Siirry suoraan sisältöön

Digiosaajana kuntoutus- ja liikunta-alalla (5 cr)

Code: YS00BD47-3003

General information


Enrollment

01.08.2022 - 04.09.2022

Timing

22.09.2022 - 04.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Online learning

Unit

Hyvinvointiyksikkö

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Verkostojohtaminen, sosiaali- ja terveysala (YAMK)
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK (YAMK)

Teachers

  • Sanna Sihvonen

Teacher in charge

Sanna Sihvonen

Groups

  • YSY22SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
  • YSY21SM
    Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
  • ZJAYSY22SM
    Avoin AMK, sote, Monialainen kuntoutus, YAMK-polku

Objective

The aim of the course is that:

- You identify the effects and opportunities of digitalisation in your area of expertise
- You think critically and openly about the implementation of digital methods in your own operating environment and utilise research evidence as background for development
- You acquire the ability to utilise digital methods (e.g. mobile methods, gamification) as part of your expert work

Content

Opintojakson sisältönä on:
Digitalisaatio kuntoutus- ja liikunta-alalla 
Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöönotto 
Tietoturva ja tietosuoja digitaalisissa palveluissa 

Location and time

- Opintojaksoon tutustuminen ja ennakkotehtävä
- Webinaari 1 : Opintojakson esittely, ennakkotehtävien käsittely ja opintoryhmien muodostaminen
- Webinaari 2 : Kuntoutusteknologia
- Webinaari 3 : Digitaaliset- ja mobiilimenetelmät kuntoutus- ja liikunta-alalla
- Webinaari 4 : Pelillisyys ja hyötypelit kuntoutus- ja liikunta-alalla
- Webinaari 5 : Helpdesk - kysymyksiä tehtävästä
- Opintojakson kirjallinen tehtävä, palautus joulukuussa (tarkentuu)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Eysenbach, G. 2016. The Effectiveness of Self-Management Mobile Phone and Tablet Apps in Long-term Condition Management: A Systematic Review. Journal of Medical Internet Research 18(5), e97. doi: 10.2196/jmir.4883.

Hopia H, Heikkilä J, Lehtovirta M. 2016. Terveyden mobiilisovellukset – hyötyä vai huvia? Tutkiva Hoitotyö 14(1), 44–46.

Hopia, H. & Raitio, K. 2016. Gamification in Healthcare: Perspectives of Mental Health Service Users and Health Professionals. Issues in Mental Health Nursing 37(12), 894-902.

Korhonen, M. & Virtanen, T. 2015. Digitaalisuus ja asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa - kansalaisen omat tiedot hyötykäyttöön. FinJeHew 7(4).

Sosiaali- ja terveysministeriö. 2016. Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2016:5.

Rintala A, Päivärinne V, Hakala S, Paltamaa J, Heinonen A, Karvanen J, Sjögren T. Effectiveness of Technology-Based Distance Physical Rehabilitation Interventions for Improving Physical Functioning in Stroke: A Systematic Review and Meta-analysis of Randomized Controlled Trials. Arch Phys Med Rehabil. 2018 Dec 6. pii: S0003-9993(18)31513-2.

Hakala S, Rintala A, Immonen J, Karvanen J, Heinonen A, Sjögren T. Effectiveness of technology-based distance interventions promoting physical activity: Systematic review, meta-analysis and meta-regression. J Rehabil Med. 2017 Jan 31;49(2):97-105. Review.

Rintala A, Hakala S, Sjögren T. Etäteknologian vaikuttavuus liikunnallisessa kuntoutuksessa Järjestelmällinen kirjallisuuskatsaus ja meta-analyysi. Helsin¬ki: Kela, Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 145, 2017. 166 s. ISBN 978-952¬284-017-2 (nid.), 978-952-284-

Salminen A-L, Hiekkala S. Kokemuksia etäkuntoutuksesta. Kelan etäkuntoutushankkeen tuloksia. Helsinki; Kela, Kelan Tutkimus 2019. URI http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052416890

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu (etäluennot, pienryhmätyöskentely, verkkokeskustelu, vertaisarviointi, kirjalliset tehtävät)

Student workload

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu (etäluennot 12h, pienryhmätyöskentely ja verkkokeskustelu 35h, vertaisarviointi ja kirjalliset tehtävät 88h)

Evaluation scale

0-5