Monialaisen kuntoutuksen asiakastyön menetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: YSMA0200
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Asta Suomi, Hyvinvointiyksikkö
Osaamistavoitteet
Tarkoituksena on, että osaat suunnitella, kehittää ja arvioida kuntoutuksen prosesseja ja toimintamalleja yhteistyössä monialaisen verkoston kanssa.
Opintojakson osaamiset
Monialaisen kuntoutuksen asiantuntijaosaaminen
Osaamistavoite:
Osaat kehittää asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistävää palvelumuotoilua, kuntoutustuotteita ja palvelukokonaisuuksia. Osaat kehittää tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa.
Osaat hyödyntää työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä työtapoja.
Sisältö
• Asiakkaaksi ohjautuminen ja kuntoutuksen tarpeen selvitysvaihe, ”kuntoutumisvalmius ja -motivaatio” Tavoitteellinen asiakasprosessi
• Kuntoutuksen prosessin sisällöt, toimintamallit ja menetelmät
• Asiakaslähtöisyys ja toimijuus, vuorovaikutteiset asiakastilanteet, dialoginen prosessi
• Kuntoutusajattelun muutos ja uudet kuntoutuskäsitteet (arki- koti- lähi- ja etäkuntoutus ja niiden koekäyttäminen)
• Kuntoutuksen toimintojen (interventioiden, menetelmien ja keinojen) suunnittelu ja asiakkaan elämän tilanne kuntoutumisen lähtökohtana
• Menetelmät: Psykososiaalinen työ, suunnitelmallinen työskentelymalli, työllistämisen tukitoimet, moniammatillinen työskentely, verkostot, asiakkaan lähiverkosto asiakkaan elämäntilanne ympyrä, työkyky viisari
• Kuntoutuksen toimintaympäristöt, toimintojen ja palveluiden vaihe Palvelumuotoilu
• Osallisuuden ja toimintakyvyn arvioiminen
• Asiakkaan kokeman kuntoutumisen vaikuttavuuden arviointi ja sen hyödyntäminen kuntoutustyön kehittämisessä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1
Opiskelija osaa
• erotella erilaisia kuntoutuksen prosesseja asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä sekä toimia jäsenenä monialaisessa yhteistyöverkostossa
• nimetä ja soveltaa asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja tietää palvelumuotoilun periaatteet ja sen merkityksen palvelukokonaisuuksien luomisessa
• nimetä ja tunnistaa tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään ja perustella niiden käyttämistä yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
• nimetä kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja osaa nimetä keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa
• soveltaa erilaisia kuntoutuksen prosesseja asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä sekä toimia jäsenenä monialaisessa yhteistyöverkostossa
• vertailla ja luokitella asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja tietää palvelumuotoilun periaatteet ja sen soveltamismahdollisuudet palvelukokonaisuuksien luomisessa
• erotella ja hyödyntää tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
• tietää ja selittää kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Osaat
- analysoida ja vertailla käyttämiään kuntoutuksen prosesseja asiakastyössä hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
- vertailla ja soveltaa asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja sen merkityksen palvelukokonaisuuksien luomisessa
- soveltaa ja analysoida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
- hyödyntää työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Kiitettävä 4
Osaat
- rakentaa ja perustella kuntoutuksen prosessin omassa asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
- vertailla ja analysoida asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita palvelumuotoilun periaatteiden näkökulmasta
- kehittää ja analysoida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
- soveltaa työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat
- rakentaa, analysoida ja arvioida kuntoutuksen prosesseja omassa asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
- luoda ja arvioida asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä uusia palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita hyödyntäen palvelumuotoilua työssään
- kehittää, luoda ja arvioida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
- kehittää kuntoutuksen vaikuttavuuden arviointia ja soveltaa työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
0 (hylätty). Opiskelija pysty suoriutumaan opintojakson tehtävistä, eikä ole osallistunut riittävästi kontaktiopetukseen.
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
10.01.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Kristiina Juntunen
- Asta Suomi
Vastuuopettaja
Kristiina Juntunen
Ryhmät
-
ZJAYSU24S1Avoin AMK, sote, YAMK-väylät Monialainen kuntoutus
-
YSU24S1Monialainen kuntoutus (YAMK)
Tavoitteet
Tarkoituksena on, että osaat suunnitella, kehittää ja arvioida kuntoutuksen prosesseja ja toimintamalleja yhteistyössä monialaisen verkoston kanssa.
