Palvelujohtaminen digiajan oppilaitoksessaLaajuus (5 op)
Tunnus: AJ00BS40
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Jaana Ahlqvist
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla tutustut palvelujohtamisen ja -prosessien periaatteisiin. Opintojakson käytyäsi ymmärrät, kuinka niitä voidaan hyödyntää digitaalisessa oppilaitosmaailmassa erilaisissa tehtävissä toimittaessa. Digitalisaatio ja sähköistyvät palveluprosessit tuovat oppilaitosympäristöön uusia mahdollisuuksia ja haasteita. Ne muuttavat opettajan ja koko oppilaitoshenkilökunnan työtä, ja organisaation toimintamalleja monin eri tavoin.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität kehittämisosaamistasi ja tulevaisuusosaamistasi.
Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää yhdessä muiden kanssa omaa ja yhteisönsä toimintaa sekä oppimiskulttuuria sekä tahtoa ja taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se merkitsee myös kykyä hankkia tietoa ammatillisen oppimisen ja työelämän kehittämistarpeista ja niiden perusteista, ja käyttää sitä oppimisen edistämiseksi. Hän toimii kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa innovatiivisella ja ratkaisukeskeisellä tavalla erilaisia menetelmiä hyödyntäen.
Tulevaisuusosaaminen tarkoittaa opettajan tahtoa ja taitoa olla tekemässä ammatillisen oppimisen, työelämän ja yhteiskunnan tulevaisuutta. Se tarkoittaa hänen kykyään hahmottaa yhteiskunnallisia, taloudellisia ja sosiaalisia kehityskulkuja. Hänellä on kykyä tunnistaa omalla alallaan tapahtumassa olevia ammatillisen osaamisen muutoksia. Se tarkoittaa myös opettajan tutkivaa työotetta ja kriittistä suhtautumista olemassa oleviin toimintatapoihin ja rakenteisiin. Hänellä on rohkeutta ajatella luovasti. Hän osaa tehdä asioita uudella tavalla yhteiskunnallisen tasa-arvon, sivistyksen ja eettisesti kestävän kehityksen edistämiseksi.
Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson jälkeen ymmärrät palvelujohtamisen ja palveluprosessien kehittämisen periaatteet digitaalisessa kontekstissa ja osaat soveltaa niitä opiskelija- ja asiakaslähtöisessä kehittämistoiminnassasi. Opintojakson käytyäsi omaat valmiuksia osallistua keskusteluun digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksista omassa organisaatiossasi tai toimintaympäristössäsi. Pystyt myös kriittisesti arvioimaan näitä mahdollisuuksia. Lisäksi tunnistat tulevaisuuden kehityskulkuja oppimista tukevien digitaalisten palveluiden edistämiseksi.
Sisältö
Keskeiset käsitteet: digitaalinen palvelujohtaminen ja palveluprosessit.
Opintojaksolla muodostat käsityksen asiakastarpeiden tunnistamisesta sekä asiakas- ja palvelulähtöisestä ajattelusta digitalisoituneessa oppilaitosympäristössä. Opintojakson materiaalien ja oppimistehtävien kautta voit pohtia tarkasteltavia kysymyksiä oman työsi tai pedagogisen toimintaympäristösi näkökulmasta.
Esitietovaatimukset
Tietokoneen ja verkko-opiskelun peruskäyttötaidot.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:
Kehittämisosaaminen:
Ymmärrät palvelujohtamisen periaatteet digitaalisoistuneessa kontekstissa, ja tiedostat niiden merkityksen opiskelija- ja tai asiakaslähtöisten prosessien kehityksessä. Omaat valmiuksia osallistua keskusteluun digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksista omassa organisaatiossasi tai toimintaympäristössäsi. Pystyt kriittisesti arvioimaan näitä mahdollisuuksia.
Tulevaisuusosaaminen:
Osaat nähdä tulevaisuuden kehittämistarpeita omassa työssäsi ja työyhteisössäsi oppimista tukevien digitaalisten palvelujen edistämiseksi. Tunnistat tulevaisuuden kehityskulkuja oppimista tukevien digitaalisten palvelujen edistämiseksi.
Lisätiedot
Kohderyhmänä on digitaalisesta palvelujohtamisesta kiinnostuneet opetus- ja ohjaustehtävissä toimivat, opettajankoulutuksessa opiskelevat tai alalle aikovat henkilöt, sekä oppilaitosten hallinto- ja tukipalveluhenkilöstö.
