Siirry suoraan sisältöön

Human rights, democracy and agency in education (5 cr)

Code: AJ00BP91-3002

General information


Enrollment
01.11.2022 - 13.11.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2023 - 30.04.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Professional Teacher Education
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 20
Degree programmes
School of Professional Teacher Education
Teachers
Anu Utter
Groups
AJA21SJJ
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJHK
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJB
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJE
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJV
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJL
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJVE
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJVA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJJ
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJHK
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVO
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVI
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SKJ
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SKJ
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVN
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVV
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVU
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVY
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVM
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJA
Vocational Teacher Education
AJA20SJB
Vocational Teacher Education
AJA22SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJVI
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SKJ
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJVO
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJV
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVE
Ammatillinen opettajankoulutus
Course
AJ00BP91
No reservations found for realization AJ00BP91-3002!

Evaluation scale

Pass/Fail

Content scheduling

Ohjauswebinaarit:
12.1. klo 11–12.30
16.2. klo 10–11.30
23.3. klo 10–11.30

Objective

Opintojakson tarkoitus

Opintokokonaisuuden avulla pohdit omaa näkemystäsi ihmisoikeusperustaisuudesta ja tutustut osallisuuden ja syrjäytymisen ilmiöihin. Saat myös valmiuksia kehittää ja toteuttaa ihmisoikeuksia ja osallisuutta edistäviä menetelmiä ammatillisen opettajan työssä. Tässä kokonaisuudessa ihmisoikeusperustaisuutta ja osallisuuden tukemista tarkastellaan neljästä eri näkökulmasta
• Ihmisoikeuksia ja osallisuutta tukeva kohtaaminen
• Osallisuutta ja aktiivisuutta vahvistavat pedagogiset ratkaisut
• Ihmisoikeuksiin ja demokratiaan liittyvien sopimusten ja määräysten tunteminen
• Ihmisoikeus- ja demokratiakasvatus

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan kohtaamisosaamista, toimijuusosaamista, reflektio-osaamista.

Opintojakson osaamistavoite

Ymmärrät mitä ihmisoikeudet ovat, mitä ihmisoikeusperustaisuus tarkoittaa opettajan työssä, mitä ihmisoikeus- ja demokratiakasvatus on sekä miten ammatillinen opettaja toteuttaa ihmisoikeus- ja demokratiakasvatusta. Sinulla on valmiuksia ottaa käyttöön olemassa olevia menetelmiä, hyödyntää olemassa olevaa aineistoa ja kehittää uusia käytäntöjä ihmisoikeuksien ja osallisuuden edistämiseksi ja toteuttamiseksi omassa työssäsi.

Kohtaamisosaaminen: Opettajalla on kyky huomioida oppijoiden henkilökohtaiset oppimisen lähtökohdat ja tavoitteet. Hän ohjaa oppijoita sensitiivisesti ymmärtäen heidän elämismaailmansa sekä oppimis- ja ohjaustilanteen kontekstin. Hänen työotteensa on oppijoiden hyvinvointia tukevalla tavalla dialoginen ja eettinen. 

Toimijuusosaaminen: Opettajalla on kyky tehdä luovasti erilaisia työhönsä liittyviä ratkaisuja ammattipedagogiseen tietoon perustuen. Se merkitsee myös taitoa hallita ja johtaa omaa työtä tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän osallistuu yhteisöllisen tiedon rakentamiseen, ja hänellä on taito toimia monimuotoisissa oppimisen ympäristöissä oman ja työyhteisönsä toiminnan kehittämiseksi. 

Reflektio-osaaminen: Opettajalla on kyky tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Hän kykenee tarvittaessa mukauttamaan omaa toimintaansa saamansa palautteen pohjalta. Hän arvioi oman ajattelunsa ja toimintansa eettisiä lähtökohtia ja pystyy kehittämään niitä sen perusteella. 

Content

Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit tekemällä opintojakson oppimistehtävät.

Materials

Ajankohtaiset verkkoaineistot

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimistehtävät. Opintojakson oppimistehtävät mahdollistavat yhteistoiminnallisuuden ja osallistavien menetelmien kokeilemisen. Opintojaksolla reflektoit omaa oppimistasi oppimistehtävissä sekä opintojakson kokoavalla itsearvioinnilla.

Opintojaksoon kuuluvat myös seuraavat ohjauswebinaarit:
12.1. klo 11–12.30
16.2. klo 10–11.30
23.3. klo 10–11.30

Student workload

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus: Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen. Sinulle on varattu erilaisiin tehtäviin laskennallisesti 135 tunnin työskentelymahdollisuus. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu lähtökohdistasi ja niihin perustuvista oppimistehtävien työllistävyydestä.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi on osaamistavoitteisiin perustuvaa ja laadullista. Osaamisen arviointi on kriteeriperustaista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, opintojakson kokoava itsearviointi ja palautteet.
Tällä opintojaksolla arvioidaan kohtaamisosaamista, toimijuusosaamista sekä reflektio-osaamista.

Further information

Arviointi on osaamistavoitteisiin perustuvaa ja laadullista. Osaamisen arviointi on kriteeriperustaista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, opintojakson kokoava itsearviointi ja palautteet.

Siirry alkuun