Kansansairauksien ennaltaehkäisy ja hoitotyöLaajuus (5 op)
Tunnus: YSAA0510
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Hannele Tyrväinen, Hyvinvointiyksikkö
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystä väestön terveydentilasta ja hyvinvointi- ja terveyserojen syistä, taustoista sekä muutossuunnista kansansairauksien hoitotyön kehittämisessä.
Opintojakson osaamiset
Kliininen asiantuntijaosaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaminen
Eettinen osaaminen
Osaamistavoitteet
Osaat hyödyntää tietoa väestön terveydentilasta ja hyvinvointi- ja terveyserojen syistä, taustoista sekä muutossuunnista kansansairauksien hoitotyön kehittämisessä.
Sovellat näyttöön perustuvaa tietoa ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä kansantautien syntyyn vaikuttavien elintapojen ja riskitekijöiden tunnistamisessa, arvioinnissa, niiden ehkäisyssä ja varhaisessa puuttumisessa sekä kansansairauksien hoidossa.
Perustat kliinisen päätöksenteon hoidon valinnassa hoitosuosituksiin ja tutkittuun tietoon vaikuttavista hoitomenetelmistä potilaan yksilöllisen tilanteen huomioiden. Hyödynnät hoitopäätöksen teossa potilaan ja hänen läheisiään sekä moniammatillista työryhmää.
Sovellat pitkälle erikoistunutta osaamistasi terveyden edistämisestä ja sairauden ehkäisystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla terveyshyötyä tuottavalla tavalla.
Sisältö
Väestön terveys ja hyvinvointi sekä niihin yhteydessä olevat tekijät ja tulevaisuuden haasteet
Väestön terveyden muutossuunnat terveys- ja sosiaalipalvelujen kehittämisen ja hoitotyön asiantuntijuuden kehittymisen haasteina
Valtakunnalliset ja kansainväliset strategiat, toimintaohjelmat ja suositukset kansanterveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
Kansanterveyttä heikentävät elintavat ja riskitekijät ja niiden seulonta- ja tunnistamismenetelmät
Terveyteen liittyvä toimintakyky ja terveysvalmennus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Hyödynnät oppimistehtävässäsi tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja niihin liittyvistä haasteista sekä tunnet joitakin valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä. Kykenet hakemaan relevanttia tietoa ja soveltamaan sitä kuvailevalla tasolla oppimistehtävän aihealueeseen.
Tyydyttävä 2
Hyödynnät oppimistehtävässäsi tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja niihin liittyvistä haasteista sekä sovellat keskeisiä valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä esittäen joitakin kehittämisideoita.Kykenet hakemaan relevanttia tietoa ja soveltamaan sitä kuvailevalla tasolla oppimistehtävän aihealueeseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Hyödynnät oppimistehtävässäsi monipuolisesti tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja osaat selittää niiden merkitystä ja muutossuuntia sekä niihin liittyviä haasteita. Sovellat valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä esittäen kehittämisideoita. Kykenet hakemaan relevanttia kansainvälistä ja kansallista tietoa, arvioimaan sitä sekä soveltamaan tietoa oppimistehtävän aihealueeseen.
Kiitettävä 4
Sovellat oppimistehtävässäsi monipuolisesti tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja osaat selittää niiden merkitystä ja muutossuuntia sekä niihin liittyviä haasteita. Sovellat valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä esittäen kehittämisideoita. Kykenet hakemaan relevanttia kansainvälistä ja kansallista tietoa, arvioimaan sitä sekä soveltamaan tietoa oppimistehtävän aihealueeseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Sovellat oppimistehtävässäsi monipuolisesti erilaista tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä. Pohdit analyyttisesti ja kriittisesti niiden merkitystä ja muutossuuntia sekä niihin liittyviä haasteita. Sovellat kansainvälisiä ja valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä tarkastellen kehittämisideoita eri näkökulmista. Kykenet hakemaan laajasti monitieteistä kansainvälistä ja kansallista tutkimukseen perustuvaa tietoa sovellat sitä kriittisesti ja kehittävästi oppimistehtävän aihealueeseen.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Hanna Hopia
- Hannele Tyrväinen
Vastuuopettaja
Hannele Tyrväinen
Ryhmät
-
YSY22SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
ZJAYSY22SKAvoin AMK, sote, Kliininen asiantuntija, YAMK-polku
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystä väestön terveydentilasta ja hyvinvointi- ja terveyserojen syistä, taustoista sekä muutossuunnista kansansairauksien hoitotyön kehittämisessä.