Opintojakson opettajana, asiantuntijana toimii Emilia Erol. Hänen asiantuntijuusalueitaan ovat digitaaliset ratkaisut ja palveluliiketoiminta matkailualalla. Opintojakso rakentuu ja toteutuu opettajankoulutuksen opetusharjoitteluna. Harjoittelun vastuukouluttajana on Heli Kinnunen ja harjoittelun ohjaajana Jaana Ahlqvist.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
19.09.2022 - 15.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 15
Opettaja
- Jaana Ahlqvist
- Heli Kinnunen
Ryhmät
-
AJA19SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSY21SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
AJA19SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTK20S1Kestävä energia (YAMK)
-
AJA19SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJHOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTR21S1Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YSY20SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YSY20S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
-
AJA19SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
YLO20S1Logistiikka
-
AJA19SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVNAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVYAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVMAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTH20S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
AJA20SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTO20S1Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
AJA19SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSV21S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YTH21S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
AJA21SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTB21S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
AJA21SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSY21SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
AJA21SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
AJA21SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTV21S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
AJA20SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJLAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTO21S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
AJA20SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTM21S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
AJA20SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTK21S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YTG21S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YTB20S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
AJA20SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSY20STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
-
YSY20SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
-
YSV20S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
YSB20S1Projektijohtaminen YAMK
-
YLO21S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
AJA21SJVVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVUAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTV20S1Verkostojohtaminen, teknologia
-
YTG20S1Robotiikka YAMK
-
YSB21S1Projektijohtaminen YAMK
-
YTH22K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
AJA20SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla tutustut palvelujohtamisen ja -prosessien periaatteisiin. Opintojakson käytyäsi ymmärrät, kuinka niitä voidaan hyödyntää digitaalisessa oppilaitosmaailmassa erilaisissa tehtävissä toimittaessa. Digitalisaatio ja sähköistyvät palveluprosessit tuovat oppilaitosympäristöön uusia mahdollisuuksia ja haasteita. Ne muuttavat opettajan ja koko oppilaitoshenkilökunnan työtä, ja organisaation toimintamalleja monin eri tavoin.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität kehittämisosaamistasi ja tulevaisuusosaamistasi.
Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää yhdessä muiden kanssa omaa ja yhteisönsä toimintaa sekä oppimiskulttuuria sekä tahtoa ja taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se merkitsee myös kykyä hankkia tietoa ammatillisen oppimisen ja työelämän kehittämistarpeista ja niiden perusteista, ja käyttää sitä oppimisen edistämiseksi. Hän toimii kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa innovatiivisella ja ratkaisukeskeisellä tavalla erilaisia menetelmiä hyödyntäen.
Tulevaisuusosaaminen tarkoittaa opettajan tahtoa ja taitoa olla tekemässä ammatillisen oppimisen, työelämän ja yhteiskunnan tulevaisuutta. Se tarkoittaa hänen kykyään hahmottaa yhteiskunnallisia, taloudellisia ja sosiaalisia kehityskulkuja. Hänellä on kykyä tunnistaa omalla alallaan tapahtumassa olevia ammatillisen osaamisen muutoksia. Se tarkoittaa myös opettajan tutkivaa työotetta ja kriittistä suhtautumista olemassa oleviin toimintatapoihin ja rakenteisiin. Hänellä on rohkeutta ajatella luovasti. Hän osaa tehdä asioita uudella tavalla yhteiskunnallisen tasa-arvon, sivistyksen ja eettisesti kestävän kehityksen edistämiseksi.
Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson jälkeen ymmärrät palvelujohtamisen ja palveluprosessien kehittämisen periaatteet digitaalisessa kontekstissa ja osaat soveltaa niitä opiskelija- ja asiakaslähtöisessä kehittämistoiminnassasi. Opintojakson käytyäsi omaat valmiuksia osallistua keskusteluun digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksista omassa organisaatiossasi tai toimintaympäristössäsi. Pystyt myös kriittisesti arvioimaan näitä mahdollisuuksia. Lisäksi tunnistat tulevaisuuden kehityskulkuja oppimista tukevien digitaalisten palveluiden edistämiseksi.
Sisältö
Keskeiset käsitteet: digitaalinen palvelujohtaminen ja palveluprosessit.
Opintojaksolla muodostat käsityksen asiakastarpeiden tunnistamisesta sekä asiakas- ja palvelulähtöisestä ajattelusta digitalisoituneessa oppilaitosympäristössä. Opintojakson materiaalien ja oppimistehtävien kautta voit pohtia tarkasteltavia kysymyksiä oman työsi tai pedagogisen toimintaympäristösi näkökulmasta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Keskeisiä lähteitä
Perusteokset (osaamisen kehittäminen työelämässä, palvelujohtaminen):
Eklund, A. 2021. Osaamiskartta – Osaamisen kehittäminen työelämässä. Helsinki: Grano Oy.
Grönroos, C. 2020. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki: Alma Talent Oy. E-kirja.
Koskinen, J. 2021. Oppimisen johtaja (CLO). Helsinki: Ajantieto Oy.
Kupias, P. & Peltola, R. 2019. Oppiminen työssä. Gaudeamus Oy. E-kirja.
Kirjat, julkaisut ja E-aineistot:
Digivisio2030. Korkeakoulujen yhteinen digivisio 2030. Suomesta joustavan opiskelun mallimaa. Viitattu 2.5.2022. https://digivisio2030.fi/
Fredriksson, M. & Saarivirta, T. 2015. Johtaminen eilen ja tänään -johtamisen rooli oppimisen mahdollistajana. Ammattikasvatuksen aikakauskirja 17, 1. Viitattu 2.5.2022. https://elektra.helsinki.fi/oa/2489-5822/17/1/johtamin.pdf
Gerdt, B. & Eskelinen, S. 2018. Digiajan asiakaskokemus – Oppia kansainvälisiltä huipuilta. Helsinki: Alma Talent Oy. E-kirja.
