Ihmislähtöinen palliatiivinen hoitoLaajuus (5 op)
Tunnus: YSAP0105
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Annina Kangas-Niemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• perustelee ja jäsentää palliatiivista hoitoa ihmislähtöisen käsitteen kautta.
• kehittää palliatiivista hoitoa hyödyntämällä potilaan, hänen läheistensä, kulttuurin, taiteen ja yhteisön näkökulmia.
• kehittää potilaan voimavarojen tukemista huomioiden palliatiivisen hoidon viitekehyksen.
• tunnistaa monikulttuuristen yhteisöjen toiminnan ihmislähtöisessä palliatiivisessa hoidossa.
• soveltaa ihmislähtöisen hoidon lähtökohtia palliatiivisen hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa arvioiden potilaan yksilönä ja yhteisönsä jäsenenä.
• laajentaa palliatiivisessa hoidon yhteiskunnallista ymmärrystä kansallisessa ja globalisoituvassa kontekstissa.
• edistää yhdenvertaisuuden-, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden- ja osallistamisen periaatteiden toteutumista palliatiivisessa hoidossa ja palveluissa.
Sisältö
• Ihmis- ja yhteisölähtöisen hoidon määritelmä
• Ihmislähtöisyys palliatiivisessa hoidossa
• Ihmisten ja yhteisöjen voimavarojen ja osallisuuden tukeminen
• Potilaan ja hänen läheisensä kohtaaminen ja ohjaaminen tukeminen palliatiivisessa hoidossa
• Yhteisöjen ja yhteiskunnan merkitys (kolmas sektori ja vapaaehtoistoiminta, uskonnolliset yhteisöt, kansalaisten tietämys ja ymmärrys olemassa olevista palveluista, yhteisön sosiaalinen pääoma ja avoimuus)
• Kuolema mediassa
• Kuoleman kulttuuri
• Taide palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
Esitietovaatimukset
Perustason (A-taso) osaaminen palliatiivisessa hoidossa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 16.01.2024
Ajoitus
22.01.2024 - 12.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Annina Kangas-Niemi
Vastuuopettaja
Annina Kangas-Niemi
Ryhmät
-
YSY22STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSY22SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YSV22S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
ZJAYSB22S1Avoin AMK, sote, Projektijohtaminen, YAMK-polku
-
ZJAYSV22S1Avoin AMK, sote, Verkostojohtaminen, YAMK-polku
-
ZJAYSY22STAvoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
-
ZJAYSC23KMAvoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
-
YSB22KAVOProjektijohtaminen YAMK
-
YSC23KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
ZJAYSY22SJAvoin AMK, sote, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, YAMK-polku
-
YSY22SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
ZJAYSY22SKAvoin AMK, sote, Kliininen asiantuntija, YAMK-polku
Tavoitteet
Opiskelija
• perustelee ja jäsentää palliatiivista hoitoa ihmislähtöisen käsitteen kautta.
• kehittää palliatiivista hoitoa hyödyntämällä potilaan, hänen läheistensä, kulttuurin, taiteen ja yhteisön näkökulmia.
• kehittää potilaan voimavarojen tukemista huomioiden palliatiivisen hoidon viitekehyksen.
• tunnistaa monikulttuuristen yhteisöjen toiminnan ihmislähtöisessä palliatiivisessa hoidossa.
• soveltaa ihmislähtöisen hoidon lähtökohtia palliatiivisen hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa arvioiden potilaan yksilönä ja yhteisönsä jäsenenä.
• laajentaa palliatiivisessa hoidon yhteiskunnallista ymmärrystä kansallisessa ja globalisoituvassa kontekstissa.
• edistää yhdenvertaisuuden-, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden- ja osallistamisen periaatteiden toteutumista palliatiivisessa hoidossa ja palveluissa.