Opintojakson osaamiset
Kliininen asiantuntijaosaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaminen
Eettinen osaaminen
Osaamistavoitteet
Osaat hyödyntää tietoa väestön terveydentilasta ja hyvinvointi- ja terveyserojen syistä, taustoista sekä muutossuunnista kansansairauksien hoitotyön kehittämisessä.
Sovellat näyttöön perustuvaa tietoa ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä kansantautien syntyyn vaikuttavien elintapojen ja riskitekijöiden tunnistamisessa, arvioinnissa, niiden ehkäisyssä ja varhaisessa puuttumisessa sekä kansansairauksien hoidossa.
Perustat kliinisen päätöksenteon hoidon valinnassa hoitosuosituksiin ja tutkittuun tietoon vaikuttavista hoitomenetelmistä potilaan yksilöllisen tilanteen huomioiden. Hyödynnät hoitopäätöksen teossa potilaan ja hänen läheisiään sekä moniammatillista työryhmää.
Sovellat pitkälle erikoistunutta osaamistasi terveyden edistämisestä ja sairauden ehkäisystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla terveyshyötyä tuottavalla tavalla.
Sisältö
Väestön terveys ja hyvinvointi sekä niihin yhteydessä olevat tekijät ja tulevaisuuden haasteet
Väestön terveyden muutossuunnat terveys- ja sosiaalipalvelujen kehittämisen ja hoitotyön asiantuntijuuden kehittymisen haasteina
Valtakunnalliset ja kansainväliset strategiat, toimintaohjelmat ja suositukset kansanterveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
Kansanterveyttä heikentävät elintavat ja riskitekijät ja niiden seulonta- ja tunnistamismenetelmät
Terveyteen liittyvä toimintakyky ja terveysvalmennus
Aika ja paikka
1. webinaari 12.1.2023 klo 8-12
2. webinaari 2.2.2023 klo 8-12
3. webinaari 23.2.2023 klo 8-12
4. webinaari 16.3.2023 klo 8-14
Opintojakso toteutuu 100 % verkossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Devaux M, Lerouge A, Giuffre G, Giesecke S, Baiocco S, Ricci A, ym. 2020. How will the
main risk factors contribute to the burden of noncommunicable diseases under different scenarios by 2050? A modelling study. PLoS ONE 15(4): e0231725. https://doi.org/10.1371/journal. pone.0231725
Drevenhorn E. ym. 2015. To be motivated or only comply – patients’ views of hypertension
care after consultation training for nurses. Health Education Journal, 74(1) 28–36.
Howland C. ym. 2021. Primary Care Clinic Nurse Activities with a Telehealth Monitoring System. Western Journal of Nursing Research 43(1) 5–12.
Jankowska-Polańska B. ym. 2016. The influence of illness acceptance on the adherence to pharmacological and non-pharmacological therapy in patients with hypertension. European Journal of Cardiovascular Nursing 15(7) 559–568.
Kunnari T & Koivula M. 2018. eHealth-palvelut perusterveydenhuollon vastaanottotoiminnan tukena –kirjallisuuskatsaus potilaiden kokemuksista. Hoitotiede 30(4), 323-333.
Rajala M. ym. 2019. Hypertensiopotilaan lääkehoitoon sitoutuminen: systemaattinen
kirjallisuuskatsaus. Hoitotiede 31(2), 134-145.
