Siirry suoraan sisältöön

Määrällinen tutkimusLaajuus (5 op)

Tunnus: YZZZ0120

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Tiina Kuukkanen, Hyvinvointi
  • Elina Vaara, Liiketoiminta

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät määrällisen tutkimuksen merkityksen ja osaat käyttää määrällisen tutkimuksen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Alakohtaiset osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen

Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson suoritettuasi tiedät määrällisen tutkimuksen perusteet. Ymmärrät määrällisen tutkimuksen vahvuudet ja heikkoudet. Tunnistat erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Sinulla on valmiudet tehdä sekä arvioida määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Sisältö

Määrällisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
Tutkimusaiheen rajaus, tutkimuskysymysten määrittely
Määrällisen tutkimuksen kulku
Keskeiset aineistonkeruumenetelmät
Keskeiset aineiston analysointimenetelmät Yamk opinnäytetyössä
Määrällisen tutkimuksen luotettavuus
Määrällisen tutkimuksen eettisyys

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa ja pystyy valitseemaan erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija valitsee ja perustelee määrällisen aineiston ja menetelmien valintansa, jotka soveltuvuvat hänen opinnäyetyönsä tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Kiitettävä 4
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi kriittisesti määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 24.08.2023

Ajoitus

09.10.2023 - 24.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Organisaation ja talouden johtaminen, ylempi AMK
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
  • Digitaalinen toimitusketju, ylempi AMK
  • Logistiikka, ylempi AMK
  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
  • Verkostojohtaminen, ylempi AMK, teknologia
  • Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
  • Kristiina Juntunen
  • Niilo Kuokkanen
  • Paavo Nyländen
Vastuuopettaja

Niilo Kuokkanen

Ryhmät
  • YHO19S1
    Organisaation ja talouden johtaminen
  • YSV23S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
  • YSB23S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YMJ23S1
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • YSH23S1
    Sosiaali- ja terveysalan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • YHO21S1
    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
  • YMJ21S1
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • ZJAYSU23KM
    Avoin AMK, sote, Monialainen kuntoutus, YAMK-polku
  • YHO22S1
    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
  • YSY22SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
  • YSY22ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
  • YMJ22S1
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • YSY22SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
  • YHO20SA
    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
  • YMJ20S1
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen
  • YSU23KM
    Monialainen kuntoutus (YAMK)
  • YSY22SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
  • YHO23S1
    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
  • YSV22S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
  • YSB22S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • ZJAYSC23KM
    Avoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
  • YSC23KM
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • YMJ19S1
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen
  • ZJAYSB23S1
    Avoin AMK, sote,Projektijohtaminen, YAMK-polku
  • ZJAYSV23S1
    Avoin AMK, sote, Verkostojohtaminen, YAMK-polku
  • ZJAYSH23S1
    Avoin AMK, sote, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, YAMK-polku

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät määrällisen tutkimuksen merkityksen ja osaat käyttää määrällisen tutkimuksen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Alakohtaiset osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen

Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson suoritettuasi tiedät määrällisen tutkimuksen perusteet. Ymmärrät määrällisen tutkimuksen vahvuudet ja heikkoudet. Tunnistat erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Sinulla on valmiudet tehdä sekä arvioida määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Sisältö

Määrällisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
Tutkimusaiheen rajaus, tutkimuskysymysten määrittely
Määrällisen tutkimuksen kulku
Keskeiset aineistonkeruumenetelmät
Keskeiset aineiston analysointimenetelmät Yamk opinnäytetyössä
Määrällisen tutkimuksen luotettavuus
Määrällisen tutkimuksen eettisyys

Opetusmenetelmät

Työpajatyöskentely kontaktissa tai webinaareissa 1op
Oppimistehtävät 1op
Itsenäinen työskentely 3op

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson toteutustapa ja tuotos kiinnittyy työelämätarpeeseen ja opinnäytetyöprosessiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työpajatyöskentely kontaktissa tai webinaareissa 1op = 27 tuntia
Oppimistehtävät 1op = 27 tuntia
Itsenäinen työskentely 3op = 81 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Työpajatyöskentelyn lisäksi järjestetään yksilöllisempään ohjaukseen keskittyviä webinaareja.

