Esihenkilötyö palveluyrityksessäLaajuus (10 op)
Tunnus: HL00CL22
Laajuus
10 op
Vastuuhenkilö
- Sari-Maarit Peltola
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia esihenkilötyöhön liittyvien prosessien hallitsemiseen ja kehittämiseen. Tarkoituksena on myös kannattavan palveluliiketoiminnan edellytysten ymmärtäminen.
Osaamiset
Palveluliiketoiminta
Työelämässä toimiminen
Kestävä kehitys
Oppimaan oppiminen
Eettisyys
Ennakoiva kehittäminen
Opintojakson tavoite
Sinä ymmärrät esihenkilöroolille asetetut vaatimukset palveluliiketoiminnan vastuullisessa ja tuloksellisessa johtamisessa. Tunnet henkilöstöjohtamisen prosesseja. Hallitset alan keskeisen työlainsäädännön ja osaat tehdä työvuorosuunnittelua.
Sinä ymmärrät kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä. Tutustut katetuottoajattelun periaatteisiin, osaat hinnoitella ja laatia kannattavuuslaskelmia sekä hyödyntää niitä esihenkilötyön tukena.
Sisältö
Henkilöstöjohtamisen prosessit
Työlainsäädäntö ja työehtosopimukset (TES) Mara-alalla
Työvuorosuunnittelu MaraPlan Pro ohjelmalla
Budjetointi
Kannattavuuslaskenta ja –seuranta
Hinnoittelu
Arvonlisäverotus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1: Opiskelija osoittaa ohjatusti hallitsevansa palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyviä johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviä, mutta soveltaminen jää puutteelliseksi.
Tyydyttävä 2: Opiskelija osoittaa ohjatusti hallitsevansa ja soveltavansa palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyviä johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3: Opiskelija osoittaa hallitsevansa palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyviä johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviä sekä osoittaa jossain määrin kriittistä ja analyyttistä otetta niiden arvioinnin suhteen.
Kiitettävä 4: Opiskelija osoittaa lähes kokonaisvaltaista, kriittistä ja analyyttistä otetta palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyvien johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviin liittyen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5: Opiskelija osoittaa kokonaisvaltaista, kriittistä ja analyyttistä otetta palveluyrityksen esihenkilörooliin sisältyvien johtamisen, henkilöstöhallinnon ja kannattavan liiketoiminnan työtehtäviin liittyen.