Sihvola S. ym. 2019. Ohjauksen laatu sydänhoitajan vastaanotolla pallolaajennuksella hoidettujen potilaiden arvioimana: poikkileikkaustutkimus. Hoitotiede 31(3), 205-215.
Tuohino H. ym. 2019. Sairaanhoitajien toteuttamien interventioiden vaikutus verenpainepotilaiden lääkehoitoon sitoutumiseen ja verenpainearvoihin: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Hoitotiede 31(1), 27-40.
Opetusmenetelmät
Neljä läsnäolopakollista webinaaria (luennot, ryhmätyöt, seminaariesitykset)
Kaksi ohjauswebinaaria
Tentti 50 % ja oppimistehtävä 50 %
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit (varsinainen tenttikerta ja kaksi uusintatenttimahdollisuutta) JAMK:n Exam-studiossa tenttiperiodin 1.3. 2023 - 12.5.2023 aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen webinaareihin 25 t
Oppimistehtävän tekeminen 47 t
Tenttiin valmistautuminen 60 t
Tentti 3 t
Sisällön jaksotus
1. webinaari 12.1.2023 klo 8-12
2. webinaari 2.2.2023 klo 8-12
3. webinaari 23.2.2023 klo 8-12
4. webinaari 16.3.2023 klo 8-14
Tentit JAMK:n Exam-studiossa tenttiperiodin 1.3. 2023 - 12.5.2023 aikana.
Ohjauswebinaarien ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Lisätietoja opiskelijoille
5 + 5 paikkaa avoimen AMK:n opiskelijoille
Arviointimenetelmät:
Kirjallinen tehtävä 0-5, opettajan palaute.
Tentti 0-5
Opintojakson arvosana muodustuu kahden tehtävän (kirjallinen työ, tentti) arvosanojen keskiarvosta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Hyödynnät oppimistehtävässäsi tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja niihin liittyvistä haasteista sekä tunnet joitakin valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä. Kykenet hakemaan relevanttia tietoa ja soveltamaan sitä kuvailevalla tasolla oppimistehtävän aihealueeseen.
Tyydyttävä 2
Hyödynnät oppimistehtävässäsi tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja niihin liittyvistä haasteista sekä sovellat keskeisiä valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä esittäen joitakin kehittämisideoita.Kykenet hakemaan relevanttia tietoa ja soveltamaan sitä kuvailevalla tasolla oppimistehtävän aihealueeseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Hyödynnät oppimistehtävässäsi monipuolisesti tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja osaat selittää niiden merkitystä ja muutossuuntia sekä niihin liittyviä haasteita. Sovellat valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä esittäen kehittämisideoita. Kykenet hakemaan relevanttia kansainvälistä ja kansallista tietoa, arvioimaan sitä sekä soveltamaan tietoa oppimistehtävän aihealueeseen.
Kiitettävä 4
Sovellat oppimistehtävässäsi monipuolisesti tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja osaat selittää niiden merkitystä ja muutossuuntia sekä niihin liittyviä haasteita. Sovellat valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä esittäen kehittämisideoita. Kykenet hakemaan relevanttia kansainvälistä ja kansallista tietoa, arvioimaan sitä sekä soveltamaan tietoa oppimistehtävän aihealueeseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Sovellat oppimistehtävässäsi monipuolisesti erilaista tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä. Pohdit analyyttisesti ja kriittisesti niiden merkitystä ja muutossuuntia sekä niihin liittyviä haasteita. Sovellat kansainvälisiä ja valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä tarkastellen kehittämisideoita eri näkökulmista. Kykenet hakemaan laajasti monitieteistä kansainvälistä ja kansallista tutkimukseen perustuvaa tietoa sovellat sitä kriittisesti ja kehittävästi oppimistehtävän aihealueeseen.