Opintojakson osaamiset
Monialaisen kuntoutuksen asiantuntijaosaaminen
Osaamistavoite:
Osaat kehittää asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistävää palvelumuotoilua, kuntoutustuotteita ja palvelukokonaisuuksia. Osaat kehittää tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa.
Osaat hyödyntää työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä työtapoja.
Sisältö
• Asiakkaaksi ohjautuminen ja kuntoutuksen tarpeen selvitysvaihe, ”kuntoutumisvalmius ja -motivaatio” Tavoitteellinen asiakasprosessi
• Kuntoutuksen prosessin sisällöt, toimintamallit ja menetelmät
• Asiakaslähtöisyys ja toimijuus, vuorovaikutteiset asiakastilanteet, dialoginen prosessi
• Kuntoutusajattelun muutos ja uudet kuntoutuskäsitteet (arki- koti- lähi- ja etäkuntoutus ja niiden koekäyttäminen)
• Kuntoutuksen toimintojen (interventioiden, menetelmien ja keinojen) suunnittelu ja asiakkaan elämän tilanne kuntoutumisen lähtökohtana
• Menetelmät: Psykososiaalinen työ, suunnitelmallinen työskentelymalli, työllistämisen tukitoimet, moniammatillinen työskentely, verkostot, asiakkaan lähiverkosto asiakkaan elämäntilanne ympyrä, työkyky viisari
• Kuntoutuksen toimintaympäristöt, toimintojen ja palveluiden vaihe Palvelumuotoilu
• Osallisuuden ja toimintakyvyn arvioiminen
• Asiakkaan kokeman kuntoutumisen vaikuttavuuden arviointi ja sen hyödyntäminen kuntoutustyön kehittämisessä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija osaa
• erotella erilaisia kuntoutuksen prosesseja asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä sekä toimia jäsenenä monialaisessa yhteistyöverkostossa
• nimetä ja soveltaa asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja tietää palvelumuotoilun periaatteet ja sen merkityksen palvelukokonaisuuksien luomisessa
• nimetä ja tunnistaa tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään ja perustella niiden käyttämistä yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
• nimetä kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja osaa nimetä keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa
• soveltaa erilaisia kuntoutuksen prosesseja asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä sekä toimia jäsenenä monialaisessa yhteistyöverkostossa
• vertailla ja luokitella asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja tietää palvelumuotoilun periaatteet ja sen soveltamismahdollisuudet palvelukokonaisuuksien luomisessa
• erotella ja hyödyntää tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
• tietää ja selittää kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat
- analysoida ja vertailla käyttämiään kuntoutuksen prosesseja asiakastyössä hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
- vertailla ja soveltaa asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja sen merkityksen palvelukokonaisuuksien luomisessa
- soveltaa ja analysoida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
- hyödyntää työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Kiitettävä 4
Osaat
- rakentaa ja perustella kuntoutuksen prosessin omassa asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
- vertailla ja analysoida asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita palvelumuotoilun periaatteiden näkökulmasta
- kehittää ja analysoida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
- soveltaa työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat
- rakentaa, analysoida ja arvioida kuntoutuksen prosesseja omassa asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
- luoda ja arvioida asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä uusia palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita hyödyntäen palvelumuotoilua työssään
- kehittää, luoda ja arvioida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
- kehittää kuntoutuksen vaikuttavuuden arviointia ja soveltaa työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
0 (hylätty). Opiskelija pysty suoriutumaan opintojakson tehtävistä, eikä ole osallistunut riittävästi kontaktiopetukseen.
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 25.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Kristiina Juntunen
- Asta Suomi
Vastuuopettaja
Asta Suomi
Ryhmät
-
YSU24K1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
ZJAYSU24KMAvoin AMK, sote, Monialainen kuntoutus, YAMK-polku
Tavoitteet
Tarkoituksena on, että osaat suunnitella, kehittää ja arvioida kuntoutuksen prosesseja ja toimintamalleja yhteistyössä monialaisen verkoston kanssa.
Opintojakson osaamiset
Monialaisen kuntoutuksen asiantuntijaosaaminen
Osaamistavoite:
Osaat kehittää asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistävää palvelumuotoilua, kuntoutustuotteita ja palvelukokonaisuuksia. Osaat kehittää tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa.
Osaat hyödyntää työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä työtapoja.
