Uraohjausprosessi ja työmenetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: EK00BJ44
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että saat valmiuksia suunnitella ja toteuttaa yksilöllisiä sekä asiakastarvelähtöisiä uraohjausprosesseja.
Opintojakson osaamistavoite:
Tunnistat ohjaustyön eettiset lähtökohdat osana uraohjausprosessia. Osaat suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ja asiakaslähtöisiä uraohjausprosesseja. Osaat tarkoituksenmukaisesti käyttää ja soveltaa erilaisia uraohjausmenetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa. Osaat analysoida ja arvioida uraohjausprosesseja ja -menetelmiä, omia ammattikäytänteitäsi sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta. Osaat suunnitelmallisesti kehittää uraohjausprosesseihin ja –menetelmiin liittyvää asiantuntijuuttasi.
Sisältö
Opintojaksolla tutkitaan ja arvioidaan uraohjausprosessien rakentumista. Tutustutaan erilaisiin uraohjausmenetelmiin ja arvioidaan niiden toimivuutta yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa. Perehdytään henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmänohjauksen toteuttamisen menetelmiin erilaisissa ohjausympäristöissä monikanavaisia välineitä hyödyntäen. Osana käyttöteoriansa tiedostamista ja rakentamista opiskelija analysoi erilaisia uraohjausprosesseja sekä tutkii omia ammattikäytänteitään ja arvioi niiden laatua ja vaikuttavuutta eettiset lähtökohdat huomioiden.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tunnistat ohjaustyön eettiset lähtökohdat osana uraohjausprosessia.
Osaat suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ja asiakaslähtöisiä uraohjausprosesseja.
Käytät ja sovellat tarkoituksenmukaisesti erilaisia uraohjausmenetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa.
Osaat analysoida ja arvioida uraohjausprosesseja ja -menetelmiä, omia ammattikäytänteitäsi sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta.
Kehität suunnitelmallisesti uraohjausprosesseihin ja -menetelmiin liittyvää asiantuntijuuttasi.
Ajoitus
13.03.2023 - 15.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Riikka Michelsson
- Mervi Pasanen
Ryhmät
-
EKA23KUE1Uraohjauksen erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että saat valmiuksia suunnitella ja toteuttaa yksilöllisiä sekä asiakastarvelähtöisiä uraohjausprosesseja.
Opintojakson osaamistavoite:
Tunnistat ohjaustyön eettiset lähtökohdat osana uraohjausprosessia. Osaat suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ja asiakaslähtöisiä uraohjausprosesseja. Osaat tarkoituksenmukaisesti käyttää ja soveltaa erilaisia uraohjausmenetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa. Osaat analysoida ja arvioida uraohjausprosesseja ja -menetelmiä, omia ammattikäytänteitäsi sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta. Osaat suunnitelmallisesti kehittää uraohjausprosesseihin ja –menetelmiin liittyvää asiantuntijuuttasi.
Sisältö
Opintojaksolla tutkitaan ja arvioidaan uraohjausprosessien rakentumista. Tutustutaan erilaisiin uraohjausmenetelmiin ja arvioidaan niiden toimivuutta yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa. Perehdytään henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmänohjauksen toteuttamisen menetelmiin erilaisissa ohjausympäristöissä monikanavaisia välineitä hyödyntäen. Osana käyttöteoriansa tiedostamista ja rakentamista opiskelija analysoi erilaisia uraohjausprosesseja sekä tutkii omia ammattikäytänteitään ja arvioi niiden laatua ja vaikuttavuutta eettiset lähtökohdat huomioiden.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Amundson, N. 2005. Aktiivinen ohjaus. Opas uraohjauksen ammattilaisille. Helsinki: Psykologien kustannus.
Amundson, N., Harris-Bowlsbey, J., Niles, S. 2008. Essential elements of career counseling: processes and techniques. Boston, MA.: Pearson.
Kettunen, J. 2017. Career practitioners' conceptions of social media and competency for social media in career services. University of Jyväskylä: Finnish Institute for Educational Re-search.