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
12.01.2022 - 13.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Hanna Hopia
- Hannele Tyrväinen
Vastuuopettaja
Hannele Tyrväinen
Ryhmät
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
ZJA21SSYKAvoin AMK, sote, kliininen asiantuntija, YAMK-polku
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on lisätä ymmärrystä väestön terveydentilasta ja hyvinvointi- ja terveyserojen syistä, taustoista sekä muutossuunnista kansansairauksien hoitotyön kehittämisessä.
Opintojakson osaamiset
Kliininen asiantuntijaosaaminen
Yrittäjyys-, innovaatio- ja työyhteisöosaminen
Eettinen osaaminen
Osaamistavoitteet
Osaat hyödyntää tietoa väestön terveydentilasta ja hyvinvointi- ja terveyserojen syistä, taustoista sekä muutossuunnista kansansairauksien hoitotyön kehittämisessä.
Sovellat näyttöön perustuvaa tietoa ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä kansantautien syntyyn vaikuttavien elintapojen ja riskitekijöiden tunnistamisessa, arvioinnissa, niiden ehkäisyssä ja varhaisessa puuttumisessa sekä kansansairauksien hoidossa.
Perustat kliinisen päätöksenteon hoidon valinnassa hoitosuosituksiin ja tutkittuun tietoon vaikuttavista hoitomenetelmistä potilaan yksilöllisen tilanteen huomioiden. Hyödynnät hoitopäätöksen teossa potilaan ja hänen läheisiään sekä moniammatillista työryhmää.
Sovellat pitkälle erikoistunutta osaamistasi terveyden edistämisestä ja sairauden ehkäisystä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasoilla terveyshyötyä tuottavalla tavalla.
Sisältö
Väestön terveys ja hyvinvointi sekä niihin yhteydessä olevat tekijät ja tulevaisuuden haasteet
Väestön terveyden muutossuunnat terveys- ja sosiaalipalvelujen kehittämisen ja hoitotyön asiantuntijuuden kehittymisen haasteina
Valtakunnalliset ja kansainväliset strategiat, toimintaohjelmat ja suositukset kansanterveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
Kansanterveyttä heikentävät elintavat ja riskitekijät ja niiden seulonta- ja tunnistamismenetelmät
Terveyteen liittyvä toimintakyky ja terveysvalmennus
Aika ja paikka
1. webinaari 12.1. 2022 klo 8-12
2. webinaari 9.2.2022 klo 8-12
3. webinaari 9.3. 2022 klo 8-12
4. webinaari 23.3. 2022 klo 9-15
Opintojakso toteutuu 100 % verkossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Devaux M, Lerouge A, Giuffre G, Giesecke S, Baiocco S, Ricci A, ym. 2020. How will the
main risk factors contribute to the burden of noncommunicable diseases under different scenarios by 2050? A modelling study. PLoS ONE 15(4): e0231725. https://doi.org/10.1371/journal. pone.0231725
Drevenhorn E. ym. 2015. To be motivated or only comply – patients’ views of hypertension
care after consultation training for nurses. Health Education Journal, 74(1) 28–36.
Howland C. ym. 2021. Primary Care Clinic Nurse Activities with a Telehealth Monitoring System. Western Journal of Nursing Research 43(1) 5–12.
Jankowska-Polańska B. ym. 2016. The influence of illness acceptance on the adherence to pharmacological and non-pharmacological therapy in patients with hypertension. European Journal of Cardiovascular Nursing 15(7) 559–568.
Kunnari T & Koivula M. 2018. eHealth-palvelut perusterveydenhuollon vastaanottotoiminnan tukena –kirjallisuuskatsaus potilaiden kokemuksista. Hoitotiede 30(4), 323-333.
Rajala M. ym. 2019. Hypertensiopotilaan lääkehoitoon sitoutuminen: systemaattinen
kirjallisuuskatsaus. Hoitotiede 31(2), 134-145.