Sisältö
• Asiakkaaksi ohjautuminen ja kuntoutuksen tarpeen selvitysvaihe, ”kuntoutumisvalmius ja -motivaatio” Tavoitteellinen asiakasprosessi
• Kuntoutuksen prosessin sisällöt, toimintamallit ja menetelmät
• Asiakaslähtöisyys ja toimijuus, vuorovaikutteiset asiakastilanteet, dialoginen prosessi
• Kuntoutusajattelun muutos ja uudet kuntoutuskäsitteet (arki- koti- lähi- ja etäkuntoutus ja niiden koekäyttäminen)
• Kuntoutuksen toimintojen (interventioiden, menetelmien ja keinojen) suunnittelu ja asiakkaan elämän tilanne kuntoutumisen lähtökohtana
• Menetelmät: Psykososiaalinen työ, suunnitelmallinen työskentelymalli, työllistämisen tukitoimet, moniammatillinen työskentely, verkostot, asiakkaan lähiverkosto asiakkaan elämäntilanne ympyrä, työkyky viisari
• Kuntoutuksen toimintaympäristöt, toimintojen ja palveluiden vaihe Palvelumuotoilu
• Osallisuuden ja toimintakyvyn arvioiminen
• Asiakkaan kokeman kuntoutumisen vaikuttavuuden arviointi ja sen hyödyntäminen kuntoutustyön kehittämisessä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija osaa
• erotella erilaisia kuntoutuksen prosesseja asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä sekä toimia jäsenenä monialaisessa yhteistyöverkostossa
• nimetä ja soveltaa asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja tietää palvelumuotoilun periaatteet ja sen merkityksen palvelukokonaisuuksien luomisessa
• nimetä ja tunnistaa tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään ja perustella niiden käyttämistä yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
• nimetä kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja osaa nimetä keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa
• soveltaa erilaisia kuntoutuksen prosesseja asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä sekä toimia jäsenenä monialaisessa yhteistyöverkostossa
• vertailla ja luokitella asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja tietää palvelumuotoilun periaatteet ja sen soveltamismahdollisuudet palvelukokonaisuuksien luomisessa
• erotella ja hyödyntää tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
• tietää ja selittää kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat
- analysoida ja vertailla käyttämiään kuntoutuksen prosesseja asiakastyössä hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
- vertailla ja soveltaa asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja sen merkityksen palvelukokonaisuuksien luomisessa
- soveltaa ja analysoida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
- hyödyntää työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Kiitettävä 4
Osaat
- rakentaa ja perustella kuntoutuksen prosessin omassa asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
- vertailla ja analysoida asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita palvelumuotoilun periaatteiden näkökulmasta
- kehittää ja analysoida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
- soveltaa työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat
- rakentaa, analysoida ja arvioida kuntoutuksen prosesseja omassa asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
- luoda ja arvioida asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä uusia palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita hyödyntäen palvelumuotoilua työssään
- kehittää, luoda ja arvioida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
- kehittää kuntoutuksen vaikuttavuuden arviointia ja soveltaa työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
0 (hylätty). Opiskelija pysty suoriutumaan opintojakson tehtävistä, eikä ole osallistunut riittävästi kontaktiopetukseen.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 20.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Asta Suomi
- Aila Pikkarainen
Ryhmät
-
YSU23KMMonialainen kuntoutus (YAMK)
-
ZJAYSU23KMAvoin AMK, sote, Monialainen kuntoutus, YAMK-polku
Tavoitteet
Tarkoituksena on, että osaat suunnitella, kehittää ja arvioida kuntoutuksen prosesseja ja toimintamalleja yhteistyössä monialaisen verkoston kanssa.
Opintojakson osaamiset
Monialaisen kuntoutuksen asiantuntijaosaaminen
Osaamistavoite:
Osaat kehittää asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistävää palvelumuotoilua, kuntoutustuotteita ja palvelukokonaisuuksia. Osaat kehittää tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa.
Osaat hyödyntää työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä työtapoja.
