Yhdenvertaisuus opetuksessa ja ohjauksessaLaajuus (5 op)
Tunnus: AJ00BP39
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Kaisa Räty
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojaksolla perehdyt opiskelijoiden oppimisen ja opiskelun moninaisuuteen: opiskelijan yksilöllisiin tuen tarpeisiin, kulttuurin ja kielen merkitykseen sekä sukupuolisensitiiviseen ohjaukseen. Perehdyt myös ohjauksen ja tuen yhteistyöverkostoihin oppilaitoksessa. Opintojaksolla edistät valmiuksiasi saavutettavan opiskelun ja opetuksen kehittäjänä yhdessä eri toimijoiden kanssa.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität kohtaamisosaamista ja reflektio-osaamista.
Kohtaamisosaamisen tavoitteena on, että kykenet vahvistamaan oppijoiden toimijuutta. Tuet kaikessa toiminnassasi oppijoiden jatkuvan oppimisen taitoja, kuten itsesäätely- ja reflektiotaitoja sekä oppijan oman oppimisprosessinsa omistajuutta. Kykenet huomioimaan oppijoiden henkilökohtaiset oppimisen lähtökohdat ja tavoitteet. Ohjaat oppijoita sensitiivisesti ymmärtäen heidän elämismaailmansa sekä oppimis- ja ohjaustilanteen kontekstin. Työotteesi on oppijoiden hyvinvointia tukevalla tavalla dialoginen ja eettinen.
Reflektio-osaamisen tavoitteena on, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaanitsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.
Osaamistavoitteet
Olet tietoinen oppijoiden yksilöllisistä tavoitteista, tuen tarpeista ja taustoista, ja ymmärrät niiden merkityksen oppimisprosessissa. Ymmärrät kulttuuri- ja sukupuolisensitiivisyyden merkityksen opettajan työssä. Osaat myös arvioida omia lähtökohtiasi moninaisten oppijoiden ohjaajana ja tukea kaikkien oppijoiden oppimista.
Sisältö
Yhdenvertaisuuden, saavutettavuuden ja osallisuuden kysymykset. Erityinen tuki ja ohjaus opettajan osaamisena. Kulttuurisensitiivinen ja kielitietoinen ohjaus ja opetus sekä sukupuolisensitiivinen ohjaus ja opetus.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn tason arviointikriteerit:
Kohtaamisosaaminen
• ymmärrät oppijoiden moninaisuuden merkityksen omassa opettajan työssäsi ja opiskelijaryhmien toiminnassa
• olet tietoinen oppijoiden mahdollisista erityisen tuen tarpeista
• ymmärrät kulttuuri- ja sukupuolisensitiivisyyden merkityksen opetus- ja ohjaustyössä.
Reflektio-osaaminen
• tunnistat ja arvioit omaan opettajuuteesi liittyviä peruskäsityksiäsi, arvojasi ja asenteitasi sekä omia ajattelu- ja toimintamallejasi oppijoiden yhdenvertaisuuden ja osallisuuden edistämisen näkökulmasta
• asetat itsellesi uusia tavoitteita oppijoiden moninaisuutta kohtaavana opettajana.