Sihvola S. ym. 2019. Ohjauksen laatu sydänhoitajan vastaanotolla pallolaajennuksella hoidettujen potilaiden arvioimana: poikkileikkaustutkimus. Hoitotiede 31(3), 205-215.
Tuohino H. ym. 2019. Sairaanhoitajien toteuttamien interventioiden vaikutus verenpainepotilaiden lääkehoitoon sitoutumiseen ja verenpainearvoihin: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Hoitotiede 31(1), 27-40.
Opetusmenetelmät
Neljä läsnäolopakollista webinaaria (luennot, ryhmätyöt, seminaariesitykset)
Kaksi ohjauswebinaaria
Tentti 50 % ja oppimistehtävä 50 %
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit (varsinainen tenttikerta ja kaksi uusintatentti mahdollisuutta) JAMK:n Exam-studiossa tenttiperiodin 1.3-13.5. 2022 aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen webinaareihin 25 t
Oppimistehtävän tekeminen 47 t
Tenttiin valmistautuminen 60 t
Tentti 3 t
Sisällön jaksotus
1. webinaari 12.1. 2022 klo 8-12
2. webinaari 9.2.2022 klo 8-12
3. webinaari 9.3. 2022 klo 8-12
4. webinaari 23.3. 2022 klo 9-15
Tentit JAMK:n Exam-studiossa tenttiperiodin 1.3-13.5. 2022 aikana.
Ohjauswebinaarien ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.
Lisätietoja opiskelijoille
5 + 5 paikkaa avoimen AMK:n opiskelijoille
Arviointimenetelmät:
Kirjallinen tehtävä 0-5, opettajan palaute.
Tentti 0-5
Opintojakson arvosana muodustuu kahden tehtävän (kirjallinen työ, tentti) arvosanojen keskiarvosta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Hyödynnät oppimistehtävässäsi tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja niihin liittyvistä haasteista sekä tunnet joitakin valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä. Kykenet hakemaan relevanttia tietoa ja soveltamaan sitä kuvailevalla tasolla oppimistehtävän aihealueeseen.
Tyydyttävä 2
Hyödynnät oppimistehtävässäsi tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja niihin liittyvistä haasteista sekä sovellat keskeisiä valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä esittäen joitakin kehittämisideoita.Kykenet hakemaan relevanttia tietoa ja soveltamaan sitä kuvailevalla tasolla oppimistehtävän aihealueeseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Hyödynnät oppimistehtävässäsi monipuolisesti tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja osaat selittää niiden merkitystä ja muutossuuntia sekä niihin liittyviä haasteita. Sovellat valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä esittäen kehittämisideoita. Kykenet hakemaan relevanttia kansainvälistä ja kansallista tietoa, arvioimaan sitä sekä soveltamaan tietoa oppimistehtävän aihealueeseen.
Kiitettävä 4
Sovellat oppimistehtävässäsi monipuolisesti tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä ja osaat selittää niiden merkitystä ja muutossuuntia sekä niihin liittyviä haasteita. Sovellat valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä esittäen kehittämisideoita. Kykenet hakemaan relevanttia kansainvälistä ja kansallista tietoa, arvioimaan sitä sekä soveltamaan tietoa oppimistehtävän aihealueeseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Sovellat oppimistehtävässäsi monipuolisesti erilaista tietoa väestön terveydestä ja terveyden riskitekijöistä. Pohdit analyyttisesti ja kriittisesti niiden merkitystä ja muutossuuntia sekä niihin liittyviä haasteita. Sovellat kansainvälisiä ja valtakunnallisia toimintaohjelmia ja tarkoituksenmukaisia menetelmiä tarkastellen kehittämisideoita eri näkökulmista. Kykenet hakemaan laajasti monitieteistä kansainvälistä ja kansallista tutkimukseen perustuvaa tietoa sovellat sitä kriittisesti ja kehittävästi oppimistehtävän aihealueeseen.