntemaan toimintakeskeisen arviointirposessin toimintaterapiassa. Toimintaterapiassa toteutetaan asiakkaan arkeen kohdentuvaa tavoitteellista kuntoutusta, joka alkaa aina arvioinnin ja tavoitteen asettamisen vaiheella. Arvioinnin tuloksena voidaan todeta hyötyykö asiakas toimintaterapiasta vai onko asiakas tarpeen ohjata muiden sosiaali-ja terveysalan palveluiden piiriin. Arvioinnissa toteutetaan yhteistoimintaa asiakkaan kanssa (asiakaslähtöisyys) sekä pyritään säilyttämään toimintaan kohdentuva (occupation-focused) ja toimintaperustainen (occupation-based) työote. Hyvän arvioinnin tulokset osataan jakaa sekä asiakkaalle sekä moniammatillisen työryhmän käytettäväksi (dokumentaatio) Arviointivaiheen tuloksena asetetaan yhdessä asiakkaan kanssa toimintakeskeiset tavoitteet toimintaterapiainterventiolle.
OPINTOJAKSON OSAAMISET
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teoreettisen perustan osaaminen
Toimintaterapiaprosessin ja ammatillisen harkinnan osaaminen
OPINTOJAKSON OSAAMISTAVOITE
Opintojakson suoritettuasi ymmärrät toimintaterapiassa totutettavan arviointiprosessin vaiheet. Osaat suunnitella suunnitella luotettavan arviointiprosessin kerätäksesi tietoa asiakkaan toiminnasta ja osallistumisesta. Osaat hyödyntää ja kerätä toimintaterapian kannalta tärkeät alkutiedot käyttäen hyväksi todettuja menetelmiä perustuen toimintaterapian teorioihin ja malleihin sekä huomioiden menetelmien luotettavuuden. Osaat asettaa asiakaskeskeisesti työskennellen toimintaan kohdentuvia tavoitteita perustuen arviointituloksiin. Tiedostat ja huomioit oman työskentelysi vaikutuksen arvioinnin eri vaiheissa, eettiset näkökulmat sekä tiedostat toteuttamasi arvioinnin rajallisuuden asiakkaan arjen kokonaisuudessa.
Sisältö
Toiminterapian alkuarvioinnin ja tavoitteen asettamisen vaihe hyödyntäen erilaisia tiedon keräämisen keinoja (haastattelu, havainnointi, itsearviointi, muun tiedon hyödyntäminen). Tiedon keräämisessä hyödynnetään asiakas-sekä toimintakeskeisiä toimintaterapian teoriaan perustuvia menetelmiä ja harjoitellaan toteutusta ja tulosten tulkintaa. Harjoitellaan dokumentaatiota rakenteisen kirjaamisen sekä toimintaterapianimikkeistön tarkentimien avulla. Toimintakeskeisten tavoitteiden asettaminen eri menetelmien avulla.
Esitietovaatimukset
Edeltävänä osaamisena opiskelijalla tulee olla ymmärrys toimintaterapiaprosessin vaiheista (esim. OTIP-mallin tuntemus) tai Johdanto toiminnan mahdollistamiseen -opintojakson suoritus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Tiedät arviointiprosessin vaiheet ja osaat suunnitella asiakaslähtöisen arviointiprosessin toimintaterapian näkökulmasta. Pystyt perustelemaan arviointiprosessin yhteen toimintaterapian malliin perustuen. Arviointiprosessin tavoitteenasettelussa tulee näkyviin toimintakeskeisyys. Tunnistat oman ammatillisen harkinnan vaikutukset arviointiprosessiin ja siihen liittyvät vastuullisen terapiatyöskentelyn haasteet. Muistat dokumentaation perusteet sekä siihen liittyvät kansalliset ohjeistukset.
Tyydyttävä 2
Edellisten lisäksi huomioit arviointiprosessissa toimintakeskeisyyden sekä osoitat tavoitteen asettelussa ammatillista harkintaa. Dokumentaatiossa osoitat ymmärrystä toimintaterapian kirjaamisen perusteisiin. Vastuullisuus sekä ammatillinen harkinta näkyvät läpi opintojakson ymmärrettävinä perusteluina eettisille arviointiin liittyville valinnoille.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Edellisten lisäksi osaat soveltaa arviointiprosessin vaiheita ja hyödynnät prosessin tarkastelussa useita malleja tai teorioita. Toimintakeskeisyyteen tuot useita näkökulmia ja toiminnallisten tavoitteiden tunnistamiseen käytät useita menetelmiä. Osoitat hyvää ammatillista harkintaa linjakkaasti kaikissa arviointiprosessiin liittyvissä valinnoissa ja dokumentaatiossa.
Kiitettävä 4
Edellisten lisäksi analysoit arviointiprosessin vaiheita ja osoitat ymmärtäväsi sen roolin osana laajempaa hoito- ja kuntoutusprosessia. Osaat arvioida arviointiprosessin toimintakeskeisyyttä ja luotettavuutta kriittisesti hyödyntäen näyttöön perustuvuutta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Edellisten lisäksi tarkastelet arviointiprosessia laaja-alaisesti hyödyntäen useita opintojakson ulkopuolisia luotettavia lähteitä. Huomioit arviointiprosessissa vahvasti toimintaympäristön vaikutukset, asiakkaan osallistumisen sekä mahdolliset muutokset prosessin aikana. Tuot esiin arviointiprosessin tarkoitukset useasta eri näkökulmasta esim. moniammatillisuus ja yhteiskunnallisuus. Tunnistat kriittisesti dokumentaation mahdolliset kehittämistarpeet.
Oppimateriaalit
Fisher, A. & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy.
Hyvät arviointikäytännöt suomalaisessa toimintaterapiassa. Arvioinnin lähtökohdat ja suositukset. 2020. Suomen toimintaterapeuttiliitto ry.
GAS-menetelmä. Käsikirja. Versio 4. http://www.kela.fi/documents/10180/0/Gas+-k%C3%A4sikirja/07692e5a-c6d0-48f0-97a1-0737c4add7f8
Pendleton, H. M., & Schultz-Krohn, W. (2018). Pedretti's Occupational Therapy - E-Book : Practice Skills for Physical Dysfunction. St. Louis, Missouri: Mosby
Hautala T., Hämäläinen T., Mäkelä L., Rusi-Pyykkönen M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä. Edita: Helsinki.
Law M., Baum C., Dunn W. 2005. Measuring Occupational Performance. Supporting Best Practice in Occupational Therapy.2nd ed. SLACK Incorporated, USA.