Arvioinnissa käytetään:
Itsearviointia
Vertaisarviointia
Opettajan palautetta ja arviointia

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa ja pystyy valitseemaan erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija valitsee ja perustelee määrällisen aineiston ja menetelmien valintansa, jotka soveltuvuvat hänen opinnäyetyönsä tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Kiitettävä 4
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi kriittisesti määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 19.02.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Organisaation ja talouden johtaminen, ylempi AMK
  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
Opettaja
  • Joona Purkamo
Ryhmät
  • YHO21S1
    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
  • YMJ21S1
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
  • YHO20SA
    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
  • YMJ20S1
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen
  • ZJA22SH
    Avoin AMK, lita
  • YHO20S1
    Organisaation ja talouden johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät määrällisen tutkimuksen merkityksen ja osaat käyttää määrällisen tutkimuksen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Alakohtaiset osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen

Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson suoritettuasi tiedät määrällisen tutkimuksen perusteet. Ymmärrät määrällisen tutkimuksen vahvuudet ja heikkoudet. Tunnistat erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Sinulla on valmiudet tehdä sekä arvioida määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Sisältö

Määrällisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
Tutkimusaiheen rajaus, tutkimuskysymysten määrittely
Määrällisen tutkimuksen kulku
Keskeiset aineistonkeruumenetelmät
Keskeiset aineiston analysointimenetelmät Yamk opinnäytetyössä
Määrällisen tutkimuksen luotettavuus
Määrällisen tutkimuksen eettisyys

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa ja pystyy valitseemaan erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija valitsee ja perustelee määrällisen aineiston ja menetelmien valintansa, jotka soveltuvuvat hänen opinnäyetyönsä tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Kiitettävä 4
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi kriittisesti määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

22.09.2022 - 14.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Organisaation ja talouden johtaminen, ylempi AMK
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
  • Digitaalinen toimitusketju, ylempi AMK
  • Logistiikka, ylempi AMK
  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
  • Verkostojohtaminen, ylempi AMK, teknologia
  • Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
  • Tiina Kuukkanen
  • Kristiina Juntunen
  • Niilo Kuokkanen
Vastuuopettaja

Tiina Kuukkanen

Ryhmät
  • YSY21SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
  • ZJA21SSYM
    Avoin AMK, sote, monialainen kuntoutus, YAMK-polku
  • ZJA21SSYT
    Avoin AMK, sote, terveyden edistäminen, YAMK-polku
  • YSY21SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
  • ZJA21SSYP
    Avoin AMK, sote, Projektijohtaminen, YAMK-polku
  • YSY21SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
  • ZJA21SSYV
    Avoin AMK, sote, Verkostojohtaminen, YAMK-polku
  • YSV21S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
  • YSY21ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
  • ZJA21SSYK
    Avoin AMK, sote, kliininen asiantuntija, YAMK-polku
  • ZJA21SSYS
    Avoin AMK, sote, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, YAMK-polku

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät määrällisen tutkimuksen merkityksen ja osaat käyttää määrällisen tutkimuksen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Alakohtaiset osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen

Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson suoritettuasi tiedät määrällisen tutkimuksen perusteet. Ymmärrät määrällisen tutkimuksen vahvuudet ja heikkoudet. Tunnistat erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Sinulla on valmiudet tehdä sekä arvioida määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Sisältö

Määrällisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
Tutkimusaiheen rajaus, tutkimuskysymysten määrittely
Määrällisen tutkimuksen kulku
Keskeiset aineistonkeruumenetelmät
Keskeiset aineiston analysointimenetelmät Yamk opinnäytetyössä
Määrällisen tutkimuksen luotettavuus
Määrällisen tutkimuksen eettisyys

Opetusmenetelmät

Työpajatyöskentely kontaktissa tai webinaareissa 1op
Oppimistehtävät 1op
Itsenäinen työskentely 3op

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson toteutustapa ja tuotos kiinnittyy työelämätarpeeseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työpajatyöskentely kontaktissa tai webinaareissa 1op = 27 tuntia
Oppimistehtävät 1op = 27 tuntia
Itsenäinen työskentely 3op = 81 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Työpajatyöskentelyn lisäksi järjestetään yksilöllisempään ohjaukseen keskittyviä webinaareja.

Arvioinnissa käytetään:
Itsearviointia
Vertaisarviointia
Opettajan palautetta ja arviointia

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa ja pystyy valitseemaan erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija valitsee ja perustelee määrällisen aineiston ja menetelmien valintansa, jotka soveltuvuvat hänen opinnäyetyönsä tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Kiitettävä 4
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi kriittisesti määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 27.02.2022

Ajoitus

07.03.2022 - 21.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Liiketoimintayksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Organisaation ja talouden johtaminen, ylempi AMK
  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
Opettaja
  • Elina Vaara
Ryhmät
  • YHO20SA
    Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
  • YMJ20S1
    Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen
  • YHO20S1
    Organisaation ja talouden johtaminen
  • ZJA22KH
    Avoin AMK, lita

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät määrällisen tutkimuksen merkityksen ja osaat käyttää määrällisen tutkimuksen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Alakohtaiset osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen

Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson suoritettuasi tiedät määrällisen tutkimuksen perusteet. Ymmärrät määrällisen tutkimuksen vahvuudet ja heikkoudet. Tunnistat erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Sinulla on valmiudet tehdä sekä arvioida määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Sisältö

Määrällisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
Tutkimusaiheen rajaus, tutkimuskysymysten määrittely
Määrällisen tutkimuksen kulku
Keskeiset aineistonkeruumenetelmät
Keskeiset aineiston analysointimenetelmät Yamk opinnäytetyössä
Määrällisen tutkimuksen luotettavuus
Määrällisen tutkimuksen eettisyys

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Vilkka(2007): Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet.
Opintojakson työtilan materiaalit

Opetusmenetelmät

Lähtötason verkkotentti
Yksilölliset oppimistehtävät
Webinaarit
Verkkokeskustelut
Nauhoitetut verkkoluennot, podcastit tai luennot luokassa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti suositellaan tehtäväksi heti verkko-oppimisympäristön avauduttua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- webinaarit/korvaavat tehtävät 6 tuntia
- oppimistehtävät 49 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 40 tuntia
- tenttiin valmistautuminen 40 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.

Sisällön jaksotus

Verkkototeutus.
Opintojaksolla on 3 webinaaria.

Lisätietoja opiskelijoille

avoin amk 10

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa ja pystyy valitseemaan erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija valitsee ja perustelee määrällisen aineiston ja menetelmien valintansa, jotka soveltuvuvat hänen opinnäyetyönsä tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Kiitettävä 4
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi kriittisesti määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Ilmoittautumisaika

04.08.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.10.2021 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Organisaation ja talouden johtaminen, ylempi AMK
  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
  • Digitaalinen toimitusketju, ylempi AMK
  • Logistiikka, ylempi AMK
  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
  • Verkostojohtaminen, ylempi AMK, teknologia
  • Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettaja
  • Tiina Kuukkanen
  • Niilo Kuokkanen
Vastuuopettaja

Tiina Kuukkanen

Ryhmät
  • YSY20SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
  • YSY20ST
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
  • YSY20SJ
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
  • YSY20SK
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
  • YSY20S1
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
  • YSV20S1
    Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät määrällisen tutkimuksen merkityksen ja osaat käyttää määrällisen tutkimuksen menetelmiä työelämän kehittämis- ja tutkimustoiminnassa.

Opintojakson osaamiset:
Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen
Eettinen osaaminen
Alakohtaiset osaamiset
Palveluliiketoiminnan johtamisosaaminen

Opintojakson osaamistavoite:
Opintojakson suoritettuasi tiedät määrällisen tutkimuksen perusteet. Ymmärrät määrällisen tutkimuksen vahvuudet ja heikkoudet. Tunnistat erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuuden erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Sinulla on valmiudet tehdä sekä arvioida määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alasi tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Sisältö

Määrällisen tutkimuksen tietoteoreettiset perusteet
Tutkimusaiheen rajaus, tutkimuskysymysten määrittely
Määrällisen tutkimuksen kulku
Keskeiset aineistonkeruumenetelmät
Keskeiset aineiston analysointimenetelmät Yamk opinnäytetyössä
Määrällisen tutkimuksen luotettavuus
Määrällisen tutkimuksen eettisyys

Opetusmenetelmät

Työpajatyöskentely kontaktissa tai webinaareissa 1op
Oppimistehtävät 1op
Itsenäinen työskentely 3op

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson toteutustapa ja tuotos kiinnittyy työelämätarpeeseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työpajatyöskentely kontaktissa tai webinaareissa 1op = 27 tuntia
Oppimistehtävät 1op = 27 tuntia
Itsenäinen työskentely 3op = 81 tuntia

Lisätietoja opiskelijoille

Työpajatyöskentelyn lisäksi järjestetään yksilöllisempään ohjaukseen keskittyviä webinaareja.

Arvioinnissa käytetään:
Itsearviointia
Vertaisarviointia
Opettajan palautetta ja arviointia

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Välttävä 1
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta.

Tyydyttävä 2
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija tunnistaa ja pystyy valitseemaan erilaisia määrällisiä aineistoja ja menetelmiä, jotka soveltuvuvat erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on perusvalmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija hahmottaa miten arvioidaan määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet sekä vahvuudet ja heikkoudet. Opiskelija valitsee ja perustelee määrällisen aineiston ja menetelmien valintansa, jotka soveltuvuvat hänen opinnäyetyönsä tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on hyvät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija osaa arvioida määrällistä tutkimusta ja soveltaa tietoa oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Kiitettävä 4
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on kiitettävät valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5
Opiskelija määrittelee perustellen määrällisen tutkimuksensa tietoteoreettiset perusteet ja menetelmät. Opiskelija tarkastelee asiantuntevasti määrällisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia. Opiskelija arvioi erilaisten määrällisten aineistojen ja menetelmien soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet tehdä määrällistä tutkimusta. Opiskelija arvioi kriittisesti määrällistä tutkimusta ja sen soveltuvuutta oman alansa tutkimus- ja kehittämistyöhön.