Guidance orientations in customer and service guidanceLaajuus (2 cr)
Course unit code: SZ00BS66
General information
- Credits
- 2 cr
- Teaching language
- Finnish
- Responsible person
- Anu Pelkonen
Objective
After completing the course, you have adopted
- basic knowledge of control orientations, different control styles and case management control process.
- identify factors related to control interaction situations and their significance for control effectiveness
- you know the theoretical basis of supervision and the different stages of the supervision process and you can relate your own role as a supervisor to the client's process
- you know different guidance practices in social and health care work
Content
- Steering orientations: the multidisciplinary basis of steering and the policies that guide the steering situation
- Control styles: accepting, structuring, catalyzing and confrontational control style and their application in customer control and service missile work
- Case management: the case management operating model as a starting point for the customer and service management process
Qualifications
---
Assessment criteria, approved/failed
The final exam is 80% passed
Materials
- Moxley, D.P. 1989. The Practice Of Case Management.
- Pakarinen, E. (2019). Maahanmuuttajien ohjaus työvoimahallinnossa ja aikuiskoulutuksessa kohti interkulttuurista ohjausta. Janus Sosiaalipolitiikan ja sosiaalityön tutkimuksen aikakauslehti, 27(2), 194–201.
- Pikkarainen, A., Hökkä, P., Vähäsantanen, K., Paloniemi, S. & Eteläpelto, A. (2019). Ikääntyneet aikuiset kuntoutustyöntekijöiden puheessa: työn kohteesta osallistuvaksi aikuiseksi? Aikuiskasvatus, 39(3), 194-207. https://doi.org/10.33336/aik.85709
- Punna, Mari, Malinen, Kaisa, Sevón, Eija ja Sihvonen, Sanna (2017). Kannattaako asiakkaan toimijuuden ja itseohjautuvuden vahvistaminen? Sosiaalilääketieteen aikakauslehti 2017/54: 155-158.
- Vehviläinen, S. (2020). Ohjauksen orientaatiot ja dilemmat. Teoksessa Salo, Olli-Pekka (toim.) Teoriaa ja työkaluja ohjatun harjoittelun kehittämiseen. Tampere: eNorssi. Sivut 2-19.
- Vehviläinen, S. (2020) Ohjausvuorovaikutus. Avoin etäluento &/2020.
Further information
Course can be partly accredited (SKOS2013 Ohjaustyön perusteet ja menetelmät/Basic and Methods of Counselling Work, 4 ects) according to the policies of Jamk University of Applied Sciences.