Siirry suoraan sisältöön

VerkostoharjoitteluLaajuus (8 op)

Tunnus: AO00BO62

Laajuus

8 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt opinto-ohjaajan toimintaympäristöihin ja muihin ohjauksen konteksteihin. Lisäksi rakennat omaa ohjauksen monialaista verkostoa.

Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaaja kykyä määritellä ja paikantaa ohjaus tilanteissa, jolloin siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostarpeita. Se on myös jatkuvaan oppimista ja kriittistä ajattelua sekä reflektiota. Lisäksi se on kykyä käydä keskustelua ohjauksesta, edistää sen tutkimusta ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

verkosto-osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa elinikäisen ohjauksen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset verkostot. Se tarkoittaa taitoa luoda tarkoituksenmukaisia yhteistyösuhteita ja toimia erilaisissa monialaisissa sekä moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa. Se on myös kykyä ymmärtää oman organisaation ja alueellisten verkostojen ohjaustoiminnan koordinoinnin ja johtamisen merkitys.

yhteiskuntaosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Laajennat monialaisia ja moniammatillisia yhteistyöverkostojasi ja
selkiytät omaa rooliaan eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteitä ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.

Sisältö

Verkostoharjoittelu

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaaminen:
Kykenet käymään keskustelua ohjauksesta.

Verkosto-osaaminen:
Kykenet luomaan tarkoituksenmukaisia ohjauksen yhteistyöverkostoja.

Yhteiskuntaosaaminen:
Tunnet ohjausta määrittävän lainsäädännön ja asiakirjat sekä kykenet arvioimaan niiden toteutumista käytännössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteet ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.

Ilmoittautumisaika

31.05.2023 - 24.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.05.2026

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
  • Päivi Kauppila
  • Virpi Koskelo
  • Pirjo Hänninen
  • Pasi Savonmäki
Ryhmät
  • AJO23SJO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt opinto-ohjaajan toimintaympäristöihin ja muihin ohjauksen konteksteihin. Lisäksi rakennat omaa ohjauksen monialaista verkostoa.

Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaaja kykyä määritellä ja paikantaa ohjaus tilanteissa, jolloin siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostarpeita. Se on myös jatkuvaan oppimista ja kriittistä ajattelua sekä reflektiota. Lisäksi se on kykyä käydä keskustelua ohjauksesta, edistää sen tutkimusta ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

verkosto-osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa elinikäisen ohjauksen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset verkostot. Se tarkoittaa taitoa luoda tarkoituksenmukaisia yhteistyösuhteita ja toimia erilaisissa monialaisissa sekä moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa. Se on myös kykyä ymmärtää oman organisaation ja alueellisten verkostojen ohjaustoiminnan koordinoinnin ja johtamisen merkitys.

yhteiskuntaosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Laajennat monialaisia ja moniammatillisia yhteistyöverkostojasi ja
selkiytät omaa rooliaan eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteitä ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.

Sisältö

Verkostoharjoittelu

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkostoharjoitteluna sekä itsenäisenä työskentelynä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:

Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen tekemällä verkostoharjoittelut ja niihin liittyvät oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on yhteensä 216 h (8 op x 27 h opiskelijan työtä).

Sisällön jaksotus

Verkostoharjoittelut suoritetaan yksilöllisesti ajoitettuina ja tavoitteellisesti suunniteltuina jaksoina.

Lisätietoja opiskelijoille

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaaminen:
Kykenet käymään keskustelua ohjauksesta.

Verkosto-osaaminen:
Kykenet luomaan tarkoituksenmukaisia ohjauksen yhteistyöverkostoja.

Yhteiskuntaosaaminen:
Tunnet ohjausta määrittävän lainsäädännön ja asiakirjat sekä kykenet arvioimaan niiden toteutumista käytännössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteet ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
  • Sara Peltola
  • Pirjo Hänninen
  • Pasi Savonmäki
  • Juha Parkkinen
  • Mervi Pasanen
  • Toni Kosonen
  • Taina Salmi
  • Jenni Pelkonen
  • Sanna Herranen
Ryhmät
  • AJO22SJO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt opinto-ohjaajan toimintaympäristöihin ja muihin ohjauksen konteksteihin. Lisäksi rakennat omaa ohjauksen monialaista verkostoa.

Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaaja kykyä määritellä ja paikantaa ohjaus tilanteissa, jolloin siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostarpeita. Se on myös jatkuvaan oppimista ja kriittistä ajattelua sekä reflektiota. Lisäksi se on kykyä käydä keskustelua ohjauksesta, edistää sen tutkimusta ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

verkosto-osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa elinikäisen ohjauksen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset verkostot. Se tarkoittaa taitoa luoda tarkoituksenmukaisia yhteistyösuhteita ja toimia erilaisissa monialaisissa sekä moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa. Se on myös kykyä ymmärtää oman organisaation ja alueellisten verkostojen ohjaustoiminnan koordinoinnin ja johtamisen merkitys.

yhteiskuntaosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Laajennat monialaisia ja moniammatillisia yhteistyöverkostojasi ja
selkiytät omaa rooliaan eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteitä ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.

Sisältö

Verkostoharjoittelu

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkostoharjoitteluna sekä itsenäisenä työskentelynä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:

Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen tekemällä verkostoharjoittelut ja niihin liittyvät oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on yhteensä 216 h (8 op x 27 h opiskelijan työtä).