Hakala, A., Ikonen, H., Pintilä, T. (toim). Koulutuksen kehittämisen katsaus 2020. Uudistuva korkeakoulutus ja digitaalinen palveluympäristö. Viitattu 2.5.2022. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-610-1
Kosonen, M. 2019. Tiedolla johtamisen käsikirja. Viitattu 2.5.2022. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-183-5
Lavonen, J., Korhonen, T., Kukkonen, M. & Sormunen, K. 2014. Innovatiivinen koulu. Teoksessa Niemi, H. & Multisilta, J. (toim.), Rajaton luokkahuone Jyväskylä: PS-kustannus.
Mertala, P. 2019. (Vasta)kertomuksia koulutuksen digitalisaatiosta. Kasvatus & Aika, 13, 3. Viitattu 2.5.2022. https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/76593/44697
Tanhua-Piiroinen, E., Kaarakainen, S.-S., Kaarakainen M.-T. & Viteli, J. 2020. Digiajan peruskoulu II. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 17/2020 Helsinki: Valtioneuvoston kanslia. Viitattu 2.5.2022. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162236/OKM_2020_17.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vaikuttavuustyöpajan raportti - Yleissivistävän koulutuksen opetus- ja oppimisympäristöjen digitalisointi – Kooste sidosryhmien näkemyksistä. Valtiontalouden tarkastusviraston selvitykset 1/2020. Helsinki. Viitattu 2.5.2022. https://www.vtv.fi/app/uploads/2020/01/VTV-Yleissivistavan-koulutuksen-opetus-ja-oppimisymparistojen-digitalisointi-Kooste-sidosryhmien-nakemyksista.pdf
Viitala, R. 2021. Henkilöstöjohtaminen: keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Edita Publishing Oy. E-kirja.
Muu oppimateriaali informoidaan verkko-oppimisympäristössä oppimistehtävien yhteydessä.
Opetusmenetelmät
Tämä opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn. Osallistut sekä verkkokeskusteluihin että vertaisarvioiden yhteiseen tiedonrakenteluun. Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta.
Opintojakson alussa on opintoihin orientoiva aloituswebinaari. Lisäksi sinun on mahdollista varata henkilökohtainen ohjaustunti myöhemmässä vaiheessa syyslukukautta (vapaaehtoinen). Muutoin ohjaus ja oppimistehtävien tekeminen toteutuvat verkossa, itsenäistä työtä tehden.
Opintojakson toteutustavat syventävät ammatillista osaamistasi ja oman ammattialasi kehittämistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä):
- Orientoituminen (ml. oppimateriaaleihin tutustuminen, aloituswebinaari) 8 h
- Oppimateriaaleihin perehtyminen, oppimistehtävät ja verkkokeskustelut, henkilökohtainen ohjaustunti 116 h
- Vertaisarviointi ja itsearviointi 10 h
- Palaute 1 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää:
1. Opintojen aloituswebinaarin verkossa ke 21.9.2022 klo 15 - 17 (tallennetaan)
2. Ohjaustunnin vko 42 jälkeen (vapaaehtoinen, henkilökohtaista ohjausta). Aika varataan Moodlen ajanvarauskalenterista opintojen alussa.
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat tehtävät ja niiden suoritukset ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opintojakson opettaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:
Kehittämisosaaminen:
Ymmärrät palvelujohtamisen periaatteet digitaalisoistuneessa kontekstissa, ja tiedostat niiden merkityksen opiskelija- ja tai asiakaslähtöisten prosessien kehityksessä. Omaat valmiuksia osallistua keskusteluun digitalisaation hyödyntämismahdollisuuksista omassa organisaatiossasi tai toimintaympäristössäsi. Pystyt kriittisesti arvioimaan näitä mahdollisuuksia.
Tulevaisuusosaaminen:
Osaat nähdä tulevaisuuden kehittämistarpeita omassa työssäsi ja työyhteisössäsi oppimista tukevien digitaalisten palvelujen edistämiseksi. Tunnistat tulevaisuuden kehityskulkuja oppimista tukevien digitaalisten palvelujen edistämiseksi.
Esitietovaatimukset
Tietokoneen ja verkko-opiskelun peruskäyttötaidot.
Lisätiedot
Kohderyhmänä on digitaalisesta palvelujohtamisesta kiinnostuneet opetus- ja ohjaustehtävissä toimivat, opettajankoulutuksessa opiskelevat tai alalle aikovat henkilöt, sekä oppilaitosten hallinto- ja tukipalveluhenkilöstö.
Opintojakson opettajana, asiantuntijana toimii Emilia Erol. Hänen asiantuntijuusalueitaan ovat digitaaliset ratkaisut ja palveluliiketoiminta matkailualalla. Opintojakso rakentuu ja toteutuu opettajankoulutuksen opetusharjoitteluna. Harjoittelun vastuukouluttajana on Heli Kinnunen ja harjoittelun ohjaajana Jaana Ahlqvist.