Sisältö
• Asiakkaaksi ohjautuminen ja kuntoutuksen tarpeen selvitysvaihe, ”kuntoutumisvalmius ja -motivaatio” Tavoitteellinen asiakasprosessi
• Kuntoutuksen prosessin sisällöt, toimintamallit ja menetelmät
• Asiakaslähtöisyys ja toimijuus, vuorovaikutteiset asiakastilanteet, dialoginen prosessi
• Kuntoutusajattelun muutos ja uudet kuntoutuskäsitteet (arki- koti- lähi- ja etäkuntoutus ja niiden koekäyttäminen)
• Kuntoutuksen toimintojen (interventioiden, menetelmien ja keinojen) suunnittelu ja asiakkaan elämän tilanne kuntoutumisen lähtökohtana
• Menetelmät: Psykososiaalinen työ, suunnitelmallinen työskentelymalli, työllistämisen tukitoimet, moniammatillinen työskentely, verkostot, asiakkaan lähiverkosto asiakkaan elämäntilanne ympyrä, työkyky viisari
• Kuntoutuksen toimintaympäristöt, toimintojen ja palveluiden vaihe Palvelumuotoilu
• Osallisuuden ja toimintakyvyn arvioiminen
• Asiakkaan kokeman kuntoutumisen vaikuttavuuden arviointi ja sen hyödyntäminen kuntoutustyön kehittämisessä.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk: 5 paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija osaa
• erotella erilaisia kuntoutuksen prosesseja asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä sekä toimia jäsenenä monialaisessa yhteistyöverkostossa
• nimetä ja soveltaa asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja tietää palvelumuotoilun periaatteet ja sen merkityksen palvelukokonaisuuksien luomisessa
• nimetä ja tunnistaa tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään ja perustella niiden käyttämistä yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
• nimetä kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja osaa nimetä keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa
• soveltaa erilaisia kuntoutuksen prosesseja asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä sekä toimia jäsenenä monialaisessa yhteistyöverkostossa
• vertailla ja luokitella asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja tietää palvelumuotoilun periaatteet ja sen soveltamismahdollisuudet palvelukokonaisuuksien luomisessa
• erotella ja hyödyntää tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
• tietää ja selittää kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat
- analysoida ja vertailla käyttämiään kuntoutuksen prosesseja asiakastyössä hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
- vertailla ja soveltaa asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja sen merkityksen palvelukokonaisuuksien luomisessa
- soveltaa ja analysoida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
- hyödyntää työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Kiitettävä 4
Osaat
- rakentaa ja perustella kuntoutuksen prosessin omassa asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
- vertailla ja analysoida asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita palvelumuotoilun periaatteiden näkökulmasta
- kehittää ja analysoida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
- soveltaa työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat
- rakentaa, analysoida ja arvioida kuntoutuksen prosesseja omassa asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
- luoda ja arvioida asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä uusia palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita hyödyntäen palvelumuotoilua työssään
- kehittää, luoda ja arvioida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
- kehittää kuntoutuksen vaikuttavuuden arviointia ja soveltaa työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
0 (hylätty). Opiskelija pysty suoriutumaan opintojakson tehtävistä, eikä ole osallistunut riittävästi kontaktiopetukseen.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 14.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Asta Suomi
- Aila Pikkarainen
Vastuuopettaja
Asta Suomi
Ryhmät
-
YSY22SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
ZJA23KSYAvoin YAMK, sote
-
ZJAYSY22SMAvoin AMK, sote, Monialainen kuntoutus, YAMK-polku
Tavoitteet
Tarkoituksena on, että osaat suunnitella, kehittää ja arvioida kuntoutuksen prosesseja ja toimintamalleja yhteistyössä monialaisen verkoston kanssa.
Opintojakson osaamiset
Monialaisen kuntoutuksen asiantuntijaosaaminen
Osaamistavoite:
Osaat kehittää asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistävää palvelumuotoilua, kuntoutustuotteita ja palvelukokonaisuuksia. Osaat kehittää tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa.
Osaat hyödyntää työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä työtapoja.
