Leadership, Management and Personal Competence DevelopmentLaajuus (5 cr)
Course unit code: YTTJ0500
General information
- Credits
- 5 cr
- Teaching language
- Finnish
Objective
Opiskelija ymmärtää yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen liittyviä lainalaisuuksia organisaation johtamisessa. Hän ymmärtää asiantuntijuuden, asiantuntijuuden jakamisen ja sen johtamisen merkityksen työyhteisön tehokkuuden ja työhyvinvoinnin kehittämisessä. Opiskelija osaa nähdä oman roolinsa organisaatiossa ja sen strategian toteuttamisessa sekä tietää menetelmiä niiden johtamiseen ja kehittämiseen. Hän tunnistaa muutokseen vaikuttavia tekijöitä ja niiden vaikutusta johtamiseen. Opiskelija kykenee toimimaan esimiehenä työyhteisössä.
Opiskelija tuntee työelämän toimintakulttuuria ja kykenee osallistumaan organisaation toiminnan arviointiin, koordinointiin, kehittämiseen ja johtamiseen. Hän hallitsee organisaation tavoitteiden, ydinosaamisen ja strategioiden määrittelyn perusteet. Opiskelija osaa kehittää yrittäjämäisesti asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa. Hän osaa tehdä ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön sekä tasa-arvoisuuden näkökulmat. Hän tuntee organisaationsa yhteiskuntavastuun ja osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita sekä kestävän kehityksen mukaisia toimintatapoja.
Content
Ihminen ja ihmisen toiminta. Arvot, motivaatio ja sisäinen yrittäjyys. Asiantuntijuus ja sen jakaminen. Oppimisen taidot. Valmennus ja muut johtamisen menetelmät. Vuorovaikutustaidot. Muutosjohtajuus. Asiantuntijaorganisaation johtaminen. Päätöksentekotaidot. Työhyvinvointi ja johtajuus. Strateginen kehittäminen. Liiketoimintaprosessi. Johtamisen kaksi puolta. Johtajan tehtävät. Työn organisointi ja organisaatiomallit. Yrityksen funktiot tavoitteineen. Yrityspeli.
Qualifications
Bachelor's degree. The students know the basics of business activity.
Assessment criteria, satisfactory (1)
xcellent (5): Expert in developing a special area of the industry.
Mastery of a multidisciplinary knowledge base and ability to critically assess knowledge in the area of expertise.
Innovative integration of the knowledge of different fields in order to develop new knowledge and practices.
Ability to manage and reform organizational policies and take responsibility for developing the professional field and for the strategic evaluation of operations.
Good (3-4): Expert in developing the organization.
Advanced specialized knowledge of the area of expertise and its connections to the knowledge of other fields.
Specialized problem-solving skills to develop new knowledge and practices.
Ability to manage and reform the policies of the work community and take responsibility for developing professional practices.
Satisfactory (1-2): Developing expert.
Partly specialized knowledge of the area of expertise.
Specialized problem-solving skills to develop new practices.
Ability to manage and reform the policies of the team and take responsibility for developing professional practices.