Siirry suoraan sisältöön

Työkyky ja tulevaisuuden työelämä (5 cr)

Code: SZXX2025-3001

General information


Enrollment

03.08.2020 - 30.08.2020

Timing

26.10.2020 - 18.12.2020

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Face-to-face, 60 % Online learning

Unit

Hyvinvointiyksikkö

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 20

Degree programmes

  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)

Teachers

  • Satu Tuomimäki
  • Anja Tanttu

Objective

Purpose of the course
During the course, you will acquire the basic competence in changes of the world of work and work ability.

Course competences
Rehabilitation planning competence

Intended learning of the course
You can describe changes in the world of work and work and the factors affecting them. You identify factors and situations through which changes in the world of work affect work ability and changes in the work ability. You can apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.

Content

Trends of change in the world of work. Situations and challenges related to changes in the world of work and work itself. Changing practices of the world of work. Management of work ability in a changing world of work. New forms of work. Reforming competences.

Location and time

II jakso
vko 44 webinaari 3h
vko 46 webinaari 3h
vko 48 webinaari 3h
vko 50 webinaari 3h

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Järvikoski A, Takala E-P, Juvonen-Posti P, Härkäpää K. Työkyvyn käsite ja työkykymallit kuntoutuksen tutkimuksessa ja käytännöissä. Kelan sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 2018.

Aalto Anna - Mari, Heponiemi Tarja, Elovainio Marko, Vehko Tuulikki, Syrjä Vesa: Työssä, hyvinvoinnissa ja työkyvyssä tapahtuneet muutokset työhönkuntoutujilla. Työhönkuntoutumisen kehittämishankkeen toisen vaiheen (TK2) tuloksia. Kuntoutus 3/2015, s. 11-27. https://kuntoutussaatio.fi/assets/files/2016/08/tiivistelma-kuntoutus-2015-3-1.pdf​

Juvonen-Posti P (2018) Work-related rehabilitation for strenghtening working careers. A multiperspective and mixed methods study of its mechanisms. Acta Universitas Ouluensis D Medica 1468. University of Oulu, Oulu 2018. http://jultika.oulu.fi/Record/isbn978-952-62-1927-1

Eheä yhteiskunta ja kestävä hyvinvointi, STM 22/2018, http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160904/22_TUKA_STM_WEB.pdf
Strategia 2030, https://stm.fi/strategia

Työelämä 2025 - Työelämän ja työympäristön muutosten vaikutukset työsuojeluun ja työhyvinvointiin, http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/70339

Työympäristön ja työhyvinvoinnin linjaukset vuoteen 2030. Turvallisia ja terveellisiä työoloja sekä työkykyä kaikille. Sauni, Riitta (2019-03-15) http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161450

Vahala, M. 2017. Digitalisaatio sote-uudistuksessa. 19.4.2017. https://alueuudistus.fi/documents/1477425/2096487/Digitalisaatio+ja+sote-uudistus.pdf/e6f03071-7e04-412e-b321-ef22174c0fc5/Digitalisaatio+ja+sote-uudistus.pdf.pdf.

Teaching methods

Tällä opintojaksolla opetus ja oppimismenetelminä ovat flipped learning, case study.
Opintojakson toteutus: verkkoluennot, webinaarit, oppimistehtävät, erilaiset verkkopedagogiset menetelmät.

Student workload

Opetus koostuu kontaktiopetuksesta verkossa, webinaareista, oppimistehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta: pienryhmätehtävät (3 op) osallistuminen kontaktiopetukseen ja webinaareihin (0,5 op) itsenäinen opiskelu (1,5 op)

Yhteensä 135 h:
- Verkkoluennot ja webinaarit 12 h
- Oppimistehtävät 81 h,
- Itsenäinen opiskelu 42h

Content scheduling

Opintojakso toteutetaan webinaareina, jossa neljän eri webinaarin aikana (2-3 tuntia/webinaari) perehdyt työelämän muutoksesta johtuviin työnvaatimusten muutoksiin, tuot esille työkyvylle asetettavia uusia haasteita sekä pohdit pienryhmässä työelämän muutokseen liittyviä eettisiä asioita.

Further information

CampusOnline 10
Open University 10

Evaluation scale

Pass/Fail

Assessment criteria, approved/failed

You recognise changes in work and the world of work and factors affecting them. You understand how the changes affect work ability and existing tasks. You know how to apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.