Siirry suoraan sisältöön

Budjetointi (3 cr)

Code: HTLL2001-3001

General information


Enrollment

01.12.2020 - 30.04.2021

Timing

24.05.2021 - 31.07.2021

Number of ECTS credits allocated

3 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

Online learning

Unit

Liiketoimintayksikkö

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 37

Degree programmes

  • Liiketalous (AMK)

Teachers

  • Aki Laaksonen

Groups

  • HTL19S1
    Liiketalous
  • HTLTAL
    Talousjohtaminen, liiketalous
  • VAz21K1
    Kesän 2021 opinnot
  • ZJA21KH
    Avoin AMK, lita
  • HTL19IY
    Liiketalous

Objective

A student understands the purpose of budgeting as a tool of management control in an organization. A student masters budgeting techniques and is able to implement a budgeting system based on organizational needs. A student understands the critcism towards traditional budgeting methods.

Content

Budgeting system, the objectives of budgeting, the preparation of budgets and budgeting control and the alternatives of budgeting development.

Location and time

Kesäopinnot 24.5.2021 - 31.7.2021
Virtuaaliopinnot verkossa (webinaarit), ei kontaktiopetusta
Webinaarit järjestetään 24.5., 31.5. ja 7.6. klo 17:30-19:00

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali
Åkerberg, P. (2017). Budjetointi 2020-luvulla (1. painos). Helsinki: Alma Media Pro. ISBN 978-952-14-3161-6 verkkoaineisto (e-kirja) ja ISBN 978-952-14-3159-3 (sidottu).
Järvenpää, M., Länsiluoto, A., Partanen, V. & Pellinen, J. (2013). Talousohjaus ja kustannuslaskenta (2. uud. painos). Helsinki : Sanoma Pro. ISBN 978-952-63-2005-2 (nidottu). Budjetointia käsittelevät luvut. (HUOM! Myös muut painokset ovat soveltuvia.)
Neilimo, K. & Uusi-Rauva, E. (2005). Johdon laskentatoimi. (6. uud. painos). Helsinki : Edita. ISBN 978-951-37-4109-9 (nidottu). Budjetointia käsittelevät luvut. (HUOM! Myös muut painokset ovat soveltuvia.)
Jormakka, R., Koivusalo, K., Lappalainen, J. & Niskanen, M. (2015). Laskentatoimi. Helsinki : Edita. ISBN 978-951-37-6782-2 (verkkoaineisto) ja ISBN 978-951-37-6622-1 (nidottu). Budjetointia käsittelevät luvut. (HUOM! Myös muut painokset ovat soveltuvia.)

Teaching methods

Webinaarit
Kirjallinen aineisto
Videomateriaali
Harjoitus- ja oppimistehtävät

Exam schedules

Verkkotentti suoritetaan oppimisympäristön kautta opiskelijalle soveltuvana ajankohtana kesäopintojakson aikataulun puitteissa heinäkuun loppuun mennessä.
Arvioitavat ja itsenäiset tehtävät suoritetaan oppimisympäristön kautta opiskelijalle soveltuvana ajankohtana kesäopintojakson aikataulun puitteissa heinäkuun loppuun mennessä.
Verkkotentin ja tehtävien arvioinnit tehdään elokuussa.
Uusintatentit järjestetään viikoilla 34 ja 35.

Vaihtoehtoiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.

Student workload

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus yhteensä 81 h
Webinaarit 6h
Itsenäinen kirjallisuuteen ja videoihin perehtyminen 20h
Itsenäisten tehtävien tekeminen 55h

Content scheduling

Opintojaksolla vuorottelevat itsenäinen kirjallisuuteen ja videomateriaaliin perehtyminen, webinaarit sekä oppimis- ja harjoitustehtävät.

Further information

Opintojakso sisältyy Talousjohtamisen suuntautumisen opintoihin.
Opintojakson arviointi perustuu seuraavien osasuoritusten kautta osoitettuun osaamiseen: harjoitus- ja oppimistehtävät (50%, 1,5 op) ja tentti (50%, 1,5 op)
Avoin amk 5

Evaluation scale

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Sufficient (1): A student can assist in designing a budgeting system for a small organization. A student understands the key concepts and means of budgeting. A student recognizes the criticism towards traditional budgeting means.

Satisfactory (2): A student can with some support design a budgeting system for a SME company. He/she has some understanding of the theory, techniques and criticism of traditional budgeting means.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 (Good): A student can design a budgeting system for the needs of a small organization under supervision. A student has a vast understanding of the theory, techniques and criticism of traditional budgeting means.

4 (Very good) A student can design, and evaluate a budgeting system for the needs of a small organization. A student masters the techniques and criticism of traditional budgeting means. A student is able to estimate the useful of a budgeting system against the needs of the company.

Assessment criteria, excellent (5)

5 (Excellent): A student can independently design, implement and evaluate a budgeting system for the needs of a small organization. A student masters the theory, techniques and criticism of traditional budgeting means. A student is able to estimate the appropriateness of a budgeting system against the needs of the company.

Qualifications

Basic accounting studies