• Future technology in hospitality management (YMRVW200-3003),
         09.01.2023 – 26.03.2023,  5 cr  (ZJA23KM, ...) — Online learning +-
    Learning outcomes of the course
    Opintojakson tarkoitus
    Kun käyt tämän opintojakson, syvennät näkemystäsi palveluliiketoiminnan teknologisesta ympäristöstä ja sen merkityksestä alan kehittymiseen. Opit, miten voit soveltaa teknologisia trendejä palveluliiketoiminnassa. Opit myös punnitsemaan tulevaisuuden teknologian hyötyjä ja riskejä palveluliiketoiminnan kehittämisessä.

    Opintojakson osaamiset
    YAMTY Työelämäosaaminen
    YAMVI Viestintäosaaminen
    YMRMP Matkailu- ja palveluliiketoiminnan osaaminen
    YMRPJ Palveluliiketoiminnan johtaminen

    Opintojakson osaamistavoite
    Ymmärrät laajasti teknologian ja sen sovellusten merkityksen osana asiakkaan palvelukokemusta. Osaat arvioida ja analysoida uuden teknologian yleisiä mahdollisuuksia ja haasteita siinä palveluliiketoiminnan osa-alueessa, joka on omien opintojesi keskiössä. Osaat arvioida kriittisesti toimialan ja sen teknologisen ympäristön välistä suhdetta johtamisen näkökulmasta. (not translated)
    Prerequisites and co-requisites
    Accreditation procedures are described in the Degree Regulations and Study Guide. Further information about possible course-specific arrangements is available from Course tutor.
    Course contents
    Opintojakson tärkeimmät sisällöt ovat (1) teknologiset trendit ja sovelluskohteet, (2) teknologian eri roolit liiketoiminnan elementteinä ja (3) uuden teknologian analyyttinen arvioiminen. (not translated)
    Assessment criteria
    Assessment criteria - grade 1 and 2
    0 (hylätty) Osaaminen ei täytä hyväksytyn (V1) tasoa.

    1 (välttävä) Erottelet ja luokittelet keskeisiä käsitteitä. Ymmärrät aihealueen teoriaa sekä menetelmiä ja kuvaat toteutusta näiden avulla. Käsittelet aihetta eri näkökulmista. Esittelet keskeisiä tuloksia ja kehittämisehdotuksia. Kehität organisaatiota työroolisi näkökulmasta. Otat vastuuta omasta työstäsi. Arvioit osaamistasi ja tunnistat keskeisen kehittämiskohteesi. Viestität havainnollisesti, mutta viestintä sisältää epäloogisuuksia ja puutteita. Kirjoitat jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia toistuvia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta puutteellisesti.

    2 (tyydyttävä) Sovellat aihealueen teoriaa, mikä on rajattu aiheen näkökulmasta. Valitset ja määrittelet keskeiset käsitteet. Löydät ongelmaan ratkaisun ja havainnollistat tuloksia esimerkkien avulla. Esimerkit osoittavat ymmärtämistä ja omaa ajattelua, jolla on yhteys teoriaan. Osaat tehdä yhteistyötä vastuullisesti ongelmanratkaisutilanteessa ja otat vastuuta vertaisen työstä. Arvioit omaa osaamista esimerkkien avulla. Viestität johdonmukaisesti ja havainnollisesti, mutta siinä on puutteita. Kirjoitat osittain jäsentymätöntä tekstiä, jossa on erilaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta puutteellisesti. (not translated)
    Assessment criteria - grade 3 and 4
    3 (hyvä) Analysoit aihealueen olennaista ja rajattua teoriaa ja käsitteitä, joiden valinnat perustelet. Osoitat kykyä analysoida, seurata ja eritellä asiantuntijuusalueen kehitystä ja/tai tutkimustietoa. Johdat tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa sovellat uusia menetelmiä. Kehität organisaation toimintaa löytäen ratkaisuvaihtoehdon. Yhdistät teoriaa ja käytäntöä toisiinsa. Arvioit omaa osaamistasi perustellen ja kykenet sen kehittämiseen. Viestität johdonmukaisesti, perustellusti ja havainnollisesti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä, jossa on satunnaisia kieli- ja tyylivirheitä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta.

    4 (kiitettävä) Jäsennät aihealueen keskeisestä teoriasta ja käsitteistä kokonaisuuden, jota reflektoit kriittisesti. Arvioit, seuraat ja erittelet asiantuntijuusalueen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Johdat ja/tai suunnittelet tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa ratkaiset käytännön ongelman. Arvioit prosessia ja lopputulosta hyödynnettävyyteen ja teoriaan peilaten. Reflektoit omaa osaamistasi ja kehittymistäsi. Viestität loogisesti, analyyttisesti ja asiantuntevasti. Kirjoitat jäsentynyttä tekstiä sujuvalla ja lähes virheettömällä asiatyylillä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta. (not translated)
    Assessment criteria - grade 5
    5 (erinomainen) Tuotat uusia näkökulmia tai uutta tietoa aihealueeseen. Arvioit ja tulkitset kriittisesti ammattialojen kehitystä ja kansainvälistä tutkimustietoa. Reflektoi aihetta yhteiskunnallisella tasolla. Määrittelet keskeiset alan erityisosaamiseen liittyvät käsitteet suhteessa toisiinsa. Osoitat kehittämisen vastuuta oman ammattialan uusien tietojen ja käytäntöjen kartuttamisesta sekä organisaation tavoitteellisesta oppimisesta. Johdat tutkimus‐, kehittämis‐ tai innovaatiohankkeen, jossa tuotat ja analysoit uutta tietoa sekä uudistaa toimintatapoja alasi muuttuvassa toimintaympäristössä. Arvioit, analysoit ja vertailet perustellusti prosessia, lopputulosta ja toimenpide-ehdotuksia, joilla on yhteys asetettuihin tavoitteisiin sekä kriteereihin. Arvioit oman osaamisesi kehittymistä perustellen kriittisesti, kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti. Viestität vakuuttavasti esittäen selkeän loogisesti etenevän kokonaisuuden, jossa yhdistät asioita uudella tavalla. Osoitat kriittistä ajattelua. Kirjoitat argumentoivaa, oivaltavaa ja virheetöntä asiatyyliä. Noudatat JAMK:n raportointiohjeistusta. (not translated)

