Siirry suoraan sisältöön

Circular Economy for Teachers (5 cr)

Code: AJ00BC56-3003

General information


Enrollment
23.10.2023 - 31.10.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 31.03.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Campus
Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
School of Professional Teacher Education
Teachers
Pauliina Silvennoinen
Groups
AJA21SJJ
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJHK
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJB
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA23SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA23SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA23SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVO
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA23SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVI
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA23SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVN
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVV
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVU
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVY
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA23SKJ
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVM
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJV
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVE
Ammatillinen opettajankoulutus
Course
AJ00BC56
No reservations found for realization AJ00BC56-3003!

Evaluation scale

Pass/Fail

Content scheduling

1. Kiertotalous yhteiskunnassa
1.1. Kiertotalouden viitekehys ja keskeiset käsitteet. Käsitetentti.
1.2 Kiertotalouden osa-alueet ja näkökulmia. Case-kuvaus ja vertaispalaute.
1.3 Kiertotaloustoimijat ja verkostot opettajan tukena. Verkostokartta.

2. Kiertotalous opetuksessa
2.1 Kiertotalouden pedagogiset lähtökohdat ja omat tavoitteeni. Kehitystehtävän tavoite ja kuvaus.
2.2 Kiertotaloutta edistävät toimintatavat, menetelmät ja käytännöt. Menetelmäkuvaus, ei erillistä palautusta.
2.3. Pedagoginen kehitystehtävä. Opetus- tai koulutusuunnitelmadokumentti.
2.4. Kiertotaloutta tukeva toimintakulttuuri opettajan työssä. Sidosryhmäkeskustelu ja videokiteytys.

3. Reflektio ja palaute
3.1. Itsearvio
3.2. Opintojaksopalaute

Objective

Opintojakson tarkoitus

Opintojaksolla syvennät tietojasi kiertotaloudesta, kestävästä kehityksestä ja niihin soveltuvasta pedagogiikasta. Perehdyt kiertotalouden tavoitteisiin ja tarkastelet kiertotalouden osa-alueita, sovelluskohteita ja tulevaisuutta omalla toimialallasi. Osana opintoja suunnittelet opintokokonaisuuden käyttämällä kiertotalousopetukseen sopivia pedagogisia ratkaisuja.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität

tulevaisuusosaamista, jolla tarkoitetaan opettajan tietoisuutta kiertotalouden mahdollisuuksista yhteiskunnassa, uudenlaiselle liiketoiminnalle ja opiskelijoiden työllistymiselle. Tulevaisuusosaamista on myös työelämäverkostojen, viranomaislinjausten ja yhteiskunnallisten tavoitteiden tuntemus kiertotalouden ja kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.

kehittämisosaamista, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisönsä toimintaa, kiertotaloutta tukevaa pedagogiikkaa ja menettelytapoja tulevaisuuden osaamistarpeita tukevaksi ja kiertotalouden edistämiseksi. Kehittämisosaamista on myös tunnistaa koulutuksen, oppilaitosten ja opettajan rooli kiertotalouden edistäjänä ja kehittäjänä yhteiskunnassa.

oppimisympäristöosaamista, jolla tässä tarkoitetaan työelämälähtöisen oppimisen ja sidosryhmien kanssa tapahtuvan monialaisen yhteiskehittämisen osaamista. Kiertotaloudessa korostuvat verkostomainen työelämälähtöinen, sosiaalinen ja digitaalinen oppimisympäristöosaaminen sekä kyky yhdistellä niitä oppimisprosessissa tarkoituksenmukaisella tavalla.

Opintojakson osaamistavoite

Ymmärrät , mitä kiertotalous on yhteiskunnallisena ilmiönä ja mitä sillä tavoitellaan. Tiedät mitä on kiertotalous ja tunnistat sen keskeiset käsitteet. Tunnistat ja jäsennät kiertotalouden toimintakenttää: tietolähteitä, omaan alaan liittyviä toimijoita ja verkostoja sekä työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä osaksi omaa työtäsi. Ymmärrät kiertotalouden opetuksen pedagogiset periaatteet ja määrität omat tavoitteesi ja rajaukset kiertotalouden opetuksellesi. Kehität dialogi ja reflektio- osaamistasi.

Content

Kiertotalous yhteiskunnassa: Kiertotalouden viitekehys, keskeiset käsitteet, kiertotaloustoimijat ja verkostot opettajan tukena.

Kiertotalous opetuksessa: Kiertotalouden pedagogiset lähtökohdat, sitä edistävät toimintatavat, menetelmät ja käytännöt. Kiertotaloutta tukeva toimintakulttuuri oppilaitoksessa.

Reflektio

Materials

Oppimateriaali löytyy Moodlen verkko-oppimisympäristössä oppimistehtävien yhteydessä.

Teaching methods

The course is implemented only in Finnish.

Employer connections

Opintojakso soveltuu hyvin kytkettäväksi oman opetus- ja koulutustyön kehittämiseen.

Completion alternatives

Osaamisen osoittaminen:
Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimistehtävät.

Student workload

Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen. Se merkitsee noin 135 tunnin työpanosta, joka jakaantuu kolmeen osioon:
Kiertotalous yhteiskunnassa (2 op)
Kiertotalous opetuksessa (2,5 op)
Reflektio (0,5 op)

Oman ajankäyttösi ja vertaisarvioinnin sujuvuuden vuoksi suositeltava ajoitus tehtäville on
• Osio 1. syyskuun aikana
• Osio 2. ja 3. loka-marraskuussa.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Tulevaisuusosaaminen: Tunnistat kiertotalouden merkityksen yhteiskunnassa sekä oppilaitosten ja opettajan roolin kiertotalouden edistäjänä.

Kehittämisosaaminen: Sinulla on valmiuksia kehittää kiertotalouden opetusta tulevaisuuden osaamistarpeita tukevaksi.

Oppimisympäristöosaaminen: Ymmärrät työelämälähtöisen, monialaisen yhteiskehittämisen merkityksen ja osaat hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä tarkoituksenmukaisesti oppimisprosessissa.

Further information

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

Opintojakson opiskelijapalautteista poimittua:

"Kurssilla oli selkeä rakenne sekä tuoreet, monipuoliset ja ajantasaiset lähteet. Innostuin selaamaan paljon muutakin tietoa, joita tulen hyödyntämään opetuksessani. "

"Hyvin rakennettu opintokokonaisuus. Selkeä opintojakson rakenne, monipuoliset ja monimuotoiset aineistot."

"Pedagoginen käsikirjoitus oli konkreettinen tehtävä, jota voi hyödyntää muutoinkin kuin vaan yhtenä kurssin tehtävänä."

"Sai runsaasti uusia näkökulmia ja tuli miettineeksi omia verkostoja ja alaan liittyvää aineistoa."

Siirry alkuun