Activity Based Group Work (5 cr)
Code: SZXX2015-3012
General information
Enrollment
01.08.2022 - 25.08.2022
Timing
31.10.2022 - 21.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Face-to-face, 80 % Online learning
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
- Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
- Master's Degree Programme in Social Services
Teachers
- Miia Riihimäki
- Tuomas Lallukka
- Jenni Koivumäki
- Anne Koivisto
- Katri Kainulainen
Teacher in charge
Jaana Ritsilä
Groups
-
SOS21SMSosionomi (AMK)
-
STT21SMToimintaterapeutti (AMK)
-
SKO21SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Objectives
Purpose of this course
In this course you will learn how to plan and implement a goal directed group intervention that supports client´s participation of social and health care sector.
Competences
Promoting well-being and agency (common)
Competence in the occupational therapy process and clinical reasoning (occupational therapy)
Counselling competence (rehabilitation counselling)
Client work skills (social services)
Learning outcomes of the course
During this course you will learn how to work with clients in social-, health and rehabilitation sector enhancing well-being and agency. You will learn basic skills how to establish a goal directed, client centered partnership with a group of clients. You will know central principles of leading a group, that is: establishing a group, planning the group process, planning and leading a group session and using group dynamics and the stages of group process when leading a group in rehabilitation and social work. You will learn why and how to use occupation and creative activities as a vehicle of goal- directed group activity.
After this course you can develop your competency as group leader in practical situations of your own profession. You will be able to use creative and occupational activities when leading a group in rehabilitation and social work.
Content
The course focuses on the basic principles and practices how to plan, carry out and evaluate a goal directed client centered group in social- and rehabilitation sector. The course includes creative practical activities that can be used in order to reach individual goals of clients.
Learning materials and recommended literature
Stålberg, Leena. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. PS-kustannus.
Huhtinen-Hilden, Laura & Lamppu, Minna (toim.). 2018. Odottamattomia aarteita. Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. SOSKU-esite_DIGI_2ndd.indd (theseus.fi)
Hämäläinen, T. & Savolainen, K. 2016. Toiminta kuntoutumisessa -päämäärä ja väline. Teoksessa Autti-Rämö, I., Salminen, A-L., Rajavaara, M., Ylinen, A. Kuntoutuminen. Duodecim. 2016.
Cole, Mary. 2012 nide tai 2018 e-kirja. Group dynamics in occupational therapy: The theorethical bacis and practice application of group intervention.
Levi, Daniel. 2011. Group dynamics for teams. Los Angeles, CA: Sage 2011.
Teaching methods
Webinaarit, itsenäinen opiskelu, ryhmätehtävät, kontaktitunnit
Exam dates and retake possibilities
Tentti jälkimmäisen kontaktipäivän yhteydessä, jonka jälkeen kaksi uusintamahdollisuutta. Tentin uusintapäivät ilmoitetaan Pepissä ja Moodlessa opintojakson tarkemman aikataulun varmistuttua.
International connections
Lukuvuosittain yksi toteutus englanninkielisenä: Activity Based Group Work, jossa mukana vaihto-opiskelijoita.
Alternative completion methods
Opintojakson hyväksiluku aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen kautta (AHOT) voi olla mahdollista jos olet suunnitellut ja ohjannut asiakasryhmälle erilaisia toiminnallisia tavoitteellisia kuntoutus- ja sosiaalialan ryhmiä vähintään puolen vuoden ajan, ja saanut näihin amk tasoisen koulutuksen. Hyväksiluku voi olla mahdollista osittain, mikäli sinulla on kokemusta erilaisten tavoitteellisten toiminnallisten ryhmien ohjaamisesta vähintään puolen vuoden ajalta ja sinulla on ollut siihen sosiaali-, terveys, kasvatus- ohjaus- tai liikunta -alan ammatillinen koulutus. Hyväksilukuhakemus (AHOT) tulee toimittaa opintojakson oman tutkinto-ohjelman opettajalle ennen opintojakson alkua.
Student workload
Webinaareihin valmistautuminen ja webinaarit 52 h 2op
Kontaktipäivät 16h + niihin valmistautuminen ja kontaktipäivään valmistava tentti 27h = 1op
Ryhmätehtävä 52h = 2op
Further information for students
Itsearviointi: oppimistavoitteiden asettaminen ja arvio niiden saavuttamisesta.
Toisen kontaktipäivän yhteydessä tentti.
Tenttiaineisto:
Luentomateriaalit
Ståhlberg, Leena. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. PS-kustannus. Osa 1. (löytyy e-kirjana)
Levi, Daniel. 2011. Group dynamics for teams. Los Angeles, CA: Sage 2011. 238–245, 252–253. (Skannattu tiedosto Moodlessa)
Tentti arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty. Hyväksytyn raja 80% vastauksista (16/20) oikein.
Vertaisarviointia toteutetaan jälkimmäisen kontaktipäivän yhteydessä.
Ryhmätehtävä arvioidaan erillisten kriteerien mukaan asteikolla Hyväksytty- hylätty
Evaluation scale
Pass/Fail
Evaluation criteria, pass/failed
Passed
The student knows the basic principles of how to plan, carry out and evaluate a goal directed client centered group in social- and rehabilitation sector. The student can plan and carry out one group session taking into consideration group dynamics and group process.
The student has experienced creative activities and knows possibilities how to use creative activities when supporting client´s resources and rehabilitation.