Sisältö
• Ihmis- ja yhteisölähtöisen hoidon määritelmä
• Ihmislähtöisyys palliatiivisessa hoidossa
• Ihmisten ja yhteisöjen voimavarojen ja osallisuuden tukeminen
• Potilaan ja hänen läheisensä kohtaaminen ja ohjaaminen tukeminen palliatiivisessa hoidossa
• Yhteisöjen ja yhteiskunnan merkitys (kolmas sektori ja vapaaehtoistoiminta, uskonnolliset yhteisöt, kansalaisten tietämys ja ymmärrys olemassa olevista palveluista, yhteisön sosiaalinen pääoma ja avoimuus)
• Kuolema mediassa
• Kuoleman kulttuuri
• Taide palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
Aika ja paikka
Opintojakson toteutusaika on 11.3 -12.5.2024
Verkko-opinnot ei erillistä webinaaria aloituswebinaarin lisäksi
Ilmoittautuminen: 4.12.2023-14.1.2024
https://elomake.metropolia.fi/lomakkeet/41115/lomakkeet.html
Aloituswebinaari 9.1.2024 klo 9.00–12.00 zoom (yhteinen aloitus Savonian kanssa kevään 2024 opinnoista)
https://savonia.zoom.us/my/marjaanneli.hynynen
Opintojakso toeteutetaan KAMK:n Dev Moodlessa.
Kurssiavain ilmoitetaan opiskelijoille lähetettävässä sähköpostissa ennen opintojakson aloitusta maaliskuussa 2024. (Metropolia lähettää opintojaksolle tuleville opiskelijoille tiedot)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alan ajankohtainen kirjallisuus
Kirjallisuus löytyy luentodiojen lähdeluetteloista.
Opetusmenetelmät
Opintojakson toteutusaika on 11.3 -12.5.2024
Opintojakson toteutus: Metropolia AMK.
Vastuuopettaja: Terhi Lehtonen, terhi.lehtonen@metropolia.fi
Opintojakso on suunniteltu siten, että sen voi suorittaa suurelta osin itsenäisesti ajasta ja paikasta riippumatta sisältäen pääasiassa itsenäistä opiskelua ja osittain myös pienryhmätyöskentelyä.
YAMK-opintojen aineistot, esimerkiksi videot ja PowerPoint-esitykset, ovat vain YAMK-opiskelijoiden omaa opiskelua varten. Niitä ei saa jakaa tai hyödyntää omassa toiminnassa kuten omissa koulutuksissa tai asiantuntijaluennoissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 op = 130 tuntia sisältää oppimateriaaliin perehtymisen ja oppimistehtävien tekemisen sekä osallistumisen webinaareihin/kontakteihin.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu neljästä teemasta ja näihin liittyvistä tehtävistä:
Ihmislähtöisyys (luento 1 ja tehtävä 1)
Voimavaroja tukeva potilaohjaus (luento 2a - 2b ja tehtävä 2)
Kultuurinen näkökulma palliatiiviseen hoitoon (luento 3a-d ja tehtävä 3)
Kuolema ja kuoleman kuvat mediassa (tehtävät 4a ja 4b)
Opintojakso on suunniteltu siten, että sen voi suorittaa pääsääntöisesti omaan tahtiin opintojakson toteutusaikana.
Suositeltavaa on edetä tarjotussa järjestyksessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arviointi kiitettävä (5) – hylätty (0)
Opintojakso arvioidaan numeerisella asteikolla Kiitettävä (5) – Hylätty (0). Opintojakson arvosana perustuu numeerisesti arvioitujen tehtävien keskiarvoon. Kuitenkin kaikki tehtävät tulee suorittaa hyväksytysti. Kussakin tehtävässä on ilmoitettu arviointikohteet, joihin sovelletaan alla olevia yleisiä arviointikriteereitä.
Arviointikehikko (eri tehtävien arviointikriteerit)
Arviointikriteerit – tyydyttävä (1–2): Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit – hyvä (3–4): Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit – kiitettävä (5): Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Esitietovaatimukset
Perustason (A-taso) osaaminen palliatiivisessa hoidossa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.06.2022
Ajoitus
01.06.2022 - 30.09.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Annina Kangas-Niemi
Vastuuopettaja
Annina Kangas-Niemi
Ryhmät
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Tavoitteet
Opiskelija
• perustelee ja jäsentää palliatiivista hoitoa ihmislähtöisen käsitteen kautta.
• kehittää palliatiivista hoitoa hyödyntämällä potilaan, hänen läheistensä, kulttuurin, taiteen ja yhteisön näkökulmia.
• kehittää potilaan voimavarojen tukemista huomioiden palliatiivisen hoidon viitekehyksen.
• tunnistaa monikulttuuristen yhteisöjen toiminnan ihmislähtöisessä palliatiivisessa hoidossa.
• soveltaa ihmislähtöisen hoidon lähtökohtia palliatiivisen hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa arvioiden potilaan yksilönä ja yhteisönsä jäsenenä.
