Language Awareness in Teaching PracticesLaajuus (5 cr)
Course unit code: AJ00CT72
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
- Responsible person
- Anu Mustonen
Objective
The purpose of the course
Tällä opintojaksolla edistät taitojasi työskennellä monikulttuurisessa ympäristössä sekä taitojasi toimia monikielisten oppijoiden tukena. Opit kielitietoisen pedagogiikan periaatteet ja käytännön menetelmiä, joita voit soveltaa omassa työssäsi opettajana ja ohjaajana.
Course competences
In this course, you will promote and develop your interpersonal competence, professional pedagogical competence, facilitating learning and reflection skills.
Interpersonal competence refers to teacher’s ability to strengthen learners’ competence. You will be able to support learners’ competence for continuous learning, such as self-regulation and reflection skills, and the ownership of their own learning process. As a teacher, you will also have the ability to take into account learner diversity and learners’ personal starting points and goals when planning and carrying out learning sessions and guiding learning. Your approach is dialogical and ethical in a way that supports the well-being of learners.
Professional pedagogical competence refers to the theoretical, ethical, and philosophical principles for vocational competence and learning. It refers to your ability to act in different learning guidance sessions in accordance with the set learning objectives, and the documents that define teaching. It refers to your ability to analyse and justify your own facilitating learning activities.
Facilitating learning skills refer to a teacher's collaborative approach and ability to planning, implementing, assessing, and developing learning and guidance processes taking into consideration the diversity of learners. It also refers to understanding of group processes and group phenomena in learning, employment of versatile and working life-oriented learning resources and ability to design, implement and facilitate learning processes in digital environments in a pedagogically meaningful way.
Reflection skills refer to your ability to recognise and assess your own pedagogical assumptions, and working methods as a facilitator of learning. It refers also to an ability to assess in realistic way your own learning and competence and ability to set new goals as a facilitator of learning.
Learning objectives
Opintojakson suoritettuasi ymmärrät kielitietoisuuden ja kielitietoisen pedagogiikan periaatteet ja osaat soveltaa niitä monikielisessä opetusryhmässä. Tunnistat kulttuurin merkityksen sekä monikielisyyden tarjoamat mahdollisuudet oppimisessa. Osaat kehittää kaikkien opiskelijoiden osallistumista ja oppimista tukevaa opetusta ja oppimisympäristöjä.
Content
Kielitietoinen pedagogiikka, monikielisyys resurssina, kulttuurin merkitys oppimisessa
Qualifications
-
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:
Kohtaamisosaaminen: Kehität vuorovaikutustaitojasi ja kykyäsi työskennellä monikulttuurisessa ympäristössä. Tämä osaaminen sisältää taitoja kohdata ja tukea monikielisiä oppijoita sekä ymmärtää kulttuurien merkitys oppimisessa.
Ammattipedagoginen osaaminen: Ymmärrät kielitietoisen pedagogiikan periaatteet ja osaat soveltaa niitä monikulttuurisessa ja -kielisessä opetusryhmässä. Tämä osaaminen kattaa pedagogiset menetelmät ja käytännöt, jotka tukevat moninaisten oppijoiden oppimista.
Oppimisprosessien ohjausosaaminen: Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimisprosesseja, jotka tukevat monikulttuuristen ja -kielisten oppijoiden osallistumista ja oppimista. Tämä osaaminen sisältää kyvyn hyödyntää monikielisyyden tarjoamia mahdollisuuksia opetuksessa ja ohjauksessa.
Reflektio-osaaminen: Osaat arvioida omaa oppimistasi ja osaamistasi sekä kehittää pedagogista toimintaasi monikulttuurisessa ja -kielisessä ympäristössä.
Further information
Kurssi on suunnattu opettajille ja ohjaajille, jotka työskentelevät monikielisten opiskelijoiden parissa tai ovat kiinnostuneita kehittämään osaamistaan tällä alueella.