Sisällön jaksotus

Verkostoharjoittelut suoritetaan yksilöllisesti ajoitettuina ja tavoitteellisesti suunniteltuina jaksoina.

Lisätietoja opiskelijoille

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaaminen:
Kykenet käymään keskustelua ohjauksesta.

Verkosto-osaaminen:
Kykenet luomaan tarkoituksenmukaisia ohjauksen yhteistyöverkostoja.

Yhteiskuntaosaaminen:
Tunnet ohjausta määrittävän lainsäädännön ja asiakirjat sekä kykenet arvioimaan niiden toteutumista käytännössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteet ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
  • Sara Peltola
  • Virpi Koskelo
  • Pasi Savonmäki
  • Mervi Pasanen
  • Toni Kosonen
  • Taina Salmi
  • Jenni Pelkonen
  • Sanna Herranen
Ryhmät
  • AJO22SJV
    Opinto-ohjaajan koulutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt opinto-ohjaajan toimintaympäristöihin ja muihin ohjauksen konteksteihin. Lisäksi rakennat omaa ohjauksen monialaista verkostoa.

Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaaja kykyä määritellä ja paikantaa ohjaus tilanteissa, jolloin siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostarpeita. Se on myös jatkuvaan oppimista ja kriittistä ajattelua sekä reflektiota. Lisäksi se on kykyä käydä keskustelua ohjauksesta, edistää sen tutkimusta ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

verkosto-osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa elinikäisen ohjauksen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset verkostot. Se tarkoittaa taitoa luoda tarkoituksenmukaisia yhteistyösuhteita ja toimia erilaisissa monialaisissa sekä moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa. Se on myös kykyä ymmärtää oman organisaation ja alueellisten verkostojen ohjaustoiminnan koordinoinnin ja johtamisen merkitys.

yhteiskuntaosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Laajennat monialaisia ja moniammatillisia yhteistyöverkostojasi ja
selkiytät omaa rooliaan eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteitä ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.

Sisältö

Verkostoharjoittelu

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkostoharjoitteluna sekä itsenäisenä työskentelynä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:

Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen tekemällä verkostoharjoittelut ja niihin liittyvät oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on yhteensä 216 h (8 op x 27 h opiskelijan työtä).

Sisällön jaksotus

Verkostoharjoittelut suoritetaan yksilöllisesti ajoitettuina ja tavoitteellisesti suunniteltuina jaksoina.

Lisätietoja opiskelijoille

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaaminen:
Kykenet käymään keskustelua ohjauksesta.

Verkosto-osaaminen:
Kykenet luomaan tarkoituksenmukaisia ohjauksen yhteistyöverkostoja.

Yhteiskuntaosaaminen:
Tunnet ohjausta määrittävän lainsäädännön ja asiakirjat sekä kykenet arvioimaan niiden toteutumista käytännössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteet ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.

Ilmoittautumisaika

01.08.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ammatillinen opettajakorkeakoulu

Toimipiste

Lutakon kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
  • Seija Koskela
  • Virpi Koskelo
  • Pirjo Hänninen
  • Anna Itkonen
  • Juha Parkkinen
  • Mervi Pasanen
  • Sauli Puukari
  • Sanna Herranen
Ryhmät
  • AJO21SJO
    Opinto-ohjaajan koulutus

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt opinto-ohjaajan toimintaympäristöihin ja muihin ohjauksen konteksteihin. Lisäksi rakennat omaa ohjauksen monialaista verkostoa.

Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaaja kykyä määritellä ja paikantaa ohjaus tilanteissa, jolloin siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostarpeita. Se on myös jatkuvaan oppimista ja kriittistä ajattelua sekä reflektiota. Lisäksi se on kykyä käydä keskustelua ohjauksesta, edistää sen tutkimusta ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

verkosto-osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa elinikäisen ohjauksen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset verkostot. Se tarkoittaa taitoa luoda tarkoituksenmukaisia yhteistyösuhteita ja toimia erilaisissa monialaisissa sekä moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa. Se on myös kykyä ymmärtää oman organisaation ja alueellisten verkostojen ohjaustoiminnan koordinoinnin ja johtamisen merkitys.

yhteiskuntaosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Laajennat monialaisia ja moniammatillisia yhteistyöverkostojasi ja
selkiytät omaa rooliaan eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteitä ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.

Sisältö

Verkostoharjoittelu

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkostoharjoitteluna sekä itsenäisenä työskentelynä.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:

Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen tekemällä verkostoharjoittelut ja niihin liittyvät oppimistehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on yhteensä 216 h (8 op x 27 h opiskelijan työtä).

Sisällön jaksotus

Verkostoharjoittelut suoritetaan yksilöllisesti ajoitettuina ja tavoitteellisesti suunniteltuina jaksoina.

Lisätietoja opiskelijoille

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaaminen:
Kykenet käymään keskustelua ohjauksesta.

Verkosto-osaaminen:
Kykenet luomaan tarkoituksenmukaisia ohjauksen yhteistyöverkostoja.

Yhteiskuntaosaaminen:
Tunnet ohjausta määrittävän lainsäädännön ja asiakirjat sekä kykenet arvioimaan niiden toteutumista käytännössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteet ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.