• laajentaa palliatiivisessa hoidon yhteiskunnallista ymmärrystä kansallisessa ja globalisoituvassa kontekstissa.
• edistää yhdenvertaisuuden-, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden- ja osallistamisen periaatteiden toteutumista palliatiivisessa hoidossa ja palveluissa.
Sisältö
• Ihmis- ja yhteisölähtöisen hoidon määritelmä
• Ihmislähtöisyys palliatiivisessa hoidossa
• Ihmisten ja yhteisöjen voimavarojen ja osallisuuden tukeminen
• Potilaan ja hänen läheisensä kohtaaminen ja ohjaaminen tukeminen palliatiivisessa hoidossa
• Yhteisöjen ja yhteiskunnan merkitys (kolmas sektori ja vapaaehtoistoiminta, uskonnolliset yhteisöt, kansalaisten tietämys ja ymmärrys olemassa olevista palveluista, yhteisön sosiaalinen pääoma ja avoimuus)
• Kuolema mediassa
• Kuoleman kulttuuri
• Taide palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
Aika ja paikka
Opintojakson toteutusaika on 1.6.2022-30.9.2022.
Opintojakso toeteutetaan KAMK:n Dev Moodlessa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Alan ajankohtainen kirjallisuus
Kirjallisuus löytyy luentodiojen lähdeluetteloista.
Opetusmenetelmät
Opintojakson toteutusaika on 1.6.2022-30.9.2022. '
Opintojakson on tuottanut Metropolia AMK.
Vastuuopettaja on: Terhi Lehtonen, terhi.lehtonen@metropolia.fi
Opintojakso on suunniteltu siten, että sen voi suorittaa suurelta osin itsenäisesti ajasta ja paikasta riippumatta sisältäen pääasiassa itsenäistä opiskelua ja osittain myös pienryhmätyöskentelyä.
YAMK-opintojen aineistot, esimerkiksi videot ja PowerPoint-esitykset, ovat vain YAMK-opiskelijoiden omaa opiskelua varten. Niitä ei saa jakaa tai hyödyntää omassa toiminnassa kuten omissa koulutuksissa tai asiantuntijaluennoissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kaikilla tehtävillä on sama palautuspäivä 30.9.2022. Huomatkaa kuitenkin, että tehtävä 4a on kaksivaiheinen ja pienryhmätyöskentelyä sisältävä, joten opiskelijoita kannattaa muistuttaa oman ja pienryhmän aikataulun etukäteissuunnittelusta.
Kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ja palautettuna viimeistään 30.9. Tehtävä 4 a osalta 23.9.2022
Opettajat tekevät tehtävien arviointia toteutusajan loputtua 1 kk ajan
Lähetä jaksoon liittyvät kysymykset ja ohjaustarpeesi keskustelualueelle: Kysymykset ja vastaukset (ohjauskeskustelut)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus 5 op = 130 tuntia sisältää oppimateriaaliin perehtymisen ja oppimistehtävien tekemisen sekä osallistumisen webinaareihin/kontakteihin.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu neljästä teemasta ja näihin liittyvistä tehtävistä:
Ihmislähtöisyys (luento 1 ja tehtävä 1)
Voimavaroja tukeva potilaohjaus (luento 2a - 2b ja tehtävä 2)
Kultuurinen näkökulma palliatiiviseen hoitoon (luento 3a-d ja tehtävä 3)
Kuolema ja kuoleman kuvat mediassa (tehtävät 4a ja 4b)
Opintojakso on suunniteltu siten, että sen voi suorittaa pääsääntöisesti omaan tahtiin opintojakson toteutusaikana.
Suositeltavaa on edetä tarjotussa järjestyksessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson arviointi kiitettävä (5) – hylätty (0)
Opintojakso arvioidaan numeerisella asteikolla Kiitettävä (5) – Hylätty (0). Opintojakson arvosana perustuu numeerisesti arvioitujen tehtävien keskiarvoon. Kuitenkin kaikki tehtävät tulee suorittaa hyväksytysti. Kussakin tehtävässä on ilmoitettu arviointikohteet, joihin sovelletaan alla olevia yleisiä arviointikriteereitä.
Arviointikehikko (eri tehtävien arviointikriteerit)
Arviointikriteerit – tyydyttävä (1–2): Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit – hyvä (3–4): Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit – kiitettävä (5): Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Esitietovaatimukset
Perustason (A-taso) osaaminen palliatiivisessa hoidossa.