Siirry suoraan sisältöön

Sosiaaligerontologinen vanhustyö harjoitteluLaajuus (8 op)

Opintojakson tunnus: SSSKW300

Opintojakson perustiedot


Laajuus
8 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija hahmottaa seniori- ja vanhustyön palvelujärjestelmän eri tasot ja kokonaisuuden.
Opiskelijalla on tiedostettu, omakohtaisen suhde seniori- ja vanhustyön teorian ja käytännön yhteyksiin. Hän sitoutuu seniori- ja vanhustyötä ohjaaviin eettisiin periaatteisiin.
Opiskelija on harjaantunut sosiokulttuuristen seniori- ja vanhustyön menetelmien käytössä ja kehittämisessä
Opiskelija arvioi realistisesti valmiuksiaan toimia asiakastyössä, työyhteisössä ja moniammatillisissa työryhmissä.

Sisältö

Seniori- ja vanhustyön käytännön työhön osallistuminen erilaisissa toimintayksiköissä.
Erilaisten sosiokulttuuristen työmenetelmien käyttäminen yksilö- ja ryhmäohjauksessa asiakas- ja voimavarakeskeisesti.

Esitietovaatimukset

Opiskelija jäsentää vanhenemista ja seniori- ja vanhustyötä sosiokulttuurisesta näkökulmasta ja ymmärtää erilaisten tietoperustojen yhteyden palvelu- ja toimintaympäristöjen ikääntymiskulttuureihin. Opiskelija tunnistaa ikäihmisen elämänkulun voimavaroja ja hyödyntää niitä asiakastyössä. Opiskelija tuntee ikäihmisen elämänkulun käännekohtia ja palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ikäihmisen tukemiseen.
Opiskelija ymmärtää vanhustyön työmuotojen ja – menetelmien teoreettisia perusteita ja kykenee soveltamaan niitä sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytäntöihin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Harjoittelu on hylätty, jos yksikin seuraavista kriteereistä täyttyy:
TOIMINTA ASIAKKAAN KANSSA
Opiskelija:
- välttelee ja/tai suhtautuu välinpitämättömästi asiakkaisiin
- käyttäytyy tai on olemukseltaan epäammatillinen (esimerkiksi kielenkäyttö, vaatetus, vuorovaikutus, työskentely päihteiden tai huumaavien aineiden alaisena)
- vaarantaa tai laiminlyö asiakkaan
- rikkoo vaitiolovelvollisuuden

TOIMINTA TYÖYHTEISÖSSÄ JA YHTEISTYÖVERKOSTOISSA
Opiskelija:
- toiminta on vastuutonta ja passiivista liittyen työaikaan, sääntöihin ja työtehtävien suorittamiseen
- ei tiedota työhön liittyvistä asioista muulle henkilökunnalle, jolloin yhteistyön puute vaarantaa asiakas-tilanteita
- ylittää valtuutensa

OMAN TOIMINNAN ARVIOINTI JA ITSENSÄ KEHITTÄMINEN
Opiskelija:
- ei hae eikä käytä ohjausta
- asennoituu oppimiseen negatiivisesti, mikä ilmenee oppimiskeskusteluissa, palautteen vastaanotossa ja asiakastilanteissa
- ei kykene realistisesti hahmottamaan omaa osaamisen tasoaan ja oppimistarpeitaan eikä osaa hyödyntää saamaansa palautetta

Siirry alkuun