Sisältö
• Asiakkaaksi ohjautuminen ja kuntoutuksen tarpeen selvitysvaihe, ”kuntoutumisvalmius ja -motivaatio” Tavoitteellinen asiakasprosessi
• Kuntoutuksen prosessin sisällöt, toimintamallit ja menetelmät
• Asiakaslähtöisyys ja toimijuus, vuorovaikutteiset asiakastilanteet, dialoginen prosessi
• Kuntoutusajattelun muutos ja uudet kuntoutuskäsitteet (arki- koti- lähi- ja etäkuntoutus ja niiden koekäyttäminen)
• Kuntoutuksen toimintojen (interventioiden, menetelmien ja keinojen) suunnittelu ja asiakkaan elämän tilanne kuntoutumisen lähtökohtana
• Menetelmät: Psykososiaalinen työ, suunnitelmallinen työskentelymalli, työllistämisen tukitoimet, moniammatillinen työskentely, verkostot, asiakkaan lähiverkosto asiakkaan elämäntilanne ympyrä, työkyky viisari
• Kuntoutuksen toimintaympäristöt, toimintojen ja palveluiden vaihe Palvelumuotoilu
• Osallisuuden ja toimintakyvyn arvioiminen
• Asiakkaan kokeman kuntoutumisen vaikuttavuuden arviointi ja sen hyödyntäminen kuntoutustyön kehittämisessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ahonen, T. 2017. Palvelumuotoilu sotessa: Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen. 2. painos. Espoo: Tarja Ahonen. (myös eKirjana). ISBN 978-952-68686-0-8
Empowerment Evaluation Knowledge and Tools for Self-Assessment, Evaluation Capacity Building, and Accountability. 2015. Toim. D. M.Fetterman, S. J. Kaftarian. & A. Wandersman. Los Angeles: Sage. ISBN 978-1-4522-9953-2
Muu oheismateriaali: sovitaan opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Hybridi, oppimistehtävät ja ohjauskeskustelut.
Palvelumuotoilu, projektiperustainen oppiminen
Webinaarit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 16 h
Webinaarit 6 h
Oppimistehtävät 60 h
Opiskelumateriaaliin perehtyminen 52 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu jaksoilla 2-3
Opintojaksolla on 2 webinaaria jaksoilla 2-3
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5 paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija osaa
• erotella erilaisia kuntoutuksen prosesseja asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä sekä toimia jäsenenä monialaisessa yhteistyöverkostossa
• nimetä ja soveltaa asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja tietää palvelumuotoilun periaatteet ja sen merkityksen palvelukokonaisuuksien luomisessa
• nimetä ja tunnistaa tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään ja perustella niiden käyttämistä yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
• nimetä kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja osaa nimetä keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa
• soveltaa erilaisia kuntoutuksen prosesseja asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä sekä toimia jäsenenä monialaisessa yhteistyöverkostossa
• vertailla ja luokitella asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja tietää palvelumuotoilun periaatteet ja sen soveltamismahdollisuudet palvelukokonaisuuksien luomisessa
• erotella ja hyödyntää tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
• tietää ja selittää kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat
- analysoida ja vertailla käyttämiään kuntoutuksen prosesseja asiakastyössä hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
- vertailla ja soveltaa asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja sen merkityksen palvelukokonaisuuksien luomisessa
- soveltaa ja analysoida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
- hyödyntää työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Kiitettävä 4
Osaat
- rakentaa ja perustella kuntoutuksen prosessin omassa asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
- vertailla ja analysoida asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita palvelumuotoilun periaatteiden näkökulmasta
- kehittää ja analysoida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
- soveltaa työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat
- rakentaa, analysoida ja arvioida kuntoutuksen prosesseja omassa asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
- luoda ja arvioida asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä uusia palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita hyödyntäen palvelumuotoilua työssään
- kehittää, luoda ja arvioida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
- kehittää kuntoutuksen vaikuttavuuden arviointia ja soveltaa työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
0 (hylätty). Opiskelija pysty suoriutumaan opintojakson tehtävistä, eikä ole osallistunut riittävästi kontaktiopetukseen.
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)
Opettaja
- Asta Suomi
- Aila Pikkarainen
- Tarja Tapio
Vastuuopettaja
Asta Suomi
Ryhmät
-
ZJA21SSYMAvoin AMK, sote, monialainen kuntoutus, YAMK-polku
-
YSY21SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
Tavoitteet
Tarkoituksena on, että osaat suunnitella, kehittää ja arvioida kuntoutuksen prosesseja ja toimintamalleja yhteistyössä monialaisen verkoston kanssa.
Opintojakson osaamiset
Monialaisen kuntoutuksen asiantuntijaosaaminen
Osaamistavoite:
Osaat kehittää asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistävää palvelumuotoilua, kuntoutustuotteita ja palvelukokonaisuuksia. Osaat kehittää tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa.
Osaat hyödyntää työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä työtapoja.