Niles, S. G. & Harris-Bowlsbey, J. 2016. Career development interventions. Boston, MA.: Pearson.
Peavy, R. V. 2001. Elämäni työkirja. Ohjaajien opaskirja konstruktivististen periaatteiden soveltamiseen koulutuksessa ja ohjaustyössä. Helsinki: Psykologien kustannus.
Savickas, M. 2011. Career counseling. Alexandria, VA.: American Psychological Association.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja siihen sisältyy lähitapaamisia, pienryhmä- ja henkilökotaista ohjausta, itsenäistä työskentelyä sekä verkon välityksellä tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 135 tunnin työpanosta.
Lisätietoja opiskelijoille
Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.
Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tunnistat ohjaustyön eettiset lähtökohdat osana uraohjausprosessia.
Osaat suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ja asiakaslähtöisiä uraohjausprosesseja.
Käytät ja sovellat tarkoituksenmukaisesti erilaisia uraohjausmenetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa.
Osaat analysoida ja arvioida uraohjausprosesseja ja -menetelmiä, omia ammattikäytänteitäsi sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta.
Kehität suunnitelmallisesti uraohjausprosesseihin ja -menetelmiin liittyvää asiantuntijuuttasi.
Ajoitus
24.01.2023 - 08.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Seija Koskela
- Riikka Michelsson
Ryhmät
-
EKA23KUEUraohjauksen erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että saat valmiuksia suunnitella ja toteuttaa yksilöllisiä sekä asiakastarvelähtöisiä uraohjausprosesseja.
Opintojakson osaamistavoite:
Tunnistat ohjaustyön eettiset lähtökohdat osana uraohjausprosessia. Osaat suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ja asiakaslähtöisiä uraohjausprosesseja. Osaat tarkoituksenmukaisesti käyttää ja soveltaa erilaisia uraohjausmenetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa. Osaat analysoida ja arvioida uraohjausprosesseja ja -menetelmiä, omia ammattikäytänteitäsi sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta. Osaat suunnitelmallisesti kehittää uraohjausprosesseihin ja –menetelmiin liittyvää asiantuntijuuttasi.
Sisältö
Opintojaksolla tutkitaan ja arvioidaan uraohjausprosessien rakentumista. Tutustutaan erilaisiin uraohjausmenetelmiin ja arvioidaan niiden toimivuutta yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa. Perehdytään henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmänohjauksen toteuttamisen menetelmiin erilaisissa ohjausympäristöissä monikanavaisia välineitä hyödyntäen. Osana käyttöteoriansa tiedostamista ja rakentamista opiskelija analysoi erilaisia uraohjausprosesseja sekä tutkii omia ammattikäytänteitään ja arvioi niiden laatua ja vaikuttavuutta eettiset lähtökohdat huomioiden.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Amundson, N. 2005. Aktiivinen ohjaus. Opas uraohjauksen ammattilaisille. Helsinki: Psykologien kustannus.
Amundson, N., Harris-Bowlsbey, J., Niles, S. 2008. Essential elements of career counseling: processes and techniques. Boston, MA.: Pearson.
Kettunen, J. 2017. Career practitioners' conceptions of social media and competency for social media in career services. University of Jyväskylä: Finnish Institute for Educational Re-search.
Niles, S. G. & Harris-Bowlsbey, J. 2016. Career development interventions. Boston, MA.: Pearson.
Peavy, R. V. 2001. Elämäni työkirja. Ohjaajien opaskirja konstruktivististen periaatteiden soveltamiseen koulutuksessa ja ohjaustyössä. Helsinki: Psykologien kustannus.
Savickas, M. 2011. Career counseling. Alexandria, VA.: American Psychological Association.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja siihen sisältyy lähitapaamisia, pienryhmä- ja henkilökotaista ohjausta, itsenäistä työskentelyä sekä verkon välityksellä tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 135 tunnin työpanosta.
Lisätietoja opiskelijoille
Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.
Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tunnistat ohjaustyön eettiset lähtökohdat osana uraohjausprosessia.
Osaat suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ja asiakaslähtöisiä uraohjausprosesseja.
Käytät ja sovellat tarkoituksenmukaisesti erilaisia uraohjausmenetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa.
Osaat analysoida ja arvioida uraohjausprosesseja ja -menetelmiä, omia ammattikäytänteitäsi sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta.
Kehität suunnitelmallisesti uraohjausprosesseihin ja -menetelmiin liittyvää asiantuntijuuttasi.
Ajoitus
25.01.2022 - 02.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Riikka Michelsson
- Mervi Pasanen
Ryhmät
-
EKA22KUEUraohjauksen erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että saat valmiuksia suunnitella ja toteuttaa yksilöllisiä sekä asiakastarvelähtöisiä uraohjausprosesseja.
Opintojakson osaamistavoite:
Tunnistat ohjaustyön eettiset lähtökohdat osana uraohjausprosessia. Osaat suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ja asiakaslähtöisiä uraohjausprosesseja. Osaat tarkoituksenmukaisesti käyttää ja soveltaa erilaisia uraohjausmenetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa. Osaat analysoida ja arvioida uraohjausprosesseja ja -menetelmiä, omia ammattikäytänteitäsi sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta. Osaat suunnitelmallisesti kehittää uraohjausprosesseihin ja –menetelmiin liittyvää asiantuntijuuttasi.
Sisältö
Opintojaksolla tutkitaan ja arvioidaan uraohjausprosessien rakentumista. Tutustutaan erilaisiin uraohjausmenetelmiin ja arvioidaan niiden toimivuutta yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa. Perehdytään henkilökohtaisen ohjauksen ja ryhmänohjauksen toteuttamisen menetelmiin erilaisissa ohjausympäristöissä monikanavaisia välineitä hyödyntäen. Osana käyttöteoriansa tiedostamista ja rakentamista opiskelija analysoi erilaisia uraohjausprosesseja sekä tutkii omia ammattikäytänteitään ja arvioi niiden laatua ja vaikuttavuutta eettiset lähtökohdat huomioiden.
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa 1.1.2022 ja päättyy 30.11.2022.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Amundson, N. 2005. Aktiivinen ohjaus. Opas uraohjauksen ammattilaisille. Helsinki: Psykologien kustannus.
Amundson, N., Harris-Bowlsbey, J., Niles, S. 2008. Essential elements of career counseling: processes and techniques. Boston, MA.: Pearson.
Kettunen, J. 2017. Career practitioners' conceptions of social media and competency for social media in career services. University of Jyväskylä: Finnish Institute for Educational Re-search.
Niles, S. G. & Harris-Bowlsbey, J. 2016. Career development interventions. Boston, MA.: Pearson.
Peavy, R. V. 2001. Elämäni työkirja. Ohjaajien opaskirja konstruktivististen periaatteiden soveltamiseen koulutuksessa ja ohjaustyössä. Helsinki: Psykologien kustannus.
Savickas, M. 2011. Career counseling. Alexandria, VA.: American Psychological Association.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja siihen sisältyy lähitapaamisia, pienryhmä- ja henkilökotaista ohjausta, itsenäistä työskentelyä sekä verkon välityksellä tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 135 tunnin työpanosta.
Lisätietoja opiskelijoille
Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.
Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tunnistat ohjaustyön eettiset lähtökohdat osana uraohjausprosessia.
Osaat suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisia ja asiakaslähtöisiä uraohjausprosesseja.
Käytät ja sovellat tarkoituksenmukaisesti erilaisia uraohjausmenetelmiä monikanavaisesti yksilöllisissä ja yhteisöllisissä asiakasprosesseissa.
Osaat analysoida ja arvioida uraohjausprosesseja ja -menetelmiä, omia ammattikäytänteitäsi sekä niiden laatua ja vaikuttavuutta.
Kehität suunnitelmallisesti uraohjausprosesseihin ja -menetelmiin liittyvää asiantuntijuuttasi.