    Language of instruction

    Finnish

    Planned learning activities, teaching methods and guidance

    Verkko-opiskelu
    Videoluennot
    Webinaarit
    Itsenäiset oppimistehtävät
    Ryhmäkeskustelu verkossa
    Portfolio
    Suullinen videoesitys

    Vaadittavat työvälineet: nopea Internet-yhteys, tietokone, MS Office, Zoom. (not translated)

    Learning materials and recommended literature

    - Dodgson, Mark; Gann, David; Gann, David M.; Salter, Ammon & Salter, Ammon J. 2008 The Management of Technological Innovation. New York: Oxford University Press. Sivut 54-93. Tai Schramm, L. L. 2018. Technological innovation: An introduction. Berlin ; Boston: De Gruyter.
    - Linturi, R. & Kuusi, O. Suomen sata uutta mahdollisuutta 2018–2037. Yhteiskunnan toimintamallit uudistava radikaali teknologia. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu 1/2018.
    - Pedersen, J. B. & Hvid, A. 2017. Teknologiax: Kohtaa tulevaisuus. Helsinki: Teknologiainfo Teknova Oy. Tai Hvid, A. & Pedersen, J. B. 2016. Face the Future: What disruption and exponential acceleration means for you? Bookboon. (Saatavilla e-kirjana.)
    - Uusin Sitra megatrendikatsaus.
    - Opintojaksolla hyödynnetään pääosin vieraskielistä opetusmateriaalia. (not translated)

    Lecturer(s)

    Henna Siltanen

    Working life cooperation

    Opintojaksoon sisältyy työelämäedustajan asiantuntijaluento (videoluento), jonka tavoitteena on tukea opiskelijan tietämystä opiskeltavan alan kehityksestä ja tulevaisuudennäkymistä.

    Opintojaksolla toteutetaan kehittämistehtävä, jonka aiheen opiskelija voi tuoda mukanaan omasta työtehtävästään tai joka kytketään työelämän tilaamaan kehittämistehtävään tai valitaan vapaavalintaisesti opiskelijaa kiinnostavasta ajankohtaisesta kehittämisaiheesta alalla. (not translated)

    Exam dates and re-exam possibilities

    Ei lopputenttiä, osaaminen näytetään harjoitustehtävissä. (not translated)

    Internationality

    Opintojakson sisällössä ja tehtävissä pohditaan alan kehitystä kansallisesti ja kansainvälisesti. Opiskelija saa valita kehittämistehtävälleen halutessaan kansainvälisen toimeksiantajan ja/tai aiheen. Opintojaksolla hyödynnetään pääosin vieraskielistä opetusmateriaalia. (not translated)

    Timing

    09.01.2023 - 26.03.2023

    Learning assignments and student workload

    135 t (yksi opintopiste vastaa 27 työtuntia)
    Webnaarit ja videot 20 tuntia
    Lukumateriaali ja tiedon etsintä 45 tuntia
    Oppimistehtävät 70 tuntia (not translated)

    Enrollment

    01.11.2022 - 05.01.2023

    Content scheduling

    Ajoitus on 09.01.2023 - 26.03.2023. Oppiminen tapahtuu verkko-oppimisympäristössä Moodlessa. Vapaaehtoiset webinaarit toteutetaan Zoomissa, linkit Moodlessa. Ei pakollisia webinaareja.
    - Ohjauswebinaari I tammikuussa, 16.1.2023 klo 17-19.
    - Ohjauswebinaari II helmikuussa, 22.2.2023 klo 17-19.
    - Ohjauswebinaari III maaliskuussa, 15.3.2023 klo 17-19.
    Opintojaksolla on 3 viikon sykleissä etenevä aikataulu oppimistehtävien palautuksille. Viimeinen mahdollinen palautuspäivä kaikille tehtäville on opintojakson päättymispäivänä.

    Opintojakson webinaarit, videoluennot ja harjoitukset tallennetaan Moodleen, mikä edistää opiskelijan joustavaa etenemistä opinnoissaan. Opintojakso soveltuu myös työssä käyvälle opiskelijalle, joka kykenee aikatauluttamaan opiskelun vaatiman 135 tuntia edeten viikkotasolla loogisesti eteenpäin. (not translated)

    Groups
    • ZJA23KM
    • YMJ22S1
    • YHO21S1
    • YMJ21S1
    • YHO22S1
    Alternative learning methods

    Opinnollistaminen – Opiskelija voi suorittaa opinnon työelämän kehittämistehtävänä omaan työpaikkaansa tai vapaa-ajan toimeensa opinnollistaen. Opinnollistaminen edellyttää aina asian sopimista työnantajan ja opintojakson opettajan kanssa. (not translated)

    Seats

    0 - 30

    Assessment methods

    Avoin AMK 5 (not translated)

    Degree Programme

    Master’s Degree Programme in Tourism and Hospitality Management, Master’s Degree Programme in Tourism and Hospitality Management

    Mode of delivery

    Online learning

    Share of virtual studies

    5 cr

    Credits
    • 5 cr
    Unit

    School of Business