Sisältö
• Asiakkaaksi ohjautuminen ja kuntoutuksen tarpeen selvitysvaihe, ”kuntoutumisvalmius ja -motivaatio” Tavoitteellinen asiakasprosessi
• Kuntoutuksen prosessin sisällöt, toimintamallit ja menetelmät
• Asiakaslähtöisyys ja toimijuus, vuorovaikutteiset asiakastilanteet, dialoginen prosessi
• Kuntoutusajattelun muutos ja uudet kuntoutuskäsitteet (arki- koti- lähi- ja etäkuntoutus ja niiden koekäyttäminen)
• Kuntoutuksen toimintojen (interventioiden, menetelmien ja keinojen) suunnittelu ja asiakkaan elämän tilanne kuntoutumisen lähtökohtana
• Menetelmät: Psykososiaalinen työ, suunnitelmallinen työskentelymalli, työllistämisen tukitoimet, moniammatillinen työskentely, verkostot, asiakkaan lähiverkosto asiakkaan elämäntilanne ympyrä, työkyky viisari
• Kuntoutuksen toimintaympäristöt, toimintojen ja palveluiden vaihe Palvelumuotoilu
• Osallisuuden ja toimintakyvyn arvioiminen
• Asiakkaan kokeman kuntoutumisen vaikuttavuuden arviointi ja sen hyödyntäminen kuntoutustyön kehittämisessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ahonen, T. 2017. Palvelumuotoilu sotessa: Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen. 2. painos. Espoo: Tarja Ahonen. (myös eKirjana). ISBN 978-952-68686-0-8
Empowerment Evaluation Knowledge and Tools for Self-Assessment, Evaluation Capacity Building, and Accountability. 2015. Toim. D. M.Fetterman, S. J. Kaftarian. & A. Wandersman. Los Angeles: Sage. ISBN 978-1-4522-9953-2
Muu oheismateriaali: sovitaan opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Kontakti- ja etäopetus, oppimistehtävät ja ohjauskeskustelut.
Palvelumuotoilu, projektiperustainen oppiminen
Webinaarit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 16 h
Webinaarit 6 h
Oppimistehtävät 60 h
Opiskelumateriaaliin perehtyminen 52 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu jaksoilla 2-3
Opintojaksolla on 2 webinaaria jaksoilla 2-3
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5 paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Opiskelija osaa
• erotella erilaisia kuntoutuksen prosesseja asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä sekä toimia jäsenenä monialaisessa yhteistyöverkostossa
• nimetä ja soveltaa asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja tietää palvelumuotoilun periaatteet ja sen merkityksen palvelukokonaisuuksien luomisessa
• nimetä ja tunnistaa tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään ja perustella niiden käyttämistä yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
• nimetä kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja osaa nimetä keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Tyydyttävä 2
Opiskelija osaa
• soveltaa erilaisia kuntoutuksen prosesseja asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä sekä toimia jäsenenä monialaisessa yhteistyöverkostossa
• vertailla ja luokitella asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja tietää palvelumuotoilun periaatteet ja sen soveltamismahdollisuudet palvelukokonaisuuksien luomisessa
• erotella ja hyödyntää tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
• tietää ja selittää kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Osaat
- analysoida ja vertailla käyttämiään kuntoutuksen prosesseja asiakastyössä hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
- vertailla ja soveltaa asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita ja ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja sen merkityksen palvelukokonaisuuksien luomisessa
- soveltaa ja analysoida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
- hyödyntää työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Kiitettävä 4
Osaat
- rakentaa ja perustella kuntoutuksen prosessin omassa asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
- vertailla ja analysoida asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita palvelumuotoilun periaatteiden näkökulmasta
- kehittää ja analysoida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
- soveltaa työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Osaat
- rakentaa, analysoida ja arvioida kuntoutuksen prosesseja omassa asiakastyössään hyödyntäen erilaisia kuntoutuksen toimintamalleja ja menetelmiä yhteistyössä monialaisen yhteistyöverkoston kanssa
- luoda ja arvioida asiakkaan osallisuutta, toimijuutta ja toimintakykyä edistäviä uusia palvelukokonaisuuksia ja kuntoutustuotteita hyödyntäen palvelumuotoilua työssään
- kehittää, luoda ja arvioida tutkimustietoon perustuvia kuntoutuksen asiakastyön menetelmiä omassa työssään yhteistyössä asiakkaan, asiakkaan lähiverkoston sekä kuntoutuksen muiden toimijoiden kanssa
- kehittää kuntoutuksen vaikuttavuuden arviointia ja soveltaa työssään kuntoutuksen vaikuttavuuden arvioinnin tuloksia ja keskeisimpiä vaikuttavuuden arvioinnin työtapoja
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
0 (hylätty). Opiskelija pysty suoriutumaan opintojakson tehtävistä, eikä ole osallistunut riittävästi kontaktiopetukseen.