• Driven by Digitalisation (YLSX2570-3003),
         27.02.2023 – 04.06.2023,  5 cr  (YTM22S1, ...) — Online learning +-
    Learning outcomes of the course
    Opintojakson tarkoitus:

    On yleisesti tunnistettu, että informaatio on toimitusketjujen hallinnassa sekä ohjaamisessa nykypäivänä täysin keskeinen asia. Informaatiota syntyy ja tallentuu toimitusketjun eri prosesseissa valtava määrä, mutta sen tuottama arvo saattaa jäädä usein hyödyntämättä täysimääräisesti. Tyypillisesti syntyvä informaatio siiloutuu toimitusketjun eri osapuolten lukuisiin järjestelmiin eikä sen vuoksi ole hyödynnettävissä kaikille osapuolille. Opintojaksolla tuodaan näkyväksi informaation jakamisen tärkeys sekä toimintamallit sen jakamiseen toimitusketjussa. Informaatiolla itsessään ei ole arvoa, jos se ei hyödynnettävässä muodossa, joten data-analytiikan rooli nousee myös tärkeäksi.

    Opintojakson osaamiset:

    Digitalisaatio-osaaminen
    Toimitusketjuosaaminen
    Kansainvälisyys –ja viestintäosaaminen
    Yrittäjyys- innovaatio- ja työyhteisöosaaminen

    Opintojakson osaamistavoite:

    Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä. (not translated)
    Prerequisites and co-requisites
    - (not translated)
    Course contents
    Opintojakson sisältö rakentuu seuraavista teemoista:

    - Digitalisaatio toimitusketjun hallinnassa
    - Kysynnän ennustaminen ja analytiikka
    - Tiedon jakaminen ja läpinäkyvyys toimitusketjussa
    - SCM -prosessien virtaviivaistaminen
    - Teknologia mahdollistajana (not translated)
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1 and 2
    Välttävä 1: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä.

    Tyydyttävä 2: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta. (not translated)
    Assessment criteria - grade 3 and 4
    Hyvä 3: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan yleisellä tasolla sekä omaan toimintaympäristöön liittyen. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta.

    Kiitettävä 4: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan yleisellä tasolla sekä omaan toimintaympäristöön liittyen. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää tiedolla johtamisen periaatteet sekä hyödyt omassa organisaatiossa. (not translated)
    Assessment criteria - grade 5
    Erinomainen 5: Opiskelija ymmärtää kuinka digitalisaation avulla voidaan tehostaa nykyisiä toimintoja ja luoda kokonaan uusia käytänteitä toimitusketjujen hallintaan yleisellä tasolla sekä omaan toimintaympäristöön liittyen. Opiskelija tunnistaa informaation keräämisen, jakamisen ja analysoinnin merkityksen toimitusketjun hallinnan kehittämisessä yleisesti sekä oman organisaation näkökulmasta. Opiskelija ymmärtää tiedolla johtamisen periaatteet sekä hyödyt omassa organisaatiossa. Opiskelija pystyy analytiikkaa käyttäen tuomaan tiedon sellaiseen muotoon, jota voidaan hyödyntää strategisessa päätöksenteossa. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Planned learning activities, teaching methods and guidance

    Luennot ja työpajatyöskentely etäkontaktipäivillä.
    Case stydy -työskentely/opetus etäkontaktipäivällä
    Oppimistehtävät (not translated)

    Lecturer(s)

    Eero Aarresola

    Learning materials and recommended literature

    Aktas, E., Bourlakis, M., Zeimpekis, V., Minis, I. 2021. Supply Chain 4.0.
    Moodle- ja luentomateriaalit
    Tieteelliset artikkelit (not translated)

    Lecturer(s)

    Eero Aarresola

    Working life cooperation

    Opintojaksolla vierailee luennoitsijoita työelämästä.
    Opintojakson oppimistehtävät ovat luonteeltaan työelämää kehittäviä/tutkivia. (not translated)

    Campus

    Main Campus

    Exam dates and re-exam possibilities

    Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä. (not translated)

    Internationality

    Kansainvälisyys toteutuu opintojaksolla KV -artikkelien sekä muun lähdemateriaalin käyttämisenä opetusmateriaalina (not translated)

    Timing

    27.02.2023 - 04.06.2023

    Learning assignments and student workload

    Etäkontaktiluennot 20 h
    Oppimistehtävät 70 h
    Opiskelumateriaaliin perehtyminen 45 h
    Yhteensä 135 h (not translated)

    Enrollment

    01.11.2022 - 05.01.2023

    Groups
    • YTM22S1
    • ZJAYTM22S1
    Seats

    0 - 25

    Assessment methods

    Opintojakson arviointi pohjautuu oppimistavoitteista johdettuihin arviointikriteereihin. Jokainen oppimistehtävä arvioidaan arviointiasteikolla (0-5) ja opintojakson kokonaisarvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvosta. (not translated)

    Degree Programme

    Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management

    Mode of delivery

    Online learning

    Share of virtual studies

    5 cr

    Credits
    • 5 cr
    Unit

    School of Technology